Jos saan muistisairauden... ❤️

Kissatäti
Reactions:

Jos saan muistisairauden... ❤️

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Onko täällä ihmisiä, joiden läheiset ovat sairastuneet?
Tämä oli mielestäni hyvä lista.

Aina kun tulet huoneeseen, esittele itsesi:
"Hei äiti – täällä on Anna."
Älä kysy: "Tiedätkö kuka minä olen?" – se voi aiheuttaa ahdistusta.

1. Jos sairastun Alzheimeriin, toivon, että läheiseni hyväksyvät minun todellisuuteni.
2. Jos uskon, että puolisoni on yhä elossa tai että olemme menossa vanhempieni luo syömään, anna minun uskoa niin. Se tekee minut onnellisemmaksi.
3. Älä riitele kanssani siitä, mikä on totta sinulle ja mikä minulle.
4. Jos en tunnista sinua, älä ota sitä itseesi. Aikajanan hämärtyminen ei ole tarkoituksellista.
5. Jos en enää osaa käyttää ruokailuvälineitä, älä kiirehdi ruokkimaan minua – tarjoa sormiruokaa ja katso, selviänkö itse.
6. Jos olen surullinen tai levoton, pidä kädestäni kiinni ja kuuntele. Älä mitätöi tunteitani.
7. Älä kohtele minua kuin lasta. Olen aikuinen ja ansaitsen kunnioitusta.
8. Autathan minua nauttimaan yhä asioista, joista olen aina pitänyt – liikunnasta, lukemisesta ja ystävien seurasta.
9. Kerro minulle tarinoita menneisyydestäni – ne voivat tuoda turvaa ja iloa.
10. Jos olen levoton, pysähdy miettimään, mikä minua voisi vaivata.
11. Kohtele minua niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.
12. Varmista, että kodissa on aina välipaloja. Nälkä voi tehdä minut vihaiseksi, enkä ehkä osaa sanoa, mitä tarvitsen.
13. Älä puhu minusta kuin en olisi paikalla. Olen yhä läsnä.
14. Älä tunne syyllisyyttä, jos et jaksa hoitaa minua jatkuvasti. Se ei ole sinun vikasi – etsi apua ja tue omaa jaksamistasi.
15. Jos joudun asumaan hoivakodissa, tule käymään usein. Se merkitsee paljon.
16. Älä turhaudu, jos sekoitan nimiä, tapahtumia tai paikkoja. Hengitä syvään – en tee sitä tahallani.
17. Soita lempimusiikkiani – se voi lohduttaa ja rauhoittaa.
18. Jos keräilen ja kannan tavaroita mukanani, auta minua laittamaan ne paikoilleen lempeästi.
19. Älä sulje minua pois juhlasta tai sukutapaamisesta – haluan olla mukana.
20. Muista, että halaus tai kädenpuristus voi yhä tuntua hyvältä.
21. Muista, että olen yhä minä – se ihminen, jota rakastat.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Elämänsankari
Reactions:

Re: Jos saan muistisairauden... ❤️

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

Kun toisen pappani muisti alkoi reistailemaan niin hän unohti monen lapsensa nimen mutta muisti meidän lapsen lapsien nimet kyllä, outoa mutta näin vaan jostain syystä kävi.

Tämä aiheutti mustasukkaisuutta suvun piirissä, eikä se aina ollut oikein kivaa. Jotkut ottaa sen aina henkilökohtaisesti vaikka on 100 varmaa ettei siitä ole kyse.

Ikävää.

Muistisairaitten kanssa olen ollut aika vähän tekemisissä, papallakaan se ei kauaa ollut ja kuolema sitten hänet vei. Kai sitä yrittää olla vain normaalisti, se tuntuisi itsestä oikealta ratkaisulta. Toki muistuttaa asioista jos tarvista on.
JarppiOne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JarppiOne »

Minulla on hyvä syy olettaa muistisairastuvani aikaa myöten. On ollut suvussa jonkin verran sellaista.

Vaikka pitäisi kai tämän jo riittää kun on nyt jo huono lähimuisti (ollut aina) ja PTSD:n aiheuttamia totaalisia muistikatkoksia jotka kestävät minuuteista päiviin. Alussa oli hämmentävää kun jälkeen päin aina selvisi ketä olin nähnyt ja mitä tehnyt ja puhunut. Nyt niihin on jo tottunut. Kaikkeen sitä näköjään ihminen tottuu... :o
Memento mori
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Huomaan itsessäni ihan selkeitä alkavan muistisairauden liittyviä oireita, ja yritän aktiivisesti keksiä keinoja joilla selviän orastavasta sairaudestani huolimatta arjen ja töitten osalta niin pitkään kuin mahdollista. Aika näyttää kuinka pitkälle sillä päästään.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
JarppiOne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JarppiOne »

Elämänsankari kirjoitti: 16 Heinä 2025, 14:46 Kun toisen pappani muisti alkoi reistailemaan niin hän unohti monen lapsensa nimen mutta muisti meidän lapsen lapsien nimet kyllä, outoa mutta näin vaan jostain syystä kävi.

Tämä aiheutti mustasukkaisuutta suvun piirissä, eikä se aina ollut oikein kivaa. Jotkut ottaa sen aina henkilökohtaisesti vaikka on 100 varmaa ettei siitä ole kyse.

Ikävää.

Muistisairaitten kanssa olen ollut aika vähän tekemisissä, papallakaan se ei kauaa ollut ja kuolema sitten hänet vei. Kai sitä yrittää olla vain normaalisti, se tuntuisi itsestä oikealta ratkaisulta. Toki muistuttaa asioista jos tarvista on.
Ihmisten loputon itsekkyys on ymmärrykseni ulkopuolella. Esim. perintöriidat ovat käsittämätöntä paskaa. Tapellaan verissä päin ja ihmissuhteet lopullisesti katkoen toisen kuolleen ruumiin päällä :shock: Ja jonkun saakelin torpan, autonromun ja muutaman posliinisen maljakon takia.
Memento mori
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin