Kiitos täsmennyksestä! Mulla ei ole käytettävissä tuon kirjan kumpaakaan versiota, mutta keskustelin tästä Copilotin kanssa ja sen mukaan on totta, että Blackmoren Consciousness: An Introduction -kirjan varhaisemmissa painoksissa meemejä käsitellään melko niukasti, lähinnä viitaten niihin osana laajempaa tietoisuuden selitysmallia. Painopiste on enemmän kognitiivisissa prosesseissa, neurotieteellisissä näkökulmissa ja filosofisissa ongelmissa kuten “kova ongelma” ja vapaan tahdon kysymykset – ensin mainittu on mielestäni keinotekoinen ongelma ja jälkimmäinen on huonosti määritelty käsite.Purdue kirjoitti: ↑27 Elo 2025, 12:57En ole vähään aikaan tuota Blackmoren kirjaa tietoisuudesta lukenut. Mulla siis toinen painos vuodelta 2010, ja se uusin on neljäs painos vuodelta 2024 toisen kirjoittajan kanssa.Naturalisti kirjoitti: ↑27 Elo 2025, 11:55
Kysyin Copilotilta miten kolmitasoisen tietoisuuden evoluutio idea suhtautuu tuon linkkaamiasi kirjan näkemyksiin. Tässä on vastaus:
Mutta sen voin sanoa, että ainakaan tuossa mun kirjassa ei meemejä kovin syvällisesti käsitellä. Painopiste on tietoisuuden muissa osatekijöissä.
Blackmoren varhaisempi teos The Meme Machine (1999)
https://www.susanblackmore.uk/the-meme-machine/
on taas nimenomaan omistettu meemiteorialle.j Siinä hän esittää, että ihmismielen rakenteet — mukaan lukien tietoisuus, kielellinen ajattelu ja kulttuurinen käyttäytyminen — voidaan ymmärtää memetiikan näkökulmasta: meemit kilpailevat huomiostamme, leviävät jäljittelyn kautta ja muokkaavat ajatteluamme samalla tavalla kuin geenit muokkaavat kehoamme.
Sekä meemit että geenit ovat informaation kantajia, mutta meemit eivät ole geenien kaltaisia replikaattoreita. Siinä missä biologista elämäämme ohjaavat geenit säilyvät muuttumattomina ihmisen koko elämän ajan. Kulttuurista informaatiota kantavat meemit voivat muuttua intersubjektiivisen vuorovaikutuksen ja introspektion vaikutuksesta ihmisen koko elämän ajan.
Tämä tukee hyvin ajatusta kolmitasoisesta tietoisuuden evoluutiosta:
1. Materiaalinen taso: fysiikan ja kemian ohjaama rakennekehitys.
2. Biologinen taso: geneettisesti ohjautuva elämän ja aistien kehitys.
3. Kulttuurinen taso: meemien ohjaama ajattelun ja käyttäytymisen muotoutuminen.
Blackmore korostaa, että kun esi-ihmiset oppivat jäljittelemään, syntyi uusi evoluution muoto — memetiikka — joka alkoi vaikuttaa siihen, millaisia ajattelun ja käyttäytymisen muotoja säilyi ja levisi. Tämä vastaa hyvin sitä, mitä tarkoitin, kun puhuin tietoisuuden kehittymisestä kyvyksi toistaa ja varioida aiempia kokemuksia sekä käytännössä että mielikuvituksessa. Meemien tallentuminen mieleen mahdollistaa tämän, ja niiden toiminta tuottaa rationaalista ajattelua, suunnitelmallisuutta ja kulttuurista jatkuvuutta.
Copilotin mukaan uudemmissa painoksissa (kuten 2024 versiossa, joka on kirjoitettu yhdessä Emily Trosciankon kanssa) meemien käsittely saattaa olla laajemmin integroitu osaksi tietoisuuden ilmiöiden selitystä, mutta en ole itse lukenut kumpaakaan versiota. Siksi olisi kiinnostavaa kuulla sinun täsmällisrmpi näkemyksesi tästä asiasta.
Tousinsanoen: vaikka Consciousness: An Introduction ei painotu meemeihin, Blackmoren kokonaisajattelu — erityisesti The Meme Machine — tarjoaa Copilotin mukaan vahvan teoreettisen selkänojan sille, että tietoisuus voidaan ymmärtää osana kulttuurisesti kehittyvää memetiikkaa. Tämä sopii hyvin yhteen sen kanssa, mitä olen esittänyt tietoisuuden kolmitasoisesta kehityksestä ja sen mahdollisesta mallintamisesta myös artefaktien tasolla.
Väitän, että aivojen etuotsalohkon meemikoneen ja muiden (geneettisesti määräytyneiden) rakenteiden toiminallusen eron ja yhteistoiminnan selkeyttäminen on olennainen askel aivojen kokonaisvaltaisen toiminnallisen viitekehyksen luomiselle.