Ei ole kummallista, ja itsekin olen lukenut vasta osan tuota Hoffmanin kirjaa, jossa hän selittää nämä asiat juurta jaksain.Bored kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 11:2799% samaa mieltä? Onko siinä jotain kummalista sinun mielestäsi? Anil Seth ottaa kuitenkin lähtökohdaksi sen että tietoisuus on pään sisällä, aivoissa. Hoffmaniin on ehkä eroa siis.Purdue kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 11:14 Kukin kommentoija voi olla eri videoilla esiintyvistä henkilöistä omaa mieltänsä. Jos ei tykkää jostakusta niin voi hyvin jättää videon katsomatta. Ei siinä sen kummempaa.
Mutta jotta saataisiin keskustelua aikaiseksi, niin nuo videot ei ole oleellisia, vaan se kuinka kukin suhtautuu Donald Hoffmanin ajatuksiin.
Eli oletteko kenties osin taikka täysin samaa/eri mieltä hänen ajatustensa kanssa?
Vai olenko vielä jyrkempi kuin Hoffman ajattelussa?
Otamme todellisuuden itsestäänselvyytenä ja se on virhe. Epäilykseni on ja se on vahva että mikään ei ole sitä miltä näyttää. Se myös aiheuttaa aika oudon tunteen välillä. Ehkä kuvailisin sitä irrallisuuden tunteeksi. Hoffmanin junaesimerkki on minulle täysin tuttu ja sama asia oli minulla tuo suojatie esimerkki. Menen lähes aina suojatielle katsomatta kumpaankaan suuntaan. Lain mukaan autoilijan on väistettävä eli teen vain sen miten laki tulkitsee asian. Auto on kuten juna Hoffmanin esimerkissä. Pienempi mutta tekee vahinkoa. Jyrkänteillä ja korkeilla paikoilla minun on esimerkiksi myös vaikea ja hankala olla. Tulee tarve hypätä alas.
Hoffman kritisoi kvanttifysiikkaan perustuen, että "lokaali realismi" ei pidä paikkaansa.
Realismi on näkökanta, jonka mukaan fysikaalisilla objekteilla on määrätyt arvot vaikka kukaan ei niitä havainnoisikaan. Eli paikka, spin, varaus, jne.
Lokaalisuus taas on näkökanta, jonka mukaan mikään vaikutus universumissa ei voi tapahtua valon nopeutta nopeammin.
Hoffman katsoo, että lokaali realismi on kvanttifysiikkaan perustuen väärässä, ja tällöin esim. kuuta taivaalla ei ole olemassa taikka sitä lusikkaa pöydällä ei ole jos kukaan ei ole sitä havaitsemassa.
Mä näen tän näkökannan ongelmallisena. Homma kiteytyy siihen, että "kuka tai mikä on tuo havaitsija"? Ja taitaa kuitenkin olla niin, että tuon havaitsijan ei tarvitse olla tietoinen yksilö, vaan mikä tahansa fysikaalinen prosessi joka vuorovaikuttaa "kvanttifysikaalisten olioiden" kanssa voi olla tuo havaitsija.
Tästä päästään siihen näkökantaan, että universumin materiaaliset objektit oli olemassa jo ennen tietoisia havaitsijoita. Koska universumi fysikaalisena vuorovaikutusten kokonaisuutena on itse oma havaitsijansa.
Kuu on siis olemassa silloinkin kun et katso taivaalle, koska sen alkeishiukkaset ja atomit vuorovaikuttavat jatkuvasti muun fysikaalisen universumin kanssa. Kuu on siis fysikaalisesti jatkuvan havainnoinnin kohde. Se vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa, ja sillä on olemassa tietty fysikaalinen tila vaikket juuri sinä tietoisena ihmisyksilönä sitä olisi havaitsemassa.
Eli mä katson, että Hoffman on muussa oikeassa, mutta tässä nimenomaisessa asiassa hän on väärässä. Aistimme eivät anna meille totuudenmukaista kuvaa maailmasta, ja objektiivinen todellisuus on olemassa aivan kuten Hoffman myös toteaa.
Mutta Hoffman sanoo myös että neliulotteinen aika-avaruus ei ole olemassa, ja tässä tiemme eroavat. Mä näen että aika-avaruus ja materiaaliset objektit sen puitteissa on olemassa, koska universumi on itse itsensä havainnoitsija jatkuvien fysikaalisten prosessien kautta, jonka myötä kvanttifysikaaliset prosessit vuorovaikuttavat ympäristönsä kanssa.
Tuossa Google haun tekoäly yhteenveto liittyen siihen mikä on havainnoitsija:
In quantum mechanics, an "observer" is not necessarily a conscious human but rather any device, process, or phenomenon that causes a measurement to occur by interacting with a quantum system and exchanging information, thereby collapsing its superposition into a definite state. This interaction converts quantum probabilities into a definite, observable result, whether it's a simple physical detector or even the surrounding environment.
The core function of an observer is to interact with the quantum system, which constitutes a measurement. This interaction causes a "quantum information" exchange and a definite, classical outcome.
The term "observer" is often misunderstood to imply a conscious being. However, in the most common interpretation, it refers to any physical entity or process that registers the state of the system.
Silti, tuo lokaali realismi voi olla väärässä. Jos realismi on sitä, että kvanttifysikaalisilla objekteilla on olemassa tietyt arvot, vaikka mikään ei niitä havainnoitsisikaan, niin realismi on väärässä.
Se ongelma on se että tuo ei kuvaa reaalimaailmaa. Reaalimaailmassa siis fysikaaliset prosessit ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään, ja toimivat siis "havainnoitsijoina" toinen toisilleen. Syntyy siis "klassinen maailma".
Objekteilla on siis pääsääntöisesti tietyt arvot, koska niitä havainnoidaan jatkuvasti kun ne vuorovaikuttavat ympäristönsä kanssa.