Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Eihän putoaminen eli nolla-gee ole vaarallista. Se vain tuntuu inhottavalta. Sen sijaan negatiivinen kiihtyvyys on vaarallista.
"Selkeän sään turbulenssi ei liity kosteuteen, eivätkä nykyiset järjestelmät pysty havaitsemaan sitä.
Turbulenssi voi vähentää lentomatkustuksen mukavuutta tai pahimmassa tapauksessa vahingoittaa tai jopa tappaa koneessa olevia henkilöitä."
https://www.verkkouutiset.fi/a/lentomat ... ttavampaa/
"Selkeän sään turbulenssi ei liity kosteuteen, eivätkä nykyiset järjestelmät pysty havaitsemaan sitä.
Turbulenssi voi vähentää lentomatkustuksen mukavuutta tai pahimmassa tapauksessa vahingoittaa tai jopa tappaa koneessa olevia henkilöitä."
https://www.verkkouutiset.fi/a/lentomat ... ttavampaa/
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Minusta negatiivinen kiihtyvyys ei ole sen vaarallisempaa kuin positiivinen kiihtyvyyskään.
Eli jarrutus vs kiihdytys.
Eikä nolla-gee tunnu inhottavalle, vaan "erilaiselle", joka ensikertalaiselle voi tuntua oudolta vatsanpohjassa.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Negatiivinen kiihtyvyys aiheuttaa sellaisen, että irrallaan olevat matkustajat iskeytyvät koneen kattoon. Siinä on joku joskus kuollut. Ja kyllä se nolla gee eli vapaa putoaminen tuntuu inhottavalta. Laskuvarjohyppääjät kokevat sen joka hypyllä, mutta he ovat tottuneet siihen.
- Henry Borat
- Reactions:
- Viestit: 4820
- Liittynyt: 13 Joulu 2022, 18:28
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Ensi viikolla pitäisi taas lennellä ja kyllä mun mielestä nykyään on enemmän turbulenssia, mutta voi olla, että aika kultaa myös muistot, kun korona-aikaan tuli pysyttyä useampi vuosi tiukasti maan pinnalla.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Matkustajien iskeytyminen kattoon johtuu positiivisesta kiihtyvyydestä alaspäin, ei negatiivisesta kiihtyvyydestä.Ertsu kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:04 Negatiivinen kiihtyvyys aiheuttaa sellaisen, että irrallaan olevat matkustajat iskeytyvät koneen kattoon. Siinä on joku joskus kuollut. Ja kyllä se nolla gee eli vapaa putoaminen tuntuu inhottavalta. Laskuvarjohyppääjät kokevat sen joka hypyllä, mutta he ovat tottuneet siihen.
Positiivinen kiihtyvyys ilman selkänojaa voi johtaa kohtalokkaaseen iskeytymiseen kulkuvälineen takaseinään.
Ymmärtääkseni loukkaantumiset lentokoneiden turbulenssi onnettomuuksissa ovat johtuneet negatiivisessa kiihtyvyydessä alaspäin.
Eli kone on kiihtynyt positiivisesti kohti maata, mutta sitten on tullutkin yllättävä negatiivinen kiihtyvyys, eli stoppi alapäin menolle, eli kone on taas saanut "ilmaa siipiensä alle" ja tipahtaminen on loppunut kuin seinään, ihmisillä tietysti kuin lentokoneen lattiaan.
Nolla-gee on leijumista. Sen tunteminen inhottavaksi on jokaisen omakohtainen tuntemus.
Arjen tylsyydessä on ihana leijua.
Laskuvarjohyppääjä ei tunne nolla geetä, vaan aikamoisen positiivisen kiihtyvyyden maata kohti.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Kertaalleen koettuna hissin kyydissä vapaapudotusta pari kolme kerrosta alaspäin, ei onneksi pohjalle asti.
Ei ollut kivaa. Tuntuma hissin pysäyksessä alaselkääni aika mälli. Tuntui liki, että meni selkäranka housuihin.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Se oli juuri sitä negatiivista kiihtyvyyttä se pysähdys.
Tunne hissin tipahtaessa on tietysti pelottava, koska odotettvissa on äkkipysäys.
Ilman äkkipysäyksen pelkoa ilmalento voisi olla miellyttäväkin kokemus.
Vaikkakin se on positiivista kiihtyvyyttä alaspäin.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Sitä kutsutaan nimellä negatiivinen kiihtyvyys.Susa kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:39Matkustajien iskeytyminen kattoon johtuu positiivisesta kiihtyvyydestä alaspäin, ei negatiivisesta kiihtyvyydestä.Ertsu kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:04 Negatiivinen kiihtyvyys aiheuttaa sellaisen, että irrallaan olevat matkustajat iskeytyvät koneen kattoon. Siinä on joku joskus kuollut. Ja kyllä se nolla gee eli vapaa putoaminen tuntuu inhottavalta. Laskuvarjohyppääjät kokevat sen joka hypyllä, mutta he ovat tottuneet siihen.
Eihän tos oo mitään järkeä.Susa kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:39Ymmärtääkseni loukkaantumiset lentokoneiden turbulenssi onnettomuuksissa ovat johtuneet negatiivisessa kiihtyvyydessä alaspäin.
Eli kone on kiihtynyt positiivisesti kohti maata, mutta sitten on tullutkin yllättävä negatiivinen kiihtyvyys, eli stoppi alapäin menolle, eli kone on taas saanut "ilmaa siipiensä alle" ja tipahtaminen on loppunut kuin seinään, ihmisillä tietysti kuin lentokoneen lattiaan.
Kyllä nolla gee on leijumista ja se tuntuu inhottavalta, jos et oo tottunut. Avaruuslentäjät ovat nolla-gee tilassa kaiken aikaa siellä avaruudessa ollessaan.
Laskuvarjohyppääjä tuntee juurikin sen nolla-geen. Kyllä mää oon 2 hyppyä hypännyt laskuvarjolla ja se putoaminen tuntuu inhottavalta. Siihen olis kyllä tottunut, jos olisin jatkanut sitä harrastusta.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
No, onneksi denialistit eivät ryhdy välttelemään lentomatkustusta niin osuupahan ainakin oikeaan kun kunnon turbulenssi murjoo pari nikamaa murusiksi 
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Kun lentokone lähtee yhtäkkiä kiihtyvällä nopeudella alaspäin kohti maata, niin nopealla että matkustajat iskeytyvät kattoon, se ei ole negatiisita kiihtyvyyttä vaan positiivista kiihtyvyyttä.Ertsu kirjoitti: ↑01 Maalis 2025, 01:58Sitä kutsutaan nimellä negatiivinen kiihtyvyys.Susa kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:39Matkustajien iskeytyminen kattoon johtuu positiivisesta kiihtyvyydestä alaspäin, ei negatiivisesta kiihtyvyydestä.Ertsu kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:04 Negatiivinen kiihtyvyys aiheuttaa sellaisen, että irrallaan olevat matkustajat iskeytyvät koneen kattoon. Siinä on joku joskus kuollut. Ja kyllä se nolla gee eli vapaa putoaminen tuntuu inhottavalta. Laskuvarjohyppääjät kokevat sen joka hypyllä, mutta he ovat tottuneet siihen.Eihän tos oo mitään järkeä.Susa kirjoitti: ↑28 Helmi 2025, 23:39Ymmärtääkseni loukkaantumiset lentokoneiden turbulenssi onnettomuuksissa ovat johtuneet negatiivisessa kiihtyvyydessä alaspäin.
Eli kone on kiihtynyt positiivisesti kohti maata, mutta sitten on tullutkin yllättävä negatiivinen kiihtyvyys, eli stoppi alapäin menolle, eli kone on taas saanut "ilmaa siipiensä alle" ja tipahtaminen on loppunut kuin seinään, ihmisillä tietysti kuin lentokoneen lattiaan.
Kyllä nolla gee on leijumista ja se tuntuu inhottavalta, jos et oo tottunut. Avaruuslentäjät ovat nolla-gee tilassa kaiken aikaa siellä avaruudessa ollessaan.
Laskuvarjohyppääjä tuntee juurikin sen nolla-geen. Kyllä mää oon 2 hyppyä hypännyt laskuvarjolla ja se putoaminen tuntuu inhottavalta. Siihen olis kyllä tottunut, jos olisin jatkanut sitä harrastusta.
Positiivinen kiihtyvyys on nopeuden kasvua suunnasta riippumatta. Negatiivinen kiihtyvyys taas on liikkeen nopeuden pienenemistä eli hidastuvuutta.
Laskuvarjohypyssä hyppääjä joutuu positiivisen kiihtyvyyden olotilaan hypätessään koneesta ja laskuvarjon avauduttua taas negatiivisen kiihtyvyyden olotilaan.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Sulla menee nyt Susa sekaisin käsitteet. Kun puhutaan lentokoneissa kiihtyvyydestä eli geestä, niin negatiivinen on se, mikä heittää kattoon ja positiivinen se mikä painaa istuimeen. Eli on aika iso merkitys puhutaanko x- vai y-akselin suuntaisesta kiihtyvyydestä.
Ja jos et minun puhetta usko niin käy katsomassa lähimmän koneen g-mittaria. Kun lennetään vaakalentoa, se näyttää arvoa +1 ja kun ajetaan selällään vaakalentoa se näyttää arvoa -1. Samalla tavalla, riippumatta koneen todellisesta asennosta maanpinnan suhteen, vetämällä g-mittariin tulee positiivista lukemaa ja työntämällä negatiivista.
Painottoman tilan, eli nolla geetä saa millä tahansa pikkukoneellakin muutamaksi sekunniksi siten, että ensin vetää nokkaa ylös ja sitten työntää rauhallisesti kunnes tavarat alkavat leijua.
Eli, kun turbulenssissa matkustaja lentää kattoon, on siinä kiihtyvyys nimenomaan negatiivinen.
Ja jos et minun puhetta usko niin käy katsomassa lähimmän koneen g-mittaria. Kun lennetään vaakalentoa, se näyttää arvoa +1 ja kun ajetaan selällään vaakalentoa se näyttää arvoa -1. Samalla tavalla, riippumatta koneen todellisesta asennosta maanpinnan suhteen, vetämällä g-mittariin tulee positiivista lukemaa ja työntämällä negatiivista.
Painottoman tilan, eli nolla geetä saa millä tahansa pikkukoneellakin muutamaksi sekunniksi siten, että ensin vetää nokkaa ylös ja sitten työntää rauhallisesti kunnes tavarat alkavat leijua.
Eli, kun turbulenssissa matkustaja lentää kattoon, on siinä kiihtyvyys nimenomaan negatiivinen.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Eivätköhän turbulenssin aiheuttaman matkustusepämukavuuden torjuntajärjestelmät kehity samaa tahtia turbulenssin lisääntymisen kanssa ellei nopeamminkin.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Niitä iskeytymisiä on nähtävästi jatkossa luvassa ihan maan kamaraan. On se helvetti kumma että tälläisissä laitteissa saa tehdä sutta ja sekundaa.
Minun mielestä noin.
Re: Lentomatkustamisesta on tulossa epämiellyttävämpää
Maailman suurimmat yhtiöt ovat surkean krääsän tuottajat ja myyjät. Varmasti lentokonetehtaiden omistajat ovat kateellisia ja lisäävät voittojaan, kun tietävät, että mitään vastuuta mistään ei ole. Joku johtajanketku joutuu vähäksi aikaa linnaan ja tekee sen ilomielin, kun sen jälkeen odottaa upporikas luksuselämä, mutta koko liikeyrityksen perusidea on se, että sijoittaja voi yrittää tehdä moraalittomuuksia ja rikoksia joutumatta vastaamaan niistä itse.

