Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Se on suoraa puhekieltä, en sen kummemmin ajattele silloin mitä kirjoitan ja miltä se kuulostaa..Kohina kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:26Aika turha kirosana. Opettelisit kiroilemaan. Vitun kaappihomo olisi kuulostanut paremmalta.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:25Ainakin sinä! Vitun heinähattu et tee muuta kuin tirskut täällä kuin pikkutyttö, ja uliset sitä homppelointiasi. Olet vittu itse kaappihomo et vain tajua sitä!Brainwashed kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:21Ihan normi woke MTO tapaus tuokin sepeteus.
![]()
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Kortti ollut kaverilla viimeksi 81 vuotta sitten...Jatkosodan aikaan.
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 9510
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Ensin sä esitit väitteen että kartturi on yhtä tärkeä kuin kuski. Sen jälkeen sä esitit väitteen että meitä erimieltä olevia vituttaa kun Janni Hussi on tunkeutunut miehiselle alalle.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:19Kuka täällä on sekaisin? Minä esitin mielipiteen, että kartturit jää liian pienelle huomiolle, ja siitä kauhea metakka...? Mitä kamaa sinä vedät jos et tota tajunnut?
Sä taidat vetää jotain huonoa kamaa kun et edes tajua mitä kirjoitat.
Be stronger than your excuses
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Totta, en ymmärtänyt että viestini sisälsi samalla väitteen jonka mukaan kartanlukija olisi yhtä tärkeä kuin kuljettaja. Taidan olla vähän asberger.KultaKikkare kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:34Ensin sä esitit väitteen että kartturi on yhtä tärkeä kuin kuski. Sen jälkeen sä esitit väitteen että meitä erimieltä olevia vituttaa kun Janni Hussi on tunkeutunut miehiselle alalle.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:19Kuka täällä on sekaisin? Minä esitin mielipiteen, että kartturit jää liian pienelle huomiolle, ja siitä kauhea metakka...? Mitä kamaa sinä vedät jos et tota tajunnut?
Sä taidat vetää jotain huonoa kamaa kun et edes tajua mitä kirjoitat.
Ihan läpällä heitin Janni Hassi jutun, pelkkää huumoria koko homma.
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
"Rallissa kartturin osuus jää liian pienelle huomiolle vaikka tekee yhtä arvokkaan työn kuin kuljettaja."Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:38Ensinnä minä en esittänyt mitään väitettä, vaan totesin, että kartturit jää liian vähäiselle huomiolle. Mitä toiseen tulee, huumorintajusi on tosi omituinen. Oletko Asperger vai muuten vaan putkiaivo kun et huumoria ymmärrä?KultaKikkare kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:34Ensin sä esitit väitteen että kartturi on yhtä tärkeä kuin kuski. Sen jälkeen sä esitit väitteen että meitä erimieltä olevia vituttaa kun Janni Hussi on tunkeutunut miehiselle alalle.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:19Kuka täällä on sekaisin? Minä esitin mielipiteen, että kartturit jää liian pienelle huomiolle, ja siitä kauhea metakka...? Mitä kamaa sinä vedät jos et tota tajunnut?
Sä taidat vetää jotain huonoa kamaa kun et edes tajua mitä kirjoitat.
Ei tee, objektiivisesti arvioiden.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Tuskin nuo eloapinat ovat kävellen tai polkupyörällä sinne mielenosoitukseen saapuneet.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Sähköiset kiihdytysautot ovat jo nyt erittäin kilpailukykyisiä alemmissa luokissa lyhyemmillä matkoilla ja teknologian kehittyessä sähköautot ohittavat perinteiset autot myös huippuluokissa.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:29Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Sähköautojen kokonaishyötysuhde on 90–95 % verrattuna polttomoottoreiden noin 20–30 %:iin (80 % polttoaineen energiasta hukkaantuu lämmöksi).
Kiihdytysautojen melu 150–160 desibeliä on vaarallisen korkea taso ja vaatii kuulonsuojaimia. Mitään järkeä? Sähköiset kiihdytysautot 80–100 dB.
.
Jos se "brutaalin fysiikan jännä" tulee tuosta turhasta kovasta melusta niin voihan niitä vaikka huulia pärisyttää mukana. Kiihdytysfysiikassa sähköllä toimivat kiihdytysautot ovat yhtä suorituskykyisiä kuin polttomoottori, mutta paljon hiljaisempia.
Maata pitkin matkustaminen pitkiäkin matkoja, kuten purjeveneellä aina kannatettavaa
- KultaKikkare
- Reactions:
- Viestit: 9510
- Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
No okei, menkööt sit huumorin piikkiin.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:38Totta, en ymmärtänyt että viestini sisälsi samalla väitteen jonka mukaan kartanlukija olisi yhtä tärkeä kuin kuljettaja. Taidan olla vähän asberger.KultaKikkare kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:34Ensin sä esitit väitteen että kartturi on yhtä tärkeä kuin kuski. Sen jälkeen sä esitit väitteen että meitä erimieltä olevia vituttaa kun Janni Hussi on tunkeutunut miehiselle alalle.Sepeteus! kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:19Kuka täällä on sekaisin? Minä esitin mielipiteen, että kartturit jää liian pienelle huomiolle, ja siitä kauhea metakka...? Mitä kamaa sinä vedät jos et tota tajunnut?
Sä taidat vetää jotain huonoa kamaa kun et edes tajua mitä kirjoitat.
Ihan läpällä heitin Janni Hassi jutun, pelkkää huumoria koko homma.
Be stronger than your excuses
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Kiihdytyssähköautoilla on ympäristöä ja päästöjä ajatellen sellainen merkittävä etu polttomoottorisiin vastaaviin verraten, että lataavat itse itsensä, joten mitään päästöjä ei siksi synny sähkökiihdytysautolla kiihdytettäessä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:48Sähköiset kiihdytysautot ovat jo nyt erittäin kilpailukykyisiä alemmissa luokissa lyhyemmillä matkoilla ja teknologian kehittyessä sähköautot ohittavat perinteiset autot myös huippuluokissa.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:29Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Sähköautojen kokonaishyötysuhde on 90–95 % verrattuna polttomoottoreiden noin 20–30 %:iin (80 % polttoaineen energiasta hukkaantuu lämmöksi).
Kiihdytysautojen melu 150–160 desibeliä on vaarallisen korkea taso ja vaatii kuulonsuojaimia. Mitään järkeä? Sähköiset kiihdytysautot 80–100 dB.
.
Jos se "brutaalin fysiikan jännä" tulee tuosta turhasta kovasta melusta niin voihan niitä vaikka huulia pärisyttää mukana. Kiihdytysfysiikassa sähköllä toimivat kiihdytysautot ovat yhtä suorituskykyisiä kuin polttomoottori, mutta paljon hiljaisempia.
Maata pitkin matkustaminen pitkiäkin matkoja, kuten purjeveneellä aina kannatettavaa
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Hybridi jäi pois MM rallissa vuoden 2024 lopussa. Tavoitteena oli kustannusten pienentäminen. Erillinen sähköautoluokka on suunnitelmissa. Saa nähdä koska toteutuu.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:48Sähköiset kiihdytysautot ovat jo nyt erittäin kilpailukykyisiä alemmissa luokissa lyhyemmillä matkoilla ja teknologian kehittyessä sähköautot ohittavat perinteiset autot myös huippuluokissa.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:29Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Sähköautojen kokonaishyötysuhde on 90–95 % verrattuna polttomoottoreiden noin 20–30 %:iin (80 % polttoaineen energiasta hukkaantuu lämmöksi).
Kiihdytysautojen melu 150–160 desibeliä on vaarallisen korkea taso ja vaatii kuulonsuojaimia. Mitään järkeä? Sähköiset kiihdytysautot 80–100 dB.
.
Jos se "brutaalin fysiikan jännä" tulee tuosta turhasta kovasta melusta niin voihan niitä vaikka huulia pärisyttää mukana. Kiihdytysfysiikassa sähköllä toimivat kiihdytysautot ovat yhtä suorituskykyisiä kuin polttomoottori, mutta paljon hiljaisempia.
Maata pitkin matkustaminen pitkiäkin matkoja, kuten purjeveneellä aina kannatettavaa
Formula E sähköautoilla on ajettu kilpaa jo vuodesta 2012. Siinähän huoltopysähdyksessä vaihdetaan koko auto. Rallissa tuo ei ole mahdollista vaan sama auto on tuotava ajokuntoisena maaliin asti. Huoltoparkkiin olisi siis rakennettava pikalatausasemat kaikille kilpa-autoille.
Viimeksi muokannut Tonttu, 31 Heinä 2025, 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Eikäku ne ladataan Tuulispään ultra VAWT-tuulimyllyillä jahka hän saisi edes prototyypin valmiiksi.Brainwashed kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:56Kiihdytyssähköautoilla on ympäristöä ja päästöjä ajatellen sellainen merkittävä etu polttomoottorisiin vastaaviin verraten, että lataavat itse itsensä, joten mitään päästöjä ei siksi synny sähkökiihdytysautolla kiihdytettäessä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:48Sähköiset kiihdytysautot ovat jo nyt erittäin kilpailukykyisiä alemmissa luokissa lyhyemmillä matkoilla ja teknologian kehittyessä sähköautot ohittavat perinteiset autot myös huippuluokissa.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:29Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Sähköautojen kokonaishyötysuhde on 90–95 % verrattuna polttomoottoreiden noin 20–30 %:iin (80 % polttoaineen energiasta hukkaantuu lämmöksi).
Kiihdytysautojen melu 150–160 desibeliä on vaarallisen korkea taso ja vaatii kuulonsuojaimia. Mitään järkeä? Sähköiset kiihdytysautot 80–100 dB.
.
Jos se "brutaalin fysiikan jännä" tulee tuosta turhasta kovasta melusta niin voihan niitä vaikka huulia pärisyttää mukana. Kiihdytysfysiikassa sähköllä toimivat kiihdytysautot ovat yhtä suorituskykyisiä kuin polttomoottori, mutta paljon hiljaisempia.
Maata pitkin matkustaminen pitkiäkin matkoja, kuten purjeveneellä aina kannatettavaa
![]()
-
Brainwashed
- Reactions:
- Viestit: 13938
- Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
Edes Tuulispää ei villeimmissä suunnitelmisaankaan esitä että myllynsä nousisivat neitseellisesti maasta pystyyn itsestään.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 12:05Eikäku ne ladataan Tuulispään ultra VAWT-tuulimyllyillä jahka hän saisi edes prototyypin valmiiksi.Brainwashed kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:56Kiihdytyssähköautoilla on ympäristöä ja päästöjä ajatellen sellainen merkittävä etu polttomoottorisiin vastaaviin verraten, että lataavat itse itsensä, joten mitään päästöjä ei siksi synny sähkökiihdytysautolla kiihdytettäessä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:48Sähköiset kiihdytysautot ovat jo nyt erittäin kilpailukykyisiä alemmissa luokissa lyhyemmillä matkoilla ja teknologian kehittyessä sähköautot ohittavat perinteiset autot myös huippuluokissa.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:29Niin kyllä hyvin brutaalia fysiikkaa on nuo lentokentällä tehtävät kiihdytysajot, mutta hyvin jännää jokatapauksessa. Toki Greta on jopa astunut purjenveneeseen osoittaakseen että uskaltaa vastustaa fossiiliisia....rohkeutta sekin on velllovilla vesillä.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Sähköautojen kokonaishyötysuhde on 90–95 % verrattuna polttomoottoreiden noin 20–30 %:iin (80 % polttoaineen energiasta hukkaantuu lämmöksi).
Kiihdytysautojen melu 150–160 desibeliä on vaarallisen korkea taso ja vaatii kuulonsuojaimia. Mitään järkeä? Sähköiset kiihdytysautot 80–100 dB.
.
Jos se "brutaalin fysiikan jännä" tulee tuosta turhasta kovasta melusta niin voihan niitä vaikka huulia pärisyttää mukana. Kiihdytysfysiikassa sähköllä toimivat kiihdytysautot ovat yhtä suorituskykyisiä kuin polttomoottori, mutta paljon hiljaisempia.
Maata pitkin matkustaminen pitkiäkin matkoja, kuten purjeveneellä aina kannatettavaa
![]()
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Elämänsankari
- Reactions:
- Viestit: 1789
- Liittynyt: 01 Touko 2025, 12:19
Re: Eloapinat aikovat osoittaa mieltä Jyväskylän MM-rallissa
No ehkä muutama, mutta aivan varmaan vain pieni osa.Tonttu kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:48Tuskin nuo eloapinat ovat kävellen tai polkupyörällä sinne mielenosoitukseen saapuneet.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:23Auto"urheilu" kuitenkin fossiilisia polttoaineita käyttävänä turhana urheiluviihteenä aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, kuten kasvihuonekaasupäästöjä, melusaastetta ja luonnonvarojen kulutusta. Kilpailut, testiajot ja fanien matkustaminen lisäävät hiilijalanjälkeä viihteen vuoksi, vaikka teknologia mahdollistaisi kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähköautoilun. Ympäristön kannalta autourheilun oikeutus viihteenä on kyseenalainen, kun haitat ovat konkreettisia ja vaihtoehtoja löytyy.Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:12Se on kuitenkin paljon vihreämpää kuin co2 hössötys jossa lennetään konferenssista toiseen jumboilla.antitaide kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 11:03Metanoli ei pala kiihdytysautoissa täysin puhtaasti, ei ole täysin päästötöntä (vaikka puhtaampaa kuin bensiini).Tuulispää kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 10:21Olin kesällä kiihdytyskisoissa. Ajavat niitä metanolilla...täysin puhdasta...ilmasto tykkää.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Heinä 2025, 06:15 Rallia ajetaan 100 %:sesti uusiutuvalla polttoaineella...![]()
Metanolin (CH₃OH) epätäydellisessä palamisessa syntyy hiilimonoksidia (CO), formaldehydiä (CH₂O) ja muurahaishappoa (HCOOH).
Lisäksi kiihdytysajossa kulutetaan valtavia määriä polttoainetta lyhyessä ajassa.
Autourheilutapahtumat aiheuttavat päästöjä myös kilpailuiden ulkopuolella, esimerkiksi autojen, varusteiden ja katsojien kuljetuksista. Kuinkahan moni autourheilun harrastaja saapuu syrjäiselle kilparadalle joukkoliikennevälineitä käyttäen?
Polttoaineiden käyttö autourheilussa hidastaa siirtymää kohti kestävämpiä vaihtoehtoja, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiä ajoneuvoja.
Vaikka autourheilu markkinoi itseään "vihreämpänä" biopolttoaineiden tai päästökompensaatioiden kautta, kyse on viherpesusta. Todellinen päästöttömyys vaatisi täyden siirtymän esimerkiksi sähkö- tai vetyvoimaan.
Lentämiselle ei aina ole realistisia vaihtoehtoja (esim. pitkät mannertenväliset lennot).
Mutta turhaa lentämistäkin voisi vähentää:
-lyhyiden matkojen lennoille vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, kuten junat
-liikematkoja voitaisiin korvata videokokouksilla
-huvilennot tai tarpeettoman tiheät lomamatkat
Mutta uskontoon kuuluu omasta mielestään paremmille ihmisille oikeus tehdä sitä mitä ei muille tahdottaisi sallia.

