Suomalaiset ovat oikeistolaisempia kuin koskaan ennen.

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.

Mihin sijoitat poliittisesti itsesi?

Oikeisto
8
31%
Vasemmisto
8
31%
Keskellä
5
19%
Jotain muuta?
5
19%

Ääniä yhteensä: 26

Elämänsankari
Reactions:

Suomalaiset ovat oikeistolaisempia kuin koskaan ennen.

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

Laitanpa ihan kyselynkin, jos ihmiset vastaisi niin näkyisi ollaanko täällä edes lähellä suomalaisia keskimäärin.

Tämä on toki oman ilmoituksen mukaan, esim yksi veljistäni sanoo olevansa oikeistolainen mutta kaikki meistä sisaruksista on eri mieltä.

Itse olen lähempänä oikeistoa kuin vasemmistoa, ollut jo ihan nuoresta pitäen. Tunnustan kyllä kerran äänestäneeni keskustalaista, nuori olin ja kaverin lähisukulainen kansanedustaja niin piti se ääni siksi antaa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011364978.html

Yhä useampi suomalainen asemoi itsensä poliittisesti oikealle, kertoo Elinkeinoelämän valtuuskunta Evan tuore Arvo- ja asennetutkimus.

Tutkimuksen mukaan puolet (49 prosenttia) suomalaisista sijoittaa itsensä poliittiseen oikeistoon. Oikeistolaisten osuus on korkeampi kuin koskaan aiemmin mittaushistoriassa.

Vasemmalle asemoituu noin kolmasosa suomalaisista, ja poliittiseen keskustaan itsensä sijoittaa joka viides. Poliittinen keskusta on kutistunut jokaisen mittauksen myötä.
Elämänsankari
Reactions:

Re: Suomalaiset ovat oikeistolaisempia kuin koskaan ennen.

Tsekkasinpa huvikseen viime kuntavaalit, niiden perusteella vasemmistolaisia on ainakin noin 43%.

Joka aina demari, vihr ja vas on mielestäni vasemmistolainen. Tai sitten "petturi" poliittiselle suuntautumiselleen, poliittisesti kaapissa?
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

Liberaali. Mutta vaalikyselyt ja muut ihmiset mut äärivasemmistoon.

Tsori. Itse tiedän parhaiten mikä olen. Mikään kysely tai kenenkään mielipide ei sitä muuta. Olen aina heikkojen ja vähäväkisten puolella.
Sepeteus!
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Sepeteus! »

Mä olin joskus testin mukaan enemmän keskellä kuin Pekkarinen, mut arvoliberaali enkä äänestä keskustaa.
Wiesti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

Tuo ”keskellä” kärsinee vähän siitä, että keskellä voi olla, vaikka ei kepua kannatakaan.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Minua vähän ihmetytti se, että vaikka oikeistolaisuus oli suosituinta akselilla oikeisto-keskusta-vasemmisto, niin konservatiivisuus ei tunnu olevan kasvussa. Liberaaleiksi itsensä kokee yli puolet suomalaisista, kun taas konservatiivien osuus on vain neljäsosa. Perinteisesti oikeistolaisuus on yhdistetty konservatiivisuuteen ja vasemmisto liberalismiin. Oikeistosta konservatiiveiksi itsensä luokittelevat lähinnä Ps:n ja KD:n kannattajat. Ullatus ullatus. :mrgreen:

Olen pitänyt itseäni oikeastaan aina liberaalina oikeistolaisena, jolle myös luontoarvot ovat tärkeitä.
"...vastaajat liittävät liberalismin pikemminkin suvaitsevaisuuteen, moniarvoisuuteen, tasa-arvoon ja sosiaalisiin kysymyksiin kuin markkinaliberalismiin." Tähän minunkin on helppoi yhtyä.
Viimeksi muokannut Märkäruuti, 15 Heinä 2025, 17:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Elämänsankari
Reactions:

Wiesti kirjoitti: 15 Heinä 2025, 17:29 Tuo ”keskellä” kärsinee vähän siitä, että keskellä voi olla, vaikka ei kepua kannatakaan.
Sitä mietinkin että vaaleissa varmaan moni äänestäisi "keskellä olonsa" mukaisesti mutta kun ei ole enää oikein ketään ketä äänestää, esim monille itseäni iäkkäämmille sukulaisille on käynyt näin.

No ennen se oli keskusta, mutta monikaan ei nykypäivän keskustaa enää tunnista vaan äänestävät sit jotain muuta.

Voihan toki joku sanoa että vaikka rkp, mut ei se täälläpäin ainakaan kellekkään oikein kelpaa. KD, liian pieni ja liian uskossa. Liike nyt, liian pieni eikä siitä oikein tiedetä mitään.
Ertsu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Suomessa ei ole enää duunarimiehille tarkoitettua vasemmistopuoluetta, joten monet duunarit äänestävät perussuomalaisia. Duunarimiehet käyvät töissä, mutta naiset pitävät valtaa.
Phobos
Reactions:

Jokaisen suuren miehen takana on nainen.

Eli kuka loppupeleissä keittiössä määrää?
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Oikeisto. Vaikka en ole suurituloinen, niin SDP:n puoluepolitiikkaa en pidä hyvänä, se passivoi ihmisiä liiaksi ja ohjaa enemmän tukiaisilla elämiseen. Ihmisten pitää mielestäni ottaa suurempi vastuu omasta toimeentulostaan. Olen joskus kuitenkin SDP:täkin äänestänyt, mutta en enää jatkossa niin tee...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Elämänsankari
Reactions:

Ertsu kirjoitti: 15 Heinä 2025, 17:58 Suomessa ei ole enää duunarimiehille tarkoitettua vasemmistopuoluetta, joten monet duunarit äänestävät perussuomalaisia. Duunarimiehet käyvät töissä, mutta naiset pitävät valtaa.
No eipä tuollaista kyllä minunkaan mielestäni ole, vasemmistoliittohan joskus sellainen oli mutta eipä se enää mitään miehille tahi duunareille tarjoa.

Eikä varsinkaan duunarimiehille.
Phobos
Reactions:

Kari Suomalaisen piiros Paavo Väyrysestä oli hyvä. Toinen silmä sojotti oikealle ja toinen vasemmalle. Kumpaakos Maalaisliitto oli? Siitä tuli Kes Kusta.

Mun mielestä jos olet keskellä onko sulla oikeasti mielipidettä yhtään mistään? Siis mun mielestä joko/tai. Ei ehkä.

Ja politiikka jos mikään on vain mielipideasioita. Harvoin on faktoilla mitään tekemistä politiikan kanssa.
HuuHaata
Reactions:

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Mikään puolue ei tarjoa mitään kenellekään, eikä ole tarkoituskaan.

Kohderyhmäajattelun ongelma on, että tällöin sille kohderyhmälle pitäisi jotain tehdä. Parempi julistaa halaavansa maailmaa. Silloin ei tarvitse tehdä mitään.
Phobos
Reactions:

HuuHaata kirjoitti: 15 Heinä 2025, 18:28 Mikään puolue ei tarjoa mitään kenellekään, eikä ole tarkoituskaan.

Kohderyhmäajattelun ongelma on, että tällöin sille kohderyhmälle pitäisi jotain tehdä. Parempi julistaa halaavansa maailmaa. Silloin ei tarvitse tehdä mitään.
Parempi halata puita. Niin mä teen. Halaa säkin. Kaikki angsti lähtee pois.
HuuHaata
Reactions:

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Phobos kirjoitti: 15 Heinä 2025, 18:35
HuuHaata kirjoitti: 15 Heinä 2025, 18:28 Mikään puolue ei tarjoa mitään kenellekään, eikä ole tarkoituskaan.

Parempi halata puita. Niin mä teen. Halaa säkin. Kaikki angsti lähtee pois.
Olet oikeistolaisten unelmakansalainen. Kun olet passiivinen he voivat pelata sinua rajummin.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin