Milloin enemmistö on ollut väärässä?

Pattinero
Reactions:

Re: Milloin enemmistö on ollut väärässä?

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Deimos kirjoitti: 05 Loka 2025, 08:34
ROOSTER kirjoitti: 04 Loka 2025, 20:07 Sen sijaan älykkäämpien ihmisten kouluttautuminen tehdään turhan hankalaksi: aloituspaikkoja supistetaan, opintotukia leikataan, vaaditaan liian nopeaa valmistumista ja pienennetään tutkintovaatimuksia. Sellainen olisi hyvä järjestelmä jossa ensimmäisen vuoden opiskelijaksi pääsisi kohtalaisen helposti mutta vaatimustaso jatkolle olisi sen verran kova, että vähemmän motivoituneet jättäytyisivät pois ajoissa ilmapiiriä pilaamasta. Alussa tulisi ehkä opittua jo sen verran, että ymmärtää paremmin mitä asiallinen tiedonhankinta ja käsittely mahdollisesti on.
Suomessa oppilaitoksissa (Alemmilla tasoilla kuten peruskoulu ja lukio) on ongelma tasapäistäminen. Mennään kaikkein heikoimpien tahtiin ja todella kykenevät yksilöt jätetään yksin. Tämä tuli vastaan, ja huomasin erityisesti koska olen huomannut tämän myös jo aika pitkän elämäni aikana, YLEn venäjän kielisessä uutisosiossa. Siinä haastateltiin venäjältä muuttanutta henkilö joka oli perehtynyt asiaan. Suomalaisessa koulujärjestelmässä mennään keskikertaisten ja heikkojen tahtiin. Lahjakkuudet jäävät ilman tukea.

Monelle lahjakkaalle oppilaalle koulu, vaikka peruskoulun tasolla, on äärettömän tylsä, pitkäveteinen paikka vailla minkäänlaisia haasteita.

Odotin myös itse ammattiopiston sähkölinjalta jossa erikoistuin tietokoneiseisiin ja verkkoihin aika paljon. Loppujen lopuksi en oppinut juuri mitään uutta minkä olisin osannut ennestään. Eli istuin koulussa kolme vuotta ja käytänössä noudin vain paperit, ei mitään muuta. Lisäksi Taitaja-SM kisat alueena tietokoneet ja verkot jonka kisamenestyksellä työpaikan pitäisi olla takuuvarma ei mitään vaikutusta. Uutisissa kuitenkin tänä vuonna sanottiin että kilpailu on erittäin arvostettu ja kärkisijoille sijoittuneet haluttuja työmarkkinoilla. Ja kilpailuissa ovat edustettuina ammattiopistojen kaikki alat. Voi olla että lalakohtaisesti kärkisijoille sijoittuneilla on eri tilanne. Ehkä valtion olisi syytä katsoa peiliin myös ammattiopistojen tasoa opetuksen suhteen. Käytännössä ammattiopiston paperit ovat vessapaperia vailla mitään merkitystä vaikka arvosanat olisivatkin lähes täydet kuten itselläni. Ehkä sitten on aika lopettaa ammattiopistot koska tutkinnoilla ei ole merkitystä.

Mutta tuon tasapäistämisen mikä tuli peruskouluopetuksen myötä on loputtava. Myös lahjakkaille on annettava mahdollisuus. Se että olet lahjakas ei tarkoita ettekö tarvitsisi tukea ja kannustusta opiskeluun.
En tiedä, että oppiiko koulussa ammatteihin liittyviä taitoja oikeastaan kovinkaan paljoa. Itselleni kävi hiukan samoin, mutta ero on siinä, etten tiennyt ennen koulua mitään, mutta en sen jälkeenkään. Asiaan vaikutti kyllä muutkin tekijät kuin koulu itse. Esimerkiksi tietokonetta minulla ei edes siihen aikaan vielä ollut. Köyhä kun olin.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Deimos kirjoitti: 04 Loka 2025, 19:39
Olen hieman kummeksunut uutisointia iltapäivälehdissä. Kuten:

-Kuinka päästä pois työelämästä
-Näin saat rahaa noeasti kasaan ja sinun ei enää tarvitse tehdä töitä

jne...

Siis päämäräänä on päästä pois oravanpyörästä?

Tuo on yhdenlaista muotivouhotusta, mutta jää varmasti hyvin marginaaliseksi ilmiöksi. Ani harva heistä, jotka pystyvät luomaan omilla tekemisillään sellaisen omaisuuden, jolla voi elää joutomiehenä lopun ikäänsä, tekee niin. Tuollaisia varmaan on, jotka saavat firmastaan yhtäkkiä kymmeniä miljoonia eivätkä keksi muuta tekemistä kuin alkaa rällätä rikkauksillaan, mutta jos nyt säästää ja sijoittaa palkkaansa ja tottuu kovaan työntekoon ja pyrkyröimään kaikesta maksimitulot, niin pystyykö sellainen ihminen jättämään työnsä kun saavuttaa jonkun tietyn summan? Jos laitat tavoitteeksi vaikka 2 miljoonaa, niin kun se tulee täyteen sinulla on hyväpalkkainen työ ja hyvä asema firmassa. Alatko haluta vielä kolmatta, että saat vähän enemmän?
Jos valtio omistaisi yritykset pitäisin ainakin poliitikot helvetin kaukana niistä.
No virkamiehet sitten. Ensin tosin pitäisi palauttaa virkavastuun käsite kulttuuriin ja lainsäädäntöön. Ennen vanhaan mokanneet virkamiehet saivat rangaistukset samalta asteikolta kuin murhaajat, vääräuskoiset ja majesteettirikolliset.
Deimos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Kun nyt katson noita aamun uutisia ja tuota Temu-vouhotusta. Enemmistön mielestä on siis ok tilata kiinalaista paskaa Suomeen ja tukkia tulli ja posti sillä. Tämä on siis keskivertoihmisen näkemys. Ja luulen että enemmistö tilaa tuota temupaskaa ja vähemmistössä ovat ne jotka sitä vierastavat. Itseäni tuollainen käytös vituttaa suunnattomasti. Mutta mitä keskinkertaiselta ihmiseltä voi muuta odottaa? Halvin, siis ehkäpä puoli-ilmainen on se laadukkain tuote. Toivottavasti tässä rapussa ei ole jotain temuvajakkia koska on mahdollista että koko rappu palaa tulipalossa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Deimos
Reactions:

Ja ilmeisesti tieteestäkin on tullut mielipidekysymys ja se ratkaistaan huutoäänestyksellä...
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Neutroni kirjoitti: 06 Loka 2025, 07:55
Deimos kirjoitti: 04 Loka 2025, 19:39
Olen hieman kummeksunut uutisointia iltapäivälehdissä. Kuten:

-Kuinka päästä pois työelämästä
-Näin saat rahaa noeasti kasaan ja sinun ei enää tarvitse tehdä töitä

jne...

Siis päämäräänä on päästä pois oravanpyörästä?

Tuo on yhdenlaista muotivouhotusta, mutta jää varmasti hyvin marginaaliseksi ilmiöksi. Ani harva heistä, jotka pystyvät luomaan omilla tekemisillään sellaisen omaisuuden, jolla voi elää joutomiehenä lopun ikäänsä, tekee niin. Tuollaisia varmaan on, jotka saavat firmastaan yhtäkkiä kymmeniä miljoonia eivätkä keksi muuta tekemistä kuin alkaa rällätä rikkauksillaan, mutta jos nyt säästää ja sijoittaa palkkaansa ja tottuu kovaan työntekoon ja pyrkyröimään kaikesta maksimitulot, niin pystyykö sellainen ihminen jättämään työnsä kun saavuttaa jonkun tietyn summan? Jos laitat tavoitteeksi vaikka 2 miljoonaa, niin kun se tulee täyteen sinulla on hyväpalkkainen työ ja hyvä asema firmassa. Alatko haluta vielä kolmatta, että saat vähän enemmän?
Jos valtio omistaisi yritykset pitäisin ainakin poliitikot helvetin kaukana niistä.
No virkamiehet sitten. Ensin tosin pitäisi palauttaa virkavastuun käsite kulttuuriin ja lainsäädäntöön. Ennen vanhaan mokanneet virkamiehet saivat rangaistukset samalta asteikolta kuin murhaajat, vääräuskoiset ja majesteettirikolliset.
Mä olen laskenut, että 500 000 riittää siihen, että voi elää suunnilleen samalla elintasolla kuin keskituloinen palkansaaja. Pariskuntana ehkä vähän vähemmän kuin 1M. Siis ajatuksella, että tuotolla ja arvonnousulla eletään, sijoitukset pysyy inflaatiolla korjattuna vakiona. Ja asunto velaton ja suht edullinen asua.

Tietenkin tuossa on epävarmuutta vuositasolla, jolloin välillä syödään pääomaa ja vällillä kasvatetaan sitä. Ja tämä olettaen, että maailma ja talousilmasto pysyy sellaisena kuin se on ollut tässä viimeiset n. 40 v. (ei mitenkään taattua)

Ei tuo mahdoton ole, jos on aloittanut ajoissa, palkka on melko pian (työuran suhteen) yläkvartaalissa ja elinkustannukset kohtuulliset + ei isoa perhettä. Nämä edellytykset tietysti eivät ole kaikkien saavutettavissa. Ja se, haluaako tuohon sitten hypätä, on toinen asia. Myös eläke jää suhteellisen pieneksi, jos sen kertyminen loppuu esim 50-vuotiaaana + työerveydenhuollon puuttuminen on taloudellinenkin riski (tai terveydellinen, jos valitsee asioida julkisen puolella, eli odotella hoitoonpääsyä).
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
MooM
Reactions:

Deimos kirjoitti: 06 Loka 2025, 08:26 Kun nyt katson noita aamun uutisia ja tuota Temu-vouhotusta. Enemmistön mielestä on siis ok tilata kiinalaista paskaa Suomeen ja tukkia tulli ja posti sillä. Tämä on siis keskivertoihmisen näkemys. Ja luulen että enemmistö tilaa tuota temupaskaa ja vähemmistössä ovat ne jotka sitä vierastavat. Itseäni tuollainen käytös vituttaa suunnattomasti. Mutta mitä keskinkertaiselta ihmiseltä voi muuta odottaa? Halvin, siis ehkäpä puoli-ilmainen on se laadukkain tuote. Toivottavasti tässä rapussa ei ole jotain temuvajakkia koska on mahdollista että koko rappu palaa tulipalossa.
Enemmistö? Keskivertoihminen? Keskinkertainen ihminen? Aika omahyväistä.

Krääsän tilaaminen on tietysti typerää, varsinkin, kun paskaksi osoittautuvia tuotteita ei voi edes palauttaa järjellisillä kustannuksilla. Itsekin menin korona-aikaan lankan, kun tilasin kaksi hametta ja huivin saksalaisesta verkkokaupasta. Huivi oli ihan jotain muuta kuin luvattiin (ihan ok sifonkihuivi kyllä) ja hameet kokoa kääpiö, eli ei mitään jakoa saada päälle. En lähtenyt palauttamaan, koska oli niin vaikeaa ja ajattelin tuunata hameista käyttökelpoiset (materiaali riittää siihen, mutta en ole saanut aikaiseksi). Mutta se jälkeen olen katsonut tarkemmin, onko joku eurooppalainen kauppa oikeasti sitä, mitä väittää.

Tässä muuten on taas esimerkki julkisesta sektorista ja sen tarpeellisuudesta. Kuten myös siinä kaavoitusjutussa kun autotallin sai rakentaa kiinni rajaan muutaman metrin päähän naapurin ulko-ovesta. Karsitaan vaan julkista sektoria, eli vähennetään"byrokratiaa", kuten vaikka vähennetään tuontitavaran tarkastuksia ja löysätään rakennusluvat vaatimuksia. Muutenhan sieltä ei voi vähentää työntekijöitäkään. Sitten itketään, että maahan päästetään paskoja sähkötarvikkeita ja naapuri pilaa maiseman (tämä ei tarkoita siis Deimoksen itkua, vaan yleisesti valitusta KPPPT).
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Deimos
Reactions:

Esimerkiksi avoimesti tueteaan diktatuuria tilaamalla krääsää joka on suurimmalta osin käyttökelvotonta ja jopa hengenvaarallista.

Tosin ei meilläkään ja Euroopalla ole mitään ongelmaa tilata verinikkeliä ja muuta Venäjältä. Joku Kokoomuksen edustaja sanoi ettei vaihtoehtoa ole. Siis samaan aikaa tuemme Ukrainaa ja toisella kädellä tuemme Venäjää.

Tilaako yksikään järkevä ja velveutunut ihminen mitään Temusta? Ei.
Deimos
Reactions:

Toisaalta näen toivoakin. Kukaan teistä ei tiedä tästä vielä mitään. Mutta olen seurannut nyt kun Microsoft nosti Game Pass Ultimaten hintaa 50%, joissakin maissa 120%. Syntyi liike. Valtavat määrät tilaajia irtisanoivat tilauksensa. On myös valveutuneita ihmisiä ja ihmettelen miksi sosiaalista mediaa ei enemmän käytetä tuohon. Pelimaailmassa kuohuu muutenkin Electronics Artsin kaupan myötä. Itselläni on pelikirjasto EA:lta. Mutta kun se nyt siirtyy arabimaiden haltuun ja Jared Cushnerin sijoitusyhtiölle taidan irtisanoa pelitilin. En tiedä tuleeko siitä vastaava kansanliike kuin tuosta Microsoftin tapauksesta.

Mutta tämä on jäävuoren huippu mistä kirjoitan ja moni ei tule käsittämään mistä on kysymys. Kysymys on samalla myös suoratoistopalveluista ja kaikesta. Monopoleista ja keskityymisestä kaikilla alueilla.

Se vain että pelaajat eivät ole tyhmiä vaan todella valveutunutta porukkaa. Kun oligarkit alkavat määräillä mitä tulee ajatella ja mitä pelata niin alkaa tapahtua.
Deimos
Reactions:

Kaikki lenkkarimme, lähes kaikki vaatteemme ovat valmistettu Bangadeshissa, Vietnamissa, Kiinassa ja Intiassa. Lääkkeet Kiinassa ja Intiassa.

Vaikea alkaa olla tukea suomalaista työtä. Taustatyötä joutuu tekemään valtavasti.

Kun ostan seuraavan puhelimen ei kiinalaista, ei Samsungia eikä Applea. Jokainen käsittää mihin tämä johtaa. Ei ole montaa puhelinta valittavana.
Deimos
Reactions:

Mihin enemmistö pystyy? Tässä esimerkki:

Väite: Kammottavan teloituskuvan mysteeri ratkesi

Saksalaissotilaan omainen tarjosi avaimen henkilöllisyyden selvittämiseen. Kuvan uhri, ”Vinnytsjan viimeinen juutalainen”, jää yhä tuntemattomaksi.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011534517.html

Saksalainen historioitsija Jürgen Matthäus uskoo vuosien työn jälkeen tunnistaneensa natsisotilaan, joka teloittaa juutalaismiehen yhdessä holokaustin hyytävimmistä kuvista.

Vinnytsjan viimeinen juutalainen -nimellä tunnettu kuuluisa kuva tuli ensi kertaa julki ”lopullisesta ratkaisusta” eli juutalaisten joukkotuhonnasta vastanneen Adolf Eichmannin oikeudenkäynnin aikaan vuonna 1961.

Kuva on yksi todiste kammottavasta joukkomurhasta, joka tapahtui Ukrainassa heinäkuussa 1941.

Natsi-Saksan SS-joukkojen Einsatzgruppe D teloitti tuolloin juutalaisia ja partisaaneja Adolf Hitlerin vierailun alla. Valokuva on alun perin todennäköisesti ollut jonkinlainen voitonmerkki joukkomurhan tekijöille.

Kuvassa natsisotilas on juuri ampumassa pistoolilla päähän miestä, joka kyykistyy joukkohaudan reunalla. Miehen edessä haudassa on jo röykkiö ruumiita. Saksalaissotilaat seuraavat sivusta.
Liitteet
Natsi.png
Deimos
Reactions:

Sosiaalisen median avulla olisi mahdollista pistää polvilleen kaikki monikansalliset suuryritykset, jopa hallitukset. Enemmistö ei tee näin. Yksin en kansanliikettä aloita, varsinkaan todella epäsosiaalisena yksilönä. Tuo muuten taitaa olla kiellettyä sosiaalisessa mediassa. Lähinnä sosiaalisen median tarkoitus on repiä ihmisryhmät kappaleiksi ja toisiaan vastaan, ei yhdistää.
Deimos
Reactions:

Muuten MooM. Ymmärrän miksi pidät minua, ja valtaosa täällä, minua ylimielisenä kusipäänä. Näinkin asian voi ymmärtää kun ei tunne minua.

Kirjoitettu teksti ei anna mitään kuvaa ihmisestä. Pitäisikö minun, MooM, luoda sinusta kuva pelkästään sen perusteella mitä kirjoitat ja sen pituinen se? Oletan että olet paljon enemmän kuin mitä kirjoitat täällä. Pätenee moneen muuhunkin nimimerkkiin. Näen kaikkien mielipiteet ja kirjoitukset hyvin hailakoina asioina siitä mitä nimimerkit mahdollisesti ihmisinä oikeasti ovat kun heidät oikeasti tapaa. Yritän olla tekemättä johtopäätöksiä pelkkien kirjoitusten takia. Mutta olen ihminen ja hyvin inhimillinen. Vai olenko?
Deimos
Reactions:

Nyt lenkille. Päästämään höyryjä. Sitten pikku treenit ja kuuma suihku.
MooM
Reactions:

Deimos kirjoitti: 06 Loka 2025, 09:59 Muuten MooM. Ymmärrän miksi pidät minua, ja valtaosa täällä, minua ylimielisenä kusipäänä. Näinkin asian voi ymmärtää kun ei tunne minua.

Kirjoitettu teksti ei anna mitään kuvaa ihmisestä. Pitäisikö minun, MooM, luoda sinusta kuva pelkästään sen perusteella mitä kirjoitat ja sen pituinen se? Oletan että olet paljon enemmän kuin mitä kirjoitat täällä.
Tietenkin pitää. Mitenkäs muutenkaan, kun ei tunneta irl. Sama sinun osaltasi.

Vedit taas aikamoisia johtopäätöksiä siitä, kun kommentoin yhtä viestiä. Edelleen, jos haluat tulla kohdelluksi aikuisena täällä, on siedettävä myös kommentteja.

Mutta jos kiinnostaa se, mikä viestissä oli minusta tarpeettoman ylimielistä, tässä toinen esimerkki. Ensimmäinen lainaus oma viestisi alkuperäisenä, jälkimmäinen sellainen, josta tuo tavisten halveksunta ja oman erinomaisuuden korostus on poistettu. Huomaatko eron?
Toisaalta näen toivoakin. Kukaan teistä ei tiedä tästä vielä mitään. Mutta olen seurannut nyt kun Microsoft nosti Game Pass Ultimaten hintaa 50%, joissakin maissa 120%. Syntyi liike. Valtavat määrät tilaajia irtisanoivat tilauksensa. On myös valveutuneita ihmisiä ja ihmettelen miksi sosiaalista mediaa ei enemmän käytetä tuohon. Pelimaailmassa kuohuu muutenkin Electronics Artsin kaupan myötä. Itselläni on pelikirjasto EA:lta. Mutta kun se nyt siirtyy arabimaiden haltuun ja Jared Cushnerin sijoitusyhtiölle taidan irtisanoa pelitilin. En tiedä tuleeko siitä vastaava kansanliike kuin tuosta Microsoftin tapauksesta.

Mutta tämä on jäävuoren huippu mistä kirjoitan ja moni ei tule käsittämään mistä on kysymys. Kysymys on samalla myös suoratoistopalveluista ja kaikesta. Monopoleista ja keskityymisestä kaikilla alueilla.

Se vain että pelaajat eivät ole tyhmiä vaan todella valveutunutta porukkaa. Kun oligarkit alkavat määräillä mitä tulee ajatella ja mitä pelata niin alkaa tapahtua.
Toisaalta näen toivoakin. Olen seurannut nyt kun Microsoft nosti Game Pass Ultimaten hintaa 50%, joissakin maissa 120%. Syntyi liike. Valtavat määrät tilaajia irtisanoivat tilauksensa. On valveutuneita ihmisiä ja ihmettelen miksi sosiaalista mediaa ei enemmän käytetä tuohon. Pelimaailmassa kuohuu muutenkin Electronics Artsin kaupan myötä. Itselläni on pelikirjasto EA:lta. Mutta kun se nyt siirtyy arabimaiden haltuun ja Jared Cushnerin sijoitusyhtiölle taidan irtisanoa pelitilin. En tiedä tuleeko siitä vastaava kansanliike kuin tuosta Microsoftin tapauksesta.

Mutta tämä on jäävuoren huippu. Kysymys on samalla myös suoratoistopalveluista ja kaikesta. Monopoleista ja keskityymisestä kaikilla alueilla.

Pelaajat eivät ole tyhmiä vaan todella valveutunutta porukkaa. Kun oligarkit alkavat määräillä mitä tulee ajatella ja mitä pelata niin alkaa tapahtua.
Edit: kusipääksi en sinua luule, enkä ole nimittänyt. Mielikuva ylimielisyydestä liittyy oman erinomaisuuden ja erityisyyden korostamiseen silloinkin, kun se ei ole varsinaisesti puheenaihe.
D. Gabaldon
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

MooM kirjoitti: 06 Loka 2025, 08:44 Mä olen laskenut, että 500 000 riittää siihen, että voi elää suunnilleen samalla elintasolla kuin keskituloinen palkansaaja. Pariskuntana ehkä vähän vähemmän kuin 1M. Siis ajatuksella, että tuotolla ja arvonnousulla eletään, sijoitukset pysyy inflaatiolla korjattuna vakiona. Ja asunto velaton ja suht edullinen asua.
Tuo vaatii jo tuuria sijoituksille. Minä olen laskenut, että joku indeksirahasto tuottaa varman päälle viitisen % kaikkien kulujen jälkeen. Puoli miljoonaa tuottaisi sillä 25000 € ja siitä 30 % veroa tekee 17500 € tai vajaa 1500 € kuussa käteen. Kyllä sillä elää, varsinkin jos on se halpa velaton asunto (mitä harvemmalla on työuran alkupuolella), mutta jos haluaa vähän ekstraa, niin pääomaa tarvitaan liki miljoona.
Ei tuo mahdoton ole, jos on aloittanut ajoissa, palkka on melko pian (työuran suhteen) yläkvartaalissa ja elinkustannukset kohtuulliset + ei isoa perhettä. Nämä edellytykset tietysti eivät ole kaikkien saavutettavissa. Ja se, haluaako tuohon sitten hypätä, on toinen asia.
Joo, varmaan se on mahdollista, jos suuntautuu rahakkaalle alalle ja työllistyy hyvin. Tosin se vaatii lahjakkuutta, jolla saa mielenkiintoisen työn hyvillä eduilla. Moniko siinä asemassa oleva viitsii kitkuttaa nuoruutensa rahaa keräten? Tai moniko haluaa luopua työstään, joka on tuolla elämäntavalla jokseenkin ainoa mielekäs asia elämässä, sitten kun saavuttaa haluamansa elintason tuottavan pääoman? Luulen, että tuollaisesta puhutaan ja nuoret uhoavat enemmän kuin sitä oikeasti taphtuu. Ne, jotka haluaisivat sitä, päätyvät hyvin harvoin asemiin, joissa se on mahdollista. Ja heistäkin moni ei esim. kestä eläkkeelle jäämistä, kun rutiinit ja elämänsisältö pitäisi taikoa jostain uudelleen. Monella se löytyy viinapullosta.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin