Havainnot perhosista.
Re: Havainnot perhosista.
Etelänpäiväkiitäjä syysleimulla, eihän tuo nyt mikään ihme enään ole mutta kuitenkin.
Minun mielestä noin.
Juvalla kesän aikana Haapaperhonen, Amiraali ja Suruvaippa. Papurikkoja runsaasti. Hopeatäpliä vähän.
Ei nyt perhonen mutta perhosen toukka, vaahterayökkösen.
Oli tosi komea tien harmautta vasten.
![Kuva]()
Oli tosi komea tien harmautta vasten.
Minun mielestä noin.
Tänään näin valkoisen perhosen millä oli mustat reunat. En ole ikinä nähnyt sellaista. Myös aivan kirkkaankeltaisen perhosen näin tänään.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Se kirkkaankeltainen oli sitruunaperhoskoiras. Jos se ei ollut kaali- tai naurisperhonen (se musta reuna on vain etusiiven nurkassa), oliko se tällainen? https://www.perhoset.fi/historia/pieridae/col-hyale.htm
Jos oli, niin hyvä havainto. Vaaleakeltaperhodet ovat harvinaisia vaeltajia.
En ole ihan varma, se liihotteli niin nopeasti nurkan taakse. Mutta mahdollista kyllä.Neutroni kirjoitti: ↑28 Elo 2025, 19:36Se kirkkaankeltainen oli sitruunaperhoskoiras. Jos se ei ollut kaali- tai naurisperhonen (se musta reuna on vain etusiiven nurkassa), oliko se tällainen? https://www.perhoset.fi/historia/pieridae/col-hyale.htm
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Neutroni kirjoitti: ↑28 Elo 2025, 19:36Se kirkkaankeltainen oli sitruunaperhoskoiras. Jos se ei ollut kaali- tai naurisperhonen (se musta reuna on vain etusiiven nurkassa), oliko se tällainen? https://www.perhoset.fi/historia/pieridae/col-hyale.htm
Tuo Hyale pitää nähdä paikallaan, lennosta mahdotonta sanoa varmasti ellei tunne lajia. Lennossa koiras hyale näyttää pieneltä koiras sittikseltä, lentää lujaa ja rauhattomasti. Istuu normaalisti siivet supussa joten siiven alapinnat näyttää onko tuo laji kyseessä. Noita ei ole moneen vuoteen näkynyt täällä kaakossa omissa nurkissa, kuulemma lännenpänä joitain joskus.
Parhaimmillaan ollut toistakymmentä samalla pellolla, vuosikymmeniä sitten, viitisen vuotta sitten paras oli kuusi/seitsämän yhtäaikaa. Ennen tuota niitä oli lähes joka vuosi monen vuoden putki, muutama tai yksi, nyt monta vuotta hiljaista, olematonta suorastaan.
Minun mielestä noin.
Eilen havaitsin jonkun tuollsen ylisuuren yölentäjän.
En muista koskaan ennen noin isoa nähneeni.
En muista koskaan ennen noin isoa nähneeni.
Sinivöinenritariyökkönen. Alasiivissä siniset raidat, siitä nimi.
Minun mielestä noin.
Juu, googlekuvista katselin, että taisi semmonen olla.
Aika näyttävä öttiäinen. Kauempaa katoin, että nyt joku päiväperhonen on jäänyt iltavuoroon.
Pankaas putsaten silmälasit, vaaleaa keltaperhosta eli hyaletta tullut Suomeen, ainakin joitain yksilöitä havaittu. Täällä ei vielä näkynyt mutta jo Haminan kantturoilla havaittu.
Minun mielestä noin.