Pulttien kiristys
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: Pulttien kiristys
Mä oon laittanut pultit kireelle ja ainakin mun autossa ne tuppaa kiristymään sen puolen vuoden aikana mitä ovat kiinni. Välillä ei meinaa millään lähteä auki kun taas tulee renkaanvaihdon aika.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: Pulttien kiristys
Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)
Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.
Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)
Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.
Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Pulttien kiristys
Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.JMe1 kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)
Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.
Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Pulttien kiristys
Kiristysmomentin mittaaminen kiinni olevasta pultista on perin vaikeaa.
Mitä tarkoittaa "tuttu momentti" tässä ja miten se mitataan?
Re: Pulttien kiristys
Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin että kun pultit avaa tutulla avaimella jossa vartta on 30cm, käsi suorana hartijalla rytkäyttäen, kaikki avaukset tuntuvat täsmälleen samanlaisilta.
Re: Pulttien kiristys
Lidl myi pari viikkoa sitten digitaalista momemttimittaria, harmi kun en ostanut.
Re: Pulttien kiristys
Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?Brainwashed kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 10:13Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.JMe1 kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)
Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.
Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
![]()
Toki nykyään jarrurummut alkaa kai olla henkilöautoissa aika harvinaisia.
Re: Pulttien kiristys
100km ajettu, tarkistin ja kaikki pultin oli momentissa.Lyde19 kirjoitti: ↑23 Huhti 2025, 21:23 Vaihdoin tänään renkaat. Laitoin ensin pulttipyssyllä kiinni ja tiukkasin sen jälkeen vääntövarrella. Pulttipyssyn jäljiltä osa pulteista oli momentissa ja osa oli löysällä? Outoa. Pultit kannattaa jälkikiristää vaikka ihan normaalilla jatkovarrella. Kyllä huomaa jos on löysällä olevia pultteja.
Re: Pulttien kiristys
Joko uskot vai vieläkö tarkistat 100km päästä?Lyde19 kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 15:23100km ajettu, tarkistin ja kaikki pultin oli momentissa.Lyde19 kirjoitti: ↑23 Huhti 2025, 21:23 Vaihdoin tänään renkaat. Laitoin ensin pulttipyssyllä kiinni ja tiukkasin sen jälkeen vääntövarrella. Pulttipyssyn jäljiltä osa pulteista oli momentissa ja osa oli löysällä? Outoa. Pultit kannattaa jälkikiristää vaikka ihan normaalilla jatkovarrella. Kyllä huomaa jos on löysällä olevia pultteja.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Pulttien kiristys
Siellähän ne rummut sijaitsevat, vanteen ja navan välissä, mutta on teknisesti väärin esittää asia niin että "vanne puristetaan jarrurumpuun", samoin kuin väittää että auton "alumiinipultti meni poikki", kun sellaisia pultteja ei autossa ole, eli nyt oli BW hieman BW.JeeSe kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 14:44Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?Brainwashed kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 10:13Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.JMe1 kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)
Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.
Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
![]()
Toki nykyään jarrurummut alkaa kai olla henkilöautoissa aika harvinaisia.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Pulttien kiristys
En ole koskaan tehnyt jälkeenpäin pulttien tai muttereiden kiristystä. Ongelmana on ollut enemmänkin rengasliikkeen jäljiltä liiallinen kireys. Tämä on korostunut erityisesti maastureissa joita minulla on ollut. Pajero ja Terracan. Molemmissa pultit niin lujaa kiinni että piti käyttää 2m jatkovartta että saa auki. Kerran repesi joka hylsy.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Pulttien kiristys
Panhard autoissa oli monia teknisiä erikoispiirteitä aikalaisiinsa verraten, ja tuo oli yksi niistä. Olen aikoinaan omistanut kaksi Panhard Dynaa, ja muistan hyvin tuon erikoisuuden.
GM tarjosi optiona vastaavanlaista 8 pulttista versiota tiettyihin Pontiac malleihin 1960-luvulla. Ei yleistynyt, ja ihan syystä.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Pulttien kiristys
Ja pointtinihan oli se, että niissäkin tapauksissa joissa jarrurummussa on pinnapultit rumpuun asennettuna vanteen kiinnitystä varten, joka on sangen yleinen käytäntö, niin se rumpu/siihen kuuluva laakeri per se toimii de facto pyörän napana, joten niissäkin tapauksissa vanne kiinnitetään teknisesti oikein ilmaistuna pyörän napaan, joka sen toiminnon ohella toimii myös jarrurumpuna.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Pulttien kiristys
Mutta Panhardissa ei.Brainwashed kirjoitti: ↑24 Huhti 2025, 18:26 Ja pointtinihan oli se, että niissäkin tapauksissa joissa jarrurummussa on pinnapultit rumpuun asennettuna vanteen kiinnitystä varten, joka on sangen yleinen käytäntö, niin se rumpu/siihen kuuluva laakeri per se toimii de facto pyörän napana, joten niissäkin tapauksissa vanne kiinnitetään teknisesti oikein ilmaistuna pyörän napaan, joka sen toiminnon ohella toimii myös jarrurumpuna.
![]()


