Aika usein tulee uusia näkökulmia ja faktojakin, jotka sitten liittää omaan kokonaiskäsitykseensä asioista. Ei se nettomielipide aina muutu, mutta nyansseja tulee harva se päivä.KultaKikkare kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 09:15Itse välillä huomaan että perustellessani mielipidettäni huomaan logiikassani virheitä. Ehkä keskustelun tarkoitus ei siis olekaan muokata toisten mielipiteitä vaan selkeyttää, korjata tai avartaa omia.Deimos kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 08:51Niitä ei taida tulla koska mielipiteillä ei ole yhtään mitään merkitystä. Jatkuvasti minä ja muut palstalla esittävät mielipiteitään mutta niillä ei ole merkitystä. Eikä koko keskusteluilla. Ajattelin avata keskustelun tuosta jossa jokainen saa esittää mielipiteitään keskustelun järkevyydestä ja onko siinä mitään järkeä. Joku kysyi eräässä palstan keskustelussa otsikolla "Onko kukaan muuttanut mielipidetään palstakeskustelun (Tai vastaavan) takia mielipidettään?". En usko. En minä eikä kukaan muukaan.KultaKikkare kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 08:44Mielelläni kuulisin sulta vähän argumentteja oman mielipiteesi puolesta.Deimos kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 08:43Koska kyseessä ovat puhtaasti mielipiteet eivätkä universaalit luonnonlait pidän milipiteeni. Ja luvallani ihan saat pitää oman mielipiteesi.KultaKikkare kirjoitti: ↑18 Loka 2025, 08:20Muilta osin olen hyvin pitkälti samaa mieltä, mut tää menee ihan toisinpäin.Deimos kirjoitti: ↑
Kunnianhimosta samaa mieltä mutta tuota lausetta: "Uskomme hyvään ihmisessä", en usko. Tosin ihminen kasvaa pahaksi, hän ei synny pahaksi. Jos uskot hyvään ihmisessä luovut kaikista aseistasi ja antaudut jo valmiiksi ilman taistelua.
Jos lakkaan uskomasta ihmisen hyvyyteen, se on luovuttamista. Silloin joutuu luopumaan itselleen tärkeästä perusarvosta.
Kukaan ihminen ei ole läpeensä hyvä, ei me mitään Jeesuksia olla todellakaan. Lause oli muodossa "uskomme hyvään ihmisessä", eli siihen että ihmisissä on myös hyvyyttä, nykypäivänä monasti hyvin piilotettuna. Siihen uskomalla ja tarttumalla sitä voi kenties vetää ns. paskan alta esiin.
Paska voi olla tässä tapauksessa vaikka valheellista misinformaatiota, valheellisuuteen perustuvia elämänasenteita, tms.
Hanskat käteen vaan ja hommiin, enkä tarkoita silkkihanskoja vaan paksuja kunihanskoja.![]()
Tähän vois sopia klisee: muutos lähtee aina itsestä.
Jos on taipumusta mustavalkoiseen ajatteluun ja/tai on liimannut oman identiteettinsä johonkin mielipiteeseen tai ideologiaan, omaa mielipidettä lienee vaikeampi päivittää.