Onhan noi nyt käyty monta kertaa läpi, vankilassa oleva voi kopissaan kuvitella että onpa minulla tässä tätä vapautta paljon, kun voin valita että istuunko vai seisonko, mutta kun alkaa väsyttämään niin istun nyt kumminkin.Sulervo kirjoitti: ↑22 Huhti 2023, 15:54Jos tässä sivuutamme kvantti-ilmiöt: sinä siis tarkoitat tahdonvapaudella syy-seuraussuhteesta vapaata mielenilmaisua, jos nyt tulkitsen sinua oikein. Tämä kai merkitsisi, että ihminen tekisi valintojaan täysin järjettömästi, äkkiarvaamatta, ilman mitään syytä ja perustetta. No, voinpa nyt sanoa minäkin, että varsin kernaasti olen tuollaista tahdonvapautta vailla. Kuten uskoakseni kaikki muutkin. Yhteisymmärryksemme on täydellinen - paitsi että tuollainen tahdonvapauden tarkoite on mielestäni pähkähullu - mutta siitä viis, koska nyt ei sinunkaan enää tarvitse jatkaa julistustasi.
Että puhtaasti mielikuvituksen tuotetta tuo koko minun vapaus, ja toiset nyt vaan elävät enemmän mielikuvituksensa luomassa Matrix-egon kohtukuplassa.
Eihän siinä mitään. Mutta kun nuo vapauden ja harhaisuuden luomat ongelmat eivät olekaan enää omia. vaan "matkalla pettymyksiin ihminen aiheuttaa eniten vaurioita ympäristölleen."
Vaikea kuvitella että maailma olisi esimerkiksi näin saastunut, jos ei kapitalistista uskoa oman lisä valintaan ja subjektivisuutta lisää itselleen ikuisesti kasvattamideen olisi.
Ja eihän sekään nyt välttämättä mitään ihan sattumaa ole, että mielenterveysongelmat kasvavat nopeiten niissä maissa missä eniten tuohon yksilön vapauteen ja vapaan tahdon harhaan uskotaan.