Hello, I'm back. Kuinkas kulkee?
- Bored
- Reactions:
Re: Hello, I'm back. Kuinkas kulkee?
Jos katsoo asioita hyvin laajasti niin sinulla ei ole enää mielipiteitä. Ja mielipiteet ovat aina eri asioita kuin faktat. Nykymaailmassa faktoja ei juurikaan ole. Kaikki elävät omissa kuplissaan. Tekoäly ja älypuhelimet mädättävät aivot. Ja ei ole mitään tekoälyä, ei ainakaan toistaiseksi. Pikemminkin tekoälyttömyys. Kuten Linus Torvalds sanoi AI on vain laajennettu Google-haku, ei muuta. Kaikki sen tieto on peräisin ihmisiltä ja se yrittää yhdistellä sitä tietoa. AI ei kykene vielä luomaan mitään mikä ei olisi lähtöisin ihmisiltä. Kaikki sen tieto on varastettu ihmisiltä, ilmaiseksi. Kaikki tiede, taide, historiantuntemus... Ihan kaikki.
Nyt kun IT-allalla irtisanotaan joka minuutti kolme IT-insinööriä ei kyse ole tekoälystä ja siitä että se korvaa nuo insinöörit. Kaikki firmat, Amazon, Microsoft, Facebook, Google jne... hamstrasivat työvoimaa ennen koronaa ja koronan aikana. Nyt heistä on äkkiä päästävä eroon. Jos he myöntäisivät että he mokasivat silloin ja palkkasivat liikaa väkeä Wallstreet ei pitäisi siitä. Wallstreet näkisi sen mokana, heikkoutena jolloin se näkyisi osakkemarkkinoilla eikä hyvällä tavalla. Parempi väittää että syynä on AI. Siitä Wallstreet pitää. Tietenkin kun perusinfra rakennetiin noilla vanhoilla IT-insinööreillä niin pilvipalvelut, pilvitietoturva ja AI vaativat ihan eri työkalut mitä noilla vanhoilla IT-insinööreillä oli.
Ja Youtube. Se on täynnä AI-moskaa. AI-tykkäyksiä ja AI:n tekemiä videoita.
Ja se tosiasia että meitä on pallolla enememmän kuin puolet liikaa. Tälle määrälle porukkaa ei ikinä tule löytymään töitä. Kuten, Raspu, sanoit ja olen samaa mieltä sivistyneissä maissa on otettava käyttöön kansalaispalkka. Kyse ei ole ollut laiskuudesta enää pitkään aikaan. Kyse on siitä että olemme olleet suuressa murroksessa jo 80-luvulta lähtien. Perinteiset teollisuuden työpaikat vähenevät ja katoavat kokonaan. Ainakin länsimaista. Myös palvelusektoria supistetaan jatkuvalla syötöllä.
Venäjä levittää Afrikkaan ja Lähi-Itään propagandaa että Eurooppa on paratiisi ja täältä löytyy kaikki noiden alueiden köyhille ihmisille. Tapa romuttaa Eurooppa myös. Hyvin riskialtis. Joka viikko Välimerellä hukkuu satoja pakolaisia. Miehiä, naisia ja lapsia jotka maksoivat matkasta hirvittävän summan rikollisorganisaatioille paremman elämän toivossa. Tämä on toinen suuri kansainvälinen kansainvaellus, suurempi kuin edellinen.
Katso tätä Orwellin maailmaa. Olemme jatkuvan valvonnan alaisena. Nämäkin keskustelut tekoäly poimii omaan tietokantaansa. Puhelin kuunetelee sinua ja valitsee videoita sen perusteella Youtubeen. Koko ajan tiedetään metrin tarkuudella missä olet jos sinulla on puhelin päällä. Kuvasi ja tietosi latautuvat ko. pilvipalveluun jos sitä et ole erikseen estänyt ja kun haluat tietosi takaisin pilvestä se on lähes mahdotonta. Olen kokeillut ja en toista enää virhettäni.
Nyt kun IT-allalla irtisanotaan joka minuutti kolme IT-insinööriä ei kyse ole tekoälystä ja siitä että se korvaa nuo insinöörit. Kaikki firmat, Amazon, Microsoft, Facebook, Google jne... hamstrasivat työvoimaa ennen koronaa ja koronan aikana. Nyt heistä on äkkiä päästävä eroon. Jos he myöntäisivät että he mokasivat silloin ja palkkasivat liikaa väkeä Wallstreet ei pitäisi siitä. Wallstreet näkisi sen mokana, heikkoutena jolloin se näkyisi osakkemarkkinoilla eikä hyvällä tavalla. Parempi väittää että syynä on AI. Siitä Wallstreet pitää. Tietenkin kun perusinfra rakennetiin noilla vanhoilla IT-insinööreillä niin pilvipalvelut, pilvitietoturva ja AI vaativat ihan eri työkalut mitä noilla vanhoilla IT-insinööreillä oli.
Ja Youtube. Se on täynnä AI-moskaa. AI-tykkäyksiä ja AI:n tekemiä videoita.
Ja se tosiasia että meitä on pallolla enememmän kuin puolet liikaa. Tälle määrälle porukkaa ei ikinä tule löytymään töitä. Kuten, Raspu, sanoit ja olen samaa mieltä sivistyneissä maissa on otettava käyttöön kansalaispalkka. Kyse ei ole ollut laiskuudesta enää pitkään aikaan. Kyse on siitä että olemme olleet suuressa murroksessa jo 80-luvulta lähtien. Perinteiset teollisuuden työpaikat vähenevät ja katoavat kokonaan. Ainakin länsimaista. Myös palvelusektoria supistetaan jatkuvalla syötöllä.
Venäjä levittää Afrikkaan ja Lähi-Itään propagandaa että Eurooppa on paratiisi ja täältä löytyy kaikki noiden alueiden köyhille ihmisille. Tapa romuttaa Eurooppa myös. Hyvin riskialtis. Joka viikko Välimerellä hukkuu satoja pakolaisia. Miehiä, naisia ja lapsia jotka maksoivat matkasta hirvittävän summan rikollisorganisaatioille paremman elämän toivossa. Tämä on toinen suuri kansainvälinen kansainvaellus, suurempi kuin edellinen.
Katso tätä Orwellin maailmaa. Olemme jatkuvan valvonnan alaisena. Nämäkin keskustelut tekoäly poimii omaan tietokantaansa. Puhelin kuunetelee sinua ja valitsee videoita sen perusteella Youtubeen. Koko ajan tiedetään metrin tarkuudella missä olet jos sinulla on puhelin päällä. Kuvasi ja tietosi latautuvat ko. pilvipalveluun jos sitä et ole erikseen estänyt ja kun haluat tietosi takaisin pilvestä se on lähes mahdotonta. Olen kokeillut ja en toista enää virhettäni.
Joo, iso kuva on yksi asia, mutta senkin voi hahmottaa monella tapaa. Otetaan Ukrainan sota esimerkiksi. Veikkaan, että katselen asiaa hieman eri linssein koska olen saanut koulutuksen aikoinaan, joka tarjosi linssejä maailman analysoimiseen. Moni täälläkin varmaankin tietää Ukrainan sodasta enemmän kuin minä, mutta tuo mun koulutus siis tarjoaa välineitä analysoida sitä isoa kuvaa.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.Purdue kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:24Viisaita sanoja sinultakin.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 06:23Kyllä susta näkee että sä olet syvällinen ja olet miettinyt asioita.Purdue kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 05:37
Kuuntelin biisin. Hieno fiilis ja hyvä sanoitus jälleen kerran. Tää on varmaankin näistä sun suomen kielisistä vedoista yksi niistä joista tykkäsin eniten.
Ja joo, en halunnut tuolla edellisellä kommentilla tuomita, vaan vain saada sut ajattelemaan. Olet kaikesta päätellen kanssa systemaattisesti pohtinut elämää, ja nähnyt pinnan alle että kuinka homma toimii.
Mutta voin itsekin sanoa rehellisesti, että olen nähnyt syvälle ohi todellisuuden pintakerrosten. Sinänsä en ole keksinyt mitään täysin uutta, vaan vain kierrätän vanhoja totuuksia hieman uudessa muodossa.
Mutta olen pohtinut vuosikausia sitä miksi ihminen on sellainen kuin on, taikka miksi maailma toimii kuten se toimi? Ja mulla alkaa olemaan koko joukko vastauksia tähän problematiikkaan. Pointti kuitenkin se, että maailman logiikka jo on sellainen, että se estää aika tehokkaasti sen että me ihmiset päästäisiin kollektiivisesti ideaali ratkaisuihin.
Mulla tää asioiden pohtiminen sai alkunsa lähinnä kansainvälisen järjestelmän ja ihmisen luonnon pohtimisesta. Turvallisuuspolitiikka ja suurvaltojen maailma on aika raadollinen maailma loppupeleissä. Sen kun ymmärtää että kuinka maailma toimii tässä suhteessa, niin ymmärtää jo aika paljon. Ja jos tän yhdistää ihmisen luonnon ymmärtämiseen niin ollaan vieläkin pidemmällä.
Oikeastaan halusin tuolla edellisellä kommentilla sanoa sen, että vaikka viha voikin toimia muiden tunteiden ohella käyttövoimana, niin sen vaikutukset sun minuuteen on negatiivisia. Elämässä yksi tärkein homma on suojella omaa minuutta ja integriteettiä. Vihan varjolla toimiminen on potentiaalinen uhka tälle integriteetille.
Enkä väitä vastaan missään kohdassa.
Kuitenkin, mun viha on harkittua ja kohdennettua.
Voin pyyhkiä sen pois halutessani, siis nimenomaan halutessani.
Mikään ei muutu paremmaksi jos pistän päätä pensaaseen,
ei varmaan vaikka tekisinkin jotain, mutta se että teen jotain, sanon jotain,
saa olon tuntumaan paremmalta. Se että näyttää väriä, ei kätkeydy tai hyssyttele.
Me kaikki peilataan tätä maailmaa omaan kokemuspohjaa vasten. Halusimme tai emme.
Jos kapasiteettia on, sitä voi laajentaa esim. keskustelemalla, niinkuin nyt.
Tunnut sukulaissielulta, vaikka oma maailmani on ollut luultavasti paljon brutaalimpi, oletan,
johtuen siitä että olen elänyt lähes koko aikuiselämäni maailman periferioissa ja persereijissä,
ns. turva on kaukainen käsite.
Väistämättä se mitä on nähnyt ja kokenut, vaikuttaa.
Minulla on idealismi karissut vuosikymmeniä sitten.
Tosta värin näytöstä sanoisin kuitenkin, että se ettei tunnusta aktiivisesti väriä ei välttämättä kerro kätkeytymisestä taikka hyssyttelystä. Se voi myös kertoa siitä ettei asia, kuten maahanmuutto, ole sen henkilön prioriteettilistan kärjessä. Itse olen esimerkiksi tällainen henkilö, eli mun yhteiskunnalliset pää huolenaiheet on jossakin muualla. Silti, kyllä mulla jonkinlainen mielipide asiasta on.
Ja tosta maailman peilaamisesta sanoisin, että tuo maailman brutaalius voi näyttäytyä monella tavalla. Ja sitä kokemusta voi saada monelta suunnalta. Sulla se kokemus on tullut siitä, että olet pyörinyt maailmalla ja nähnyt elämää sitä kautta.
Mä olen taas nähnyt tän brutaaliuden oikeastaan kahden aspektin kautta: a) kansainvälinen valtioiden välinen maailma, ja b) yksilöiden motivaatio.
Tuo kuulostaa päälle päin hemmetin teoreettiselta verrattuna sun kokemusmaailmaasi, mutta yhtä kaikki jos ymmärtää sen kuinka nuo aspektit vaikuttavat tosielämässä, niin on mahdollista päästä aika pitkälle siinä ajattelussa. Laaja elämänkokemus auttaa noiden asioiden soveltamisessa käytäntöön.
Ja minustakin on ylenpalttinen idealismi karsiutunut tän kaiken myötä pois. Maailma on mitä on, ja historia toistaa aika-ajoin itseään. Historiasta ei lopulta opita, koska jokaisen sukupolven tulisi sisäistää ne historian opit yhä uudestaan ja uudestaan. Ja kun eri sukupolvilla on erilainen kokemusmaailma, niin ne asiat mitä elämästä sisäistetään eroavat aika lailla.
Tämä johtaa siihen, että uudet sukupolvet toteuttavat esi-isiensä virheitä yhä uudestaan ja uudestaan.
Mutta yhtä kaikki, tää on tietyllä tapaa dialektinen prosessi, jossa ulkoinen ja sisäinen maailma käyvät kamppailua keskenään.
Sinunkin vihasi syntyy ulkoisen maailman tapahtumien perusteella, ja toisaalta kohdistuu ulkoisessa maailmassa vaikuttaviin ihmisiin ja ilmiöihin. Siinä välissä olet sinä, eli sun sisäinen maailmasi. Kerrot, että kun tekee edes jotakin, niin se saa olon tuntumaan paremmalta.
Me kaikki toimimme tän periaatteen mukaan. Ja mun pointti on oikeastaan se, että sillä on merkitystä että millaisia ihmisiä maailma tuohon väliin tuottaa. Maailman tapahtumat johtavat helposti vihaan.
Jos ajattelee jotakin kiihkomuslimia, joka vihaa länsimaailmaa sydämensä kyllyydestä ja näkee sen henkisesti korruptoituneena, niin siinäkin se käyttövoima on viha. Aivan kuten sinullakin.
Ulkoisen maailman tapahtumat siis muokkaavat sisäistä maailmaasi, luovat vihan tunteen, ja tällöin tuo sisäinen maailma kohdistaa sen vihansa takaisin ulkoiseen maailmaan ja muihin ihmisiin. Syntyy konflikti ihmisten välille. Ja kun syntyy konflikti, niin on aina olemassa väkivallan vaara.
Mä itse taas lähden siitä, että tätä maailmaa pitäisi pystyä tarkastelemaan mahdollisimman pitkälle ilman tunteita, kuten vihaa, vaikka se käytännössä onkin mahdotonta. Koska jos tunteet, kuten viha, ohjaavat sinua niin voi kysyä että oletko sinä oman laivasi ruorissa?
Ja kun ihmisyhteisöt rupeavat vihaamaan toisiaan, niin siitä kierteestä on hemmetin vaikea päästä eroon, kun se on kerran alkanut. Tämä prosessi on käynnissä Lähi-Idässäkin.
Eli tää homma kiteytyy aika pitkälle sisäisen ja ulkoisen maailman suhteeseen. Ja tärkeintä elämässä on vaalia sitä sisäistä maailmaa, vaikka ulkoinen maailma olisikin mitä olisi.
Saadaan lampaat riviin määkimään.
Minun mielestä maailmassa on kaksi pääuhkaa nyt.
Keinoäly on suurin jonka muutoksiin ei olla varauduttu.
Siinä iskee paska tuulettimeen viidessä vuodessa.
Islam on toiseksi suurin ja kymmenen vuoden kuluttua ei ole paluuta.
Onneksi asun buddhistisessa maassa perheineni.
Joku sotilaallisen koulutuksen saanut taas arvioisi sitä Ukrainan tilannetta ja isoa kuvaa ihan eri tavalla kuin minä. Pointti siis se, että sitä isoakin kuvaa voidaan lähestyä eri näkökulmista. Sinullakin on varmaankin jokin käsitteellinen kehikko, jolla tuota isoa kuvaa analysoit.
Ja toki, Ukrainan sodassa on monta näkemystä vastakkain. On aika selvää, että meidän media tukee meidän virallista käsitystä tästä sodasta, varsinkin kun Venäjä nähdään yleisesti hyökkääjänä tässä sodassa. Mutta lännessä on ollut myös harvoja ääniä, jotka pitävät sotaa lännen syynä.
Ja noista maailman suurimmista uhkista, niin keinoäly on sellainen että se potentiaalisesti muuttaa yhteiskuntaa, kyllä. Islamia olen seurannut syyskuun 11. päivän iskuista lähtien, ja kyllä, se on potentiaalinen uhka muttei ehkäpä niin suuri kuin kuvittelet.
Se suurin uhka maailmassa kuitenkin on "yleinen radikalisaatio ja mielipideilmaston koventuminen".
Tämä radikalisaatio koskee niin ääri-islamisteja kuin äärilaidan ajattelua täällä meillä Euroopassa ja USA:ssa. Samoin sodat, kuten Ukrainan ja Lähi-Idän tilanne ruokkivat radikalismia.
Ja radikalismi johtaa liian usein väkivaltaan.
Ja tämä on se suurin uhka länsimaiselle demokratialle. Politiikkaan kuuluu sisään rakennettuna konflikti päämääristä, ja demokratia on rauhanomainen konfliktin ratkaisu mekanismi.
Se vaan että jos väki radikalisoituu tai pirstaloituu hyvinkin erilaisiin ryhmiin arvojen ja päämäärien suhteen, niin voi johtaa siihen että nämä ryhmät rupeavat ajamaan asiaansa demokratian ohi, siis väkivalloin.
Tää on siis mun mielestä suuressa kuvassa se suurin uhka meillä länsimaissa. Maahanmuutolle on tehtävä jotakin, koska tänne tulleiden integraatio on epäonnistunut, ja toisaalta se on radikalisoinut ja radikalisoimassa suuren osan kansasta.
Jollakin tapaa olisi löydettävä yhteisymmärrys ja konsensus länsimaisen demokratian ja arvojen suhteen. Nyt eletään tilanteessa, jossa polarisaatio on kasvamaan päin, ja sitä myös ruokitaan ulkoa päin vihamielisten toimijoiden, kuten Venäjän, taholta.
Tärkeintä olisi säilyttää yhteiskuntarauha, ja ylläpitää järjestäytynyttä yhteiskuntaa, jonka puitteissa ihmiset voivat elää elämäänsä ja toimia rakentavasti.
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Onko buddhalainen maa jotenkin erityisessä suojassa islamisteja vastaan? Voi tietenkin niin olla, mutta eiköhän kyse ole toistaiseksi enemmän siitä, että kaiken maailman pyhät alueet ja paikat ovat enemmän vain ristiriidassa kristinuskon ja juutalaisten kanssa. Ja oikeasti asia ei ole edes niin, vaan olosuhteet on väkisin väännetty sellaisiksi.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47 Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.
Tekoääliö tulee olemaan todella suuri uhka ihmiskunnalle, se on selvää. Eikä liene ylläri, että kyseessä on teknologinen saavutus, jota kehitetään koko ajan "eteenpäin". Todellisuudessa kaikki teknologinen kehitys vie vain kohti suurempaa taantumaa ja kivikautta. Sinne päädytään viimeistään sitten kun atomit alkaa tekemään sitä tuhoa, mitä varten ne on alunperin luotukin.
Mikä siis tuhoaa ihmisen? Se on äärimmilleen viety teknologia, jonka väärinkäyttö koituu kaiken tuhoksi.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Aina kannattaa sekoittaa eri uskontojen edustajia, sekasorto on varmaa.
Minun mielestä noin.
- RaspuReturn
- Reactions:
Pidän thaimaasta siksi että täällä ei anneta paskasakin pomppia silmille.Pattinero kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 10:44Onko buddhalainen maa jotenkin erityisessä suojassa islamisteja vastaan? Voi tietenkin niin olla, mutta eiköhän kyse ole toistaiseksi enemmän siitä, että kaiken maailman pyhät alueet ja paikat ovat enemmän vain ristiriidassa kristinuskon ja juutalaisten kanssa. Ja oikeasti asia ei ole edes niin, vaan olosuhteet on väkisin väännetty sellaisiksi.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47 Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.
Tekoääliö tulee olemaan todella suuri uhka ihmiskunnalle, se on selvää. Eikä liene ylläri, että kyseessä on teknologinen saavutus, jota kehitetään koko ajan "eteenpäin". Todellisuudessa kaikki teknologinen kehitys vie vain kohti suurempaa taantumaa ja kivikautta. Sinne päädytään viimeistään sitten kun atomit alkaa tekemään sitä tuhoa, mitä varten ne on alunperin luotukin.
Mikä siis tuhoaa ihmisen? Se on äärimmilleen viety teknologia, jonka väärinkäyttö koituu kaiken tuhoksi.
Se on maasta ulos tai nappi otsaan jos ei kykene sääntöihin.
Thaimaassa on etelässä oma muslimiväestönsä, eikä sekään täysin ongelmaton ole ollut.
Phuketista näkee, mitä on kusetus, kun. Muslimit pääsee puikottaa.
Taksimafioista lähtien...
- deep purpose
- Reactions:
- Viesti:
Tän nimeksi voisi antaa "Futurama Fobia". Mutta samaa mieltä että liiaallinen väärä kehitys tekee vastakkaisen reaktion eli menee jo överin puolelle. Esim. AI on mulle iso nounou kun mä haluan ite ajatella omilla aivoillani - silloin se ruokkii ihmismieltä kun asiat ovat vielä "manuaaleja".Pattinero kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 10:44Onko buddhalainen maa jotenkin erityisessä suojassa islamisteja vastaan? Voi tietenkin niin olla, mutta eiköhän kyse ole toistaiseksi enemmän siitä, että kaiken maailman pyhät alueet ja paikat ovat enemmän vain ristiriidassa kristinuskon ja juutalaisten kanssa. Ja oikeasti asia ei ole edes niin, vaan olosuhteet on väkisin väännetty sellaisiksi.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47 Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
- deep purpose
- Reactions:
- Viesti:
AI voisi olla "tools" versiona kylläkin, eli vaikka musaohjelmissa toimntojen iisistämissä, nopeemmin tehty mielessä, jne. Mutta generoija AI:t ei ole mulle kovinkaan isossa suosiossa koska sehän on luovuuteen liittyvä software niin mitä vitun mieltä on antaa "luovuus" AI:n käsiin?
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
- RaspuReturn
- Reactions:
Kyllä sun pitää sitäkin osata ohjata, tyylivalinnat, instrumentit, ääni jne.deep purpose kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 12:51 AI voisi olla "tools" versiona kylläkin, eli vaikka musaohjelmissa toimntojen iisistämissä, nopeemmin tehty mielessä, jne. Mutta generoija AI:t ei ole mulle kovinkaan isossa suosiossa koska sehän on luovuuteen liittyvä software niin mitä vitun mieltä on antaa "luovuus" AI:n käsiin?
, sanotukset ym. Ei AI sanotuksia tyhjästä kehi.
Mun sanotukset on omia ja uniikkeja, niissä on kaikissa tarina.
AI ei niitä pysty repimään.
Ei siinä mitään.
Kyllä sulla meriittejä on tekijänä, jopa niin että olette
saannu tän saitin ja kaupan pystyyn, sitten musapuolella omansa.
AI on mulle työkalu jonka avulla pystyn huutaa ääneen niktä asioita
joita en muuten pysty.
- Henry Borat
- Reactions:
Eikös siellä häärää pitkälti Intialaiset tällä hetkellä?RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 11:07Pidän thaimaasta siksi että täällä ei anneta paskasakin pomppia silmille.Pattinero kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 10:44Onko buddhalainen maa jotenkin erityisessä suojassa islamisteja vastaan? Voi tietenkin niin olla, mutta eiköhän kyse ole toistaiseksi enemmän siitä, että kaiken maailman pyhät alueet ja paikat ovat enemmän vain ristiriidassa kristinuskon ja juutalaisten kanssa. Ja oikeasti asia ei ole edes niin, vaan olosuhteet on väkisin väännetty sellaisiksi.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47 Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.
Thaimaassa on etelässä oma muslimiväestönsä, eikä sekään täysin ongelmaton ole ollut.
Ainakin Patong on niin täysin pilalla, että oikein vitutti käydä siellä pitkästä aikaa, kun Thaimaalaisuudesta ei ole jäljellä käytännössä mitään.
- RaspuReturn
- Reactions:
Henry Borat kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 15:05Eikös siellä häärää pitkälti Intialaiset tällä hetkellä?RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 11:07Pidän thaimaasta siksi että täällä ei anneta paskasakin pomppia silmille.Pattinero kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 10:44Onko buddhalainen maa jotenkin erityisessä suojassa islamisteja vastaan? Voi tietenkin niin olla, mutta eiköhän kyse ole toistaiseksi enemmän siitä, että kaiken maailman pyhät alueet ja paikat ovat enemmän vain ristiriidassa kristinuskon ja juutalaisten kanssa. Ja oikeasti asia ei ole edes niin, vaan olosuhteet on väkisin väännetty sellaisiksi.RaspuReturn kirjoitti: ↑30 Elo 2025, 07:47 Kyllä sen "ison kuvan" ymmärtäminen myös auttaa. Ne vaan on sellasia asioita jotka jääkin sitten puhtaasti ymmärtämisen asteelle. Meille tiedotetaan esim ukrainan sodasta valikoivasti ja tarkoitjshakuisesti.
Ainakin Patong on niin täysin pilalla, että oikein vitutti käydä siellä pitkästä aikaa, kun Thaimaalaisuudesta ei ole jäljellä käytännössä mitään.
Hiljasta kuulemma pitelee.
Uusi hallitus haluaa rakentaa thaimaasta singaporen kaltaisen.
Seksiturismin maineesta pyritään eroon.
Nähtäväksi jää onnistuuko.
Riskibisnes se ainakin on.
- RaspuReturn
- Reactions:
- RaspuReturn
- Reactions:
Biisi mun vaimolle, anteeksipyyntö.
"You Stayed"
You stayed when I shut down and walked out,
when I drank too much and slept too little.
You made coffee in silence,
folded the laundry I left in the machine.
You didn’t write poems.
You wrote checks, packed lunches,
held our house together with your bare hands.
You didn’t save me —
you just didn’t leave.
And that’s more than love —
that’s grit, that’s grace,
that’s blood under fingernails.
You stayed when it would’ve been easier not to.
And somehow,
you still call me home.
I forgot birthdays.
I forgot how to ask if you were okay.
You kept going —
not smiling always,
but showing up.
You weren’t my muse,
you were the one
who turned the damn lights off at night,
and back on in the morning.
That’s how I learned what love looks like.
And that’s more than a promise —
that’s rust, that’s time,
that’s staying when the shine wears off.
You stayed when I was least worth staying for.
And somehow,
you still hold my name like it matters.
No grand gestures, no movie scene kisses —
just one more day.
Then another.
That’s what we built.
A life made of “okay,”
and “I got this.”
And “fine, I’ll drive.”
You stayed.
Through the mess, through the numb,
through the days that didn’t look like anything.
You didn’t need to believe in magic —
just in us.
You stayed.
And that’s everything.
"You Stayed"
You stayed when I shut down and walked out,
when I drank too much and slept too little.
You made coffee in silence,
folded the laundry I left in the machine.
You didn’t write poems.
You wrote checks, packed lunches,
held our house together with your bare hands.
You didn’t save me —
you just didn’t leave.
And that’s more than love —
that’s grit, that’s grace,
that’s blood under fingernails.
You stayed when it would’ve been easier not to.
And somehow,
you still call me home.
I forgot birthdays.
I forgot how to ask if you were okay.
You kept going —
not smiling always,
but showing up.
You weren’t my muse,
you were the one
who turned the damn lights off at night,
and back on in the morning.
That’s how I learned what love looks like.
And that’s more than a promise —
that’s rust, that’s time,
that’s staying when the shine wears off.
You stayed when I was least worth staying for.
And somehow,
you still hold my name like it matters.
No grand gestures, no movie scene kisses —
just one more day.
Then another.
That’s what we built.
A life made of “okay,”
and “I got this.”
And “fine, I’ll drive.”
You stayed.
Through the mess, through the numb,
through the days that didn’t look like anything.
You didn’t need to believe in magic —
just in us.
You stayed.
And that’s everything.
- Bored
- Reactions:
Hyvät sanat. Tosin en osaa samaistua kun ei koskaan ole ollut ketään. Ja olen heittänyt kaikki pois elämästäni. Juuri nytkin kun oli pakko. Alkoholin kulutus alkoi olla sitä luokkaa että en kestänyt. Lupauksia treeneistä jotka jäivät aina puheiksi. Lupauksia kävelylenkeistä jotka jäivät aina puheiksi. Lupauksia selvin päin puhumisesta jotka jäivät aina puheiksi. Luulen että nuo mun tutut ovat vankilassa josta eivät pääse pois. Tuntuu myös että tavallaan eivät haluakaan. Haluavat vetää mukaansa heidän miseryyn.
Vaikuttava tuo etukyykky-videosi. Pahimmillaan uskalsin ladata parhaina päivinä 180 kiloa tankoon perinteiseen kyykkyyn. Aina pelotti helvetisti vaikka veli ja kaveri varmisti. Ehkä se on psyykkinen juttu enimmäkseen. Prässiin uskalsi ladata painoja helkkarinmoisen määrän. Penkki kaurapuurolla ja oluella 160 kiloa. Taisi mennä kakkonen eli 170 kiloa oli liipasimella. Maastaveto taisi olla 210 kiloa. Sinänsä kun oli aika vakava välilevyn pullistuma ollut ja itketty kivuista yöllä se oli aika riskialtista hommaa. Mutta voin sanoa että se juuri vahvisti ja paransi selkäni. Kun tekniikan piti hyvänä.
Tykkään tosta kuntonyrkkeilystä kyllä tosi paljon. Porukka otti mut heti mukaan. Niin naiset kuin miehet (Ja muutama, voisi sanoa poika). Valmentaja afrikkalainen mutta käynyt koulutukset Suomessa ja valmentaa myös brassijujutsua siellä. Meidän treenit on brassijujutsun jälkeen. Ja puhuu suomea. Välillä vaikea saada selvää mikä ohje on mitä tehdä
. Se että se on jumppineen ja tekniikkaharjoituksineen vauhdikasta on mukavaa myös. Treeni kestää 1 tunnin ja 15 minuuttia viiva puolitoista tuntia. Sen jälkeen vielä 15 minuuttia kävelyä kotiin spagettijaloin.
Millainen sun treeniohjelma on? Mitään nyrkkeilyn tapaista kuten säkkiä, varjoa, thaipadeja tai pistareita? Pyhä kolminaisuus penkki, kyykky ja maastaveto? Ja siihen apuliikkeet????
Vaikuttava tuo etukyykky-videosi. Pahimmillaan uskalsin ladata parhaina päivinä 180 kiloa tankoon perinteiseen kyykkyyn. Aina pelotti helvetisti vaikka veli ja kaveri varmisti. Ehkä se on psyykkinen juttu enimmäkseen. Prässiin uskalsi ladata painoja helkkarinmoisen määrän. Penkki kaurapuurolla ja oluella 160 kiloa. Taisi mennä kakkonen eli 170 kiloa oli liipasimella. Maastaveto taisi olla 210 kiloa. Sinänsä kun oli aika vakava välilevyn pullistuma ollut ja itketty kivuista yöllä se oli aika riskialtista hommaa. Mutta voin sanoa että se juuri vahvisti ja paransi selkäni. Kun tekniikan piti hyvänä.
Tykkään tosta kuntonyrkkeilystä kyllä tosi paljon. Porukka otti mut heti mukaan. Niin naiset kuin miehet (Ja muutama, voisi sanoa poika). Valmentaja afrikkalainen mutta käynyt koulutukset Suomessa ja valmentaa myös brassijujutsua siellä. Meidän treenit on brassijujutsun jälkeen. Ja puhuu suomea. Välillä vaikea saada selvää mikä ohje on mitä tehdä
Millainen sun treeniohjelma on? Mitään nyrkkeilyn tapaista kuten säkkiä, varjoa, thaipadeja tai pistareita? Pyhä kolminaisuus penkki, kyykky ja maastaveto? Ja siihen apuliikkeet????
- Bored
- Reactions:
Katotaanpa tuota mun alkoholikukutusta parina viime vuonna.
Jos lasketaan se vähimmäismäärä, vaikka kuusi tölkkiä illassa niin 6 X 7 = 42 tölkkiä viikossa??? Todellisuus liikkuu kuitenkin 8-12 tölkin päivätahdissa, ehkä muutama välipäivä silloin tällöin. Perjantain tuopit 3-6 tuoppia olutta paikallisessa.
Jos lasketaan edes 5 X 10 tölkkiä eli 50 tölkkiä viikossa ja tuopit tekevät 1,5-3 litraa päästään aikamoisiin lukemiin.
Tulos se, että viikossa 2-5 päivänä iltalääkkeet jäivät ottamatta. Välillä sekä ilta että aamulääkkeet. Lääkityksessä ehdoton kielto käyttää alkoholia. Tätä he eivät uskoneet. Ja tiedän että alkoholi vaikuttaa minuun ihan eri tavalla kuin terveisiin ihmisiin. Lisäksi kannabis joka ei koskaan ole sopinut minulle. Siitä kuulemma pitäisi tulla todella hyvä olo. Minulle tulee siitä ihan helvetin hirveä olo.
Jos lasketaan se vähimmäismäärä, vaikka kuusi tölkkiä illassa niin 6 X 7 = 42 tölkkiä viikossa??? Todellisuus liikkuu kuitenkin 8-12 tölkin päivätahdissa, ehkä muutama välipäivä silloin tällöin. Perjantain tuopit 3-6 tuoppia olutta paikallisessa.
Jos lasketaan edes 5 X 10 tölkkiä eli 50 tölkkiä viikossa ja tuopit tekevät 1,5-3 litraa päästään aikamoisiin lukemiin.
Tulos se, että viikossa 2-5 päivänä iltalääkkeet jäivät ottamatta. Välillä sekä ilta että aamulääkkeet. Lääkityksessä ehdoton kielto käyttää alkoholia. Tätä he eivät uskoneet. Ja tiedän että alkoholi vaikuttaa minuun ihan eri tavalla kuin terveisiin ihmisiin. Lisäksi kannabis joka ei koskaan ole sopinut minulle. Siitä kuulemma pitäisi tulla todella hyvä olo. Minulle tulee siitä ihan helvetin hirveä olo.
- RaspuReturn
- Reactions:
Periaatteessa reenaan kaksjakosella ohjelmalla, yläkroppa ja alakroppa erikseen. 2 perusreeniä viikossa. Jos en muuta tee niin pyrin tekee ainakin sen. Nyt kun en ota kaljaa teen lisäksi jotain lähes päivittäin tyyliin, rengasdipit ja pohkeet, leuat jne. Eli pari kevyttä liikettä per päivä.Bored kirjoitti: ↑31 Elo 2025, 06:40 Hyvät sanat. Tosin en osaa samaistua kun ei koskaan ole ollut ketään. Ja olen heittänyt kaikki pois elämästäni. Juuri nytkin kun oli pakko. Alkoholin kulutus alkoi olla sitä luokkaa että en kestänyt. Lupauksia treeneistä jotka jäivät aina puheiksi. Lupauksia kävelylenkeistä jotka jäivät aina puheiksi. Lupauksia selvin päin puhumisesta jotka jäivät aina puheiksi. Luulen että nuo mun tutut ovat vankilassa josta eivät pääse pois. Tuntuu myös että tavallaan eivät haluakaan. Haluavat vetää mukaansa heidän miseryyn.
Tykkään tosta kuntonyrkkeilystä kyllä tosi paljon. Porukka otti mut heti mukaan. Niin naiset kuin miehet (Ja muutama, voisi sanoa poika). Valmentaja afrikkalainen mutta käynyt koulutukset Suomessa ja valmentaa myös brassijujutsua siellä. Meidän treenit on brassijujutsun jälkeen. Ja puhuu suomea. Välillä vaikea saada selvää mikä ohje on mitä tehdä. Se että se on jumppineen ja tekniikkaharjoituksineen vauhdikasta on mukavaa myös. Treeni kestää 1 tunnin ja 15 minuuttia viiva puolitoista tuntia. Sen jälkeen vielä 15 minuuttia kävelyä kotiin spagettijaloin.
Mä reenaan niin monella tavalla, että vaikee selittää lyhyest.
Silloin kun piikkaan niin lyhyitä sarjoja, sitten kun haen peruskuntoa niin pitempiä sarjoja.
Esim räjähtävää puolikyykkyä 210kg x 3-5 toistoa. Enempikin menee (20),
mutta koko pointti on siinä, että pitää tehdä räjähtävästi, ei lihasta väsyttäen.
Hermoston stimulointia siis.
Etukyykky on minusta kyykkyjen kuningasliike, harva saa edes puolet
siitä mitä liikkuu takakyykyssä.
MuayThai treeniä ei ole ollut aikoihin.
Pidä nyt se rytmi mitä olet hakemassa.
Älä sorru bisseen ja paskoihin ihmissuhteisiin.
Tee siitä harrastuksesta sun ykkösprioriteetti.
Kaikki tähtää siihen, uni, ravinto, ajankäyttö jne.
Jos siihen pystyt se nostaa sut ihan uudelle tasolle.