Palaan nyt vielä tuon artikkelin nimeen:Naturalisti kirjoitti: ↑03 Touko 2023, 11:20Mielenkiintoinen artikkeli. Kaikki kulttuurinen on todellakin tallentunut mieliimme meemeinä eli käyttäytymis- ja ajattelutottumuksina. Emme muista mielikuvia selkaisenaan vaan muistamme kykyjä tuottaa samankaltaisia mielikuvaketjuja uudelleen. Nuo artikkelin rihmat korvaan omassa ajattelusani pylväiden tuottamilla mielikuva-sirpaleiden sekvensseillä, joista yhdessä muodostuu meidän jatkuvasti kokemamme mielikuvien ja kokemusten virta. Tuo naturalistinen buddhalaisuus, joka hylkää henkimaailman ja sielunvalluksen saattaa tuoda uusia menetelmiä korvien välisen koneen tutkimukseen esimerkiksi heterofenomenologian tyyppisiin menetelmiin yhdistettynä.KultaKikkare kirjoitti: ↑03 Touko 2023, 10:24 Sekulaari/maallistunut budhalaisuus ei oikeastaan ole uskonto vaan elämänfilosofia.
Yhtä totta kuin mikä tahansa elämänfilosofia. Noiden tarkoitus on luoda mieleen sopivat metaforat minäkuvaa ja ajattelua tukemaan. On yksilöllistä minkälaiset metaforat ja meemit kenelläkin parhaiten toimivat.
Ajattelemmeko itse, vai ajatteluttavatko mielenmallit, meemit ja metaforat meitä?
https://www.tietojohtaminen.com/sites/d ... _jesse.pdf
Buddhalaisuus menee syvemmälle ihmisen mieleen kuin moni muu elämänfilosofia, siksi soveltuu ihmisille joille se on luontaista.
Ajattelemmeko itse, vai ajatteluttavatko mielenmallit, meemit ja metaforat meitä?
Siihen sisältyy perusteeton oletus, että ajatteleva itse olisi jotakin muuta kuin aivojen dynaamisten mielen mallien eli meemien toimintaa.
Emergentti materialismi jättää selitämättä miten mieli on olemassa ja perinteinen dualismi selittää, että mieli on erilliseen henkiseen substanssin liittyvä asia.
Redusoituvan emergentin materialismin mukaan:
mielen toiminta eli ajattelu on aivojen materiaalisten prosessien toimintaa; meemien eli mielensisältöjen toimintaa. Redusoituvalla emergentillä materialismilla ei ole myöskään perinteisen emergentin materialismin eikä dualismin ongelmia.
ChatGPT vastasi myöntävästi kysymykseen:
Voisiko naturalistinen buddhalaisuus olla yhteensopiva ajatukselle, jonka mukaan geneettinen evoluutio on tuottanut ihmisille kyvyn muistella menneitä ja sen avulla harkita tulevia eli mielikuva-ajattelun sekä kommunikoida ajatuksistaan kielen avulla, mikä käynnisti kulttuurisen eli memeettisen evoluution.
Tässä on kuitenkin edelleen avoimia kysymyksiä: Onko meditointi emotionaalisiin aistimuksiin ja kokemiseen keskittymistä, jossa kognitiivinen ajattelu ja ympöristöhäiriöt pyritään häivyttämään taustalle? Entä onko flow tila vastaavasti ajatella uppoutumista sujuvaan kognitiiviseen toimintaan, jossa myöskin kaikki ympäristöärsykkeet suljetaan mielen ulkopuolelle?

