WTF ketju

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
Wiesti
Reactions:

Re: WTF ketju

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

Helsingin murre eli Stadin slangi on ainoa murre jota ei pidetä koomisena. Mistähän johtunee?
Joosua
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 19:53 Helsingin murre eli Stadin slangi on ainoa murre jota ei pidetä koomisena. Mistähän johtunee?
Ei slangi ole murre. Murrealueena Helsinki luetaan hämäläisalueisiin jos en ihan väärin muista.
Wiesti
Reactions:

Joosua kirjoitti: 02 Syys 2025, 20:08
Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 19:53 Helsingin murre eli Stadin slangi on ainoa murre jota ei pidetä koomisena. Mistähän johtunee?
Ei slangi ole murre. Murrealueena Helsinki luetaan hämäläisalueisiin jos en ihan väärin muista.
Aha. Aloitetaan sitten aivan alusta Miksi Helsingin slangiin suhtaudutaan poikkeuksetta juhlavan hyväksyvästi, mutta oululaisten, turkulaisten ja kuopiolaisten puheenparteen suhtaudutaan leikkisän pilkallisesti?
Paikalla
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 20:25 Aha. Aloitetaan sitten aivan alusta Miksi Helsingin slangiin suhtaudutaan poikkeuksetta juhlavan hyväksyvästi, mutta oululaisten, turkulaisten ja kuopiolaisten puheenparteen suhtaudutaan leikkisän pilkallisesti?
Ensimmäinen mieleen tuleva syy on se, että helsinkiläisiä on enemmän kuin oululaisia, turkulaisia ja kuopiolaisia yhteensä. Mutta ei "hesalaisen" kannata välttämättä alkaa oikomaan kovin pontevasti olevansa "stadilainen" ravintoloitten sulkemisaikaan noiden kaupunkien sivukaduilla.

Noin yleisesti minulla on se käsitys, että murteita arvostetaan nykyään enemmän kuin vaikkapa minun nuoruudessani.
Paikalla
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Ai ei vai. Kyllä me joskus kouluaikana nauroimme kippurassa kun kuulimme näytteitä stadin slangista.
Wiesti
Reactions:

Annan muutaman näytteen, joissa matkitaan turkulaisia, oululaisia ja kuopiolaisia.
Ensimmäinen näyte. Kun mää olin Turuus, huora itkis ja potkis, mutta mää nusein vaan ku mun tarttis saaras.

Toinen näyte: Oulun nuoret tytöt keskustelevat.
-Minä se en oo ollu poikien kans silleen
-No mitäs se oli sielä Kemisä?
-Niin, no Kemisä.

Kolmas näyte: Kuopiossa Nainen huutaa: Tulukee kaikki kahtomaan, tiäl on kaks immeistä piällekkäin. Samassa hän huomaa, että alimmainen onkin oma tyttö ja peruu äskeisen: äläkää tulukokkaan, onkin vuan yks kiäntynnä kaksinkerroin.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Jäärä kirjoitti: 02 Syys 2025, 12:24 Tälllaisella sinkkumiehellä se kait sitten on masturbedroom.
REPS!

Kun olet yksin niin se on käsityöhuone, kun naisvieraita kylässä, niin hyvällä lykyllä höyläämö...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Goswell kirjoitti: 02 Syys 2025, 10:40 Eletäänkö Suomessa, master bedroom??????, v###u että ärsyttää, sama firmojen nimet ja johtajien tittelit, haistakaa home.
Onko kolmiossa sitten myös slave bedroom?
ID10T
Reactions:

Jäärä kirjoitti: 02 Syys 2025, 12:24 Tälllaisella sinkkumiehellä se kait sitten on masturbedroom.
Ja kylppäri on masturbadrum på svenska :lol:
ID10T
Reactions:

Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 20:41 Annan muutaman näytteen, joissa matkitaan turkulaisia, oululaisia ja kuopiolaisia.
Ensimmäinen näyte. Kun mää olin Turuus, huora itkis ja potkis, mutta mää nusein vaan ku mun tarttis saaras.

Toinen näyte: Oulun nuoret tytöt keskustelevat.
-Minä se en oo ollu poikien kans silleen
-No mitäs se oli sielä Kemisä?
-Niin, no Kemisä.

Kolmas näyte: Kuopiossa Nainen huutaa: Tulukee kaikki kahtomaan, tiäl on kaks immeistä piällekkäin. Samassa hän huomaa, että alimmainen onkin oma tyttö ja peruu äskeisen: äläkää tulukokkaan, onkin vuan yks kiäntynnä kaksinkerroin.
Raumalainen nuoripari esittäytyy toisilleen:

- Mäen Anna
- Kylmäsen Usko
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 20:41 . Kun mää olin Turuus, huora itkis ja potkis, mutta mää nusein vaan ku mun tarttis saaras.
Entisenä turkulaisena voin sanoa, että paremminkin voisi Turun murretta matkia.
Tarttis = tarvitsisi
Tartti = tarvitsi
Tartti saara; ei saaras.

Kuten lappalainen sanoisi, ei sitä hootakaan jokha paikhaan työnnetä.
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Märkäruuti kirjoitti: 03 Syys 2025, 08:23
Wiesti kirjoitti: 02 Syys 2025, 20:41 . Kun mää olin Turuus, huora itkis ja potkis, mutta mää nusein vaan ku mun tarttis saaras.
Entisenä turkulaisena voin sanoa, että paremminkin voisi Turun murretta matkia.
Tarttis = tarvitsisi
Tartti = tarvitsi
Tartti saara; ei saaras.

Kuten lappalainen sanoisi, ei sitä hootakaan jokha paikhaan työnnetä.
Et kai ihan entinen oo vielä, kun kirjoitatkin. :D
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

JeeSe kirjoitti: 03 Syys 2025, 10:26 Et kai ihan entinen oo vielä, kun kirjoitatkin.
Turkulaisena entinen. Asuin viimeksi keväällä 1978 Turussa.
Elämänsankari
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

WWF:

https://wwf.fi/oppaat/metsanhoito-opas/ ... tifiointi/

FSC toteuttaa tällä hetkellä parhaiten metsäsertifioinnin tavoitteita ympäristönäkökulmasta. FSC on lyhenne sanoista Forest Stewardship Council eli Hyvän metsänhoidon neuvosto. Se on kansainvälinen metsäsertifiointijärjestelmä, joka toimii ympäristön huomioonottavan, sosiaalisesti vastuullisen ja taloudellisesti kannattavan metsänhoidon puolesta. Sertifioinnissa on kriteeristö tavoitteista ja toimenpiteistä, joihin metsänomistaja sitoutuu hakiessaan sertifikaattia metsälleen. Tavoitteiden ja toimenpiteiden
toteutuminen tarkastetaan.

FSC:n etuja luonnon kannalta ovat muun muassa se, että 5 prosenttia metsistä jätetään käsittelemättä ja 5 prosenttia käsitellään metsäekosysteemin kannalta erityiskohteina. Lisäksi metsään jätetään järeitä eläviä säästöpuita ja lahopuuta, vesistöjen suojavyöhykkeet säilytetään puustoisina, arvokkaita ja uhanalaisia elinympäristöjä turvataan, arvokkailla lintukohteilla vältetään kesähakkuita ja uhanalaisten metsälajien elinpaikat turvataan.

FSC-sertifiointi voi parantaa metsänomistajan asemaa puunmyyntitilanteessa, sillä FSC-sertifioidulle puulle on tällä hetkellä hyvä ja jatkuvasti kasvava kysyntä. FSC-sertifioidusta puusta on myös mahdollista saada parempaa hintaa. Metsäteollisuus tarvitsee FSC-sertifioitua raaka-ainetta erityisesti vientituotteisiin. Myös kuluttajat valitsevat yhä useammin vastuullisesti tuotettuja, FSC-merkittyjä tuotteita. Vuonna 2018 1,6 miljoonaa hehtaaria Suomen talousmetsistä oli FSC-sertifioitu käsittäen niin metsäyritysten, yhteismetsien kuin yksityismetsänomistajien metsiä.

Metsäomaisuuden laajuudesta ja metsänomistajan tarpeista riippuen metsänomistaja voi valita joko oman sertifikaatin tai jäsenyyden ryhmäsertifikaatissa. Metsänomistaja, joka omistaa alle 500 hehtaaria metsää ja liittyy FSC-ryhmäsertifikaattiin, noudattaa FSC:n yksinkertaisempia sääntöjä. Pienmetsänomistajille ryhmäsertifiointi on yleisin tapa metsän sertifiointiin, sillä siinä sertifiointipalveluja tarjoavat yritys hoitaa FSC:hen liittyvät työt. FSC-sertifioinnin palveluja tarjoavat monet yritykset. FSC-sertifikaatti on voimassa
viisi vuotta, ja sertifioinnin noudattamista varmistetaan vuosittaisin auditoinnein.

Kun noudatat FSC-sertifioinnin metsänhoidon periaatteita ja kriteereitä, parannat metsäluonnon monimuotoisuuden säilymistä, vähennät metsänhoidon ympäristökuormitusta sekä takaat metsän hyvän kasvun.

-----------------------------------------------

Alallaan tunnettu metsänsuojelija romaniasta eilen ohjelmassa Ulkolinja: Totuus Ikeasta.

"Kuluttajat eivät tiedä että FSC sallii avohakkuut, puun kaatamisen kansallispuistoista ja aarniometsistä."

Tätähän tää on, ja oikein WWF puhuu tuollaisen puolesta. Oletuksena ettei tuo ukko valehdellut, mut kukapa näistä voi oikein tietää ellei lähde kunnolla selvittämään.

Vihreät.fi, kuntavaaliohjelma 2025:

"Siirrytään kunnissa avohakkuista jatkuvaan kasvatukseen etenkin turvemailla ja sitoudutaan lopettamaan hakkuut lintujen pesimäaikoina. Suositaan kunnan metsissä FSC-sertifointia."
Liitteet
20250903_145314.jpg
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Enpä ole ennen seuraillut tämän Milan Jaff "julkkiksen" toilailuja. Tyyppi karkoitetaan, eikä ole ihme. Aivan outo apina, joka kuuluisi eläintarhaan lähinnä.
– Helsinkiin muutettuani osasin sanoa vain mitä kuuluu. Minulla ei ollut yhtään kavereita. Sitten minusta tuli julkkis.

Yhdellä videolla Jaff kaataa päälleen maitoa metrossa pelkkiin kalsareihin sonnustautuneena.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/db16 ... 0761c63904
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin