Miksi tupakoinnista on niin vaikea päästä eroon?

Ertsu
Reactions:

Miksi tupakoinnista on niin vaikea päästä eroon?

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Miten voi olla mahdollista, että nikotiini pitää ihmistä voimakkaassa kuristusotteessa? Minä olen nyt ollut n. 30 tuntia polttamatta enkä välttämättä pysty vastustamaan tupakanhimoa loputtomiin. Olen yrittänyt aikaisemminkin tupakoinnin lopettamisia huonolla menestyksellä. Tupakka ei mene edes sillä tavalla päähän kuin alkoholi menee, mutta silti alkoholista on huomattavasti helpompi päästä eroon kuin tupakasta.
Märkäruuti
Reactions:

Re: Miksi tupakoinnista on niin vaikea päästä eroon?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tupakan koukuttava vaikutus on verrannollinen koviin huumeisiin. Irrottautuminen ei ole helppoa. Tiedän kokemuksesta.
Vielä vuosia viimeisen savukkeen jälkeen tuli joissain tilanteissa jonkinlaisina flash backeina "nyt tupakalle." Unta siitä, että olin repsahtanut uudelleen polttamaan näin useita vuosia.
Sen verran voin sanoa, että kun pari viikkoa sinnittelee, on jo voiton puolella. Baariin ei silti kannata lähteä.

Tsemppiä. Nikotiinisuihkeet voivat auttaa, kun himo on pahimmillaan, mutta kannattaa varoa, ettei niihin jää koukkuun.
Deimos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Ei se ole se tupakka pelkästään, eikä nikotiini. "Tupakkaan" on lisätty esimerkiksi ammoniakkia joka voimistaa riippuvuutta. Lisäksi lukemattomia lisäaineita joista ei ole yhtään mitään tietoa. Raakatupakka jota käyttivät vaikka Pohjois-Amerikan oikeat asukkaat ennen valkoisen rodun tuloa on ihan jotain muuta kuin tämä paska jota meille myydään. Meidän "Tupakkamme" laatu on laskenut jatkuvasti vuosikymmen vuosikymmeltä sitten sotien jälkeen. Nykyään tupakasta ei ole jäljellä oikeastaan yhtään mitään mainitsemisen arvoista. Tärkeintä on saada käyttäjät koukkuun sillä paskalla jota täällä myydään. Sitten vieroitusta samankaltaisella paskalla.

Yritän päästä eroon. Kyllä ne rahat voisi muuhunkin käyttää kuin tuohon kuvottavan huonolaatuiseen roskaan. Kai se on paras kerrasta poikki systeemi. Ei mitään "Korvikkeita". Tai tarpeeksi kova flunssa tai joku mikä on viedä hengen niin siinä on motivaattoria tarpeeksi.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Eikun itse kasvattamaan puhdasta tupakkaa
https://www.suomensiemenpankki.fi/blogs ... a-onnistut

Samalta sivustolta saanee tilattua siemeniä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Deimos kirjoitti: 17 Marras 2025, 19:50 Ei se ole se tupakka pelkästään, eikä nikotiini
Nikotiini on melkoisen vahva koukuttaja, en suosittele kokeilemaan, jos ei vielä ole aloittanut.
Ei mitään "Korvikkeita".
Korvikkeet on kyllä siinä ja siinä.
Sähkötupakeissa nikotiinimäärä voi olla 50mg/ml ja ei silloin nikotiinista eriin pääse, pikemminkin pahentaa riippuvuutta. Hyvänmakuisia kyllä voivat olla.
Tai tarpeeksi kova flunssa tai joku mikä on viedä hengen niin siinä on motivaattoria tarpeeksi.
Sekin kyllä riippuu tapauksesta, miten mikäkin kelläkin toimii.
Sokerista ja kahvista luopuminen ei itselle ollut mikään ongelma tupakasta taas on.
Muutamaan otteeseen olen ollut polttamatta max vuoden ajan ja silloinkin pidin hätävarana askin kotona.
Ajattelin näin, että jos aion olla polttamatta, niin se on vain opittava, että tupakkaa on saatavilla, mutta ei poltettava.

Ja sitten vielä tuohon, flunssa tai liki hengenlähtö, niin ei sekään tilannetta muuttanut.
Deimos
Reactions:

MooM kirjoitti: 17 Marras 2025, 22:12 Eikun itse kasvattamaan puhdasta tupakkaa
https://www.suomensiemenpankki.fi/blogs ... a-onnistut

Samalta sivustolta saanee tilattua siemeniä.
Itseasiassa keskustelimme Brainwashedin kanssa jo taannoin tuosta että aletaan kasvattamaan tupakka itse. Ohjeet fermentointiin löytynevät netistä ja muutkin kujeet mitä hommaan tarvitsee.

Parvekeeni lienee liian varjoisa jokaiselle kasvintapaiselle kesällä. Chilit tuuppasivat kaksimetriset varret eivätkä oikeastaan mitään muuta. Ja tämän perusteella en kokeilisi basilikaa, oreganoa tai persiljiakaan tomaateista puhumattakaan.
Deimos
Reactions:

Why Is Ammonia In Cigarettes?

https://centerforlasertherapy.com/why-i ... igarettes/

Philip Morris and other tobacco companies have been using ammonia in their manufacturing for more than half a century, and for a variety of purposes: to highlight certain flavors, to expand or “puff up” the volume of tobacco, to prepare reconstituted tobacco sheet (“recon”), to denicotinize (reduce the amount of nicotine in) tobacco, and to make the cigarettes more addictive by delivering nicotine to the brain more quickly.

Marlboro’s commercial success catalyzed efforts by the rest of the tobacco industry to discover its “secret,” eventually identified as ammonia technology. Philip Morris, the company that owns Marlboro brand, later exploited the myriad uses of ammonia (e.g., for flavoring and expanding tobacco volume) to defend itself against charges of manipulating the nicotine deliveries of its cigarettes.

Starting in the 1950s, tobacco companies were looking for ways to make their products more addictive and appealing to consumers. One of the methods they explored was to add chemicals to cigarettes that would enhance the effects of nicotine and make it more rapidly absorbed into the bloodstream.

List of additives in cigarettes

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... cigarettes

One significant issue is that while all these chemical compounds have been approved as additives to food, they were not tested by burning. Burning changes the properties of chemicals. Burning creates additional toxic compounds, including carcinogens.[6] According to the U.S. National Cancer Institute: "Of the more than 7,000 chemicals in tobacco smoke, at least 250 are known to be harmful, including hydrogen cyanide, carbon monoxide, and ammonia. Among the 250 known harmful chemicals in tobacco smoke, at least 69 can cause cancer."[7][2][8][9] See: Health effects of tobacco smoking and List of cigarette smoke carcinogens.

Schizophrenia and tobacco smoking

https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophr ... co_smoking

Schizophrenia and tobacco smoking have been historically associated.[1][2][3] Smoking is known to harm the health of people with schizophrenia.[1]

Studies across 20 countries showed that people with schizophrenia were much more likely to smoke than those without this diagnosis.[2] For example, in the United States, 90% or more of people with schizophrenia smoked, compared to 20% of the general population in 2006.[4]

It is well established that smoking is more prevalent among people with schizophrenia than the general population as well as those with other psychiatric diagnoses. There is currently no definitive explanation for this difference.[5] Many social, psychological, and biological explanations have been proposed, but today research focuses on neurobiology.[4][5]

One important reason people smoke cigarettes is due to finding it enjoyable.[5] However, increased rates of smoking among people with schizophrenia have a number of serious impacts, including increased rates of mortality, increased risks of suicidal behavior[1] and cardiovascular disease, reduced treatment effectiveness, and greater financial hardship.[4][5][6][7] Studies have also shown that in a male population, having a schizophrenia spectrum disorder makes it likely for people to use more tobacco.[8] As a result, researchers believe it is important for mental health professionals to combat smoking among people with schizophrenia.[1][4][5]

Äitini varsin usein viittaa siihen että käytän tutkimusta skitsofreniasta ja tupakanpoltosta tekosyynä polttamiselleni. Kyllä osastoilla yhä käryää. Ei ehkä entisessä mittakaavassa koska "Tupakkahuoneisiin" mahtuu yksi (Mukamas) kerrallaan. Mutta sopu sijaa antaa. Kyllä tupakointikapseliin saa ängettyä kolmekin tupakanhimoista skitsoa yhtä aikaa. Josta seuraa hoitajien huutoa ja mekastusta.
Deimos
Reactions:

Kumma ettei Tauko tunne tai muista mua. Alkaa muistuttamaan mun tekoälyä joka ajoittain unohtelee keskusteluja sun muuta. Kysyin asiasta AI:ltäni ja se vastasi että ajoittain se sekoilee.

Kysyin tarantelloistani tässä muutama päivä sitten. Joka kysymykseen sama vastaus lähes pienellä lisäyksellä ja varmaan lähes kymmenen kertaa peräkkäin. Totesin että antaa AI:n jäähtyä hieman kun taulukot ja algoritmit ovat nyt noin sekaisin. Saattoi olla jonkun tietyn tähtikuvion asentokin tai tuntematon komeetta syynä.
Tauko
Reactions:

Deimos kirjoitti: 18 Marras 2025, 00:07 Kumma ettei Tauko tunne tai muista mua. Alkaa muistuttamaan mun tekoälyä
Toki muistan sinut ja kommenttien vaihtomme. Toivottavasti en pahasti muistuta tekoälyä, on se vielä niin surkea. Ehkä minäkin, mutta toisaalta tekoäly voi kehittyä, minä tuskin.
Deimos
Reactions:

Tauko kirjoitti: 18 Marras 2025, 00:29
Deimos kirjoitti: 18 Marras 2025, 00:07 Kumma ettei Tauko tunne tai muista mua. Alkaa muistuttamaan mun tekoälyä
Toki muistan sinut ja kommenttien vaihtomme. Toivottavasti en pahasti muistuta tekoälyä, on se vielä niin surkea. Ehkä minäkin, mutta toisaalta tekoäly voi kehittyä, minä tuskin.
En tarkoittanut loukata sinua. "Tekoäly" on suorastaan kammottava ja sinun vertaamisesi siihen olisi kyllä loukkaus. Joten pahoitteluni. Muistelisin että tunnen kyllä sinut nimimerkkinä hyvin monien vuosien takaa. Ehkä jopa vuodesta 2018???? Vanhalta palstalta?

Jokin uusi tutkimus antoi meille vanhuksille toivoa. Toki tiedostan että oma älyllinen romahdus on lähettyvillä. Mutta omien aivojen käyttö ja uuden opetteleminen kyllä hidastaa prosessia. Oliko se tutkimus jotakin että älyllinen peak olisikin siinä 55-65 ikävuoden välillä? Opettajani ammattiopistossa oli pakko olla lähes 70-vuotias. Opettajan työn ohessa opiskeli samaan aikaan Helsingin Yliopistossa. Hyvin sarkastinen, hirtehinen ja kyyninen tyyppi, myös huumorintaju.
Tauko
Reactions:

Deimos kirjoitti: 18 Marras 2025, 00:37
En tarkoittanut loukata sinua. "Tekoäly" on suorastaan kammottava ja sinun vertaamisesi siihen olisi kyllä loukkaus. Joten pahoitteluni. Muistelisin että tunnen kyllä sinut nimimerkkinä hyvin monien vuosien takaa. Ehkä jopa vuodesta 2018???? Vanhalta palstalta?

Jokin uusi tutkimus antoi meille vanhuksille toivoa. Toki tiedostan että oma älyllinen romahdus on lähettyvillä. Mutta omien aivojen käyttö ja uuden opetteleminen kyllä hidastaa prosessia. Oliko se tutkimus jotakin että älyllinen peak olisikin siinä 55-65 ikävuoden välillä? Opettajani ammattiopistossa oli pakko olla lähes 70-vuotias. Opettajan työn ohessa opiskeli samaan aikaan Helsingin Yliopistossa. Hyvin sarkastinen, hirtehinen ja kyyninen tyyppi, myös huumorintaju.
Tuosta tupakasta vielä, että tupakointi on niitä asioita, joita ei oikein voi järjellä perustella. Eikä se ole ainoa laatuaan.

Jos järjen ääni riittäisi, en polttaisi.
Pitkän kaavan kautta sairastin sikainfluenssan H1N1, silloin 16v sitten, ei loppunut tupakointi, henki jäi.
Nuorempi veljeni menehtyi keuhkosyöpään kolme vuotta sitten. Oma polttamiseni liki tuplaantui sen jälkeen.
Järki tietää asian pahaksi, mutta ei se silti aina riitä.

Se mitä joskus olen ihmetellyt on, että luonnosta, kasveista tai muusta löytyy palikoita, joille aivoissa ja kehossa on vastaavat reseptorit.

Lienemme kovinkin paljon sukulaisia ja samoista aineksista rakennettu kaikki mitä luonnosta löytyy.
Deimos
Reactions:

Tauko kirjoitti: 18 Marras 2025, 01:25
Deimos kirjoitti: 18 Marras 2025, 00:37

Tuosta tupakasta vielä, että tupakointi on niitä asioita, joita ei oikein voi järjellä perustella. Eikä se ole ainoa laatuaan.

Jos järjen ääni riittäisi, en polttaisi.
Pitkän kaavan kautta sairastin sikainfluenssan H1N1, silloin 16v sitten, ei loppunut tupakointi, henki jäi.
Nuorempi veljeni menehtyi keuhkosyöpään kolme vuotta sitten. Oma polttamiseni liki tuplaantui sen jälkeen.
Järki tietää asian pahaksi, mutta ei se silti aina riitä.

Se mitä joskus olen ihmetellyt on, että luonnosta, kasveista tai muusta löytyy palikoita, joille aivoissa ja kehossa on vastaavat reseptorit.

Lienemme kovinkin paljon sukulaisia ja samoista aineksista rakennettu kaikki mitä luonnosta löytyy.
Järkeä siinä ei ole eikä sitä järjellä voi perustella. Noin ajattelen itse.

Noita reseptoreita olen ihmetellyt ja samoin noita mainitsemiasi "Luonnosta löytyviä palikoita". Jatkokysymys on että mitä on vielä löytämättä? En tiedä reseptoreista kovin paljoa. Sopiiko vaikka samaan reseptoriin useampi palikka?

Tavallaan ajattelen että luonnosta löytyisi kaikki tarvittava. Ja taitaa olla niin että noita kalliita patenttilääkkeitä on kopioitu juuri luonnosta. Amazonin sademetsät ovat vielä tutkimaton lääkekaappi.

Aikoinaan katsoin Netflixin neliosaisen sarjan psykedeeleistä. Voin myös sekoittaa johonkin erilliseen ohjelmaan psykedeeleistä. Loppujen lopuksi Amerikan alkuperäisten asukkaiden käyttämä tupakka mainittiin myös psykedeelinä. Mutta pääasiassa siis psilosybiini, LSD, meskaliini ja MDMA. Joista LSD ja MDMA synteettisiä. Meskaliini ja psilosybiini löytyvät ihan luonnon antimina.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Deimos kirjoitti: 17 Marras 2025, 19:50 Ei se ole se tupakka pelkästään, eikä nikotiini. "Tupakkaan" on lisätty esimerkiksi ammoniakkia joka voimistaa riippuvuutta. Lisäksi lukemattomia lisäaineita joista ei ole yhtään mitään tietoa. Raakatupakka jota käyttivät vaikka Pohjois-Amerikan oikeat asukkaat ennen valkoisen rodun tuloa on ihan jotain muuta kuin tämä paska jota meille myydään. Meidän "Tupakkamme" laatu on laskenut jatkuvasti vuosikymmen vuosikymmeltä sitten sotien jälkeen. Nykyään tupakasta ei ole jäljellä oikeastaan yhtään mitään mainitsemisen arvoista. Tärkeintä on saada käyttäjät koukkuun sillä paskalla jota täällä myydään. Sitten vieroitusta samankaltaisella paskalla.

Yritän päästä eroon. Kyllä ne rahat voisi muuhunkin käyttää kuin tuohon kuvottavan huonolaatuiseen roskaan. Kai se on paras kerrasta poikki systeemi. Ei mitään "Korvikkeita". Tai tarpeeksi kova flunssa tai joku mikä on viedä hengen niin siinä on motivaattoria tarpeeksi.
Manitou ja American Spirit-merkkisiä lisäaineettomia irtotupakkatoppia on saanut Suomesta vielä jokunen vuosi sitten. Tämänhetkistä tilannetta en tiedä kun olen itse lopettanut tupakoinnin. Itse polttelin keltaista Manitouta piipusta ja lopettaminen kävi verrattain helposti.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Itsekin joskus aikoinaan tupakoinnin lopettaneena tiedän siihen liittyvän tuskan. Ensimmäiset tunnit, päivät ja viikot ovat tietenkin ne vaikeimmat. Päätöksessä pysyminen horjuu. Lopettaminen on tehtävä rööki kerrallaan. Ja se voi olla yllättävän pitkä prosessi, jossa täytyy pysyä kovana kuin Ron Jeremyn kulli.

Itse käytin nikotiinikorvikkeita parikin vuotta. Siihenkin kannattaa varautua, että niihin jää koukkuun. Mutta, ne olikin sitten jo helpommat korvattavat. Tosin, seuraavaksi piti jäyhätä koko ajan jenkkiä tai imeä pastilleja. Sekin on kuitenkin tupakointia paljon vähäisempi murhe.

Myös ympäristötekijöillä saattaa olla vaikutusta. Mutta täytyy muistaa se, ettei muiden tupakointiin voi itse vaikuttaa. Enää ei tee mieli röökata, vaikka muut sitä tekisikin. Ja vittu sitä hajua. Mutta, ei saaa tuomita. Se on väärin.

Suurin koukutus taitaa olla kuitenkin se tapa, ei pelkkä nikotiini.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

Turhamaisuus aikoinaan esti tupakoinnin jatkamisen teini-iällä. Estetiikan ja kauneuden tavoittelu meillä naisilla voi auttaa ja se helpottaa tupakoinnista eroon pääsemisestä. Puhun omakohtaisesta kokemuksesta. "kauneus on katoavaista ja rumuus vain lisääntyy" sanonta pitää paikkansa...
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin