CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
Suomalaista jäänmurtajaosaamista vientiin Yhdysvaltoihin
Re: Suomalaista jäänmurtajaosaamista vientiin Yhdysvaltoihin
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Mun tietääkseni ne molemmat valmistuneet laitteet meni itänaapuriin.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:31Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
Ne on ryssillä valmiudessa katkomaan syvänmeren kaapeleita kun tarvitaan.
CIA / USA luuli että tuollaista alusta ei voi tehdä kun olivat itse epäonnistuneet ja koelaitteet olivat hajonneet paineessa.
Mutta Saarikangas tiesi valuteräksestä enemmän kuin USA:n ylimieliset nörtit.
Mutta Saarikangas tiesi valuteräksestä enemmän kuin USA:n ylimieliset nörtit.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Mä puhuin Mir-aluksista. Niitä on valmistunut kolme kpl ja yksi on ollut Karkkilan ABC-asemalla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:38Mun tietääkseni ne molemmat valmistuneet laitteet meni itänaapuriin.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:31Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
![]()
Se pääsuunnittelija oli DI Sauli Ruohonen.
"Koelentäjä" oli suomalainen eläköitynyt ilmavoimien koelentäjä Pekka Laakso.
Viimeksi muokannut Ertsu, 10 Loka 2025, 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ai piru että tuollainen Mir olisi kiva.
Minun mielestä noin.
Tästä projektista olen kuullut hurjia tarinoita ihmisiltä, jotka olivat mukana. Siis jos tämä oli se alus, jolla piti nostaa niitä metallinoduleja merenpohjasta. Suomi tosiaan teki teknologiaa NL:lle, kunnes tuli sellainen komento lännestä, että homma loppuu nyt tähän ja ihan justiinsa. Ja se loppui.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:31Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Tai kysyä AI:ta kuin sellainen tehdään.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 06:26Ei tule mutta ainahan sitä voi tilata uuden murtajat Temusta.
Olisiko joko protomalli? En millään usko että miljoonia maksanut laite olisi vaan laitettu ABC koristeeksi.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:45Mä puhuin Mir-aluksista. Niitä on valmistunut kolme kpl ja yksi on ollut Karkkilan ABC-asemalla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:38Mun tietääkseni ne molemmat valmistuneet laitteet meni itänaapuriin.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:31Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
![]()
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
No just luin Wikipediaa niin se pallo mikä siellä oli, on ollut ns. varapallo. Rakennettu kyllä silloin kun ne kaksi muutakin mutta tätä kolmatta ei ikinä varusteltu täydelliseksi sukellusalukseksi.Konemies kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:55Olisiko joko protomalli? En millään usko että miljoonia maksanut laite olisi vaan laitettu ABC koristeeksi.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:45Mä puhuin Mir-aluksista. Niitä on valmistunut kolme kpl ja yksi on ollut Karkkilan ABC-asemalla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:38Mun tietääkseni ne molemmat valmistuneet laitteet meni itänaapuriin.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:31Näistä yksi taitaa olla Karkkilan ABC:n terassilla.Ertsu kirjoitti: ↑10 Loka 2025, 17:15CIA epäili Suomea ryssän kätyriksi silloinkin, kun Tampereen Lokomolla tehtiin niitä tutkimussukellusveneitä Neuvostoliiton tiedeakatemialle. Olisihan Lokomo voinut tehdä myös USA:lle niitä sukellusveneitä, mutta ne ei jostain syystä kelvanneet ylimielisille amerikkalaisille.
![]()
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mir_(sukellusalus)Vuosina 1994 ja 2004 täyshuollettuja sukellusaluksia ja Suomessa vuosina 1979–1981 rakennettua tutkimusalus Akademik Mstislav Keldyšiä operoi Oseanografian instituutti. Laivan kotisatama on Kaliningrad. Mirit työskentelevät turvallisuussyistä pareittain samalta tukialukselta. Kolmas ns. varapallo on Tevo Lokomolla Tampereen valimolla. Rosenlew-museon kokoelmiin kuuluu Mirin pienoismalli.
Tässä linkki vanhaan uutiseen jossa myös kuva Karkkilan ABC:n terassilta.
https://www.ts.fi/viihde/1074286239