Muurahaiskaupunki!

Paranormaalit ilmiöt ja Salaliitot. Wear your tinfoil hats.
Kissatäti
Reactions:

Muurahaiskaupunki!

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Perustetaan muurahaiskaupunki jossa kaikkien osallistujien pitäisi valita roolinsa muurahaisyhteiskunnassa. laitetaan muurahaiskaupunki elämään!

Muurahaisten metropoli: Kolonian kaupunki

Tervetuloa Koloniaan – maanalaiseen muurahaiskaupunkiin, jossa elämä sykkii kurinalaisena, mutta tehokkaana. Tässä kaupungissa ei ole kaaosta, mutta kuhinaa kyllä riittää!

Valitaan ensin missä työskentelette!!! Ja kuka on Kuningatar? KUkaan ei varmaan halua olla kunigatar :lol:

Kuninkaallinen Kammio – Hallintopalatsi

Syvällä kaupungin ytimessä sijaitsee Kuninkaallinen Kammio, jossa elää arvokas Kuningatar Majesteetti. Hän ei juokse ympäriinsä tai huutele käskyjä – hänen läsnäolonsa huokuu hormonia, joka pitää kaupungin järjestyksessä. Hänen ainoa tehtävänsä: tuottaa uusia muurahaisia. Hänen ympärillään parveilee huolehtivaisia hoitajia, jotka pesevät, syöttävät ja pitävät tunnelman viileänä.

---

Lastentarha – Kehityskeskus

Lähellä kuningatarta sijaitsee Lastentarha, jossa toukkanuoriso kasvaa. Siellä nuoret työläiset työskentelevät kuin päiväkodin hoitajat: pesemistä, ruokkimista, lämpimänä pitämistä – toukkien täytyy pysyä tyytyväisinä ja kehittyä ajallaan. Tämä osasto on hiljainen ja harras, kuin pieni pyhä paikka.

---

Rakennus- ja huoltokeskus – Infratiimi

Pesän käytäviä täytyy jatkuvasti ylläpitää ja laajentaa. Rakennustiimi koostuu hieman vanhemmista työläisistä, jotka jyrsivät maata, tiivistävät seinämiä ja korjaavat sortumia. Nämä muurahaiset kulkevat harmaat kypärät päässään ja mutisevat mittasuhteista keskenään.

---

Ravitsemusasema – Ruuanjakelukeskus

Keskellä kaupunkia sijaitsee ruokatori, jonne kerääjämuurahaiset tuovat mettä, siitepölyä, hyönteispaloja ja siemeniä. Ruuanjakelijat ottavat vastaan saaliin, varastoivat osan ja jakavat loput eteenpäin. Erikoisosaajia ovat "elävät säiliöt", hunajavatsat, jotka ripustautuvat katonrajaan pullistuneina kuin mehupallot ja tarjoavat ravintoa kuivina aikoina.

---

Puolustusasema – Vartiokeskus

Lähempänä ulko-ovia on sotilasmuurahaiskeskus. Nämä jykevät ja leukaperäiset vartijat harjoittelevat purukalustonsa käyttöä ja partioivat pesän suulla. Jos uhka lähestyy – oli se sitten toinen muurahaislaji tai joku sorkkiva puutarhuri – nämä supersotilaat lähtevät puolustamaan Koloniaa silmittömällä rohkeudella.

---

Lähettikatu – Ulkomaailman portti
Aivan pesän suuaukolla kuhisee. Vanhimmat ja kokeneimmat työläiset toimivat tiedustelijoina ja kerääjinä. He tuntevat lähiseudun polut, kukkivat kasvit ja vaarat. Kun he palaavat kotiin, he tanssivat pieniä "kompassitansseja", jotka kertovat muille, missä ruokaa on.

---

Taivaanportti – Lentoasema
Vain kerran vuodessa aukeaa kaupungin Lentoasema: silloin sadat nuoret kuningattaret ja koiraat lähtevät siivilleen. Ne nousevat ilmaan parittelulentoon etsimään uutta valtakuntaa. Koiraat kuolevat pian, mutta uudet kuningattaret laskeutuvat, kaivavat ensimmäisen kammiotunnelinsa ja alkavat rakentaa... uutta Koloniaa.

---

Muurahaiskaupunki on siis kuin elävä organismi: hiljainen mutta tarkka, tehokas ja loputtoman kiehtova. Jokainen tietää paikkansa – ei käskystä, vaan yhteisestä rytmistä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kissatäti
Reactions:

Re: Muurahaiskaupunki!

Minä voisin toimia Lähettikadulla tiedustelijana. Olen siis työläinen55 ja lähden nyt tiedustelumatkalle. Palattuani tanssin teille kompassitanssin.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Hunavatsaks voisin ruveta sinne katonharjaan ja sieltä on hyvä tsiikailla elämän menoa ja tarjota sitten safkaa kuivina aikoina...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Piirtelin tenavana usein taloja, jossa huoneet näkyivät sivusta katsottuna ja sitä asuttivat ”ihmisen kokoiset” muurahaiset. Niitä tiettävästi jossain tallessa edelleen.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Kissatäti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 00:51 Minä voisin toimia Lähettikadulla tiedustelijana. Olen siis työläinen55 ja lähden nyt tiedustelumatkalle. Palattuani tanssin teille kompassitanssin.
Joutuisit uudelleenkoulutukseen, jossa tuollaiset mehiläisten elkeet kitketään pois. Ei sitä ole käsittääkseni muurahaisilla.

Minun ihmisen ominaisuudet ovat varmaan lähinnä tuota infratiimiä, joka suunnittelee ja rakentaa pesää. Olen pelkuri uhmaamaan ulkomaailman vaaroja, sosiaaliset taitoni ja hoivaviettini eivät riitä toukkien kasvatukseen ja auktoriteettien pokkurointikaan ei onnistu, joten en voisi olla kuningattaren lakeija.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Kissatäti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 00:42 Perustetaan muurahaiskaupunki jossa kaikkien osallistujien pitäisi valita roolinsa muurahaisyhteiskunnassa. laitetaan muurahaiskaupunki elämään!
Wilsonin mukaan sitä yritettiin Neuvostoliitossa, mutta väärällä lajilla. Muurahaisyhteiskunta on malliesimerkki hyvin toimivasta yhteiskunnasta, jossa kaikilla on oma tehtävänsä, eikä kukaan hypi yli aisan. Ei vaan ihmisten kohdalla taida toimia.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Märkäruuti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 10:16 Wilsonin mukaan sitä yritettiin Neuvostoliitossa, mutta väärällä lajilla.
Ei Neuvostoliitossa yritetty koskaan toteuttaa marxilaisia kommunismin ihanteita. Se oli vain sen ajan propagandavalheita, joilla saavutettiin 95 % tuki. Ihan samoin kuin markkinaliberalismin aivopierut ovat nykyihmiselle. Äänestetään Kokoomusta ja poljetaan työehtoja, koska siten saadaan tämän ajan ihmisten paratiis.
Muurahaisyhteiskunta on malliesimerkki hyvin toimivasta yhteiskunnasta, jossa kaikilla on oma tehtävänsä, eikä kukaan hypi yli aisan. Ei vaan ihmisten kohdalla taida toimia.
Ihan yhtä hyvin kun muurahaisilla. Muurahaispesissä on myös oman edun ajamista. On kuormasta syöjiä, laiskoja ja omia muniaan kiertoon ujuttavia työläisiä. Muurahaiset ovat samanlaisia omien geeniensä periytymisen maksimoijia kuin muutkin eliöt, mutta niiden periytymismekanismi aiheuttaa sen, että omat jälkeläiset ovat 50 % sukua itselle mutta omat sisarukset 75 %. Siksi niiden kannattaa auttaa ennemmin kuningatarta kasvattamaan yksi elinkelpoinen jälkeläinen kuin lisääntyä itse. Mutta kuten sanoin, yleensä ja keskimäärin niin kuin eliömaailmassa aina. Aina sitä pientä filunkia voi kokeilla.
Märkäruuti
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 28 Heinä 2025, 10:21 Ei Neuvostoliitossa yritetty koskaan toteuttaa marxilaisia kommunismin ihanteita.
Ei. NL oli sosialistinen järjestelmä, mutta kommunismi näkyi jo horisontissa.
Horisontti: Maan ja taivaan kuviteltu yhtymäkohta, joka etenee sitä mukaa, kun sitä kohti kulkee.
Vert. Fuusiovoimala, joka on ollut tulossa 30 vuoden kuluttua jo ainakin 1980 luvulta lähtien.
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Märkäruuti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 11:35
Neutroni kirjoitti: 28 Heinä 2025, 10:21 Ei Neuvostoliitossa yritetty koskaan toteuttaa marxilaisia kommunismin ihanteita.
Ei. NL oli sosialistinen järjestelmä, mutta kommunismi näkyi jo horisontissa.
Horisontti: Maan ja taivaan kuviteltu yhtymäkohta, joka etenee sitä mukaa, kun sitä kohti kulkee.
Vert. Fuusiovoimala, joka on ollut tulossa 30 vuoden kuluttua jo ainakin 1980 luvulta lähtien.
Jos Tuulis olis ottanu fuusiovoimalan hoitaakseen, se olisi viimeistä hiontaa vaille valmis.
Guild can only exist in a person who can act
Kissatäti
Reactions:

TOTALITARISMI: Ihmiset ovat kiinnostuneita muurahaisista, koska he luulevat onnistuneensa luomaan menestyvän totalitaarisen järjestelmän. Ulkopuolelta saamme varmasti vaikutelman, että kaikki muurahaiskeossa työskentelevät, kaikki ovat tottelevaisia, kaikki ovat valmiita uhraamaan itsensä ja kaikki ovat samanlaisia. Ja toistaiseksi kaikki ihmisten totalitaariset järjestelmät ovat epäonnistuneet. Siksi ajattelimme kopioida sosiaalisia hyönteisiä (kuten Napoleonia, jonka tunnus oli mehiläinen).

Feromoneilla, jotka tulvivat muurahaiskekoon globaalia tietoa, on vastineensa nykypäivän planetaarisessa televisiossa. On laajalle levinnyt uskomus, että jos paras on kaikkien saatavilla, jonain päivänä meillä on täydellinen ihmiskunta. Asiat eivät ole näin. Luonto, kaikella kunnioituksella herra Darwinia kohtaan, ei kehity parhaan ylivallan suuntaan (millä kriteerillä?).

Luonto ammentaa voimansa monimuotoisuudesta. Se tarvitsee kaikenlaisia ihmisiä, hyviä, pahoja, hulluja, epätoivoisia, urheilullisia, vuodepotilaita, kyttyräselkäisiä, jäniksenhuulisia, onnellisia, surullisia, älykkäitä, tyhmiä, itsekkäitä, anteliaita, pieniä, pitkiä, mustaa, keltaista, punaista ja valkoista.

Se tarvitsee kaikkia uskontoja, filosofioita, fanatismeja ja viisautta. Ainoa vaara on, että jokin laji voi hävitä toisen tieltä.

Menneisyydessä ihmisten keinotekoisesti suunnittelemat ja parhaiden tähkien klooneista (niistä, jotka tarvitsevat vähiten vettä, ovat pakkasenkestävämpiä tai tuottavat parhaat jyvät) tehdyt maissipellot ovat yhtäkkiä antautuneet mitättömille infektioille, kun taas useista eri lajikkeista, joilla jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, koostuvat villimaissipellot ovat aina selvinneet epidemioista.

Luonto vihaa yhdenmukaisuutta ja rakastaa monimuotoisuutta. Juuri tässä kenties piilee sen perimmäinen nerous.

Edmond Wellsin
suhteellisen ja absoluuttisen tiedon tietosanakirja

Bernard Werber, Muurahaisten valtakunta
Märkäruuti
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 16:12 Bernard Werber, Muurahaisten valtakunta
Olen lukenut. Taitaa jopa löytyä hyllystäni. Kirjalle jatkoa on Muurahaisten kapina.
Kissatäti
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 16:14
Kissatäti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 16:12 Bernard Werber, Muurahaisten valtakunta
Olen lukenut. Taitaa jopa löytyä hyllystäni. Kirjalle jatkoa on Muurahaisten kapina.
Minulle tuttuja myös ajalta ennen päävaivoja :D Minun lempikirjallisuusgenret olivat scifi ja historialliset romaanit.
Märkäruuti
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 28 Heinä 2025, 16:18 Minun lempikirjallisuusgenret olivat scifi ja historialliset romaanit.
Minulla scifi, fantasia ja populaarit (tai vähemmän populaarit) tiedekirjat. Romaaneja luin nuorempana, mutta en enää aikoihin.
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Liu Cixin: Muurahaisia ja dinosauruksia on hyvä ja hauska scifi.
Mene mene tekel upharsin.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin