Tiedätkö? Minusta sinulla on käsitteet sekaisin. Jatkuu samanlaisena verkostona havaintojen ulkopuolella vai ei, kaksi eri käsitystä. Laajeneminen ja alku eivät kuulu siihen perustila käsitykseen ollenkaan.Vän kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 20:43Tiedän. Se on minusta huono ehdotus, joka ei voi pitää paikkaansa. Se on vastoin havaintoja ja tunnettua ja testattua fysiikkaa. Ikuinen perustila on kummallinen ideasi, jolla ei ole vastinetta reaalitodellisuudessa.OlliS kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 20:34Voi jatkua niin, että se verkosto on ikuinen perustila kaikkialla, eli universumi, kaikkeus siis, jatkuu vaan sellaisena samanlaisena verkostona havaittavan universumin ulkopuolella. Se on se minun ehdotus erotukseksi Gossusta ja neutronista.Vän kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 20:29Jos universumi jatkuu havaittavan ja tunnetun universumin ulkopuolella, silloin tunnettu galaksiverkosto ei voi olla se suurin järjestelmä, vaan on jotain sen lisäksi.OlliS kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 20:13Tietysti universumi jatkuu tunnetun, havaittava universumin ulkopuolella! Juuri siitä on kysymys. Mitä siellä on Neutronin ja BBn mielestä, mitä siellä on Gossun mielestä ja mitä minun mielestä.Vän kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 17:00Ikuinen universumi ei ole tieteellinen teoria, vaan idea, väite, hypoteesi.OlliS kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 14:52Kosmologia on tiedettä, filosofiaa, maailmankatsomusta ja uskontoa. Ikuinen universumi ei vielä ole uskontoa, vaan tieteellinen teoria ja filosofiaa. Materialistinen, uskonnoton teoria.Neutroni kirjoitti: ↑07 Maalis 2025, 13:36On se uskonnollista. Filosofisesti tullaan aina siihen päätelmään, kun sanoin. Emme voi tietää kaikkeudesta koskaan mitään. Sinun "loogiset päättelysi" ovat pelkkää uskonnollista hömppää. Et voi mitenkään todistaa, että meidän maailmankaikkeus ei ole yksi mitätön alkeishiukkanen jossain ihmeellisessä hypermaailmassa, jossa on tasoja enemmän kuin ihminen pystyy määrittelemään lukuna paperille, ja josta me emme voi saada koskaan mitään tietoa. Voit vain uskoa siihen, koska sinusta tuntuu, että se olisi hassua ja ristiriidassa sinun uskonnollisten käsitysten kanssa, mutta ei se ole mitään logiikkaa vaan silkkaa hihhulointia.OlliS kirjoitti: ↑07 Maalis 2025, 12:56 Ei ole välttämättä uskonnollista, vaan filosofista ja maailmankatsomuksellista. Kuten tiedät, minä olen tullut siihen ajatukseen, että kokonaisuudesta, kaikkeudesta, voidaan päätellä jotain jo puhtaan loogiselta pohjalta, kun taas pienemmissä asioissa logiikasta ei seuraa mitään todellisuuteen. Ja olen eritellyt niitä, mitä ne loogiset totuudet kaikkeudesta voisivat olla.
Aina suurin tunnettu systeemi on "voinut olla kaikkeus" sen hetkisen tiedon mukaan, koska muusta ei ollut tietoa.Mutta nyt ensimmäistä kertaa tämä galaksiavaruus voikin olla jo kaikkeus.
Ei se voi ratketa. Jos emme löydä mitään suurempaa järjestelmää, ei ole mitään keinoa todistaa, että sellaista ei ole meidän havaitokykyjen ulottumattomissa. Jos taas löydämme, sitten tiedämme, että olemme osa jotain suurempaa, mutta ei ole mitään keinoa todistaa, että sekään taso on "kaikkeus". Kaikkeus on tieteessä ja filosofiassa aina käytännöllinen termi, joka joudutaan sitomaan kullakin hetkellä tiedettyihin asioihin.Minun mielestä asia voi ratketa tulevaisuudessa ajattelulla ja tutkimuksella, joidenkin mielestä asian tutkiminen on mahdotonta.
Voidaan tietää kaikkeudesta paljonkin, empiirisesti ja rationaalisesti. Kaikkea ei voi tietää, siinä olet oikeassa, siitä on lähdettävä, nöyrryttävä. Hybris pois, että luullaan tiedettävän.
Voidaan päätyä siihen, että on löydetty se suurin järjestelmä. Se voi olla tämä nyt keksitty, tunnettu galaksien verkosto. Se voi olla ikuinen perustila kaikkialla. Siinä olet oikeassa, että varmaa se ei vielä ole. Voi olla jokin vielä suurempi systeemi.
On hyvin epätodennäköistä, että tunnettu galaksien verkosto olisi se suurin järjestelmä. Lähes varmasti universumi jatkuu tunnetun, havaittavan universumin ulkopuolella. Ikuinen perustila on sinun kummallisia ideoita. Sellaista tuskin on olemassa. Kaikki muuttuu, kaikella on alku ja kaikella on loppu.
Mitä siellä on?
Osaatko hahmottaa sen kaikkien eri teorioiden kohdalla?
Vasta se suurin kokonaisuus on sitten ikuisessa perustilassa, eikä se ole mikään kummallinen idea. Se on toinen mahdollisuus. Toinen on, että niitä suurempia ja suurempia kokonaisuuksia on ikuisesti. Kolmas on, että tämä menee kuitenkin yli ihmisen hilseen, näissä on jotain ihmiselle vielä käsittämätöntä emmekä voi niitä tietää.
Siellä on todennäköisesti ainakin jonkin verran samaa kuin täälläkin. Sen lisäksi siellä voi olla jotain muuta.
Osaan hahmottaa sen kaikkien niiden teorioiden kohdalla, jotka tunnen. Osaatko sinä?
Ikuinen perustila on kummallinen idea. Kaikki muuttuu, kaikella on alku ja kaikella on loppu. Ei ole mitään ikuista. Sinun hilseesi yli se varmasti menee, mutta minulle on päivänselvää, että universumi, kaikkeus on alkanut.
Yhä edelleen logiikkasi pettää. Tunnettu galaksiverkosto ei voi olla kaikkialla, koska se on vain tunnetun universumin sisällä. Tunnetun universumin ulkopuolinen mahdollinen galaksiverkosto ei ole tunnettu galaksiverkosto, koska emme tunne sitä. Se on parhaimmillaankin vain tuntematon galaksiverkosto.
Se on selvä, että jos BB on tosi, ei BBn ulkopuolella mitään olekaan, ei alussa eikä lopussa, tai sitä asiaa ei käsitellä, tai vielä jotain muuta. Minä en voi sanoa miten se BBssä on. Jos BB on tosi, koko minun ehdotus tietysti on väärä, mahdoton, toisella perustalla kokonaan.