Taideraati - Naudline Pierre - Affection and Protection / We Are Here

Taideitten ja Musiikin Saattelemana

Kuinka annatte pisteitä kahdelle taidetyölle?

Affection and Protection 1
0
Ei ääniä
Affection and Protection 2
0
Ei ääniä
Affection and Protection 3
0
Ei ääniä
Affection and Protection 4
2
33%
Affection and Protection 5
0
Ei ääniä
Affection and Protection 6
0
Ei ääniä
Affection and Protection 7
0
Ei ääniä
Affection and Protection 8
0
Ei ääniä
Affection and Protection 9
1
17%
Affection and Protection 10
0
Ei ääniä
We Are Here 1
0
Ei ääniä
We Are Here 2
0
Ei ääniä
We Are Here 3
0
Ei ääniä
We Are Here 4
0
Ei ääniä
We Are Here 5
1
17%
We Are Here 6
1
17%
We Are Here 7
1
17%
We Are Here 8
0
Ei ääniä
We Are Here 9
0
Ei ääniä
We Are Here 10
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 6

Kissatäti
Reactions:

Taideraati - Naudline Pierre - Affection and Protection / We Are Here

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Otetaan seuraava taidetyö tarkastelun alle! Arvostellaan yksi taidetyö päivässä. Ihan oman maun mukaan kertokaa ajatuksianne mitä työ herättää ja kuinka paljon pidätte niin pisteitä sitten sen mukaan. Tällä kertaa arvostellaan kaksi taidetyötä.

Naudline Cluvie Pierre - Affection and Protection (Kiintymys ja suojelu)
Naudline Cluvie Pierre - We Are Here, (Olemme täällä)

Naudline Cluvie Pierre (s. 1989) on yhdysvaltalainen kuvataiteilija, joka työskentelee pääasiassa öljymaalauksen ja piirustuksen parissa. Pierren teokset yhdistävät perinteisiä taidehistoriallisia viittauksia, kuten renessanssimuotokuvia, uskonnollista ikonografiaa ja figuratiivista taidetta, luodakseen eloisia sommitelmia. Hän asuu Brooklynissa, New Yorkissa.

Varhainen elämä ja koulutus
Naudline Pierre syntyi vuonna 1989 Leominsterissa, Massachusettsissa. Pierre on Yhdysvaltoihin muuttaneiden haitilaisten maahanmuuttajien lapsi, hänen isänsä on kirkon pappi, ja uskonnollinen tarinankerronta sekä raamatulliset kertomukset olivat aina läsnä taiteilijan kasvaessa.

Pierre suoritti kuvataiteen maisterin tutkinnon New Yorkin taideakatemiassa New Yorkissa (2017) ja kuvataiteen kandidaatin tutkinnon Andrewsin yliopistossa, kristillisessä taiteiden tiedekunnassa Michiganissa.

Naudline Pierren maalaukset ammentavat fantasiasta ja ikonografiasta luodakseen vaihtoehtoisia maailmoja. Prismaattisten värien kerroksittain maalatut aiheet ovat rajattomia ja ainutlaatuisen epätahdissa ajan kanssa. Sublimaation, armon ja ylösnousemuksen tarinoihin upotettuina heidän eteeriset ruumiinsa uhmaavat perityn mytologian ja taidehistoriallisten ennakkotapausten asettamia rajoja.

Haastattelusta valittua ja poimittua

Näiden maalausten luoma maailma ei ole sellainen, jossa lineaarinen kerronta olisi järkevää. Olen kiinnostunut pääsemään käsiksi hetkiin paikasta, jossa aika ei toimi samalla tavalla kuin omassa todellisuudessani. Olen jatkuvasti tietoinen siitä, että on aina enemmän kuin silmä voi nähdä. Maalauksen rajojen ulkopuolella minulle paljastuu enemmän kohtauksia, ja se on minulle inspiroivaa. Minua inspiroivat renessanssimaalauksen ja -veiston uskonnollinen ikonografia sekä värit, jotka herättävät tunteita, henkilökohtaisia kokemuksia ja tunteita. Minua inspiroivat erityisesti hetket, jotka ylittävät arjen.

Kasvoin protestanttisessa kristillisessä kirkkokunnassa, jossa korostettiin maailmanloppua. Lapsena käytin paljon aikaa miettien maailmanloppua ja kuvitellen, mitä sen jälkeen tapahtuisi. Uusi maailma. Keskustelut nykyisestä elämästä tällä maapallolla saivat minut ajattelemaan, että tämä olemassaolo – tämä todellisuus – oli vain välilasku. Kun olin kuusivuotias, ajattelin, että kaksitoistavuotiaana maapallo tuhoutuisi ja minä – jos olisin tarpeeksi vanhurskas – eläisin kauniissa fantasiamaailmassa, joka oli mielikuvitukseni tuolla puolen. Mielestäni alter egon luominen ja sitä ympäröivät hahmot, jotka elävät hieman epämuodostuneessa, utuisessa paikassa, ovat osa tuon kokemuksen jäänteitä.

Minua ovat aina viehättäneet historialliset maalaukset, myyttejä kuvaavat maalaukset ja uskonnollinen ikonografia. En voi vastustaa sitä, mitä rakastan. Taidehistoria, sellaisena kuin minä ja useimmat muut ihmiset olemme sen kokeneet, on ollut länsimaista ja miesvaltaista. Kävely museogalleriassa katselemassa kauniita maalauksia, joissa ei ole lainkaan minun kaltaistani henkilöä – paitsi Tietäjien ihailu -tyyppisen maalauksen varjoissa tai fetisoituneesta, voyeuristisesta näkökulmasta – on monimutkainen tapa kokea taidehistoriaa. Suurien, enkelimäisten kohtausten näkeminen, joiden aiheet näyttävät minulta, oli ja on edelleen haluni. Jalustan luominen ja sitten jonkun erilaisen asettaminen sille käyttäen samoja työkaluja juuri niistä teoksista, jotka ovat vaikuttaneet minuun ja joista minut on suljettu pois, on jännittävä kokemus.

Kuva suurenevat napsauttamalla

1. Affection and Protection, 2020, öljy kankaalle, 60x72 tuumaa.
naudine 2.jpg

2. We Are Here, (Olemme täällä) 2019-2020, öljy kankaalle, 30x40 tuumaa.
naudine.jpg
Kristin Farr: Miltä maalauksesi kuulostaisivat, jos ne olisivat kuultavissa?
Naudline Pierre: Maalaukseni kuulostaisivat Kelelan Aquaphorialta, johon olisi lisätty tilkka Pink Floydin Any Color You Like -kappaletta ja ripaus urkumusiikkia holvikaton läpi, jota olisi ripoteltu kuorolauluilla.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
MooM
Reactions:

Re: Taideraati - Naudline Pierre - Affection and Protection / We Are Here

Viesti Kirjoittaja MooM »

Ei nappaa. En oikein tykkää tyylistä ja sisältö on jotenkin teiniä. Jälkimmäisessä värit ovat kivat ja se pelastaa. Eka on jokseenkin meh.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Kissatäti
Reactions:

Tuo 1. Affection and Protection on eräs lempitöitäni. Arvasin että värimaailma voi olla hankala joten laitoin toisenkin taidetyön Naudlinelta. Ehkä omakin uskonnollinen tausta vaikuttaa että enkelityöt viehättävät. Ja näiden enkelien kauneus on sisäistä ja väreihin kytkettyä. Ei kiiltokuvamaistakauneutta kuten usein länsimaisessa taiteen historian tuoksinassa on nähty. Nämä ovat minunkin enkeleitä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
MooM
Reactions:

Minä jotenkin karsastan symboleilla yliselittämistä ja näen tässä sitä ihan liikaa. Nämä ovat minusta enemmän yksityistä terapiaa 😁 ja tulee vähän kiusallinen olo. Mutta makuasioita.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
MooM
Reactions:

Mutta jännästi nuo enkelit on tuossa aika passiivisia ja jopa poissaolevan näköisiä. Jotenkin nihkeitä. Ihminen taas takertuu niihin aktiivisesti.

Näin ateistina katsoen tuo vaikuttaa samalta asetelmalta kuin uskovaisilla...

Enkelit eivät mitenkään esim suojaa ihmistä siivillään tai edes katso häntä. Ne vain ovat ja antavat halailla.
D. Gabaldon
Kissatäti
Reactions:

Minä en näe samoin silmin :D Minusta enkelit ovat enemmän kuin läsnä. Ne ovat melkein kuin rakastettuja. Naudline Pierren alter ego on rakkauden kohde ja hän taas ihmettelee enkelten olemassaoloa ja heittäytyy hoivattavaksi. :D Hän kertoi kokeneensa afroamerikkalaisena ja haitilaisena ulkopuolisuutta ja sitä että nuo maalaukset eivät kerro minusta tunnetta ollessaan pieni ja katsellessaan uskonnollista taidetta tai ikoneja. Niinpä hän alkoi piirtää itsensä enkelien ympäröimäksi.
MooM
Reactions:

Käyttääköhän enkelitkin suoristusrautoja? Tukkaansa siis.
D. Gabaldon
Kissatäti
Reactions:

MooM kirjoitti: 21 Syys 2025, 09:31 Käyttääköhän enkelitkin suoristusrautoja? Tukkaansa siis.
Näissä ei ole mihinkään ihmiskansaan jämähtäneitä kuvauksia. Siksi värien käyttö hahmoissa on moninaista.
Kissatäti
Reactions:

Mutta voi nämä värien ja aiheen kautta toki kokea ahdistavinakin. En minä sitä tarkoita etteikö nämä voisi kokea hyvin monella eri tavalla. Ja kokeminen on aina subjektiivista. Yritin vain selittää miten minä näen ja koen työt. MooM, sinun tulkintasi on ihan yhtä pätevä (sanon lähinnä muille lukijoille, sinä olet varmasti tietoinen asiasta) :D
MooM
Reactions:

Kissatäti kirjoitti: 21 Syys 2025, 09:41 Mutta voi nämä värien ja aiheen kautta toki kokea ahdistavinakin. En minä sitä tarkoita etteikö nämä voisi kokea hyvin monella eri tavalla. Ja kokeminen on aina subjektiivista. Yritin vain selittää miten minä näen ja koen työt. MooM, sinun tulkintasi on ihan yhtä pätevä (sanon lähinnä muille lukijoille, sinä olet varmasti tietoinen asiasta) :D
Samat sanat. Tietysti taiteilijan itsensä näkemys on "totuus", ainakin työn tavoitteesta. Mutta jokaisen katsojan kokemus ja tulkinta on subjektiivisedti totta ja oikein. Joku tykkää ja joku ei. Minusta nuo eivät ahdista, mutta en pysty mitenkään samaistumaan.

Itse muuten en ymmärrä ollenkaan Mona Lisan mainetta. Taitava työ tietysti, mutta en löydä siitä mitään kiinnostavaa. Edes daamin muikea ilme on minusta tympeä, ei salaperäinen 😂.
D. Gabaldon
Kissatäti
Reactions:

MooM kirjoitti: 21 Syys 2025, 09:49
Kissatäti kirjoitti: 21 Syys 2025, 09:41 Mutta voi nämä värien ja aiheen kautta toki kokea ahdistavinakin. En minä sitä tarkoita etteikö nämä voisi kokea hyvin monella eri tavalla. Ja kokeminen on aina subjektiivista. Yritin vain selittää miten minä näen ja koen työt. MooM, sinun tulkintasi on ihan yhtä pätevä (sanon lähinnä muille lukijoille, sinä olet varmasti tietoinen asiasta) :D
Samat sanat. Tietysti taiteilijan itsensä näkemys on "totuus", ainakin työn tavoitteesta. Mutta jokaisen katsojan kokemus ja tulkinta on subjektiivisedti totta ja oikein. Joku tykkää ja joku ei. Minusta nuo eivät ahdista, mutta en pysty mitenkään samaistumaan.

Itse muuten en ymmärrä ollenkaan Mona Lisan mainetta. Taitava työ tietysti, mutta en löydä siitä mitään kiinnostavaa. Edes daamin muikea ilme on minusta tympeä, ei salaperäinen 😂.
En osaa oikein sanoa tuohon loppuun mitään :D En minäkään sitä seinälleni haluaisi :D
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin