Kananmuna ja kolesteroli
-
Elämänsankari
- Reactions:
Re: Kananmuna ja kolesteroli
Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
Hyvää tekee ja maistuu, illalla ehkä sama.
Isovanhempieni keski-ikä on nyt tasan 90v ja nousee toki koska kaikkia ei ole vielä kuopattu, ja mummolassa kananmunia vedettiin. Papat veti vielä paljon viinaa sekä tupakkaakin, töitäki paiskittiin hulluna ja 10km juostiin paikallisessa kisassa teitä pitkin 40min luokkaa.
Sellaista se oli, eikä ketään kiinnostanu jos joku ihminen tahi taho sanoi et joku on epäterveellistä. Sitten on jos on.
Isovanhempieni keski-ikä on nyt tasan 90v ja nousee toki koska kaikkia ei ole vielä kuopattu, ja mummolassa kananmunia vedettiin. Papat veti vielä paljon viinaa sekä tupakkaakin, töitäki paiskittiin hulluna ja 10km juostiin paikallisessa kisassa teitä pitkin 40min luokkaa.
Sellaista se oli, eikä ketään kiinnostanu jos joku ihminen tahi taho sanoi et joku on epäterveellistä. Sitten on jos on.
Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Brainwashed
- Reactions:
Tosimiehet lähtee täältä saappaat jalassa.MooM kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:12Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Täysin raitis kasvissyöjä voi kuolla saman ikäisenäMooM kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:12Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
-
Brainwashed
- Reactions:
Viina ja tupakka ovat epäterveellisiä nautintoaineita, tietenkin, mutta jos laitetaan elintarvikkeista vastakkain voi vs margariini, niin voi on monin tavoin margariinia terveellisempää, kohtuudella nautittuna toki. Pyrin kaikessa välttämään kovetettuja kasvirasvoja ja suosin voilla valmistettuja ruokia.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
Viimeksi muokannut Brainwashed, 04 Syys 2025, 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Brainwashed
- Reactions:
Eräs entinen kokki ja K-Kaupan lihatiskillä toiminut kaveri, nykyään lähinnä K-Kaupan kassan tuuraja kertoi eilen että poikansa on nykyään täysvegaani. Ihmeteltiin molemmat syitä moiseen, ja sovittiin että hommaa minulle muutaman kilon marmoroitua naudan filettä palkaksi moottoripyöränsä korjauksesta.Tonttu kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:24Täysin raitis kasvissyöjä voi kuolla saman ikäisenäMooM kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:12Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
- anonymous hater
- anonymous hater
Toki. Todennäköisyyksiähän nämä ovat. Oli vaan kommentti siihen, miten jonkun kirjoittajan ukit porskuttivat ysikymppisinä, vaikka elintavat olivat epäterveelliset. Ne eivät porskuta, jotka on kuopattu.Tonttu kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:24Täysin raitis kasvissyöjä voi kuolla saman ikäisenäMooM kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:12Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
- Henry Borat
- Reactions:
Näin on.Tonttu kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:24Täysin raitis kasvissyöjä voi kuolla saman ikäisenäMooM kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:12Oma ukkini veti tupakkaa, läskiä ja ryyppäsikin, ainakin välillä. Kuoli 67-vuotiaana sydänkohtaukseen rehusiilon pohjalle.Moilanen kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 15:10Kyllä viina, tupakka ja kovat rasvat on epäterveellisiä, vaikka suvussasi niitä on paljon käytetty ja vanhaksi eletty.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:23 Mä vedin aamulla 3 leipää joissa jokaisessa oli paistettu kananmuna päällä, myös rasvaa reilusti ja salattia sekä makkarasiivu. Sit vielä loraus sinappia, tämä teen ja tomaattien kera.
Ei ollut kasvissyöjä, mutta äärettömän urheilullinen ja hyviä elämäntapoja noudattava 6-kymppinen tuttu, jokin aika sitten kuoli kesken hiihtolenkin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Mulla oli vanha työkaveri; tupakkimiehiä ja viinakin joskus maistui, vaikka ei päällepäin havaittavaksi ongelmaksi asti. Hän oli sitä mieltä muuttuvista ravintosuosituksista, että kun tarpeeksi tutkitaan, terveellisiä ovat enää tupakki ja läskisoosi.
Minun suvussani on syöty rasvaista ja suolaista ruokaa ja isäni puolella sukua on myös kuoltu nuorena. Äitini isä ja myös äitini elivät reilusti yli kahdeksankymppiseksi, vaikka ruokavalio oli sama.
Mutta kun otetaan satatuhatta ihmistä, joista puolet saa ravinnossaan paljon kovia rasvoja, käyttää runsaasti prosessoituja suolaisia valmisruokia ja toinen puoli syö suositusten mukaan, niin eroja kuolleisuudessa alkaa tulla. Hyvillä geeneillä kestää huonompaakin ruokavaliota, mutta jos on jo geneettistä kuormaa, on syytä kiinnittää ruokaankin enemmän huomiota. Ovat geenit mitkä tahansa, ei kenenkään kannata ehdoin tahdoin kaivaa hautaansa hampaillaan.
Mä olisin lähtenyt tuosta tilanteesta syomään munia.Justis kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 20:30 Sattui tuollainen uutinen silmään äsken. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kot ... cdc60a9e61 .
Kananmunan haitoista kolesterolin suhteen on paasattu niin kauan kun minä muistan. Ja aivan turhaan. Meillä oli sellainen kimppakanala joka loppui ehkä vajaa 10 vuotta sitten. Parhaillaan oli 100 kanaa ja tuntui että niihin kananmuniin hukkui. Niinpä niitä syötiin kaikissa muodoissa mahdollisimman paljon.
Sitten menin yhden kaverini kanssa Härmään joihinkin rekkafestifaaleille ja siellä oli sitten minkä lie järjestämä kolesterolimittaus. Menin tietysti siihen ja mittauksen jälkeen tytteli totesi että loistava tulos, et sinä varmaan kananmunia paljon syö. Vastasin että en kovin paljoa, korkeintaan 6 munaa päivässä. Hän oli aivan kauhistunut että etkö tiedä mitä ne tekee sun kolesterolille. Minä sitten kysyin että miltä se tulos näyttää. Jäi tytteli hieman haavi auki ihmettelemään ja minä läksin kaljalle.
Aamiaiseksi oli syöty jo kananmunat ja siankyljet niin ei oikein nälkäkään ollut niin katsoin parhaimmaksi juoda lounaan.xXx kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 16:43Mä olisin lähtenyt tuosta tilanteesta syomään munia.Justis kirjoitti: ↑17 Elo 2025, 20:30 Sattui tuollainen uutinen silmään äsken. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kot ... cdc60a9e61 .
Kananmunan haitoista kolesterolin suhteen on paasattu niin kauan kun minä muistan. Ja aivan turhaan. Meillä oli sellainen kimppakanala joka loppui ehkä vajaa 10 vuotta sitten. Parhaillaan oli 100 kanaa ja tuntui että niihin kananmuniin hukkui. Niinpä niitä syötiin kaikissa muodoissa mahdollisimman paljon.
Sitten menin yhden kaverini kanssa Härmään joihinkin rekkafestifaaleille ja siellä oli sitten minkä lie järjestämä kolesterolimittaus. Menin tietysti siihen ja mittauksen jälkeen tytteli totesi että loistava tulos, et sinä varmaan kananmunia paljon syö. Vastasin että en kovin paljoa, korkeintaan 6 munaa päivässä. Hän oli aivan kauhistunut että etkö tiedä mitä ne tekee sun kolesterolille. Minä sitten kysyin että miltä se tulos näyttää. Jäi tytteli hieman haavi auki ihmettelemään ja minä läksin kaljalle.
Mä söin äsken jättiannoksen Schweinehaxea Böömissä. Oli kyllä hyvää, mut ei taatusti terveellistä sydämelle. Yritän liuottaa rasvat runsaalla punaviinillä. Olen lomalla, enkä usko että moinen ruokavalio kenellekään olisi hyväksi, vaikka olenkin vielä elossa.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Söin just pari kauraleipäpalaa joille paistoin kananmunat päälle, söin lisäksi raejuustoa ja hapankaalia. Nyt lähden salille vähän kolisuttelemaan puntteja 
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Viinaa ja tupakkia nyt on ainakin turha verrata kananmunaan. Se että jos ennen syötiin paljon lihaa ja läskiä niin silloin yleensä syötiin myös paljon suolaa. Itselle suola ei ole ongelma. Tai siis on kun hyvin monesti jos käy ulkona lounaalla tai illallisella niin ruoka on minun makuuni liian suolaista. Kohtuus kaikessa ja kananmunien kanssa moni kanssa käyttää paljon suolaa. Itse en laita juurikaan kananmuniin suolaa vaan ne menevät ihan sellaisenaan. Joskus ripaus yrttisuolaa ja kokkeliin mausteeksi muutama tippa takuuvarmasti toimivaa Worcesterin kastiketta.
Makuja on monenlaisia mutta itse en pidä kovalla lämmöllä karrelle paistetuista kananmunista vaan ne pitää hyydyttää siinä pannulla miedolla lämmöllä niin silloin niissä on maku parhaillaan. Jos tykkää kovaksi keitetyistä kananmunista niin silloin niitä on hyvä keittää heti isompi satsi mutta niitä ei kannata tosiaankaan säikäyttää kylmässä vedessä keittämisen jälkeen, ei sillä ole juurikaan merkitystä kuoren irtoamisen suhteen vaikka niin väitetään. Kuoren irrottamiseen on paljon paremmatkin konstit olemassa. Munien pitää antaa jäähtyä huoneen lämmössä rauhassa ja sen jälkeen ne säilyy jääkaapissa vaikka kuukauden mikäli kuori ei ole haljennut.
Ja nykyään on tullut monia julkaisuja että kananmuna tai kaksi päivässä ei todellakaan ole mikään terveysriski, päinvastoin. Siitä huolimatta edelleen 70-luvun kolesterolisäikähtäneet tutkimukset ovat monien mielessä ja välttävät kananmunia aivan turhaan. Loistava lisä salaatteihinkin ja pitää nälkää loitolla.
Makuja on monenlaisia mutta itse en pidä kovalla lämmöllä karrelle paistetuista kananmunista vaan ne pitää hyydyttää siinä pannulla miedolla lämmöllä niin silloin niissä on maku parhaillaan. Jos tykkää kovaksi keitetyistä kananmunista niin silloin niitä on hyvä keittää heti isompi satsi mutta niitä ei kannata tosiaankaan säikäyttää kylmässä vedessä keittämisen jälkeen, ei sillä ole juurikaan merkitystä kuoren irtoamisen suhteen vaikka niin väitetään. Kuoren irrottamiseen on paljon paremmatkin konstit olemassa. Munien pitää antaa jäähtyä huoneen lämmössä rauhassa ja sen jälkeen ne säilyy jääkaapissa vaikka kuukauden mikäli kuori ei ole haljennut.
Ja nykyään on tullut monia julkaisuja että kananmuna tai kaksi päivässä ei todellakaan ole mikään terveysriski, päinvastoin. Siitä huolimatta edelleen 70-luvun kolesterolisäikähtäneet tutkimukset ovat monien mielessä ja välttävät kananmunia aivan turhaan. Loistava lisä salaatteihinkin ja pitää nälkää loitolla.