Toisen maailmansodan lentokoneet !
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Voisit joskus koettaa laittaa viestiin enemmän kuin kymmenen sanaa ja linkin tai videon, mutta luulen että ei onnistu. Guadalcanalin taisteluissa lopputulema näytti Wildcateille/Martleteille voittoa suhteessa 6:1. Ja sodan loppun mennessä 7:1. Toki tuossa voi hyvinkin olla ilmaa välissä mutta kun siitä Zerosta puuttui ne itsepaikkaavat polttoainesäilöt niin gunkameran mukaan palava zero on hyvi todennäköisesti menetetty zero.Tuulispää kirjoitti: ↑11 Touko 2023, 15:30 Killratio oli 12:1.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M_Zero
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Zeron tilalle saatiin korvaava ylivoimainen hävittäjä liian myöhään
N1K2-J Shiden Kai
400 tehtiin.
https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit ... ai-george/
N1K2-J Shiden Kai
400 tehtiin.
https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit ... ai-george/
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
1979 yksi nostettiin merestä.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Mutta mikä olikaan nopein mäntämäättorihäätäjä ?
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Eric Brown, joka lienee maailman kuuluisin testipilotti, totesi melko tuoreessakin haastattelussa jotenkin näin.
" mutta kaikista ällistyttävin oli me262. Kahdella axiaaliturbiinilla ja loistavasti suunniteltuna viistoine siipineen se tarjosi ylivoimaisen suorituskyvyn ja oli upea lentää. Meidän nopein kone oli Spitfire XIV joka kulki parhaillaan 442 mph ja 262 kulki 568 mph. Tämä ero oli niin suuri että me 262 lentäjä pystyi valitsemaan taistelun ihan hänen omilla ehdoillaan"
" mutta kaikista ällistyttävin oli me262. Kahdella axiaaliturbiinilla ja loistavasti suunniteltuna viistoine siipineen se tarjosi ylivoimaisen suorituskyvyn ja oli upea lentää. Meidän nopein kone oli Spitfire XIV joka kulki parhaillaan 442 mph ja 262 kulki 568 mph. Tämä ero oli niin suuri että me 262 lentäjä pystyi valitsemaan taistelun ihan hänen omilla ehdoillaan"
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Kaartotaistelu onkin apinoita varten. Brown totesi myös että 262 oli omalla mukavuusalueellaan yllättävän liikehtimiskykyinen mutta apinoiden väliseen kaartotaisteluun sillä ei saanut juuttua vaan vauhtia oli pidettävä yllä.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Eräs P51 lentäjä kommentoi kohtaamisestaan 262 kanssa suurin piirtein näin:
" meidän laivue oli jaettu kahteen ryhmään jotka lensivät parin kolmen mailin etäisyyksissä toisistaan. Taaempi ryhmä ilmoitti että pari suihkaria on tulossa pommikoneiden kimppuun ja he yrittävät ne torjua. Koska olimme niin korkealla niin tiivistysvanoista näki hyvin että näin oli käymässä. Sakut väistivät syöksymällä loivasti alas ja nousivat taas sitten ylös pommarien tasalle ja takimmainen ryhmä jäi jo jälkeen. Molemmat suihkarit pudottivat Linnoituksen ja sen jälkeen kaartoivat loivaan syöksyyn alaspäin me heidän perässään. Lyhyen syöksyn jälkeen he oikaisivat vaakalentoon ja juuri kun luulin että voisi päästä tulitusetäisyydelle ne nostivat nokan kohti taivasta ja se oli sitten bye fellows."
Näin vaikeaa 262 torjunta oli jopa mustangilla jos 262 lennettiin järkevästi. Mutta eivät liittoutuneet mitään tyhmiä olleet. He järkeilivät että jos niitä ei voi napata yläilmoissa niin napatataan ne alhaalla. Suurin osa me 262 menettiin laskun ja nousun aikana kun se ei ollut vielä saavuttanut huikeaa nopeusetuaan.
" meidän laivue oli jaettu kahteen ryhmään jotka lensivät parin kolmen mailin etäisyyksissä toisistaan. Taaempi ryhmä ilmoitti että pari suihkaria on tulossa pommikoneiden kimppuun ja he yrittävät ne torjua. Koska olimme niin korkealla niin tiivistysvanoista näki hyvin että näin oli käymässä. Sakut väistivät syöksymällä loivasti alas ja nousivat taas sitten ylös pommarien tasalle ja takimmainen ryhmä jäi jo jälkeen. Molemmat suihkarit pudottivat Linnoituksen ja sen jälkeen kaartoivat loivaan syöksyyn alaspäin me heidän perässään. Lyhyen syöksyn jälkeen he oikaisivat vaakalentoon ja juuri kun luulin että voisi päästä tulitusetäisyydelle ne nostivat nokan kohti taivasta ja se oli sitten bye fellows."
Näin vaikeaa 262 torjunta oli jopa mustangilla jos 262 lennettiin järkevästi. Mutta eivät liittoutuneet mitään tyhmiä olleet. He järkeilivät että jos niitä ei voi napata yläilmoissa niin napatataan ne alhaalla. Suurin osa me 262 menettiin laskun ja nousun aikana kun se ei ollut vielä saavuttanut huikeaa nopeusetuaan.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Nopein Mustang lentää 555 mph...joten syöksyssä se kykeni ottamaan ennakkoa jos oli korkeusetu.Justis kirjoitti: ↑12 Touko 2023, 19:15 Eric Brown, joka lienee maailman kuuluisin testipilotti, totesi melko tuoreessakin haastattelussa jotenkin näin.
" mutta kaikista ällistyttävin oli me262. Kahdella axiaaliturbiinilla ja loistavasti suunniteltuna viistoine siipineen se tarjosi ylivoimaisen suorituskyvyn ja oli upea lentää. Meidän nopein kone oli Spitfire XIV joka kulki parhaillaan 442 mph ja 262 kulki 568 mph. Tämä ero oli niin suuri että me 262 lentäjä pystyi valitsemaan taistelun ihan hänen omilla ehdoillaan"
Eli ei ollut 262 kuolematon...kuten hyvin tiedetään.
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Re: Toisen maailmansodan lentokoneet !
Tämä lehtipuhallin kiidätti tietääkseni koko sodan nopeinta lentokonetta.


