Johtimen kuormitus usealla sähköpiirillä

Neutroni
Reactions:

Re: Johtimen kuormitus usealla sähköpiirillä

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Pattinero kirjoitti: 22 Touko 2025, 18:13 Toihan riippuu aivan siitä, että mikä on potentiaali, eli jännite-ero. Ja yleensä se on kyllä siinä laturissa korkeampi kuin akuissa, vaikka ne olisivat täyteen ladatut. Mutta, jos se laturi on pois päältä, niin kaapelissa on tasan varmasti se akulta tuleva jännite sinne laturin porttiin asti. Virrat ovat tosin aivan olemattomia ymmärtääkseni.
Tietenkin virran suunta muuttuu, jos jännite-ero johdon päiden välillä vaihtaa suuntaa, esimerkiksi juuri ladattaessa tai purettaessa akkua. Minä ymmärsin aloittajan hieman epäselvän kysymyksen ennemminkin niin, että voiko johdossa kulkea samaan aikaan eri suuntaisia virtoja, jotka vaikuttavat johdon lämpenemiseen ja siten mitoitukseen niin kuin lois- tai pyörrevirrat vaihtovirtapiireissä. Sellaista ei tapahdu tuollaisessa kytkennässä.
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Tässä tuli toisesta töpselistä virtaa enemmän kuin toisesta.
Kiinalaisten tyhmä idea USB-tuulettimen piuhaksi, miksei jokin useista USB-variaatioista joita minulla olisi varmaan kaikki, nyt tuuletin on hyödytön.
ps. mekaanistakin rasitusta taisi olla :)
Liitteet
20250522_135453.jpg
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Stalker kirjoitti: 22 Touko 2025, 21:12 Tässä tuli toisesta töpselistä virtaa enemmän kuin toisesta.
Kiinalaisten tyhmä idea USB-tuulettimen piuhaksi, miksei jokin useista USB-variaatioista joita minulla olisi varmaan kaikki, nyt tuuletin on hyödytön.
ps. mekaanistakin rasitusta taisi olla :)
Eli, ymmärränkö nyt oikein. USB-portista ei välttämättä edes tule tuohon vaadittavia virtoja, jotta kaapeli poikki palaisi. Mutta, esimerkiksi joku puhelimen laturi voikin sylkäistä aikamoisenkin virtamäärän, jos kohde sen vain omakseen ottaa. Eli, jos se puhallin itse haukkaa tehoja virran muodossa, niin seuraavaksi palaa se heikoin kohta, joka voikin olla kaapeli itse, jollei sulaketta ole. Voi perkele noita kiinalaisia. Jonkun torppa palaa vielä tuollaisen vuoksi.

Vai menikö toi kaapeli siis oikosulkuun mekaanisista syistä? Sehän selittäisi aiheutuneen tuhon, jollei teholähde ole oikosulun varalta suojattu. Itse asiassa, en tiedä, että onko tietsikan USB-porttikaan siltä varalta suojattu välttämättä.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

apetteri kirjoitti: 21 Touko 2025, 18:23 Voiko tämä nyt pitää paikkansa, että 16mm2 kaapeli lähes puolet halvemmalla, kuin mistään muualta?

https://ampul.eu/fi/johdot/5682-7922-yk ... k-16mm-cya
Tämähän oli ihan priimatuote, ja moninkerroin halvempaa kuin kiinasta tai motonetistä.
IMG20250610155426.jpg
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin