Diesellämmitin

Isaac Asimovin pulisongit
Reactions:

Diesellämmitin

Viesti Kirjoittaja Isaac Asimovin pulisongit »

Onkohan täällä kellään kokemuksia näistä Kiinalaisista diesellämmittimistä? Itsellä joskus oli pakussa webasto ja veneessä wallas ja toimivat kyllä hyvin. Ajatellut pikku verstaaseen tuollaista niin, että asentaisi sen ulkopuolelle niin ei tarvisi löpön kanssa lutrailla sisällä. Nyt on vain tuollainen sunwindin seinään asennettava kaasulämppäri ja hirvittää tehdä mitään, mistä tulee puu- tai maalipölyä.
Tällasta olen katsellut kun olis 230v liitäntä valmiina ja virtalähteen saisi samasta paikasta.
https://autotavara.com/products/hallava ... AEQAvD_BwE
"Tiskihanska paljasti kuusalaliiton!"
Enigma
Reactions:

Re: Diesellämmitin

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Ei ole kokemusta, mutta myös tällaisia hallilämmittimiä myydään. Varmaan sa parempiakin, mutta tämä noin malliksi.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9500093/H ... 05-kW-oljy
Reactions:

Enigma kirjoitti: 17 Joulu 2022, 12:03 Ei ole kokemusta, mutta myös tällaisia hallilämmittimiä myydään. Varmaan sa parempiakin, mutta tämä noin malliksi.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9500093/H ... 05-kW-oljy
Turhan tehokas on tuo kyllä. Verstaan koko on n. 10 m2. Se tuossa ulkopuolelle asentamisessa ideana olisi myös, että ei veisi tilaa muutenkin pienestä putkasta.
Enigma
Reactions:

Mulla oli joskus autotalliverstas ja samassa piharakennuskessa sauna. Käytin kiuasta (muuria) tuon tallin lämmittämiseen. Eli myös joku tuollainen puuta polttava laite voi toimia, jos saa fiksusti sen lämmön sieltä talteen.
Reactions:

Enigma kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:00 Mulla oli joskus autotalliverstas ja samassa piharakennuskessa sauna. Käytin kiuasta (muuria) tuon tallin lämmittämiseen. Eli myös joku tuollainen puuta polttava laite voi toimia, jos saa fiksusti sen lämmön sieltä talteen.
Juu, suunnittelin joskus sellaista rocket stowe- tyyppistä ratkaisua verstaan nurkkaan joka toimisi sahanpurulla. Mua vaan hirvittää tuli ja puupöly yhdistelmänä vaikka se tuli siellä kamiinan sisällä olisikin.
Enigma
Reactions:

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:06
Enigma kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:00 Mulla oli joskus autotalliverstas ja samassa piharakennuskessa sauna. Käytin kiuasta (muuria) tuon tallin lämmittämiseen. Eli myös joku tuollainen puuta polttava laite voi toimia, jos saa fiksusti sen lämmön sieltä talteen.
Juu, suunnittelin joskus sellaista rocket stowe- tyyppistä ratkaisua verstaan nurkkaan joka toimisi sahanpurulla. Mua vaan hirvittää tuli ja puupöly yhdistelmänä vaikka se tuli siellä kamiinan sisällä olisikin.
Mä laittaisin tuon tulipesän tilan ulkopuolelle. Esim. vanhasta saunan vesipadasta saisi hyvän vesikiertoisen lämmityksen "kattilan". Toimii, jos pitää tilaa pidempään lämpimänä. Jos haluaa nopeasti lämpöiseksi, niin ilmapuhallus.
Reactions:

Enigma kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:10
Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:06
Mä laittaisin tuon tulipesän tilan ulkopuolelle. Esim. vanhasta saunan vesipadasta saisi hyvän vesikiertoisen lämmityksen "kattilan". Toimii, jos pitää tilaa pidempään lämpimänä. Jos haluaa nopeasti lämpöiseksi, niin ilmapuhallus.
Hmm, täytyykin pohtia tätä. Mulla on vanha kiuas, missä kyljessä vesisäiliö. Ja vanha kylpytynnyrin kamiina joka jäi ylimääräiseksi, kun laitoin kaasulämppärin siihen. Se tosin vaatii jatkuvaa vedenkiertoa, muuten sulaa sijoillen, on alumiinia se.
Enigma
Reactions:

Isaac Asimovin pulisongit kirjoitti: 17 Joulu 2022, 13:20 Hmm, täytyykin pohtia tätä. Mulla on vanha kiuas, missä kyljessä vesisäiliö. Ja vanha kylpytynnyrin kamiina joka jäi ylimääräiseksi, kun laitoin kaasulämppärin siihen. Se tosin vaatii jatkuvaa vedenkiertoa, muuten sulaa sijoillen, on alumiinia se.
Tarttee putket, patterit, jonkun kierovesipumpun ja simppelin termarin. Jos vesisäiliö ei ole umpinainen, ei pieni kiehuminenkaan haittaa.

Huonoa tuossa on jäätymisvaara, ellei sitten jotain glygoliseosta laita järjestelmään.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin