Pakko Saada Kertoa

Bored
Reactions:

Re: Pakko Saada Kertoa

Viesti Kirjoittaja Bored »

MooM kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:53
Bored kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:48
JeeSe kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:43
Bored kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:37
JeeSe kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:31 Mun silmien väristä ei varmaan voi analysoida muuta kuin, että olen sekarotuinen? :D

Screenshot_20250919_122726_Gallery.jpg
Tuohan on kuva mustasta aukosta eikä silmästä. Sagittarius A.
No ilmankos välillä tuntuu, että pään sisältä häviää kaikki tieto tavoittamattomiin..
Muista että Hawkingin mukaan myös mustasta aukosta palaa informaatiota toiseen suuntaan eli tapahtumahorisontin tälle puolelle. Älä siis vaivu synkkyyteen.
Eikös musta aukko silmän kohdassa enemmänkin ime kaiken informaation sisäänsä? JOnkinlainen Sauronin silmä siis?
Klassisessa kreikkalaisessa filosofiassa (En muista kuka filosofi, ja muistakaa että filosofioissa tapahtuu joskus kummallisia asioita) silmästä lähti näkösäde joka havaitsi tai heijastui kohteesta. Hyllyssäni taitaa olla kirjat joissa tuo juttu on tai olen sen jostain lukenut. Juu, ehkä Sauronin silmä joka kummallisesti musituttaa tulista v........
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Bored kirjoitti: 19 Syys 2025, 22:34
JeeSe kirjoitti: 19 Syys 2025, 12:31 Mun silmien väristä ei varmaan voi analysoida muuta kuin, että olen sekarotuinen? :D

No ilmankos välillä tuntuu, että pään sisältä häviää kaikki tieto tavoittamattomiin..
Muista että Hawkingin mukaan myös mustasta aukosta palaa informaatiota toiseen suuntaan eli tapahtumahorisontin tälle puolelle. Älä siis vaivu synkkyyteen.
Eikös musta aukko silmän kohdassa enemmänkin ime kaiken informaation sisäänsä? JOnkinlainen Sauronin silmä siis?
Klassisessa kreikkalaisessa filosofiassa (En muista kuka filosofi, ja muistakaa että filosofioissa tapahtuu joskus kummallisia asioita) silmästä lähti näkösäde joka havaitsi tai heijastui kohteesta. Hyllyssäni taitaa olla kirjat joissa tuo juttu on tai olen sen jostain lukenut. Juu, ehkä Sauronin silmä joka kummallisesti musituttaa tulista v........
Oisko ollut Syrjän Veljekset? :D

Bored
Reactions:

JeeSe kirjoitti: 20 Syys 2025, 01:17
Bored kirjoitti: 19 Syys 2025, 22:34

Oisko ollut Syrjän Veljekset? :D

Ei mitään Eppuja vastaan. Tykkäsin heidän musastaan todella paljon mutta ei. Jos nyt joku oikeasti haluaa tietää tuosta mistä mainitsin niin kaivan sen esiin. ChatGPT massiivisesta tietokannastaan varmaan löytää tiedon jos en itse muista mistä kirjasta tuo juttu oli.
Bored
Reactions:

Kreikkalaisessa filosofiassa ja sen aikaisessa tiedenäkemyksessä valosta ja näkemisestä ajateltiin että ihmisen silmästä lähtee "Näkösäde" joka tekee maailman näkyväksi. Muistinko oikein ja kuka filsosofi tai matemaatikko antiikin kreikassa näki asian näin?

ChatGPT:

Muistit oikein 👌

Antiikin Kreikassa oli kaksi kilpailevaa selitysmallia näkemisestä:

Ekstramissio-teoria (näkö- tai valonsäteet lähtevät silmästä)
– Ajatus oli, että silmä lähettää säteitä, jotka koskettavat esinettä ja tekevät sen näkyväksi.
– Tätä ajatusta kannattivat mm. Empedokles (n. 490–430 eaa.) ja myöhemmin Platon (Timaios-dialogissa hän kuvaa silmän lähettävän “tulen” säteitä, jotka yhdistyvät päivänvaloon).

Intromissio-teoria (valo tai säteet tulevat esineestä silmään)
– Tätä korosti mm. Aristoteles, joka kritisoi ajatusta silmän omista säteistä ja selitti näkemisen väliaineen (esim. ilman tai veden) kautta välittyvän valon avulla.

Myöhemmin hellenistinen matemaatikko Eukleides (n. 300 eaa.) ja myös Ptolemaios kehittivät geometrista optiikkaa nimenomaan ekstramission pohjalta: he mallinsivat näköä kuin suorina säteinä, jotka lähtevät silmästä ja määräävät, mitä voidaan nähdä ja miltä etäisyydeltä.

👉 Eli: kyllä, tämä “näkösäde”-ajatus on Empedokleen ja Platonin perua, ja se jäi elämään Eukleideen optiikassa. Vasta Aristoteles ja myöhemmin islamilaiset ja keskiajan tutkijat (kuten Alhazen) käänsivät näkemyksen kohti nykyistä käsitystä – että valo tulee silmään, ei sieltä ulos.

Että näin. AI tekee meistä hyvin patalaiskoja ja emme enää jaksa etsiä tietoa itse koska laajennettu Google eli AI tekee muistamisen puolestamme. Voi pyhä sylvi...
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Jysähti mojovasti. Lentokone rikkoi äänivallin.
Paikalla
Kissatäti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Erakko kirjoitti: 24 Syys 2025, 19:31 Jysähti mojovasti. Lentokone rikkoi äänivallin.
Näin taas unta lentokoneesta joka heti nousun jälkeen vajosi ja iskeytyi nokka edellä maahan. Taas koneessa luki Finnair. Miten minä näen näitä vaikka en ole paljoakaan matkannut lentokoneilla. Mistä nämä unet tulevat. Olin siis taas sivustakatsoja. Kolmas kerta kun näen unta Finnairin onnettomuudesta.

Unet lentokoneista varsinkin onnettomuuksista liittyvät usein johonkin ihan muuhun kuin itse lentämiseen. Vaikka et ole paljoa matkustanut, mieli käyttää lentokonetta symbolina. Tässä muutamia mahdollisia tulkintoja:

Elämän suunnat ja tavoitteet: Lentokone nousussa voi kuvata uutta alkua, toiveita tai projekteja. Kun kone putoaa heti nousun jälkeen, se voi heijastaa pelkoa siitä, että jokin uusi asia ei kanna tai päättyy pettymykseen jo alkumetreillä.

Hallinnan puute: Olet unessa sivustakatsoja. Tämä kertoo siitä, että koet jonkin tilanteen, jossa et voi itse ohjata tapahtumia ikään kuin muut "lentävät konetta" puolestasi.

Toistuvuus: Se, että sama lentoyhtiö ja samanlainen onnettomuus toistuu, voi olla alitajunnan keino alleviivata tiettyä huolta, joka ei ole vielä saanut ratkaisua. Finnair voi symboloida jotain sinulle tuttua ja kotimaista ehkä asioita, jotka liittyvät omaan elämääsi, kotiin tai turvallisuuteen.

Ei välttämättä kirjaimellista: Nämä unet eivät ennusta lento-onnettomuutta. Ne ovat pikemminkin vertauskuvia mielen sisäisestä jännitteestä, epävarmuudesta tai epäonnistumisen pelosta.

Joskus alitajunta tarttuu johonkin symboliin (tässä tapauksessa Finnair) ja alkaa käyttää sitä "käsikirjoituksen osana" aina uudestaan. Se ei välttämättä liity lentämiseen ollenkaan, vaan siihen, että mieli on löytänyt vahvan kuvan, jolla ilmaista sisäistä jännitystä.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin