Varmaan pitäisi tehdä kuten uljaassa Neuvostoliitossa aikoinaa, tapetaan älymystö aina sotilasjohtajista opettajiin,
ja tehdään siivoojasta sihteeri ja peltisepästä presidentti?
Varmaan pitäisi tehdä kuten uljaassa Neuvostoliitossa aikoinaa, tapetaan älymystö aina sotilasjohtajista opettajiin,
Ainakin minulle tuo on akuutti ongelma. Missä on sivistyspuolueena tunnettu kokoomus? Nyt pääsin äänestämään henkilöä, mutta eduskuntavaaleissa puolue on vielä selvästi määräävämpi tekijä kuin kuntavaaleissa. Ensi kertaa kymmeniin vuosiin olen valmis vaihtamaan puoluetta... aika näyttää.
Sama. Tosin. Aluevaaleissa vaihdoin jo puoluetta. Yllättäen ehdokkaaksi oli ilmaantunut tuttu henkilö opiskelijaporukoista 40+ vuoden takaa. Ja vielä isompi yllätys oli että löytyi vihreiden listoilta. En olisi hänestäkään koskaan uskonut. Nyt en kyllä ole ihan varma, uskallanko tällä viikolla vierailla vaimoni haudalla. Että onko maa myllääntynyt kun on alkanut pyöriä haudassaan. Kolmannen polven sivistyskokoomuslaisena.Märkäruuti kirjoitti: ↑14 Huhti 2025, 09:27Ainakin minulle tuo on akuutti ongelma. Missä on sivistyspuolueena tunnettu kokoomus? Nyt pääsin äänestämään henkilöä, mutta eduskuntavaaleissa puolue on vielä selvästi määräävämpi tekijä kuin kuntavaaleissa. Ensi kertaa kymmeniin vuosiin olen valmis vaihtamaan puoluetta... aika näyttää.
Monelle muullekin. Kysy vaikka Kirsi Pihalta.Märkäruuti kirjoitti: ↑14 Huhti 2025, 09:27Ainakin minulle tuo on akuutti ongelma. Missä on sivistyspuolueena tunnettu kokoomus? Nyt pääsin äänestämään henkilöä, mutta eduskuntavaaleissa puolue on vielä selvästi määräävämpi tekijä kuin kuntavaaleissa. Ensi kertaa kymmeniin vuosiin olen valmis vaihtamaan puoluetta... aika näyttää.
Typerä trollaustermi sivuuttaen: on kyllä jännä nähdä, miten Kokoomuksen pakka nyt asettuu ja mitä tapahtuu persuissa. Purra ei hoitanut tappion jälkeistä viestintää ollenkaan optimaalisesti ja koko surkeus niin hallituksessa kuin vaaleissa on keskittynyt hänen persoonaansa. Mutta kun ei siellä oikein ole uskottavia korvaajiakaan, ainakaan sellaisia, jotka lähtisivät laittamaan päätään pölkylle. Sebukin karkasi Eurooppaan, eikä varmasti halua uhrautua. Halla-aho taas ei varmastikaan halua.
Kunnallisvaaleissa se on ainakin pienemissä kunnissa joskus perusteltua. Hyvä ehdokas saa äänensä paremmin esiin kuin valtakunnanpolitiikassa, eikä ryhmäkurikaan ole useimmiten yhtä kova kuin eduskunnassa.
Miten niin? Mielessäni oli useita mahdollisia puolueita, ja katsoin niiden todennäköiset läpimenijät ja arvioin, että ihan ok. SItten äänestin sopivasta puolueesta henkilöä. Ääni menee puolueelle ja henkilö saa kannatuksen osoituksen ja ehkä enemmän nostetta seuraaviin vaaleihin. En olisi äänestänyt, jos puolue muuten olisi mielestäni haitallinen ko. valtuustoissa.
Päättelin kirjoituksesi perusteella että valitsit henkilön puolueesta joka ei ole mieleinen.
Olen ollut oikeastaan aina liikkuva kuntavaaleissa. Samoin presidentinvaaleissa. Eduskuntavaaleissa taas puolue on se määräävä ja kultakin valueelta tiedetääna aika tarkkaan, ketkä menevät läpi. Kyse on vain siitä, miten paikkamäärät jakautuvat pulueiden välillä, ja siitä, miten siinä läpimenon rajalla järjestys puolueen sisällä määräytyy. Tosin se järjestyskin on yleensä aika hyvin tiedossa.Susa kirjoitti: ↑14 Huhti 2025, 09:57Päättelin kirjoituksesi perusteella että valitsit henkilön puolueesta joka ei ole mieleinen.
Mutta et näemmä tehnyt niin, koska et olekaa yhdenpuolueen kannattaja, vaan liikkuva kannattaja.
Kovanluokan puolueen kannattajan ei kannata äänestää henkilöä "väärästä" puolueesta.
Kyllä siellä kunnallis- ja aluepolitiikassakin puolue on se määräävämpi kuin yksittäinen ehdokas.
Vaikka jotkut tuntuvat muuta asiasta ajattelevankin.
En ole koskaan pitänyt itseäni erityisen älykkäänä ja sotilaanakin kuuluin enemmänkin keskijohtoon. Opettajana kyllä jonkin vuoden toimin, mutta lähinnä kuten Pratchettin näkymättömän yliopiston epämääräisten aineiden opettaja.
Olisi ollut suotavaa lainata koko kommenttini kysymysmerkkeineen, ettei kenellekään tule väärää mielikuvaa siitä, kenellä noita suunnitelmia on muhimassa.Märkäruuti kirjoitti: ↑14 Huhti 2025, 10:36En ole koskaan pitänyt itseäni erityisen älykkäänä ja sotilaanakin kuuluin enemmänkin keskijohtoon. Opettajana kyllä jonkin vuoden toimin, mutta lähinnä kuten Pratchettin näkymättömän yliopiston epämääräisten aineiden opettaja.
Tämän halusin ilmoittaa varmuuden vuoksi, jos jollain on jo jotain suunnitelmaa muhimassa.![]()
![]()