Se sinun puukompostisi on epoksilla liimattua vaneria, jonka lujuus on vanerin luokkaa ja painaa aivan liikaa. Epoksilla liimattu puu ei ole kovin vahvaa.
Onko puu ylivoimainen rakennusmateriaali...edelleen myös lentokoneissa ?
Re: Onko puu ylivoimainen rakennusmateriaali...edelleen myös lentokoneissa ?
Ei kannatta lannoitteilla kasvatetuista mäntylaudoisrta sitä koota.ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:40Niin, no, ollaan sitä paperisellakin lennetty, tosin ei kovin korkealla eikä kovaa.Tuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:28Tottakai voi olla. Tuliseinä poislukien.
Miten ajattelit lämmönvaihtelusta johtuvat ongelmat puisessa suihkarissa eliminoida? Puuaines sisältää aina jonkin verran vettä, mikä rikkoo helposti sen rakennetta. Täysin kuiva puu taas syttyy helposti palamaan.
https://puuinfo.fi/puutieto/puun-ominai ... aisuuksia/
puuinfo kirjoitti: Toistuva lämpötilan vaihtelu vähentää puun lujuutta. Alle +0 oC:n lämpötilassa puussa voi esiintyä pakkashalkeamia, sillä soluonteloissa oleva vesi laajenee jäätyessään.
Älä takerru yksityiskohtiin...mun kehittämä se on Hun porukankin puukomposiitti.
Mulla vaan ei ollut työkaluja sen valmistamisen 2016.
Taas tunkee narsistinen suurusharha esiin. Lentokoneen kuvan piirtäminen ei ole suunnittelua.Et ole opiskelllut eri yliopistoissa. Sinulle ei ole tulossa triljoonia tuulivoimaloista. Sinulla ei ole USA:ssa puukomposiitin tuotantolaitosta.Tuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:39Mulla jos kenellä pon kun olen tehny tätä jo 10 vuotiaasta asti ja opiskellut ylipistoissa.Tonttu kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:37Eli piirsit lentokoneen kuvanTuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:23Suunnittelin juuri yliääni sähkis matkustajakoneen. Sellainen oli puutelistalla...620 paikkainen...ja 70 m kärkiväli..pienempi kuin A380 Jumbojet.Neutroni kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 16:33Tuulispää tekee tuossa tuokiossa rimasta ja halvasta polyesterin kovetteella kovetetusta epoksista sellaisen suihkumoottorin, jossa on ainakin miljoona newtonia työntövoimaa, kunhan saa Lontoon pankkimaailmassa isoja rahoja tahkoavalta tyttöystävältään muutaman miljoonan, joita vesipääkommarihallitus ei ymmärrä antaa.
Se vaatii puurakenteita ollakseen kevyt..hiilaria ja styrsaa myös.
https://www.airbus.com/en/products-serv ... craft/a380Ei sinulla ole tietotaitoa tuollaisen suunnittelemiseen.
Toki kyseessä on edelleen testaamaton konsepti.
Alan valmistaa näitä sarjatuotantoja kun ensimmäinen am triljoona on lompakossa tuulivoimaloista.
Tärkeää oli tietty saada tuotantolaitos USAssa valmiiksi joka suoltaa tätä konposiittia.
Tonttu kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:46Taas tunkee narsistinen suurusharha esiin. Lentokoneen kuvan piirtäminen ei ole suunnittelua.Et ole opiskelllut eri yliopistoissa. Sinulle ei ole tulossa triljoonia tuulivoimaloista. Sinulla ei ole USA:ssa puukomposiitin tuotantolaitosta.Tuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:39Mulla jos kenellä pon kun olen tehny tätä jo 10 vuotiaasta asti ja opiskellut ylipistoissa.Tonttu kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:37Eli piirsit lentokoneen kuvanTuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:23Suunnittelin juuri yliääni sähkis matkustajakoneen. Sellainen oli puutelistalla...620 paikkainen...ja 70 m kärkiväli..pienempi kuin A380 Jumbojet.Neutroni kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 16:33Tuulispää tekee tuossa tuokiossa rimasta ja halvasta polyesterin kovetteella kovetetusta epoksista sellaisen suihkumoottorin, jossa on ainakin miljoona newtonia työntövoimaa, kunhan saa Lontoon pankkimaailmassa isoja rahoja tahkoavalta tyttöystävältään muutaman miljoonan, joita vesipääkommarihallitus ei ymmärrä antaa.
https://www.airbus.com/en/products-serv ... craft/a380Ei sinulla ole tietotaitoa tuollaisen suunnittelemiseen.
Alan valmistaa näitä sarjatuotantoja kun ensimmäinen am triljoona on lompakossa tuulivoimaloista.
Tärkeää oli tietty saada tuotantolaitos USAssa valmiiksi joka suoltaa tätä konposiittia.
Olen opiskellut 3ssa eri yliopistossa 2lla eri mantereella.
Montako opintoviikkoa lentokoneen suunnittelua?Tuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:59Tonttu kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:46Taas tunkee narsistinen suurusharha esiin. Lentokoneen kuvan piirtäminen ei ole suunnittelua.Et ole opiskelllut eri yliopistoissa. Sinulle ei ole tulossa triljoonia tuulivoimaloista. Sinulla ei ole USA:ssa puukomposiitin tuotantolaitosta.Tuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:39Mulla jos kenellä pon kun olen tehny tätä jo 10 vuotiaasta asti ja opiskellut ylipistoissa.Tonttu kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:37Eli piirsit lentokoneen kuvanTuulispää kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 17:23Suunnittelin juuri yliääni sähkis matkustajakoneen. Sellainen oli puutelistalla...620 paikkainen...ja 70 m kärkiväli..pienempi kuin A380 Jumbojet.Neutroni kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 16:33Tuulispää tekee tuossa tuokiossa rimasta ja halvasta polyesterin kovetteella kovetetusta epoksista sellaisen suihkumoottorin, jossa on ainakin miljoona newtonia työntövoimaa, kunhan saa Lontoon pankkimaailmassa isoja rahoja tahkoavalta tyttöystävältään muutaman miljoonan, joita vesipääkommarihallitus ei ymmärrä antaa.
Olen opiskellut 3ssa eri yliopistossa 2lla eri mantereella.
Jännää ettei puu saa enempää puoltoääniä maassa jossa juuri puuta tuotetaan lähes vain laudoiksi ja haloiksi !
Tätä ihmettelin jo aikoinaan Yritystakomolla 2014-2016. Prässätty korkeapuristeinen puukomposiitti oli se josta tehtiin aikoinaan maailman suurein lentokone...tosin siinä käytettiin epoksia liima-aineena joka teki siitä tavattoman lujaa ja kestävää.
Erikeepperistä ei ole juurikaan apua.

Tätä ihmettelin jo aikoinaan Yritystakomolla 2014-2016. Prässätty korkeapuristeinen puukomposiitti oli se josta tehtiin aikoinaan maailman suurein lentokone...tosin siinä käytettiin epoksia liima-aineena joka teki siitä tavattoman lujaa ja kestävää.
Erikeepperistä ei ole juurikaan apua.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Mun mielestä on mukavan kodikasta kun lattia narisee paikoitellen. Vastasin "om" 
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Se on edelleen tikisä kohta 80 vuotta vanha lentokone...maailman suurin vesitaso.
Sen tarve katosi sodan loputtua.
De Havilland Mosquiton ja TA-183 Huckebeinin ohella merkittävimpiä puukoneita.
Viimeksi muokannut Tuulispää, 11 Touko 2025, 09:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kerran puu on ylivertainen rakennusmateriaali, niin miksi puisia lentokoneita ei juuri ole?