Python

JarppiOne
Reactions:

Python

Viesti Kirjoittaja JarppiOne »

Opiskelin juhannuksen tienoilla Python -ohjelmointikielen. Tai ei varmaan noin voi sanoa. Ehkä paremminkin että opiskelin perusteet.

Googlettelin mikä on nykyään yleisin ohjelmointikieli ja Pythonhan se oli.

Kieli on mielestäni helppo ja selkeä ja taipuu kyllä minun vähäisiin tarpeisiini.

Suosittelen ainakin niille jotka haluavat oppia nopeasti jonkin kielen omaan peruskäyttöön.

Hyvä opasmatsku löytyy täältä: https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/ ... nce=1/1000

Vikasietotilassa ( https://areena.yle.fi/1-3390792 ) puivat pitäisikö ihmisen osata ainakin jokin ohjelmointikieli. Jos pitää niin miksipä se ei olisi Python joka on sekä helppo että suosittu.

Olen ohjelmoinut harrastuksena Basicilla ja html:llä, päättötyön tein Lispillä, töitä tein DSP-prosessorin omalla assemblyllä (oli todella hauskaa hommaa!) ja PHP:n alkeet osaan. C++ opiskelin tekussa ja jostain syystä vihaan sitä risuviidakkoa! :D
Memento mori
Stalker
Reactions:

Re: Python

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Kyllä LUA on paras.
JarppiOne
Reactions:

Stalker kirjoitti: 12 Heinä 2025, 17:27 Kyllä LUA on paras.
Ihan outo minulle. Täytyy vilkaista...
Memento mori
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Nimetön.png
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

C++:ssa kuuluu nyt opetussuunnitelmaan. Jos on kiinnostusta tietokoneiden sielunelämään syvemmälle niin tämmöinen kirja löytyy myös. Projekti on hengissä netissä, sivut löytyvät ja myös työkalut. Muistaakseni kirja löytyy myös PDF:nä.
Liitteet
Käsikirja.png
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

The official website of Nand to Tetris courses

https://www.nand2tetris.org/

This website contains all the lectures, project materials and tools necessary for building a general-purpose computer system and a modern software hierarchy from the ground up.

The materials are aimed at students, instructors, and self-learners. Everything is free and open-source, as long as you operate in a non-profit setting. Here is a recent CACM article about the course: text / video.

The materials also support two on-line courses: Nand2Tetris Part I: Hardware (chapters/projects 1-6), and Nand2Tetris Part II: Software (chapters/projects 7-12).

​Nand to Tetris courses are taught at 400+ universities, high schools, and bootcamps. The students who take them range from high schoolers to Ph.D. students to senior engineers. Here is an extended syllabus of a typical academic-version course.
MrKAT
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MrKAT »

Minä en varsinaisesti opetellut. Menin, katsoin ja tein esimerkkien voimalla (ja ehkä googlaten) joitain näppäriä Python-ohjelmia, siis scriptejä, Paint Shop Pro-kuvankäsittelyohjelmaan. Mm. roskienpoisto-ohjelman, ja pixelien voimakkuusprofiilileikkauskäyrän (jollainen on Photoshopissa luonnostaan muttei tuossa).
JarppiOne
Reactions:

MrKAT kirjoitti: 13 Heinä 2025, 00:33 Minä en varsinaisesti opetellut. Menin, katsoin ja tein esimerkkien voimalla (ja ehkä googlaten) joitain näppäriä Python-ohjelmia, siis scriptejä, Paint Shop Pro-kuvankäsittelyohjelmaan. Mm. roskienpoisto-ohjelman, ja pixelien voimakkuusprofiilileikkauskäyrän (jollainen on Photoshopissa luonnostaan muttei tuossa).
Vähän noinhan se meni minullakin. Tosin etenin kyllä sen Vanhalan matskun mukaan...

Sen verran on jo viisastunut vanhetessaan että on löytänyt itselleen sopivan opiskelumenetelmän. Ensin silmäilen matskun läpi enemmän tai vähemmän intensiivisesti. Sitten kun alan käydä kunnolla läpi on jo yleiskäsitys aiheesta plus että jos jokin alkaa askarruttaa voin loikata tarkistamaan asian etupeltoon. Sitten harsin samalla esim taulukkolaskentaohjelmistani Python-ohjelmia kasaan. Tuntuu toimivan minulle.
Memento mori
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Mulla on ollut Taiwanin kaunisrottakäärme :P

Kuva
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin