Pulttien kiristys

Avatar
anarkistialkuasukas
Reactions:
Viestit: 5791
Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
Paikkakunta: Linnunrata

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Mä oon laittanut pultit kireelle ja ainakin mun autossa ne tuppaa kiristymään sen puolen vuoden aikana mitä ovat kiinni. Välillä ei meinaa millään lähteä auki kun taas tulee renkaanvaihdon aika.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 718
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)

Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.

Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

JMe1 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)

Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.

Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Susa »

JMe1 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:02 Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa.
Kiristysmomentin mittaaminen kiinni olevasta pultista on perin vaikeaa.
Mitä tarkoittaa "tuttu momentti" tässä ja miten se mitataan?
Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 718
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:18
JMe1 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:02 Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa.
Kiristysmomentin mittaaminen kiinni olevasta pultista on perin vaikeaa.
Mitä tarkoittaa "tuttu momentti" tässä ja miten se mitataan?
Ei siinä ole mitään sen kummempaa kuin että kun pultit avaa tutulla avaimella jossa vartta on 30cm, käsi suorana hartijalla rytkäyttäen, kaikki avaukset tuntuvat täsmälleen samanlaisilta.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 2898
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Lidl myi pari viikkoa sitten digitaalista momemttimittaria, harmi kun en ostanut.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 2443
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:13
JMe1 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)

Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.

Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.

8-)
Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?
Toki nykyään jarrurummut alkaa kai olla henkilöautoissa aika harvinaisia.
Avatar
Lyde19
Reactions:
Viestit: 2898
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 06:21

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Lyde19 kirjoitti: 23 Huhti 2025, 21:23 Vaihdoin tänään renkaat. Laitoin ensin pulttipyssyllä kiinni ja tiukkasin sen jälkeen vääntövarrella. Pulttipyssyn jäljiltä osa pulteista oli momentissa ja osa oli löysällä? Outoa. Pultit kannattaa jälkikiristää vaikka ihan normaalilla jatkovarrella. Kyllä huomaa jos on löysällä olevia pultteja.
100km ajettu, tarkistin ja kaikki pultin oli momentissa.
Deedee
Reactions:
Viestit: 752
Liittynyt: 29 Marras 2024, 16:46

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Deedee »

Lyde19 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 15:23
Lyde19 kirjoitti: 23 Huhti 2025, 21:23 Vaihdoin tänään renkaat. Laitoin ensin pulttipyssyllä kiinni ja tiukkasin sen jälkeen vääntövarrella. Pulttipyssyn jäljiltä osa pulteista oli momentissa ja osa oli löysällä? Outoa. Pultit kannattaa jälkikiristää vaikka ihan normaalilla jatkovarrella. Kyllä huomaa jos on löysällä olevia pultteja.
100km ajettu, tarkistin ja kaikki pultin oli momentissa.
Joko uskot vai vieläkö tarkistat 100km päästä? :roll:
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

JeeSe kirjoitti: 24 Huhti 2025, 14:44
Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:13
JMe1 kirjoitti: 24 Huhti 2025, 10:02 Minä olen ajatellut homman niin että se voima joka tarvitaan puristamaan vanne jarrurumpuun syntyy:
1) riittävällä määrällä pultteja
2) pultin kierteen nousukulmalla (kyseessä on kalteva taso)

Nykyään teen tasaisen kevyen kiristyksen ja kokemuksen mukaan puolen vuoden päästä kaikki pultit ovat olleet tuossa tutussa momentissa. Jos auto on sattunut käymään huollossa, eron huomaa, saa vääntää auki ihan tosissaan.

Olisi toivottavaa että löystynyt pultti ilmoittaa itsestään kuljettajalle.
Ei vannetta kiristetä jarrurumpua vasten, vaan pyörän akselin napaan, ja kyllä se auton renkaiden pulttien löysyyden huomaa hyvissä ajoin ennen kuin rengas irtoaa. Autolla ajaminen kunnes rengas irtoaa korreloi osaltaan ihmisen älykkyysosamäärän kanssa.

8-)
Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?
Toki nykyään jarrurummut alkaa kai olla henkilöautoissa aika harvinaisia.
Siellähän ne rummut sijaitsevat, vanteen ja navan välissä, mutta on teknisesti väärin esittää asia niin että "vanne puristetaan jarrurumpuun", samoin kuin väittää että auton "alumiinipultti meni poikki", kun sellaisia pultteja ei autossa ole, eli nyt oli BW hieman BW.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Justis
Reactions:
Viestit: 2992
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Justis »

En ole koskaan tehnyt jälkeenpäin pulttien tai muttereiden kiristystä. Ongelmana on ollut enemmänkin rengasliikkeen jäljiltä liiallinen kireys. Tämä on korostunut erityisesti maastureissa joita minulla on ollut. Pajero ja Terracan. Molemmissa pultit niin lujaa kiinni että piti käyttää 2m jatkovartta että saa auki. Kerran repesi joka hylsy.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Susa »

JeeSe kirjoitti: 24 Huhti 2025, 14:44 Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?
Tässä on vanne kiinni rummussa, joka on eri pulteilla kiinni navassa.

Kuva
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Susa kirjoitti: 24 Huhti 2025, 17:05
JeeSe kirjoitti: 24 Huhti 2025, 14:44 Onko semmosiakin rumpujarruja olemassa, missä se rumpu ei olisi vanteen ja navan välissä kiinni?
Tässä on vanne kiinni rummussa, joka on eri pulteilla kiinni navassa.

Kuva
Panhard autoissa oli monia teknisiä erikoispiirteitä aikalaisiinsa verraten, ja tuo oli yksi niistä. Olen aikoinaan omistanut kaksi Panhard Dynaa, ja muistan hyvin tuon erikoisuuden.
GM tarjosi optiona vastaavanlaista 8 pulttista versiota tiettyihin Pontiac malleihin 1960-luvulla. Ei yleistynyt, ja ihan syystä.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Ja pointtinihan oli se, että niissäkin tapauksissa joissa jarrurummussa on pinnapultit rumpuun asennettuna vanteen kiinnitystä varten, joka on sangen yleinen käytäntö, niin se rumpu/siihen kuuluva laakeri per se toimii de facto pyörän napana, joten niissäkin tapauksissa vanne kiinnitetään teknisesti oikein ilmaistuna pyörän napaan, joka sen toiminnon ohella toimii myös jarrurumpuna.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Pulttien kiristys

Viesti Kirjoittaja Susa »

Brainwashed kirjoitti: 24 Huhti 2025, 18:26 Ja pointtinihan oli se, että niissäkin tapauksissa joissa jarrurummussa on pinnapultit rumpuun asennettuna vanteen kiinnitystä varten, joka on sangen yleinen käytäntö, niin se rumpu/siihen kuuluva laakeri per se toimii de facto pyörän napana, joten niissäkin tapauksissa vanne kiinnitetään teknisesti oikein ilmaistuna pyörän napaan, joka sen toiminnon ohella toimii myös jarrurumpuna.

8-)
Mutta Panhardissa ei.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin