Pelien pelaaminen

Pelaatko pelejä (Videopelejä, lautapelejä, korttipelejä)

Satunnaisesti
10
40%
Pelaan aika paljon
3
12%
Pelit ovat jokapäiväistä elämääni
5
20%
En pelaa
6
24%
Pelit??? Mitä ne ovat? Jotain lapsille?
1
4%

Ääniä yhteensä: 25

Elämänsankari
Reactions:

Re: Pelien pelaaminen

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

ID10T kirjoitti: 17 Loka 2025, 17:01 Ehkä tässä itsekin pääsee vähän uudempien pelien kimppuun, kun kone vaihtuu uudempaan :)

Ei ihan "cutting edge" -tasoa, mutta prossu vaihtuu Intel core i3:sta i5:een ja näyttis integroidusta Intel HD Graphics 620:sta Geforce RTX 3050:een. Muisti kasvaa 8 gigasta 12 gigaan.
Itse en ole oikeastaan tietsikalla pelannut ja tuo on jäänyt siksi vieraaksi, ja aikuisena muutenkin aloitin kunnolla. Ostin pleikkarin
ja xbox, mut pleikkari sai jäädä pois.

Xbox ohjain on kyllä muuten mun käteen.
Deimos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Deimos »

ID10T kirjoitti: 17 Loka 2025, 17:01 Ehkä tässä itsekin pääsee vähän uudempien pelien kimppuun, kun kone vaihtuu uudempaan :)

Ei ihan "cutting edge" -tasoa, mutta prossu vaihtuu Intel core i3:sta i5:een ja näyttis integroidusta Intel HD Graphics 620:sta Geforce RTX 3050:een. Muisti kasvaa 8 gigasta 12 gigaan.
Aika paljon riippuu minkälaisia pelejä pelaat. Itsellä on aika tehokas kone (Vaikka jo vähän vanha, perusrunko 2018 ja lisätty ASUS ROG RTX 4080 myöhemmin) niin ei toivoakaan pyörittää vaikka Alan Wake II peliä täysillä herkuilla.

Monet seikkailupelit, FPS ja näytönohjainta kuormittavat pelit ovat helvetin vaativia näytönohjaimelle. Mutta pelien asetuksista voi sitten ruksia herkkuja pois. Jos kirjastossa on vanhempia pelejä kuten itsellä on niin ne pyörivät aika iloisesti. Integoidut näytönohjaimet taitavat olla ihan peruskäyttöön ja office ohjelmiin.

Tavoitteena itsellä on parin vuoden sisään päivittää konetta paketilla. Kotelo on edelleen hyvä ja etupaneelissakin tarvittavat USB-liittimet 3.1 asti. Odotan Intelin seuraavaa sukupolvea joka ilmestyy 2026. Tämän jätän suosiolla väliin koska on aika ongelmallinen. Eli ilmeisesti sitten tuleva Nova Lake. Siihen sopiva emo ja muistit. Prossun jäähdytykseen nestejäähy eli AIO-paketti. Sen enempää en nestejäähyn kanssa ala tappelemaan.

Joka viikko odotan lottovoittoa. Unimaailmasta päätellen ja sen synkkyydestä ei lottovoittoa ole tulossa. Oma elämä taitaa olla se ainoa lottovoitto.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
apetteri
Reactions:

Viesti Kirjoittaja apetteri »

nyt kun on ollut mahdollisuus välillä pelailla, niin olen pelannut flight simulator 2024ta. on kyllä hieno ja mielenkiintoinen peli. pelikone on vuoden takaa markkinoiden ykköstykki, vajaa 4 tonnin kone, jonka sain kun kauppa myi blackfridayllä patin tonnin koneita enemmän kuin ne pystyi edes toimittamaan.
Deimos
Reactions:

apetteri kirjoitti: 12 Marras 2025, 16:18 nyt kun on ollut mahdollisuus välillä pelailla, niin olen pelannut flight simulator 2024ta. on kyllä hieno ja mielenkiintoinen peli. pelikone on vuoden takaa markkinoiden ykköstykki, vajaa 4 tonnin kone, jonka sain kun kauppa myi blackfridayllä patin tonnin koneita enemmän kuin ne pystyi edes toimittamaan.
Minulla taisi olla vanhempi versio kun pörräsin kotiseutuni yläpuolella. Lähdin Helsinki-Vantaalta ja lyhyt lento tänne. No, ilmeisesti alueellamme ei ole kuin hiekkateitä. Mutta seudun korkein rakennus oli kyllä mallinnettu. Lensin jopa kotiasuntoni yli. En törmännyt mihinkään ja kai noissa nyky lentosimulaattoreissa on jokin estokin sille (Syy: 9/11).

Mutta hommasin (Tai lainasin tai ihan miten vain) hyvin tykin pelikonsolin. Vahvistettu että tämä oli joululahja vuodelta 1978. Tästä alkoi peliurani. Grafiikka todella realistista ja yhdessä paketissa jopa neljä eri peliä.

Keskusteltu on jo arvovaltaisessa porukassa miten tuon saa liitettyä nykyaikaiseen televisioon.
Liitteet
Pelikone1.jpg
ID10T
Reactions:

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Minulla oli joskus tällainen, ostettu Lontoosta 1982. Immersion tuntu oli järisyttävä :lol:

https://www.retrohandheldgames.com/ente ... ader-2-531
Deimos
Reactions:

ID10T kirjoitti: 13 Marras 2025, 08:06 Minulla oli joskus tällainen, ostettu Lontoosta 1982. Immersion tuntu oli järisyttävä :lol:

https://www.retrohandheldgames.com/ente ... ader-2-531
Cool 👍.

Löin tuon konsolin verkkovirtaan mikä on kuvassa. Asunto ei palanut tai kaikki sulakkeet kärähtäneet. Laitteessa ei ole mitään merkkivaloja joten toimiiko se on täysi arvoitus vielä.

Itsellä on myös MAME-emulaattori tietokoneessa ja "Lainasin" netistä aikoinaan kasan pelien ROM-tiedostoja. Olen pelannut muunmuassa Pac Mania, Donkey Kongia sun muita 80-luvun klassikkoja. Nyt sitten odotankin FBI:tä oveni taakse.
Deimos
Reactions:

Koulun suhteen tulee tapahtumaan jotakin piakkoin. Lähinnä lähden etsimään motivaatiota. Itseasiassa kun kysyin luennolla sooloprojektista opettajan vastaus oli se mitä halusin kuulla. Se oli suurinpiirtein että ei, tuhoon tuomittu ajatus. Sen verran hän on peliprojekteissa ollut mukana ja todella siis isoissa pelifirmoissa että uskon mitä hän sanoo. Myös keskusteluryhmässämme ajatukseen suhtauduttin varauksella. Yksi nimimerkki otti esiin Stardew Walleyn. Sooloprojekti. Nimimerkki mainitsi että pelin kehittäjä koki ainakin vähintään kaksi vakavaa burnouttia. Sooloprojekteja todellakin on. Yksi oli Xboxissa nuoren skitsonaisen tekemä peli. Hyvin vaikuttava.

Pienelläkin ryhmällä saa jo paljon aikaiseksi. Yksin tosin sinulla on kaikki langat käsissäsi. Myös se että jos teet huonon päätöksen millä tahansa pelin osa-alueella kukaan ei pelasta sinua siltä huonolta päätökseltä. Ryhmässä taas täytyy tehdä kompromissi aiheesta, kaikista pelin osa-alueista.

Mutta kuitenkin vieläkin tappalen työkalujen kanssa. Edes yhden tason rakentaminen on hyvin kaukainen ajatus. Periaatteessa luennotkin antavat motivaatioboostia. Mutta olen alkanut ymmärtämään pelinkehityksen sosiaalisen puolen. Se on oikeastaan välttämättömyys. Ja palkintona ehkä samanhenkisten ihmisten löytäminen. Ainakin kiinostuksen kohde on sama. Ja kehittäjät myös pelaavat, sekä toisin päin. Kun Alan Wake II julkaistiin Sam Lake sanoi että vihdoinkin voi rentoutua ja alkaa pelaamaan Baldurs Gate III:sta.
VakioKosh
Reactions:

Viesti Kirjoittaja VakioKosh »

Mulla on iän myötä vain vahvistunut semmoinen DIY-vimma. Ruoan kanssa se toimii ihan hyvin, rakentamisen suhteenkin, eikä alkoholijuomissakaan ole kuraan tarvinut tyytyä. Itse tehdyt pelit tapaavat kuitenkin olla aika paskoja.
Stalker
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stalker »

Deimos kirjoitti: 12 Marras 2025, 20:19
apetteri kirjoitti: 12 Marras 2025, 16:18 nyt kun on ollut mahdollisuus välillä pelailla, niin olen pelannut flight simulator 2024ta. on kyllä hieno ja mielenkiintoinen peli. pelikone on vuoden takaa markkinoiden ykköstykki, vajaa 4 tonnin kone, jonka sain kun kauppa myi blackfridayllä patin tonnin koneita enemmän kuin ne pystyi edes toimittamaan.
Minulla taisi olla vanhempi versio kun pörräsin kotiseutuni yläpuolella. Lähdin Helsinki-Vantaalta ja lyhyt lento tänne. No, ilmeisesti alueellamme ei ole kuin hiekkateitä. Mutta seudun korkein rakennus oli kyllä mallinnettu. Lensin jopa kotiasuntoni yli. En törmännyt mihinkään ja kai noissa nyky lentosimulaattoreissa on jokin estokin sille (Syy: 9/11).

Mutta hommasin (Tai lainasin tai ihan miten vain) hyvin tykin pelikonsolin. Vahvistettu että tämä oli joululahja vuodelta 1978. Tästä alkoi peliurani. Grafiikka todella realistista ja yhdessä paketissa jopa neljä eri peliä.

Keskusteltu on jo arvovaltaisessa porukassa miten tuon saa liitettyä nykyaikaiseen televisioon.
Arvaa ellet tiedä.
Luulisin laitteessa olevan kompositevideo-lähdön, siis rca-liittimellä, ehkä myös kaksi rca-liitintä stereo äänelle.
Mitä tarkoittanet nykyaikaisella televisiolla, in-liitännät vaihtuvat aika tiuhaan, ehkä hdmi on vielä joissain vanhemmissa malleissa.
Komosite to hdmi adaptereita ainakin on, kuva isossa tv:ssä voi olla pettymys, halvemmalla eli ilmaiseksi saisi varmaan wanhan töllön ja kuvakin olisi retro.
Deimos
Reactions:

VakioKosh kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:11 Mulla on iän myötä vain vahvistunut semmoinen DIY-vimma. Ruoan kanssa se toimii ihan hyvin, rakentamisen suhteenkin, eikä alkoholijuomissakaan ole kuraan tarvinut tyytyä. Itse tehdyt pelit tapaavat kuitenkin olla aika paskoja.
Osaltaan kyllä ja osaltaan ei, mitä peleihin tulee. Kyllä tietenkin tiputtelisin pontikkani itse jos olisi mahdollisuus. Nyt liesituuletin olisi suurin este. Metrin-puolentoista jäähdytinlementti ei mahdu tuohon alle. DIY??? Kyllä aina olen ollut sen kannattaja ja kannalla. Senkin puoleen että sähellyksestäään vastaa täysin sitten itse.

Edes yksi leveli vaikka Prison Break tyylistä peliä. Tosin tapauksessani se sijoittuisi hullujenhuoneelle. Joku moduuli oli Game Consept Desing. Itselläni oli tarantella/hämähäkki-simulaattori. Kaupallisesti täysin kuollut idea. Jos arvelisin niin Euroopan laajuisesti tuollainen peli vetäisi puoleensa ehkä tuhat pelaajaa jos sitäkään. Riippuen conseptista.
Deimos
Reactions:

Stalker kirjoitti: 13 Marras 2025, 18:24

Arvaa ellet tiedä.
Luulisin laitteessa olevan kompositevideo-lähdön, siis rca-liittimellä, ehkä myös kaksi rca-liitintä stereo äänelle.
Mitä tarkoittanet nykyaikaisella televisiolla, in-liitännät vaihtuvat aika tiuhaan, ehkä hdmi on vielä joissain vanhemmissa malleissa.
Komosite to hdmi adaptereita ainakin on, kuva isossa tv:ssä voi olla pettymys, halvemmalla eli ilmaiseksi saisi varmaan wanhan töllön ja kuvakin olisi retro.
No, ensimmäinen positiivinen yllätys oli että koko helvetin taloyhtiö ei jäänyt ilman sähköjä. Koulussa taisi olla sanonta että savun hälvettyä tarkistetaan kytkennät (Tosin lienee aika usein myöhäistä siinä vaiheessa). Siis onko TV:ssä analoginen viritin vai pelkästään digitaalinen? Täytyy kai hommata Sonyn 32 tuumainen mötikkä jostain (kuvaputki TV). Mutta luulen jos ei huoli signaalia suoraan niin jokin helppo adapteriratkaisu löytynee.
Stalker
Reactions:

Deimos kirjoitti: 13 Marras 2025, 19:03

Arvaa ellet tiedä.
No, ensimmäinen positiivinen yllätys oli että koko helvetin taloyhtiö ei jäänyt ilman sähköjä. Koulussa taisi olla sanonta että savun hälvettyä tarkistetaan kytkennät (Tosin lienee aika usein myöhäistä siinä vaiheessa). Siis onko TV:ssä analoginen viritin vai pelkästään digitaalinen? Täytyy kai hommata Sonyn 32 tuumainen mötikkä jostain (kuvaputki TV). Mutta luulen jos ei huoli signaalia suoraan niin jokin helppo adapteriratkaisu löytynee.
Ehkäpä konsolissa on tosiaankin tv-modulaattori jolloin liitetään antennipistokkeeseen, pakkauksen tekstin mukaan voi liittää kaikkiin töllöihin, eihän kaikissa ole komposite-in-liitintä.
Deimos
Reactions:

Stalker kirjoitti: 13 Marras 2025, 19:34
Deimos kirjoitti: 13 Marras 2025, 19:03

Arvaa ellet tiedä.
Ehkäpä konsolissa on tosiaankin tv-modulaattori jolloin liitetään antennipistokkeeseen, pakkauksen tekstin mukaan voi liittää kaikkiin töllöihin, eihän kaikissa ole komposite-in-liitintä.
Modulaattorista en olisi kovin varma mutta ehkä, ja painotan sanaa ehkä. Kun ajattelee Commodore VIC-20:stä oli modulaattori erillinen boksi. Saikos Commodore 64:än liitettyä suoraan vai oliko siinäkin erillinen modulaattori? VICin modulaattori oli ihan paska. Johto irtoili juotoksista jatkuvasti. Vein sen paikalliseen korjaamoon kerran. Seisoi kai siellä pari kuukautta. Suivaannuin lopulta ja hain pois sieltä. Korjasin itse.

Toisaalta mitä tulee tuohon Pong-konsoliin niin vältän kyllä viimeiseen asti sitä kokeilua että liittäisin sen nykyiseen televisioon. TV on siis seinällä ja rako on tuskin käden mentävä. Ärräpäät lentelivät kun liitin optisen kaapelin televisiosta AV-vahvistimeen. Optisen kaapelin liittimen asento ja sovittaminen TV:n puolelle oli puhdasta arvontaa. Hirveän ähellyksen jälkeen se onnistui. Mutta aika harvoin katson TV-ohjelmia niin että äänet tulevat AV-vahvistimen ja kaiuttimien kautta.
Stalker
Reactions:

https://areena.yle.fi/1-72691294
Jos ei pääse ammattilaiseksi mihin muuhun tämä koulutus valmentaa, onko jatkokoulutusta, maisteriksi, tohtoriksi?
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Ai saakeli kun uus AC Rally näyttää hyvältä, ja kaikki fysiikka täysin oikealta kun katsoo ratin ja poljinten käyttöä. Juuri noin tarkkaa voi kuvitella B-ryhmäläisellä Stratoksella ajamisen olevankin. 8-) Kaasu on harvoin pohjassa, useimmiten jossain puolivälissä. Tossa on panostettu valtavasti renkaiden ja alustan fysiikkamallinnukseen ja sen kyllä huomaa.

Pitää rakennella kunnollinen simracing rig heti kun kerkeää, kun olis tilat nyt.

Videolla siis ohjaimet, kädet ja jalat on oikeat ja loput tulee taustalla olevilta näytöiltä. :)
Be stronger than your excuses
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin