Se ero meidän ajattelussa taitaa olla, että sä tuot aina annettuna joukon käsitteitä, jotka sitten pitäisi selittää jollakin tavalla. Kun taas mun pyrkimys on yrittää selittää kaikki luonnontieteellisestä lähtökohdasta ilman mitään annettuja alkuoletuksia.Purdue kirjoitti: ↑08 Huhti 2025, 04:44Kaitpa sitä voi noinkin tulkita, mutta lähinnä mä kyllä ajattelin tuossa sitä että nuo eri tieteen haarat käyttävät erilaisia menetelmiä sekä käsitteitä kuvatessaan aivoja ja mieltä. Ja näiden käsitteiden tulisi olla yhteensopivia.Naturalisti kirjoitti: ↑08 Huhti 2025, 01:41Tulkitsenko taulukkoasi ja ajatteluasi oikein, jos ajattelen sen seuraavasti: neurotieteen taso vastaa mielen biologista pohjaa – tavallaan "liskoaivojen" perustasoa, joka mahdollistaa kaiken muun – ja kognitiivinen psykologia sekä kognitiivinen neurotiede kuvaavat niitä tiedonkäsittelyn prosesseja, jotka liittyvät esimerkiksi havaitsemiseen ja ajatteluun eli "meemikoneen" toimintaan?Purdue kirjoitti: ↑07 Huhti 2025, 18:08 Heitetäänpä tähänkin lankaan vaihteeksi jotakin. Täällä jotkut keskustelijat ovat aiemmin esittäneet, että näiden mielen todellisuuskuvausten pitäisi olla sopusoinnussa aivotutkimuksen tulosten kanssa.
Ehdin jo muut liitetiedostot täältä taas poistaa, mutta tässä on kuvio, joka pohtii eri tieteenhaarojen merkitystä sen suhteen, että kuinka Mieli/Aivot tulevat eri tieteenhaaroissa kuvatuksi:
MBA_FIN_070425c.png
Idea tuossa siis se, että tuon Tulkinnan eli "Todellisuuden psykologian" tulisi olla sopusoinnussa neurotieteen tulosten kanssa.
Toisaalta tuon Todellisuuden psykologian puitteissa luotujen käsitteiden (esim. todellisuuden konstruointi) pitäisi ilmetä jotenkin neurotieteen tulosten joukossa.
Jos ajatellaan sitä, että mieli konstruoi kokijalleen tietynlaisen merkitystodellisuuden, niin tämän prosessi pitäisi pystyä kuvaamaan neurotieteen menetelmin myös, jotenka tässä haastetta siihen suuntaan.
Ja tosiaan, en tuolla "Todellisuuden psykologialla" tarkoita oikeastaan filosofista fenomenologiaa, vaan tarkoituksena on tutkiskella sitä kuinka se mieli muodostaa näitä todellisuuskäsityksiä, jotka liittyvät "Arkitodellisuuteen" ja siihen tavalliseen "Elämismaailmaan" jossa se jokapäiväinen elämä vietetään.
Mutta joo, tässä siis hieman pohdiskeltavaa sen suhteen kuinka eri tieteenhaarat näitä asioita lähestyvät, ja kuinka ne voitaisiin saattaa yhteensopiviksi toistensa kanssa.
Eli onko yllä olevassa jaottelussa kritisoitavaa, paranneltavaa taikka kommentoitavaa?!
Ja entä jos "todellisuuden psykologian" taso kuvaa juuri meemikoneen muodostamia kulttuurisia ja kielellisiä merkitysmaailmoja, eli sitä tapaa, jolla yksilön tietoisuuteen rakentuu kokemus arkisesta elämismaailmasta?
Lisäksi: voisiko tätä mallia tulkita niin, että kokeva mieli itsessään – siis subjektiivinen merkityksiä rakentava ja maailmassa suuntautuva mieli – on emergentti neuraalinen prosessi, jonka käynnissä olemiseen tarvitaan sekä liskoaivojen ylläpitämää hereillä olevaa tilaa että meemikoneen ylläpitämiä semanttisia rakenteita?
Ja voisiko tämän emergentin mielen erityisyys olla juuri siinä, että se ei ole olemassa rakennuspalikoinaan, vaan vain silloin kun nämä aivoprosessit ovat dynaamisesti käynnissä – ja että mielen ja sen sisältöjen olemassaolo päättyy, kun nämä prosessit pysähtyvät?
Onko tällainen memeettisen naturalismin tulkinta yhteensopiva sen kanssa, mitä pyrit mallissasi kuvaamaan?
Ajatellaan tuota mun mallia aiemmin tässä langassa, jossa jaoin mielen karkeasti Kokijaan, Agenttiin sekä Rakentajaan. Nää on kaikki makrotason kuvauksia, ja kuuluu Todellisuuden psykologian alle. Agentin mä jaoin Valitsijaan, Minään sekä Tulkitsijaan.
On selvää ettei näitä prosesseja löydy sellaisenaan aivoista. Valitsija esim. liittyy toiminnan Perusteisiin, Päämääriin, Keinoihin sekä Odotuksiin. Näitä kognitiivinen psykologia tutkii päätöksentekoon liittyvien mielen prosessien tasolla.
Ja sitten kognitiivinen neurotiede tutkii sitä kuinka nämä päätöksentekoon liittyvät prosessit toimivat aivojen fysiologian tasolla.
Taikka ajatellaan tuota Minää, johon liittyy Autobiografinen, Persoonallinen sekä Sosiaalinen Minä. Kognitiivinen psykologia tutkisi kuinka nämä liittyvät episodiseen sekä semanttiseen muistiin. Ja jälleen kerran kognitiivinen neurotiede tutkii näitä aivojen toiminnan tasolla.
Pointti siis se, että Agenttiin liittyvät Valitsija ja Minä prosessit ovat makrotason kuvauksia siitä kuinka mieli toimii kokemisen (Experience) tasolla. Ja nämä makrotason kuvaukset ovat integroivia siinä mielessä, että ne tuovat yhteen erilaisia prosesseja joita on tutkittu Kognitiivisessa psykologiassa ja neurotieteessä.
Tällöin olisi ensiarvoisen tärkeää, että nämä kuvauksen tasot kävisivät vuoropuhelua keskenään.
Esimerkiksi:
- Valitsija <> Päätöksentekoon liittyvät mielen prosessit <> Aivojen fysiologisten prosessien kuvaus
- Minä <> Muistiin liittyvät mielen prosessit <> Aivojen neuraaliset muistitoiminnot
- Tulkitsija <> Tiedon käsittelyn/tulkinnan prosessit mielessä <> Aivojen neuraaliset toiminnot
Pointti siis tuossa Todellisuuden psykologiassa, joka tutkii yksilön Arkitodellisuutta on se, että näiden yläkäsitteiden kuten "Valitsija" ja "Minä" avulla päästään tarkastelemaan sitä kuinka erilaiset mielen ja aivojen prosessit toimivat yhdessä integroituna kokonaisuutena.
Todellisuuden psykologian ei siis tarvitse pelkästään olla yhteensopiva noiden muiden tasojen kuvausten kanssa, vaan myös noiden muiden tasojen kuvaukset ja jäsennykset hyötyvät siitä, että myös ne pannaan vastaamaan tuon ylemmän makrotason kuvauksia.
Tuo Tulkitsija koostuu tuossa mun mallissa neljästä aspektista:
- Analyyttinen eli faktat
- Hedoninen valenssi +/-
- Normatiivinen oikein/väärin
- Esteettinen Kaunis ja miellyttävä/Ruma ja luotaantyöntävä
Mä ajattelen, että nää on ne perus tavat joilla yksilö lähestyy todellisuutta (Todellisuuden psykologia). Ja tällöin sekä Kognitiivisen psykologian (Mieli) että Kognitiivisen neurotieteen (Aivot) tasoilla pitäisi pystyä kuvaamaan näitä Tulkitsijaan liittyviä prosesseja.
Selvää on se ettei tämä Tulkitsija käytä hyväkseen pelkästään semanttista muistia, vaan nämä eri tulkinnan muodot tarvitsevat tuekseen lukuisia Mielen sekä Aivojen toiminnallisuuksia.
Tässä mielessä mä siis näkisin, että Todellisuuden psykologia voisi tuoda jotakin uutta tähän keskusteluun, koska se auttaa jäsentämään sitä kuinka Kognitiivisen psykologian sekä neurotieteen tuloksia pitäisi pystyä integroimaan yhteen.
Nyt – kun olen yrittänyt perehtyä tähän sosiologian näköjään varsin kirjavaan teoriapohjaan – niin näyttää siltä, että tämä annettujen sosiaalisten faktojen olettaminen on yleinen lähtökohta sosiologiassa. Onko näin?