Kananmuna ja kolesteroli
Kananmuna ja kolesteroli
Sattui tuollainen uutinen silmään äsken. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kot ... cdc60a9e61 .
Kananmunan haitoista kolesterolin suhteen on paasattu niin kauan kun minä muistan. Ja aivan turhaan. Meillä oli sellainen kimppakanala joka loppui ehkä vajaa 10 vuotta sitten. Parhaillaan oli 100 kanaa ja tuntui että niihin kananmuniin hukkui. Niinpä niitä syötiin kaikissa muodoissa mahdollisimman paljon.
Sitten menin yhden kaverini kanssa Härmään joihinkin rekkafestifaaleille ja siellä oli sitten minkä lie järjestämä kolesterolimittaus. Menin tietysti siihen ja mittauksen jälkeen tytteli totesi että loistava tulos, et sinä varmaan kananmunia paljon syö. Vastasin että en kovin paljoa, korkeintaan 6 munaa päivässä. Hän oli aivan kauhistunut että etkö tiedä mitä ne tekee sun kolesterolille. Minä sitten kysyin että miltä se tulos näyttää. Jäi tytteli hieman haavi auki ihmettelemään ja minä läksin kaljalle.
Kananmunan haitoista kolesterolin suhteen on paasattu niin kauan kun minä muistan. Ja aivan turhaan. Meillä oli sellainen kimppakanala joka loppui ehkä vajaa 10 vuotta sitten. Parhaillaan oli 100 kanaa ja tuntui että niihin kananmuniin hukkui. Niinpä niitä syötiin kaikissa muodoissa mahdollisimman paljon.
Sitten menin yhden kaverini kanssa Härmään joihinkin rekkafestifaaleille ja siellä oli sitten minkä lie järjestämä kolesterolimittaus. Menin tietysti siihen ja mittauksen jälkeen tytteli totesi että loistava tulos, et sinä varmaan kananmunia paljon syö. Vastasin että en kovin paljoa, korkeintaan 6 munaa päivässä. Hän oli aivan kauhistunut että etkö tiedä mitä ne tekee sun kolesterolille. Minä sitten kysyin että miltä se tulos näyttää. Jäi tytteli hieman haavi auki ihmettelemään ja minä läksin kaljalle.
-
Brainwashed
- Reactions:
Re: Kananmuna ja kolesteroli
Sama juttu CO2 ja ilmaston suhteen.Justis kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 20:30 Sattui tuollainen uutinen silmään äsken. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kot ... cdc60a9e61 .
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Ne persereijät pitäisi kaivaa vastaamaan teoistaan, milloin mikäkin tuotannonala on ajettu velehtelemalla vaikeuksiin.
Minun mielestä noin.
Ei kukaan joudu vastuussa teoistaan varsinkin jos on politiikassa mukana. Kananmuna on lähes täydellinen ravintolähde, ei siitä puutu kuin c- vitamiini. Joku vitun Pekka Puska voi väittää toisin mutta itse olen ollut kananmunien suurkuluttaja koko ikäni. Toki silloin kun se kimppakanala lopetettiin niin meni kyllä pari vuotta ettei oikein munat maistunut. Ja kyllä niitä munia sitten syötiinkin silloin aikanaan noin 10 vuoden ajan. Ei yhdelläkään tyttäristä eikä vaimolla ollut mitään ongelmia kolesterolin suhteen.
Ei muuta kuin kananmunaa naamariin niin paljon kuin maistuu, keitettynä, paistettuna tai kokkelina mikä on minun suosikkini. Kun siihen vielä laittaa hieman kermaa niin hyvää on.
-
Brainwashed
- Reactions:
Pekka puska on puoskari joka on "opeillaan" joita aivopesty kansalle jo parin sukupolven ajan aiheuttanut sen että kulutus on siirtynyt terveellisistä eläinrasvoista paskariineihin.Justis kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 22:21Ei kukaan joudu vastuussa teoistaan varsinkin jos on politiikassa mukana. Kananmuna on lähes täydellinen ravintolähde, ei siitä puutu kuin c- vitamiini. Joku vitun Pekka Puska voi väittää toisin mutta itse olen ollut kananmunien suurkuluttaja koko ikäni. Toki silloin kun se kimppakanala lopetettiin niin meni kyllä pari vuotta ettei oikein munat maistunut. Ja kyllä niitä munia sitten syötiinkin silloin aikanaan noin 10 vuoden ajan. Ei yhdelläkään tyttäristä eikä vaimolla ollut mitään ongelmia kolesterolin suhteen.
Ei muuta kuin kananmunaa naamariin niin paljon kuin maistuu, keitettynä, paistettuna tai kokkelina mikä on minun suosikkini. Kun siihen vielä laittaa hieman kermaa niin hyvää on.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Elämänsankari
- Reactions:
Itse oon syöny kananmunia keskimäärin 2-3 päivässä jo pitkään, ainakin sen 15v. Ja jatkan samaan malliin.
Ei ole kolesteri ym ongelmia.
Jotenkin tuntuu siltä että se kolesteroli on niiden ongelma jotka niitä kananmunia välttelee. En ole muutamaan vuoteen käynyt mittauksessa enkä enää syö kananmuniakaan edes joka päivä. Pitäisi varmaan käydä jos vaikka olisi tasot nousseet niin pitäisi taas alkaa niitä syömään enemmän. Eikä niillä muillakaan 3lla perheillä ollut mitään ongelmia kolesterolin suhteen kun meillä niitä kanoja oli.Elämänsankari kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 08:37 Itse oon syöny kananmunia keskimäärin 2-3 päivässä jo pitkään, ainakin sen 15v. Ja jatkan samaan malliin.
Homma siitä kimppakanalasta kaatui siihen että se jäi parin vuoden jälkeen kokonaan minun vastuulle. Niin kuin yleensä aina näissä yhteisprojekteissa. Kun ne kanat oli minun kiinteistöjen tiloissa niin meidän piti sitten hoitaa. Ruokaa kyllä toivat muutkin ja osallistuivat kuluihin mutta työt jäi meille. Vaikka kana onkin helppohoitoinen niin kyllä siellä kanalassa pitää silti käydä aamuin illoin jos ei muuta niin tarkistaa että vettä saavat ja munat kerätä. Mutta oli ne kyllä helvetin hyviä munia. Ei kaupasta saa ollenkaan yhtä hyviä.
Mitä paremmin seuraat ruokasuosituksia, sen sairaampi olet ja pillereitä saa mättää naamaan lautasellisen.
Mikähän siinä on että tietyllä lihaisalla ruokavaliolla johon myös kananmunat kuuluvat olevat kehuvat oloaan lähes taivaalliseksi ja lääkkeistä saa luopua, ihmetteleepi hän.
Mikähän siinä on että tietyllä lihaisalla ruokavaliolla johon myös kananmunat kuuluvat olevat kehuvat oloaan lähes taivaalliseksi ja lääkkeistä saa luopua, ihmetteleepi hän.
Minun mielestä noin.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
"Juutubessa yks äijä on elänyt 120-vuotiaaksi syömällä pelkkää pihviä ja kananmunia.."Goswell kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:24 Mitä paremmin seuraat ruokasuosituksia, sen sairaampi olet ja pillereitä saa mättää naamaan lautasellisen.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Hyss! Tämä on Tiedepalsta!anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:28"Juutubessa yks äijä on elänyt 120-vuotiaaksi syömällä pelkkää pihviä ja kananmunia.."Goswell kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:24 Mitä paremmin seuraat ruokasuosituksia, sen sairaampi olet ja pillereitä saa mättää naamaan lautasellisen.
Mikähän siinä on että tietyllä lihaisalla ruokavaliolla johon myös kananmunat kuuluvat olevat kehuvat oloaan lähes taivaalliseksi ja lääkkeistä saa luopua, ihmetteleepi hän.![]()
-
AimoJortikka
- Reactions:
Tästä tulee taas mieleen se
"Vaarikin eli yli 90-vuotiaaksi vaikka poltti kuin korsteeni".
Kun puhutaan tällaisista elintapajutuista ja niiden vaikutuksista sairastumisiin ja elinikään. Niin niissä puhutaan aina keskiarvoista. Aina löytyy poikkeuksia. Ns hyvät geenit joita ei saa huonollakaan toiminnalla muutettua. Itsellä oli aina ollut huippuhyvät kolesteroliarvot. Kunnes ei enää ollutkaan. Vähensin tai jätin kokonaan pois voin ja rasvaiset maitotuotteet, osan lihatuotteista, tietynlaiset leivokset / herkut sekä kananmunat. Ja kappas. Taas on huippuhyvät kolesteroliarvot.
Kun puhutaan tällaisista elintapajutuista ja niiden vaikutuksista sairastumisiin ja elinikään. Niin niissä puhutaan aina keskiarvoista. Aina löytyy poikkeuksia. Ns hyvät geenit joita ei saa huonollakaan toiminnalla muutettua. Itsellä oli aina ollut huippuhyvät kolesteroliarvot. Kunnes ei enää ollutkaan. Vähensin tai jätin kokonaan pois voin ja rasvaiset maitotuotteet, osan lihatuotteista, tietynlaiset leivokset / herkut sekä kananmunat. Ja kappas. Taas on huippuhyvät kolesteroliarvot.
-
Brainwashed
- Reactions:
Homppeli.AimoJortikka kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:39 Tästä tulee taas mieleen se
- anonymous hater
- anonymous hater
Mikähän on muuttunut kun kommentoit nykyisin joka ketjuun homojuttuja, kai tässä maailmassa vielä jotain muutakin mielenkiintoista on kuin gay?Brainwashed kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:41Homppeli.AimoJortikka kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:39 Tästä tulee taas mieleen se
![]()
-
Märkäruuti
- Reactions:
En tiedä niistä geeneistä mutta minulla ne ei varmaan ainakaan isän puolelta sukua niin kovin hyvät ole. Isän isoisä kuoli sydänkohtaukseen 55 vuotiaana ja isoisä 51 vuotiaana. Isä taasen eli kyllä melkein 80 vuotiaaksi mutta kärsi sydänvaivoista jo varmaan 45 vuotiaasta alkaen. Ehkäpä lääkkeet auttoi asiaa. Ja niitä oli paljon. Toki stressi ja muut asiat saattaa vaikuttaa.AimoJortikka kirjoitti: ↑18 Elo 2025, 17:39 Tästä tulee taas mieleen se
Muistan kyllä lapsuudesta kun voita ei saanut käyttää, jotain floraa ja beseliä piti olla, maito piti olla rasvatonta kurria eikä kananmunia juuri syöty. Perunaa, riisiä, makaronia ja leipää kyllä kului mutta juusto ja kinkku oli pannassa. Ja porkkanaraastetta jota en vieläkään oikein pysty syömään. Lihaa meni melko rajoitetusti. Mutta kyllä sitten myös leipää syötiin paljon ja varsinkin vaaleita leipiä jotka äiti leipoi itse ja molemmilla oli kolesterolilääkitys. Siihen leivontaan toki kului jonkin verran kananmunia kun äiti tykkäsi tehdä pullaa ja se oli kyllä ihan liian hyvää.
Itse ole 56 vuotias eikä minulla ole minkäänlaista pittkäaikaista lääkitystä mihinkään vaivaan. No haavahoitoihin ja sellaisiin on on kyllä ollut antibiootteja joskus pitkäänkin mutta ne ovat johtuneet tapaturmista.
En syö pullaa, en mitään muitakaan leivonnaisia poislukien joulutorttuja joulun aikaan ja sillon suklaakonvehteja. Leipää menee ehkä keskimäärin viipale päivässä ja kesällä kyllä tulee syötyä perunaa kun se on niin hyvää. Turhat sokerit pois ja kolesteroliarvot kiittää. Kananmuna yhdessä noiden hiilarien kanssa voi aiheuttaa ongelmia mutta vika ei ole yksinään kananmunan.
Kananmunat ovat oiva ravinnonlähde ja pitävät myös nälkää poissa. On paljon parempi välipalana kuin joku leopä. Keitettynä ne se säilyvät jääkaapissa vaikka 2 viikkoa kun ei koskaan tee niin kuin yleensä neuvotaan. Älä koskaan "säikäytä" niitä munia. Ja ihan 10 vuoden kokemus sanoo näin.
Edit. Äitini puolelta sitä sukurasitusta on vaikea todeta kun suvun miehet kaatuivat vapaussodassa, talvisodassa ja jatkosodassa. Äitini äiti kuoli 89 vuotiaana haimasyöpään. Meni alle vuodessa ja syynä saattoi olla se että ei suostunut käyttämään mitään muuta kuin kulutusmaitoa ja voita. Ja teki sitten niin hyvää ruokaa että edes minäkään en siihen pysty. Leipuri se ei kyllä ollut.
Viimeksi muokannut Justis, 04 Syys 2025, 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.