Mä olen nyt jonkin aikaa tuijotellut tuota sun viimeisintä kuvaa ja yrittänyt yhdistää sitä omaan ajatteluuni. Näyttää siltä, että viipaloimme todellisuutta edelleen ainakin osittain eri tavalla, mikä on ymmärrettävää, kun homma on yhä molemmilla työn alla. Tässä on alustavia kommentteja esittämistäsi ajatuksista
Kaikki subjektiiviset käsityksemme reaalitodellisuuden objekteista ja mielikuvituksen fiktioista (uskonnoista tieteellisiin teorioihin) ovat representaatioita eli meemejä (aivojen neuraalisten prosessien ajattelua ja käyttäytymistä tuottavia tottumuksia). Myös meemiteoria itse on meemi.No nyt mulla on ollut aikaa pureskella näitä sun ajatuksia, ja musta tuntuu että sulla on itse asiassa kaksi käsitystä meemistä: kulttuurinen meemi, ja aivotoiminnallinen meemi.
Aivoissa ei ole erillisiä meemejä muokkaavia prosesseja, vaan meemit muokkaavat suorittamiensa aktien ja niistä saamansa empiirisen palautteen mukaan itse itseään.Tässä yllä olevassa kommentissasi meemit ovat dynaamisia representaatioita, jotka muokkautuvat jatkuvasti aivojen prosesseissa. Lisäksi ne ovat toiminnallisia rakenteita, jotka tuottavat ajattelua ja käyttäytymistä.
Meemipleksi on vuorovaikutuksellisesti yhteen kytkeytyneiden meemien joukko.Lisäksi mulle ei oikein avautunut tuo sun "meemipleksin" käsite, eli mitä se tarkoittaa.
Meemit ovat informaation kantajia, mutta eivät replikaattoreita geenien tavoin. Meemit eivät leviä kopioitumalla vaan levittämällä vuorovaikutuksen kautta vaikutuksia, jotka muut taas tulkitsevat ja omaksuvat omalla tavallaan omia meemipleksejään modifioimalla.Ja kun aiemmin olemme keskustelleet meemeistä, niin olet kirjoittanut suurin piirtein siihen tapaan, että kulttuuri välittyy yksilöltä toiselle niiden välityksellä, mutta jos meemit ovat mielen sisäisiä dynaamisia representaatioita, niin ne sopivat aika huonosti kulttuurin suhteellisen pysyvienkin merkitysten ja symbolien kuvauksen.
Subjektiivisten kulttuuristen käsitysten joukkoa voidaan ajatella evoluutioalgoritmien ratkaisujoukkona, joka kehittyy (siis subjektiiviset käsitykset kehittyvät) sosiaalisessa vuorovaikutuksessa (memeettisessä evoluutiossa) ilman, että kollektiivista käsitystä on missään.
Nämä käsitykset voivat lähestyä tai loitota toisistaan (samanmieliset liittoutua ja erimieliset muodostavat fraktioita). Kuningas on kuningas vain niin kauan kuin riittävän moni pitää häntä kuninkaana.
Itseasiassa aivojen dynaaminen mentaalinen representaatio on ajattelussani meemi suora synonyymi. Käyrän sitä sen lyhyyden vuoksi sekä siksi, että sillä voi viitata meemien oleva kulttuurisen informaation kantajia samoin kuin geenit ovat biologisen informaation kantajia. Molemmat ilmenevät fenotyypprinä realitodellisuudessa.Eli mun kritiikki lähtee tästä:
- Mihin tarvitset meemin käsitettä, jos voit puhua vain aivojen dynaamisista mentaalisista representaatioista, joka on jo vakiintunut käsite tutkimuksessa?
- Toisekseen, sulla on kaksi meemin konseptia rinnakkain käytössä: meemi aivojen dynaamisena mentaalisena representaationa, sekä kulttuurin perusyksikkönä, joka välittyy sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Nää on kaksi ihan eri ilmiötä.
Joo, kuten jo edellä totesin: Mitään kollektiivista käsitystä kulttuurista (eikä mistään muustakaan) ole olemassa, joten ei ole olemassa myöskään kollektiivisesti samoin ymmärrettyjä kulttuurisia meemjä. Sen sijaan muiden subjektiiviset käsitykset ovat olemassa yksilön omista käsityksistä riippumatta ja ne tuottavat kunkin yksilön omien meemien fenotyyppien ilmentymiä, jotka yksilöt kokevat kukin luontaisen arkiajattelun eli naiivin realismin oletuksen mukaisesti yhteisesti jaettuna kulttuurina.
Tulkitsen tämän toisella tavalla. Ensinnäkin aivotoiminta ja mielen toiminta ovat yksi ja sama asia. Ei ole olemassa erikseen tasoja 1 ja 2. Toiseksi vuorovaikutustaso taas on yhdistetty tuon yhdistetyn tason toimintaa niin, että vuorovaikutuksessa olevat yksilöt pelaavat kielipelejään ja myös sanatonta viestintäänsä molemmat omilla säännöillä.Ja lopulta mä näkisin, että on olemassa kolme tarkastelun tasoa, joita mekin on käsitelty tässä ketjussa:
1) Aivotoiminnan taso
2) Mielen taso
3) Sosiaalisen vuorovaikutuksen taso
Tähän sanattoman viestintään osallistuu myös liskoaivot tuottaen lajityypillisiä eleitä ja ilmiöitä, joilla on myös kulttuuristen tottumusten kuorrutus.
En oikein osaa vielä suhteuttaa tuota kuviota omaan ajatteluuni. Ensinnäkin haluaisi saada kuviossa näkyviin liskoaivojen ja neokortelsin meemikoneen hierarkkian toiseksi haluaisin näkyviin meemikoneen jakautumisen mielikuva-ajatteluun ja symboliseen ajatteluun.Sun huomio meemien suhteen tuossa yllä olevassa kommentissa on aivotoiminnan tasossa. Mun näkökulma tän langan aloituksessa jo oli mielen tasossa, josta tuossa päivitetty esitys:
Mieli_Rakenne_130325c.png
Tarkoittaa siis sanoa sitä, että mä olen tarkastellut asioita lähinnä mielen tasolla, kun sä taas tarkastelet asioita aivotoiminnan tasolla. Tuo yllä oleva kuvio kuvaa mielen toiminnallisuuksia, mutta näiden toiminnallisuuksien perusta on aivojen materiaalisissa prosesseissa.
Juuri näin!Ja jos oikein vielä tuota sun meemin käsitettä ajattelen, niin kahden tason sijaan se saattaa sun ajattelussa viitata noihin kaikkiin kolmeen tasoon: aivotoiminta, mieli, sosiaalinen vuorovaikutus.
Meemi aivotoiminnan tasolla on sulle dynaaminen rakenne tai meemipleksi. Meemi mielen tasolla ilmenee erilaisina ajatustapoina. Meemi sosiaalisen vuorovaikutuksen tasolla ilmenee sen fenotyyppinä.
Kuten jo edellä totesin: Itseasiassa aivojen dynaaminen mentaalinen representaatio on ajattelussani meemin suora synonyymi. Käyrän sitä sen lyhyyden vuoksi sekä siksi, että sillä voi viitata meemien oleva kulttuurisen informaation kantajia samoin kuin geenit ovat biologisen informaation kantajia. Molemmat ilmenevät fenotyypprinä realitodellisuudessa.Musta sä olet venyttänyt tuota meemin käsitettä sen verran eri suuntiin, että vaarana on se ettei se selitä mitään, koska noi sun meemille asettamat eri tasoiset merkitykset ei täysin vastaa toisiaan.
Muutoinkin kun meemin käsite ja memetiikka on saanut kritiikkiä, ja sä olet antanut meemille ihan uuden tulkinnan, niin ehkäpä sun kannattaisi keksiä tuolle ilmiölle kokonaan uusi käsite?
Meemien asemasta voin väärinkäsitysten välttämiseksi puhua (ainakin) tässä keskustelussa dynaamista representaatioita.