Ketkä kaikki on URSA:n jäseniä? Toimittajan suosikki

Oletko URSA:n jäsen?

Äänestys päättyi 26 Marras 2025, 17:01

1. Kyllä
5
45%
2. En
5
45%
3. Olen juuri liittynyt
1
9%
4. En koskaan tule liittymään
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 11

anarkistialkuasukas
Reactions:

Ketkä kaikki on URSA:n jäseniä?

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Onko kenelläkään kaukoputkea tähtitaivaan tarkkailuun tai tuleeko muuten pällisteltyä taivaalle aina silloin kun on tähtikirkas taivas? Mä liityin vastikään URSA:n jäseneksi ja semmosen harrastelijalle kelvollisen kaukoputken hankintaa olen miettinyt ja kauan. Siis noin 45 vuotta :roll:
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
ROOSTER
Reactions:

Re: Ketkä kaikki on URSA:n jäseniä?

Viesti Kirjoittaja ROOSTER »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 19 Marras 2025, 17:01 ... semmosen harrastelijalle kelvollisen kaukoputken hankintaa olen miettinyt ja kauan. Siis noin 45 vuotta :roll:
Sama täällä. Nyt ollaan lähempänä hankintaa kuin koskaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Minulla oli TAL-1, mutta se rupsahti vanhuuttaan ja unohduttuaan lämmittämättömään varastoon. Siinä kävi vähän vanhanaikaisesti, kaikki kohteet näyttivät samalta ja into hytistä pakkasessa ja keräillä rasteja luetteloihin hiipui äkkiä. Nyt katson lintuputkella ja kiikarilla sen minkä katson. Kyllä minä pällistelen taivasta aina kun se suvaitsee näyttäytyä ja kuulun URSAan.

Kyllä ne kaikki URSAn aloittelijamallit kelpaavat harrastuksen aloittamiseen. Kokeilematta ei tiedä kuinka siihen hurahtaa. Jos se lakkaa kiinnostamasta, niin kaukoputken voi antaa sukulaislapsille (tai myydä, jos on kauppamiehen vikaa) ja jos mopo lähtee keula pystyssä lepikon suuntaan, sitten tietää jo itse mikä on seuraava askel tekniikkahankinnoissa. Ensimmäiseksi putkeksi ei kannata yrittää ostaa viimeistä.
Zeneka
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Zeneka »

Olen pärjännyt sen verran hyvin Ursan testeissä, että olen vielä sen johtotehtävissä etsimässä maanulkopuolista älyllistä elämää.
Paikalla
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Neutroni kirjoitti: 19 Marras 2025, 17:21 Minulla oli TAL-1, mutta se rupsahti vanhuuttaan ja unohduttuaan lämmittämättömään varastoon. Siinä kävi vähän vanhanaikaisesti, kaikki kohteet näyttivät samalta ja into hytistä pakkasessa ja keräillä rasteja luetteloihin hiipui äkkiä. Nyt katson lintuputkella ja kiikarilla sen minkä katson. Kyllä minä pällistelen taivasta aina kun se suvaitsee näyttäytyä ja kuulun URSAan.

Kyllä ne kaikki URSAn aloittelijamallit kelpaavat harrastuksen aloittamiseen. Kokeilematta ei tiedä kuinka siihen hurahtaa. Jos se lakkaa kiinnostamasta, niin kaukoputken voi antaa sukulaislapsille (tai myydä, jos on kauppamiehen vikaa) ja jos mopo lähtee keula pystyssä lepikon suuntaan, sitten tietää jo itse mikä on seuraava askel tekniikkahankinnoissa. Ensimmäiseksi putkeksi ei kannata yrittää ostaa viimeistä.
Vähän sama juttu, 15 sentin peilillä oleva TAL, seurannalla. Planeetat näkyi kivasti jos keli oli kohdallaan, harvoin on. Rupsahtanut tämäkin.
Minun mielestä noin.
Deimos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Olin vuosina 1981-2020. Sitten tuli taloudellinen katastrofi. Harmittaa... T&A on todella laadukas lehti, pohjoismaisittain, eurooppalaisittain... kehtaako jatkaa? Ensimmäinen värikuva lehdessä oli muistaakseni vuoden 1976 numerossa kannessa ollut Jupiterin suuri punainen pilkku. Vuoden 1981 ensimmäisessä numerossa taisi olla värikuva Saturnuksesta. Noista ajoista lehti on kuvien laadultaan parantunut järjettömästi tietenkin. Mutta hattua nostan niille jotka kuvasivat laitteistoillaan silloin 80-luvulla sumuja, galakseja, pallomaisia tähtijoukkoja jne... Minulla oli joka ikinen numero tallessa. Ensimmäisen muuton myötä koko kirjasto lähti paperinkeräykseen. Yksi kansio on jäljellä jossa mahdollisesti on se pieni kirjoituksen pätkäni.

Johonkin numeroon sain pienen kirjoituksen pätkän ujutettua. Olin kai 13-14 vuotias. Kehuin vain Syvä Taivas-osiota. Vastine alkoi että: "Ja sokerina pohjalla *piip* kehut..."

Omistin aluksi RET-45 kaukoputken (Newton, 4,5 ") ja myöhemmin Celestron 8 " putken (Schmidt–Cassegrain). Kahdeksan tuumaisella Jupiter ja Saturnus olivat jo todella vaikuttavan näköisiä. Otin myös valokuvia Celestronilla Jupiterista, Saturnuksesta ja yksi yritys Andromedan galaksista. Käytin äiti-ressukkaa jonkinlaisena sulkimena. Valotus kuville oli mutu-noin-ehkä-toimii-valotus.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Deimos
Reactions:

Niin, vielä yksi asia. Täällä Vantaalla tilanne on täysin toivoton. Valosaastemäärä on käsittämätön. Mielestäni tähtitaivas on meidän kaikkien yhteistä omaisuutta ja kuuluu meille kaikille. On tekosyitä millä perustellaan sitä että jokaisessa saatanan pusikossakin pitää olla valaistus. Ehkä en sitä ihan ymmärrä. Toisaalta kiva kun asunnossa on valot pois päältä niin ei mitään ongelmia suunnistaa "Pimeässä" asunnossa. Vaikka on myös verhot kiinni niin tätä voisi kutsua semihämäräksi, ei pimeäksi.

Mökilläni asia on toisin. Näet Andromedan galaksin ytimen paljain silmin, ja koko helvetin Linnunradan.
Paikalla
Konemies
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Konemies »

Oon ollu. En enää. Avaruus on jo minulle ihan selvä juttu.
Deimos
Reactions:

Sarjassa paskoja tähtikuvia. Jupiter ja Saturnus. Calestron 8 teleskooppi ja Olympus OM-1? kamera (Vai oliko se OM-10?). Kameran peilin sai ylös ja lukittua mikä oli olennaista. Filmin ASA-luku on arvoitus mutta ehkä voi päätellä rakeisuudesta. Valotus omasta päästä, sulkimena äiti-parka. Taisi olla hieman kylmää.

Voisikin perustaa ketjun: "Paskoja omia otoksia". Facebuukissa oli vastaavia. Siis kun kuvaus menee ihan päin honkia niin kuvat siihen ketjuun.
Liitteet
Saturnus_Jupiter111.jpg
Saturnus_Jupiter111.jpg (12.79 KiB) Katsottu 260 kertaa
MrKAT
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MrKAT »

^Filmikuvia? Sitten ihan hyvin kuvattu. Hianoilla nykykameroillakaan en itse tahdo saada kunnon planukuvia.

Ennen kaukoputkea suositukseni olisi hankkia hyvä tähtikartasto. Ja sitten kiikari.
(Minulla on kyllä kaukoputkikin muttei ole tullut haettua sukulaisen luota tänne.)
Kiikari on kevyt ja sen kanssa tulee useammin eli helpommin mentyä ulos.
Kaukoputken himoansa voi helpottaa jonkun kaverin putkella tai tähtiyhdistyksen isommilla vehkeillä.

Ja joo, olen URSAssa ollut jo vuosia. Ja T+A tulee kotiin, valokuviani on julkaistukin siinä.
Deimos
Reactions:

MrKAT kirjoitti: 28 Marras 2025, 00:05 ^Filmikuvia? Sitten ihan hyvin kuvattu. Hianoilla nykykameroillakaan en itse tahdo saada kunnon planukuvia.

Ennen kaukoputkea suositukseni olisi hankkia hyvä tähtikartasto. Ja sitten kiikari.
(Minulla on kyllä kaukoputkikin muttei ole tullut haettua sukulaisen luota tänne.)
Kiikari on kevyt ja sen kanssa tulee useammin eli helpommin mentyä ulos.
Kaukoputken himoansa voi helpottaa jonkun kaverin putkella tai tähtiyhdistyksen isommilla vehkeillä.

Ja joo, olen URSAssa ollut jo vuosia. Ja T+A tulee kotiin, valokuviani on julkaistukin siinä.
Juu, ehtaa vanhanaikaista filmiä. En muista milloin kuvat on otettu.

Kartastoni on W.Tirion Sky Atlas 2000.0, värillinen. Muistaakseni URSAn kautta. Niin pramea etten koskaan raaskinut ottaa sitä ulkoilmaan. Ulkona käytössä oli jotain muita karttakuvia.

Olisinko sitten nähnyt kuviasi T&A:ssa??? Mutta tietenkään ei mitään nimiä, missään nimessä. Onneksi suomalaisia kuvaajia on aika joukko joten et nyt täysin paljastanut itseäsi.

Kuvia on Ifi:n CD-levyillä joten olisiko 90-luvun loppua? Windows on muuttanut päiväykset mieleisekseen kuten tavallista. Siis on CD ja paperikuvat.
Deimos
Reactions:

Kummatkin putket. Turha etsiä GPS-tietoja. Sen aikaisissa kameroissa onneksi ominaisuus puuttui. nykyaikaiset digikuvilla on tapana laulaa kaikki tiedot jos ei ole varovainen.
Liitteet
001.JPG
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Deimos kirjoitti: 27 Marras 2025, 23:44 Sarjassa paskoja tähtikuvia. Jupiter ja Saturnus. Calestron 8 teleskooppi ja Olympus OM-1? kamera (Vai oliko se OM-10?). Kameran peilin sai ylös ja lukittua mikä oli olennaista. Filmin ASA-luku on arvoitus mutta ehkä voi päätellä rakeisuudesta. Valotus omasta päästä, sulkimena äiti-parka. Taisi olla hieman kylmää.

Voisikin perustaa ketjun: "Paskoja omia otoksia". Facebuukissa oli vastaavia. Siis kun kuvaus menee ihan päin honkia niin kuvat siihen ketjuun.
Jupiter näkyykin tällä hetkellä oikein hyvin itäisellä taivaalla. Iltaisin länsikaakossa :P
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Deimos
Reactions:

anarkistialkuasukas kirjoitti: 28 Marras 2025, 06:01
Deimos kirjoitti: 27 Marras 2025, 23:44 Sarjassa paskoja tähtikuvia. Jupiter ja Saturnus. Calestron 8 teleskooppi ja Olympus OM-1? kamera (Vai oliko se OM-10?). Kameran peilin sai ylös ja lukittua mikä oli olennaista. Filmin ASA-luku on arvoitus mutta ehkä voi päätellä rakeisuudesta. Valotus omasta päästä, sulkimena äiti-parka. Taisi olla hieman kylmää.

Jupiter näkyykin tällä hetkellä oikein hyvin itäisellä taivaalla. Iltaisin länsikaakossa :P
Totta. Tupakoidessani pällistelen sitä parvekkeen ikkunan läpi (Parvekkeen pääty avautuu juuri tuohon ilmansuuntaan). On mulla vielä kiikarit (8 X 50) niin näkee Galilein kuut. On ihmisiä kuulemma jotka näkevät kuut jopa paljain silmin. En osaa sanoa onko kaupunkilegendaa. Näköni (Kumpikaan, näkö, eikä ulkonäkö) ole ollut ihan siitä parhaimmasta päästä koskaan.
Mr.Spy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Mr.Spy »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 19 Marras 2025, 17:01 Onko kenelläkään kaukoputkea tähtitaivaan tarkkailuun tai tuleeko muuten pällisteltyä taivaalle aina silloin kun on tähtikirkas taivas? Mä liityin vastikään URSA:n jäseneksi ja semmosen harrastelijalle kelvollisen kaukoputken hankintaa olen miettinyt ja kauan. Siis noin 45 vuotta :roll:
Tilasin joskus 45 vuotta sitten peiliaihiot et itse hioisin peilin, mut eihän siitä mitään tullut :D
Asia on pihvi ja sillä sipuli :P
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin