Haisuli: Rasismiepäily

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/edd ... 86b2747c25

Haisulia epäiltiin rasismista.

Haisuli keppostelee mielellään ja aiheuttaa harmia Muumilaakson asukkaille. Aleksi Poutanen
Tekijän kuva
Mikael Shepelenko
Eilen klo 19:48
Tove Janssonin Muumi-sarjakuvista tuttu pieni ja karvainen Haisuli-hahmo on poistettu newyorkilaisesta näyttelystä rasismisyytösten vuoksi. Asiasta uutisoi Hufvudstadsbladet.

New Yorkin Brooklyn Public Library esittelee uutuusnäyttelyssään muumitarinoihin liittyviä esineitä ja kertomuksia. Lisäksi se korostaa Janssonin roolia pasifistina, humanistina ja queer-naisena sodanjälkeisessä Euroopassa.

Kyseessä on ensimmäinen koskaan Yhdysvalloissa järjestetty Tove Janssonille omistettu näyttely.

Näyttely on saanut erittäin myönteisen vastaanoton. Yksi hahmo ei kuitenkaan ole esillä.

Haisuli oli ilmeisesti mukana alkuperäisissä suunnitelmissa, mutta Brooklyn Public Library ilmoitti, että yksi heidän taloudellisista tukijoistaan piti Haisulia mahdollisesti ”rasistisena symbolina”.

– Kirjaston toivomuksen mukaisesti päivitimme näyttelyn visuaalista ilmettä, Moomin Charactersin Roleff Kråkström sanoo HBL:lle.

Kirjaston tiedottaja Fritzi Bodenheimer huomauttaa HBL:lle, ettei ole olemassa todisteita, jotka kytkevät Haisulin rasismiin. Kirjasto halusi silti luoda ympäristön, jossa kaikki vieraat tuntevat olonsa tervetulleiksi.

Brooklyn Public Library palvelee 2,5 miljoonaa newyorkilaista ja on Yhdysvaltojen kuudenneksi suurin kirjasto. alexandra buxbaum / Alamy Stock Photo
ID10T
Reactions:

Re: Haisuli: Rasismiepäily

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Tässä on siis kyse siitä, että kirjaston tukija veti jalkapallon kokoisen herneen nenäänsä. Häpeä siis hänelle, ei muumeille.
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Sitä joskus ihmettelee että näkeekö unta, on niin älyvapaata.
Minun mielestä noin.
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Muumituotteista olen aina kaivannut Haisulihammastahnaa ja Mörköshampoota - ei ole näkynyt.
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Tauko kirjoitti: 01 Elo 2025, 18:18 Muumituotteista olen aina kaivannut Haisulihammastahnaa ja Mörköshampoota - ei ole näkynyt.
Haisulidödö ei taitaisi kuitenkaan olla hitti?
Moilanen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin se jenkeissä menee, että maksaja päättää mitä näytetään. Erikoinen pahastiuminen kyllä.
Tauko
Reactions:

ID10T kirjoitti: 01 Elo 2025, 18:48
Tauko kirjoitti: 01 Elo 2025, 18:18 Muumituotteista olen aina kaivannut Haisulihammastahnaa ja Mörköshampoota - ei ole näkynyt.
Haisulidödö ei taitaisi kuitenkaan olla hitti?
Oli kyllä mielessä myös Haisulihajuvesi, mutta ehkä ei kuitenkaan hyvä idea.
Henry Borat
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Henry Borat »

Tämähän ei nyt pitänytkään paikkaansa sitten lainkaan.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d25 ... MiRsMCRoMA..
Hilbert
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Hilbert »

IMG_2438.jpeg
IMG_2438.jpeg (45.56 KiB) Katsottu 350 kertaa
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Minä olen odottanut, että ALKO:oon tulisi Röllin mökyööliä. Vaan ei ole näkynyt. Wiskiä se taisi elokuvassa olla.
Tauko
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 01 Elo 2025, 23:21
Minä olen odottanut, että ALKO:oon tulisi Röllin mökyööliä. Vaan ei ole näkynyt. Wiskiä se taisi elokuvassa olla.
Röllin ideoista parhaimpia "painolasti".

#rölli #painolasti #😊💜 #foryou | TikTok https://share.google/vDlNqHVe0mqAJgHvs
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

Hyvä kommentti Facebookissa
Kiitos Jeesus siitä,

että hullu vihervasemmisto, woke-hörhöt ja muut sekopäät eivät ehtineet pilata lapsuuttani.

Sain kasvaa maailmassa, jossa Haisulia ei syytetty rasistiksi, eikä Tiivi-Taavia epäilty homoksi siksi, että hän nyt vain sattui olemaan violetti ja kolmioantenninen.

Kiitos, että sain elää ajan, jolloin lastensarjat eivät olleet sukupuolestaan epävarmojen identiteettipoliittista sotatannerta, vaan seikkailujen, rohkeuden ja kunnian pelikenttä.

Maailmassa, jossa ei tarvinnut pelätä, että lempihahmo julistetaan kielletyksi tai nostetaan kohun keskelle jonkun ideologisen herkkyyden vuoksi - tai että lastenohjelmien problematisointi toimii terapiasessioina aikuisille, joilla on kaikki omassa elämässään sekaisin.

Kiitos, että sain kasvaa He-manin, Optimus Primen ja Snake Eyesin kaltaisten esikuvien parissa, jotka eivät pyörtyneet mikroaggressioista, vaan kantoivat vastuunsa, suojelivat heikompia ja antoivat mallin siitä, miten olla mies.

Siunaa Herra, kaikkia lapsia ja anna heidän saada kasvaa mallien kanssa, jotka tarjoavat selkeyttä, voimaa ja suuntaa - ei hämmennystä, uhriutumista ja jatkuvaa identiteettisekoilua.

Suo, että yhä useampi tavoittaisi nuo vanhan ajan vahvat ja terveet esikuvat - eikä heitä hukutettaisi tähän nykyaikaiseen paskaan.

Aamen.
Elämänsankari
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

Henry Borat kirjoitti: 01 Elo 2025, 19:28 Tämähän ei nyt pitänytkään paikkaansa sitten lainkaan.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d25 ... MiRsMCRoMA..

"Kirjaston nuorisosiivestä poistettiin vain yksi Haisuli-kuva."

"Tämä oli kuratointipäätös, joka tehtiin sen vuoksi, että halusimme luoda tilan, jossa kaikki tuntevat olonsa tervetulleiksi ja kuulluiksi, kirjasto kirjoittaa tiedotteessaan."

Piti paikkansa, elä valehtele.
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Tomijk kirjoitti: 02 Elo 2025, 19:14 Hyvä kommentti Facebookissa
Kiitos Jeesus siitä,

että hullu vihervasemmisto, woke-hörhöt ja muut sekopäät eivät ehtineet pilata lapsuuttani.

Sain kasvaa maailmassa, jossa Haisulia ei syytetty rasistiksi, eikä Tiivi-Taavia epäilty homoksi siksi, että hän nyt vain sattui olemaan violetti ja kolmioantenninen.

Kiitos, että sain elää ajan, jolloin lastensarjat eivät olleet sukupuolestaan epävarmojen identiteettipoliittista sotatannerta, vaan seikkailujen, rohkeuden ja kunnian pelikenttä.

Maailmassa, jossa ei tarvinnut pelätä, että lempihahmo julistetaan kielletyksi tai nostetaan kohun keskelle jonkun ideologisen herkkyyden vuoksi - tai että lastenohjelmien problematisointi toimii terapiasessioina aikuisille, joilla on kaikki omassa elämässään sekaisin.

Kiitos, että sain kasvaa He-manin, Optimus Primen ja Snake Eyesin kaltaisten esikuvien parissa, jotka eivät pyörtyneet mikroaggressioista, vaan kantoivat vastuunsa, suojelivat heikompia ja antoivat mallin siitä, miten olla mies.

Siunaa Herra, kaikkia lapsia ja anna heidän saada kasvaa mallien kanssa, jotka tarjoavat selkeyttä, voimaa ja suuntaa - ei hämmennystä, uhriutumista ja jatkuvaa identiteettisekoilua.

Suo, että yhä useampi tavoittaisi nuo vanhan ajan vahvat ja terveet esikuvat - eikä heitä hukutettaisi tähän nykyaikaiseen paskaan.

Aamen.
Tuo sopisi hyvin parodiaksi wokefoobikosta, ehkä onkin sellainen. Hihhulius ja nuoruuden idolien sankaruuden ihannointi on erityisen nice touch. Jos tuo ei ole parodiaa, sellaiseen ei ole tarvetta, koska wokefoobikot tekevät sen itse.
Mene mene tekel upharsin.
Josef Goldfinger
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Josef Goldfinger »

Tomijk kirjoitti: 02 Elo 2025, 19:14 Hyvä kommentti Facebookissa
Kiitos Jeesus siitä,

Aamen.
Jeesus ei ollut mikään Jumalan poika ollut vaan palestiinalainen homo! Jeesus oli homoseksuaali ja Jeesuksen tapauksessa oli itseasiassa kyse kolmiodraamasta. Pietari pani Jeesusta perseeseen ja Jeesus pani Juudasta. Juudas tuli mustasukkaiseksi kavalsi Jeesuksen.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin