1,3,4,6....Kissatäti kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 19:37 Nyt löytyi määritys:
7 merkkiä siitä, että olet vapaa sielu
1. Valitset, ajattelet ja toimit tarvitsematta muiden hyväksyntää
2. Elät pelottomasti ja luotat itseesi
3. Olet aito, rohkea ja spontaani ihminen
4. Tiedät, miksi vapautta kannattaa puolustaa
5. Vapaa sielu ei ole riippuvainen toisista
6. Vapaa sielua osaa arvostaa elämän pieniä asioita
7. Elämä inspiroi sinua ja asenteesi inspiroi muita
Onko teillä vapaa sielu?
Re: Onko teillä vapaa sielu?
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
-
Pilvipouta
- Reactions:
1. ja 5. edellyttäisivät täydellistä erakoitumista muista ihmisistä ja yhteiskunnasta.Kissatäti kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 19:37 Nyt löytyi määritys:
7 merkkiä siitä, että olet vapaa sielu
En ole peloton, rohkea enkä inspiroiva.
Jäljelle jää ehkä 4. ja 6. eli 2/7.
It's the start of a brand new day, and I'm off like a herd of turtles.
Nämä on taas niin kovin suhteellisia. Pitääkö päteä aina, useimmiten, yleensä, joskus...
Noista ainakin itse arvioiden tyypillisiä ja luullakseni jonkin verran keskimääräistä vahvempia piirteitä mulla on
keskimääräisiä
Tuo kohta 5 varmaan sisältää ykkösen? Plus jotain muuta? Mutta olen kyllä tiimipelaaja, ja toiset ovat tärkeitä myös motivaationa tehdä monia juttuja.
Noista ainakin itse arvioiden tyypillisiä ja luullakseni jonkin verran keskimääräistä vahvempia piirteitä mulla on
keskimääräisiä
Tuo kohta 5 varmaan sisältää ykkösen? Plus jotain muuta? Mutta olen kyllä tiimipelaaja, ja toiset ovat tärkeitä myös motivaationa tehdä monia juttuja.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:11Ei vapaasieluisuus toimi "hyvän ihmisen" määrittelijänä, mutta hyvin 95/5% erottelijana, joten älä masennu, olet ihan normaali keskivertojäbä.
![]()
Uskon muuten, että teistä monen minäkuva muuttuu vuosien karttuessa, ettekä enää löydäkään itseänne siitä 5% eliitistä.
Jos tarkoitat jollain hyvällä tavalla erikoislaatuisuutta, niin minulta ne haihatukset katosivat jo ala-asteella. Mutta valitettavasti se, ettei kuulu eliitti-5 %:iin ei takaa, ettei kuuluisi jollain huonolla tavalla viisiprosenttisiin. Olisin ihan tyytyväinen, jos normoutuisin vanhana kääkkänä niin, että voisin esim. sietää normojen viihdettä ja vahdata telkkaria. Mutta en oikein usko, että niin käy, vaan joudun virittelemään jotain apuvälineitä että saan jotenkin käytettyä hiirtä, vaikka ranne olisi siinä kunnossa että pienimmän kärismyksen tie olisi laittaa pölkylle ja amputoida kirveellä pois, että saan pelattua jotain vähemmän elitistisellä tavalla 5%:n indiepelejä.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:02 Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.
Uskon muuten, että teistä monen minäkuva muuttuu vuosien karttuessa, ettekä enää löydäkään itseänne siitä 5% eliitistä.
Juu, touhuni ovat aina olleet hyvin omalaatuisia. En toki halua aihuttaa vahinkoa kenellekään, mutta en osaa tavoitella hyväksyntää.
No ei todellakaan, olen varmisteleva kontrollifriikki.
En ole rohkea millään tavalla, mutta jos aitoudella tarkoitetaan sitä ettei pidä mitään valheellisia kulisseja, niin pyrin sihen.
En ole varma tästä.
Jos tarkoitat jonkinlaista yhteisöllistä vouhotusta, niin en ole erityisen riippuvainen. Jos taas teknisiä seikkoja, niin kaikki ovat riippuvaisia toisista. Joku vuosia täysin extreme-survivalistin elämää erakkona elävä on paljon vähemmän vapaa kuin kukaan sivilisaatiossa elämä. Sellaisella selviäminen sanelee jokaisen valinnan.
Varmaan liian vähän.
7. Elämä inspiroi sinua ja asenteesi inspiroi muita.
No ei todellakaan.
Enpä taida olla "vapaa sielu". Eikä se kuulosta siltä, että haluaisinkaan olla. Voi olla, että käsitän tässä vapauden jollain oleellisesti eri tavalla kuin normot, jotka kokevat sosiaalisen paineen niin kuin ihmisapinan kuuluu.
Ei kai noissa rohkeuksissa yms ole kyse sitä, että tekee hurjia juttuja ja ottaa riskiä. Vaan että JOS haluaa tehdä jotain, pelko muiden ajatuksista tai itseluottamuksen puute ei estä sitä. Vaikka se olisi se erakoituminen.
Pelko voi olla tietysti hyvin ja objektiivisesti perusteltua. Silloin se tuskin on sielun vapauden puutetta, kun ei toteuta jotain ideaa.
Pelko voi olla tietysti hyvin ja objektiivisesti perusteltua. Silloin se tuskin on sielun vapauden puutetta, kun ei toteuta jotain ideaa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Brainwashed
- Reactions:
Olet asian ytimessä.MooM kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:26 Ei kai noissa rohkeuksissa yms ole kyse sitä, että tekee hurjia juttuja ja ottaa riskiä. Vaan että JOS haluaa tehdä jotain, pelko muiden ajatuksista tai itseluottamuksen puute ei estä sitä. Vaikka se olisi se erakoituminen.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Brainwashed
- Reactions:
Olet ymmärtänyt täysin väärin 95% konseptini, mutta ei se haittaa.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:02Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:11Ei vapaasieluisuus toimi "hyvän ihmisen" määrittelijänä, mutta hyvin 95/5% erottelijana, joten älä masennu, olet ihan normaali keskivertojäbä.
![]()
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Se tuli minullekin mieleen, että ehkä olen Kissatädin tai tuon luokituksen tekijän mielestä "vapaa sielu", kun en koe normon sosiaalista painetta juuri ollenkaan. Uskon, että se on varmaan ahdistava kokemus, jos se on liian vahva ja hallitsee elämää, mutta en minä koe, että olisin jotenkin vapaa ja eläisin riemukasta elämää, vaan erilaisuus tuottaa toisenlaisia ongelmia ja rajoituksia elämään. Ja moni normoille mielihyvää ja elämänsisältöä tuova sosiaalinen kotkotus on minulle pelottava ja välteltävä asia, koska en koe sitä mielihyvää.MooM kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:26 Ei kai noissa rohkeuksissa yms ole kyse sitä, että tekee hurjia juttuja ja ottaa riskiä. Vaan että JOS haluaa tehdä jotain, pelko muiden ajatuksista tai itseluottamuksen puute ei estä sitä. Vaikka se olisi se erakoituminen.
Jos nyt saisi valita ominaisuutensa, niin varmaan tuossakin kannattaisi ottaa tylsä keskiarvo eikä tavoitella vapautta äärivalinnoilla.
Näin aika pintapuolisella tuntemuksella esim sinä ja BW olette keskimääräistä vapaampia sosiaalisen paineen ja odotusten aiheuttamista rajoituksista toiminnallemme.Neutroni kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:37Se tuli minullekin mieleen, että ehkä olen Kissatädin tai tuon luokituksen tekijän mielestä "vapaa sielu", kun en koe normon sosiaalista painetta juuri ollenkaan. Uskon, että se on varmaan ahdistava kokemus, jos se on liian vahva ja hallitsee elämää, mutta en minä koe, että olisin jotenkin vapaa ja eläisin riemukasta elämää, vaan erilaisuus tuottaa toisenlaisia ongelmia ja rajoituksia elämään. Ja moni normoille mielihyvää ja elämänsisältöä tuova sosiaalinen kotkotus on minulle pelottava ja välteltävä asia, koska en koe sitä mielihyvää.MooM kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:26 Ei kai noissa rohkeuksissa yms ole kyse sitä, että tekee hurjia juttuja ja ottaa riskiä. Vaan että JOS haluaa tehdä jotain, pelko muiden ajatuksista tai itseluottamuksen puute ei estä sitä. Vaikka se olisi se erakoituminen.
Jos nyt saisi valita ominaisuutensa, niin varmaan tuossakin kannattaisi ottaa tylsä keskiarvo eikä tavoitella vapautta äärivalinnoilla.
Kissatädin listassa on mukana myös sellaisia pehmeitä ja idealistisia elämänarvoja, kuten vapauden puolustamisen ymmärtäminen (mutta ei kutenkaan puolustaminen?), "elämän pienet asiat" ja inspiroivuus/tuminen. Lista vaikuttaa hahmottelevan sellaista normeja kaihtavaa hippityyppiä, joka elättää itsensä luovalla työllä ja fiilistelee jotain liberaaleja ideologioita ja arjen viherpiiperrystä
Edit: Ehkä tyyppiä joka kissatäti haluaisi olla, jos olisi sosiaalisesti rohkeampi (en siis tunne häntä, mutta minulla on vaikutelma, että hän haluaisi olla vapaampi omista sosiaalisista arkuuksistaan yms rajoituksista)
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Naturalisti
- Reactions:
Rehellisyytesi osuu johonkin olennaiseen. Deimoksen ja Pattineron ajatusten vaihto tuo mieleen, että ehkä vapaa sielu ei ole vain riippumaton muista – vaan myös omista ajatuspiintymistään. Myös moraalisen kunnianhimon näkökulmasta todellinen vapaus voi tarkoittaa kykyä ajatella toisin ilman tarvetta todistella kuuluvansa johonkin erityiseen prosenttiosuuteen, joka ei ole vietävissä. Demokratian kannalta tämä on olennaista: vapaus ei ole vain yksilön sisäinen tila, vaan myös kyky osallistua yhteiseen ajatteluun ilman identiteettipaineita.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:02Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:11Ei vapaasieluisuus toimi "hyvän ihmisen" määrittelijänä, mutta hyvin 95/5% erottelijana, joten älä masennu, olet ihan normaali keskivertojäbä.
![]()
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Vapaus on välttämättömyyden tajuamista. Ei voi sivuuttaa totuutta ja Jumalaa. Jeesusta ja evankeliumia. Se onkin yllättäen ilosanoma ja vapautus.
Itsekuri on sen vapauden toinen välttämätön puoli, muuten on jonkun riippuvuuden orja.
"Te tulette tuntemaan totuuden ja totuus tekee teidät vapaaksi."
Synnin kuorma on kaikilla, ja siitä pääsee tunnustamalla syntinsä ja saamalla ne anteeksi, kuorma poistuu ja pääsee vapauteen.
Lisäksi kaikki nuo 7 ovat tärkeitä.
Itseään ei voi arvioida, kuinka pitkällä on, yritys on kova. Vapaus, demokratia on tärkeintä. Kahleet pois palkkaorjilta! Ja yksilö yksilöltä vapauden esteet.
Itsekuri on sen vapauden toinen välttämätön puoli, muuten on jonkun riippuvuuden orja.
"Te tulette tuntemaan totuuden ja totuus tekee teidät vapaaksi."
Synnin kuorma on kaikilla, ja siitä pääsee tunnustamalla syntinsä ja saamalla ne anteeksi, kuorma poistuu ja pääsee vapauteen.
Lisäksi kaikki nuo 7 ovat tärkeitä.
Itseään ei voi arvioida, kuinka pitkällä on, yritys on kova. Vapaus, demokratia on tärkeintä. Kahleet pois palkkaorjilta! Ja yksilö yksilöltä vapauden esteet.
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
Olen ymmärtänyt, että koet kuuluvasi ajattelevaan eliittiin, johon kuuluu vain 5 % ihmisistä. Korostat asiaa monta kertaa päivässä.Brainwashed kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:35Olet ymmärtänyt täysin väärin 95% konseptini, mutta ei se haittaa.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:02Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:11Ei vapaasieluisuus toimi "hyvän ihmisen" määrittelijänä, mutta hyvin 95/5% erottelijana, joten älä masennu, olet ihan normaali keskivertojäbä.
![]()
![]()
Mitähän väärinymmärtämisen elementtejä tässä on?
-
Brainwashed
- Reactions:
Wrong.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 10:31Olen ymmärtänyt, että koet kuuluvasi ajattelevaan eliittiin, johon kuuluu vain 5 % ihmisistä. Korostat asiaa monta kertaa päivässä.Brainwashed kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:35Olet ymmärtänyt täysin väärin 95% konseptini, mutta ei se haittaa.Wiesti kirjoitti: ↑16 Loka 2025, 09:02Juuri näin. Sillä erolla, että olen vanhana miehenä joutunut hylkäämään nuoruuteni ja miehuuteni päivieni unelman omasta erikoislaatuisuudestani. Vituttaa vähän, mutta onhan se myös viisastumista.Brainwashed kirjoitti: ↑15 Loka 2025, 23:11Ei vapaasieluisuus toimi "hyvän ihmisen" määrittelijänä, mutta hyvin 95/5% erottelijana, joten älä masennu, olet ihan normaali keskivertojäbä.
![]()
![]()
Mitähän väärinymmärtämisen elementtejä tässä on?
- anonymous hater
- anonymous hater