Milloin enemmistö on ollut väärässä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Re: Milloin enemmistö on ollut väärässä?
Yhdysvalloissa, kun McDonalds julkisti jampurilaisen, jossa oli 1/3 paunan pihvi. Amerikkalaisten kuluttajien matematiikan osaaminen osoitti kyntensä, koska he kokivat neljännespaunan pihvin olevan isomman, koska 4 >3. Eli vastaus on: jatkuvasti, koska enemmistö ihmisistä ei kovinkaan fiksuja ole. Keskivertoihminen on siis varsin tyhmä vaikkei luonnollisesti koe asiaa näin.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Kuka määrittää "kuka on oikeassa"?
Enemmistö uskoo meillä yhä yhteen ainoaan jumalaan, arabimaissa myös mutta toiseen ainoaan oikeaan, jompi kumpi enemmistö on väärässä, varsin varmasti siis molemmat.
Onko tosiaankin niin että haluamme miellyttää ja siksi olemme jotain mieltä? Suurimmalla osalla meistä ja kansasta ei ole mahdollista tehdä itsenäisesti tieteellisiä päätelmiä siitä mikä on totta ja mikä ei, tai että mikä on oikein ja mikä ei. Isoimmalle osalle nämä ovat vain mielipidekysymyksiä. Ja sitten on omaa etuaan ajavia jotka siis tekevät päätöksiä pelkästään sen kannalta mikä on itselle edullisinta ja pyrkivät saamaan muutkin omien päätösten taakse.Joillekin ihmisille oikeassa ja väärässä olo on vain mielipidettä jolla sijoitetaan itsensä eri ihmisten kavereiksi. Olemalla samaa mieltä enemmistön kanssa saa suurimmalta osalta ihmisistä hyväksynnän, mikä on itse asiassa kaikkien mielipiteiden tarkoitus.
Tuollaisessa maailmankuvassa mielipiteitä ei käytetä muuhun kuin massojen nuoleskeluun, ja mielipiteiden sisällöllä ei ole väliä. Tuolloin enemmistön väärässä oloa ei voi olla olemassa. He ovat saaneet mielipiteensä enemmistöksi, eli ovat voittajia suosion pelissä. Tälläiselle ihmiselle enemmistön väärässäolon väittäminen on sama kuin sanoisi koiraa kissaksi.
Mitä tästä voisi päätellä. Ainakin sen että älä koskaan vähättele "väärässä" olevia, vaan lue heidän ajatuksiaan huolella vaikkakin tietysti kriittisesti.
Oliko Saksassa enemmistö oikeassa 1930-luvun jälkeen? Olivat hyvin vakuuttuneita että olivat oikeassa.
Massa edustaa kaikessa keskinkertaisuutta. Massalle valveutuneet yksilöt ovat todellinen ongelma. Joskus niin suuri ongelma että heistä on parempi päästä lopullisesti eroon.
Jung kuvasi loistavasti massapsykoosin prosessin. Miten järkevistä yksilöistä tulee osa massaa ja älykkyys tippuu alle keskivertoälykkyyden eli alle 100:n. Massassa ei ajatella koskaan itsenäisesti. Itsenäiset yksilöt eivät ole osa massaa. Uhka massalle toki joka on aina oikeassa koska enemmistö on tietenkin oikeassa. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Tässä on totuuden siementä.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Tämä tietenkin maan sisällä. Muu maailma oli hyvinkin sitä mieltä että olivat väärässä. Onneksi.
Is A Mass Psychosis The Greatest Threat To Humanity?
Academy Of Ideas
https://academyofideas.com/2021/02/mass ... -humanity/
Ei nyt ole paremapaa lähdetä vielä mutta itselläni on kirja jossa tuota sivutaan lyhyesti eli C. G. Jungin "The Four Archetypes".
Lainaus artikkelista:
“The phenomenon we have witnessed in Germany was nothing less than [an] outbreak of epidemic insanity. . . No one knew what was happening to him, least of all of the Germans, who allowed themselves to be driven to the slaughterhouse by their leading psychopaths like hypnotized sheep.”
Carl Jung, After the Catastrophe
Academy Of Ideas
https://academyofideas.com/2021/02/mass ... -humanity/
Ei nyt ole paremapaa lähdetä vielä mutta itselläni on kirja jossa tuota sivutaan lyhyesti eli C. G. Jungin "The Four Archetypes".
Lainaus artikkelista:
“The phenomenon we have witnessed in Germany was nothing less than [an] outbreak of epidemic insanity. . . No one knew what was happening to him, least of all of the Germans, who allowed themselves to be driven to the slaughterhouse by their leading psychopaths like hypnotized sheep.”
Carl Jung, After the Catastrophe
Ei holokausti ollut välttämättä enemmistön haluama asia. Tavallinen kansa vaan ei uskaltanut olla eri mieltä.
Se oli koko Saksan kansan hiljainen hyväksyntä. Koska jos olit eri mieltä olit yksi jotka lähti keskitysleirille. Kuten tiedät niin näin totalitarismi toimii. Sinulla on vain yksi elämä/henki ja ehkä aika moni haluaa sen säästää. Ei väliä jos joltakin toiselta lähtee se henki.
Lähes kaikki tiesivät keskitysleireistä. Kukaan ei vain tehnyt yhtään mitään. Näin olen ainakin kirjoista ja dokumenteista asian ymmärtänyt.
Siis Kissatädin kysymys on äärimmäisen tärkeä ja ajankohtainen. Tosin en tiedä odottiko keskustelun ajautuvan tähän suuntaan. Tai ymmärsinkö hänen kysymyksensä väärin.
Maailmassa enemmistö uskoo jumalaan. Mutta jokaisen jumala on eri eikä samaa käsitystä ole siitä kenelläkään. Mielikuvitushahmon olemus kertoo ja näyttää vain jokaisen yksilön mielikuvituksen tason. Yhtään valokuvaa en ole mistään aidosta jumalasta nähnyt vielä. Penteistina kyllä olen itse myös jumala tai osa jumalaa. Joten tuttuni ja ystäväni ovat myös jumalia ja osa "jumaluutta" jota universumiksi kutsumme. Einstein näkemys uskonnoista oli ehkä aika lähellä panteistista näkemystä. Hän ei asiaan selkeästi ottanut kantaa koskaan koska asia ei häntä kiinnostanut.
Maailmassa enemmistö uskoo jumalaan. Mutta jokaisen jumala on eri eikä samaa käsitystä ole siitä kenelläkään. Mielikuvitushahmon olemus kertoo ja näyttää vain jokaisen yksilön mielikuvituksen tason. Yhtään valokuvaa en ole mistään aidosta jumalasta nähnyt vielä. Penteistina kyllä olen itse myös jumala tai osa jumalaa. Joten tuttuni ja ystäväni ovat myös jumalia ja osa "jumaluutta" jota universumiksi kutsumme. Einstein näkemys uskonnoista oli ehkä aika lähellä panteistista näkemystä. Hän ei asiaan selkeästi ottanut kantaa koskaan koska asia ei häntä kiinnostanut.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Ainakin jos radioasemien soittolistoihin vedotaan niin enemmistö kuuntelee ihan paskaa musiikkia.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Aina paitsi vahingossa joskus.
- Kaksikylkinen
- Reactions:
Usein enemmistö on väärässä ja vähemmistö oikeassa. Vähemmistö tietää olevansa oikeassa mutta ei jaksa väittää "yleistä" mielipidettä vastaan. Olen joskus työelämässä ollut tässä tilanteessa ja todella energiaa vievää yrittää kääntää isomman joukon kanta järjellisin perustein kun vastaan tulee jotain tunteisiin perustuvaa mölinää.
Minulla oli lapsena aivan paska itsetunto ja valitsin "mielipiteeni" sen mukaan, miten arvelin saavani kavereita tai uskoin vaikuttavani kovalta jätkältä. Vasta joskus lukioikäisenä itsetunto alkoi olla sen verran kohdallaan, että uskalsin olla oma itseni omine mielipiteineni.
Mene mene tekel upharsin.