Mitä on maskuliinisuus?
Re: Mitä on maskuliinisuus?
Tapio oli kyllä rautaa. Arvostan korkealle.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Mitä enemmän sukupuolirooleja korostetaan, sitä huonompi on naisten asema.Keijona kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:16Sukupuoliroolithan ovat valtavan vääristyneitä aikana missä niistä pyritään eroon. mutta jossa katsotaan ihan biologisia ja yhteiskunnallisia eroavaisuuksia maskuliinisuus tarkoittaa sitä rehellisyyttä ja avoimuutta, oikeudenmukaisuutta, sitä kohteliaisuutta ja kovuutta, että laittaa yhteisen asian itsekkyyden edelle.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
Olenko minä sitten feminiininen kun teen kaikki kotityöt? Pesen jopa vessanpytyn yökkimättä ja siivoan lattiakaivon. Tai sitten olen nainen ja mies yhdessä. Vehkeet vain on miehen.
Siis Keijonaa tässä mietin. En ole seurannut keskustelua mutta väsyneenä naputtelee vaikka mitä näppäismistöllä.
Feminiinisyys taas on suojelua, yksityisen ja oman arvostamista, pehmeyttä ja rakastettavuutta, pehmeitä arvoja, kauneutta.
Feminiininen tykkää saada, maskuliininen antaa.
"Tynkkynen ja Pekka eivät sano yhtään mitään."
Parasta onkin, että vaikenevat. Ei heidän puheissaan ole ollut järkeä tähänkään saakka.
Parasta onkin, että vaikenevat. Ei heidän puheissaan ole ollut järkeä tähänkään saakka.
Todellisuus on tosiaan harhalle vaarallista.Wisti kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:26Mitä enemmän sukupuolirooleja korostetaan, sitä huonompi on naisten asema.Keijona kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:16Sukupuoliroolithan ovat valtavan vääristyneitä aikana missä niistä pyritään eroon. mutta jossa katsotaan ihan biologisia ja yhteiskunnallisia eroavaisuuksia maskuliinisuus tarkoittaa sitä rehellisyyttä ja avoimuutta, oikeudenmukaisuutta, sitä kohteliaisuutta ja kovuutta, että laittaa yhteisen asian itsekkyyden edelle.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
Olenko minä sitten feminiininen kun teen kaikki kotityöt? Pesen jopa vessanpytyn yökkimättä ja siivoan lattiakaivon. Tai sitten olen nainen ja mies yhdessä. Vehkeet vain on miehen.
Siis Keijonaa tässä mietin. En ole seurannut keskustelua mutta väsyneenä naputtelee vaikka mitä näppäismistöllä.
Feminiinisyys taas on suojelua, yksityisen ja oman arvostamista, pehmeyttä ja rakastettavuutta, pehmeitä arvoja, kauneutta.
Feminiininen tykkää saada, maskuliininen antaa.
Mutta naisiahän on nostettu jalustalle ja etusijalle, suojeltu ja annettu etumatkaa koko maailmanhistorian. Joten ideologisen tasa-arvo ensi-ihastuksen jälkeen sukupuoliroolien ja luonnollisuuden kieltämisestä tulee olemaan naisille enemmän haittaa kuin hyötyä
Same same but different
Juha Tynkkynen ja Pekka Siitoin? Näin ymmärsin?
-
Brainwashed
- Reactions:
”Maskuliinisuus tarkoittaa samaa kuin miehisyys/miehekkyys, ja jos ei tiedä/tajua mitä se on, niin on homppelidorka.”Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
Olet homppelidorka, jos et tajua mitä maskuliinisuus on.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Voin ollakin. Toisaalta se nyt ei varmasti vittuakaan sinulle kuulu.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:55Olet homppelidorka, jos et tajua mitä maskuliinisuus on.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
![]()
-
Brainwashed
- Reactions:
Kunhan teroitin sanomaani, turha siitä on vetää hernettä nenään, paitsi jos on homppeli.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:57Voin ollakin. Toisaalta se nyt ei varmasti vittuakaan sinulle kuulu.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:55Olet homppelidorka, jos et tajua mitä maskuliinisuus on.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
![]()
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Sarkasmi on vaikea laji.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:59Kunhan teroitin sanomaani, turha siitä on vetää hernettä nenään, paitsi jos on homppeli.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:57Voin ollakin. Toisaalta se nyt ei varmasti vittuakaan sinulle kuulu.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:55Olet homppelidorka, jos et tajua mitä maskuliinisuus on.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:07
Ei kun ihmettelen vain että mikä helvetti on se miesten mies, maskuliinisuuden huipentuma. Hormooneilla pullautetut lihakset? Tappaa sodassa paljon ihmisiä? Kaataa naisia sänkyyn tuhansittain? Vie ruusuja puolisolleen?
![]()
![]()
Terv: Homppeli
-
Brainwashed
- Reactions:
Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 10:00Sarkasmi on vaikea laji.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:59Kunhan teroitin sanomaani, turha siitä on vetää hernettä nenään, paitsi jos on homppeli.Deimos kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:57Voin ollakin. Toisaalta se nyt ei varmasti vittuakaan sinulle kuulu.Brainwashed kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 09:55
Olet homppelidorka, jos et tajua mitä maskuliinisuus on.
![]()
![]()
Terv: Homppeli

- anonymous hater
- anonymous hater
Jakavatko Wall Streetin pörssimeklari ja mumbailainen kerjäläinen yhteisen kokonaiskuvan? Entä kuningas Charles ja saattohoitopotilas Joensuusta?Keijona kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:37Pelokas voi tosiaan ajautua niin erilliseksi yksilöksi, "terveen" itsekyytensä ja egonsa vangiksi. Ja koska ei uskalla jakaa, niin kokeet että hänellä ei ole enää mitään yhteistä kokonaiskuvaa, todellisuutta.ID10T kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:31Maskuliininen katsoo MITÄ? Ei ole mitään yhteistä jaettua kokonaiskuvaa.
-
Brainwashed
- Reactions:
Hmm, tuo Charles ja kuoleva Joensuulainen mahtuu mahdollisuuksien rajoihin, jos sellainen tilanne siunaantuisi.ID10T kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 10:30Jakavatko Wall Streetin pörssimeklari ja mumbailainen kerjäläinen yhteisen kokonaiskuvan? Entä kuningas Charles ja saattohoitopotilas Joensuusta?Keijona kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 08:37Pelokas voi tosiaan ajautua niin erilliseksi yksilöksi, "terveen" itsekyytensä ja egonsa vangiksi. Ja koska ei uskalla jakaa, niin kokeet että hänellä ei ole enää mitään yhteistä kokonaiskuvaa, todellisuutta.
- anonymous hater
- anonymous hater
- Minimus Yahves
- Reactions:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Maskuliinisuus
Noin osaa suomiwiki asiasta kertoa.
Tuosta jos vertaa itseensä, niin olenhan minä paljon maskuliinisempi kuin luulin. Jotenkin olen vain yhdistänyt maskuliinisuuteen ainoastaan negatiivisia asioita, koska jokainen maskuliinisuuden piirre ylikorostettuna on surullisella tavalla koominen ja huomattavan negatiivinen.
Tuosta jos vertaa itseensä, niin olenhan minä paljon maskuliinisempi kuin luulin. Jotenkin olen vain yhdistänyt maskuliinisuuteen ainoastaan negatiivisia asioita, koska jokainen maskuliinisuuden piirre ylikorostettuna on surullisella tavalla koominen ja huomattavan negatiivinen.
Can I pet that dog?
Linkistä:Minimus Yahves kirjoitti: ↑26 Kesä 2023, 11:56 https://fi.wikipedia.org/wiki/Maskuliinisuus
Heidän mukaansa kypsä maskuliinisuus ei ole vahingoittavaa eikä dominoivaa, vaan se on aikaansaavaa ja luovaa sekä voimaannuttavaa niin itseä kuin toisiakin kohtaan. He määrittelevät kypsän maskuliinisuuden neljä jungilaista arkkityyppiä: kuningas, soturi, taikuri ja rakastaja. Kuningas on epäitsekäs, viisas, luja ja rohkea oikeudenmukaisen ja luovan järjestyksen voima. Soturi on aggressiivisen mutta väkivallattoman toiminnan voima. Taikuri on alullepanemisen ja muutoksen voima. Rakastaja on elinvoimainen itsen ja muun maailman yhdistämisen voima. Näiden neljän kypsän maskuliinisuuden mallin lisäksi Moore ja Gillette tunnistavat joukon epäkypsän maskuliinisuuden malleja, joihin kuuluu muun muassa erilaisia väkivaltaisia, tunnekylmiä ja kujeilevia miestyyppejä.[9
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
- Minimus Yahves
- Reactions:
Sitten taas jos mennään perinteisiin käsityksiin ja mitta-asteikkoihin maskuliinisuudesta, tulee sieltä sellaista kuraa vastaan, jota olisi jokaisen modernin miehen syytä välttää.
Perinteisesti maskuliinisuutta on mitattu esimerkiksi Brannon Masculinity Scale (BMS) -asteikolla. Siihen kuuluu neljä normia: miehen ei pidä olla naismainen, miehen kuuluu tavoitella arvostusta menestyksestään, mies ei saa osoittaa heikkoutta, ja miehen kuuluu olla seikkailunhaluinen ja ottaa riskejä, tarvittaessa hyväksyen väkivallan.[1]
Bostonin yliopistossa 1980-luvulla kehitetyssä MRNI-SF-asteikossa maskuliinisuuden normeja on seitsemän: naismaisuuden välttäminen, sukupuolivähemmistöjen torjuminen, omiin teknisiin kykyihin perustuva itseluottamus, kovuus, hallitsevuus, seksin tärkeys ja rajoittunut tunteellisuus.[1]
Vuonna 2003 kehitetyllä CMNI-asteikolla maskuliiniseen minäkuvaan kuuluvat voittaminen, tunteiden hallinta, riskinottaminen, väkivalta, hallitsevuus, playboymainen seksuaalisuus, itseluottamus, työn ensisijaisuus, valta naisiin nähden, homoseksuaalisuuden halveksunta ja aseman tavoittelu.[1]
Perinteisesti maskuliinisuutta on mitattu esimerkiksi Brannon Masculinity Scale (BMS) -asteikolla. Siihen kuuluu neljä normia: miehen ei pidä olla naismainen, miehen kuuluu tavoitella arvostusta menestyksestään, mies ei saa osoittaa heikkoutta, ja miehen kuuluu olla seikkailunhaluinen ja ottaa riskejä, tarvittaessa hyväksyen väkivallan.[1]
Bostonin yliopistossa 1980-luvulla kehitetyssä MRNI-SF-asteikossa maskuliinisuuden normeja on seitsemän: naismaisuuden välttäminen, sukupuolivähemmistöjen torjuminen, omiin teknisiin kykyihin perustuva itseluottamus, kovuus, hallitsevuus, seksin tärkeys ja rajoittunut tunteellisuus.[1]
Vuonna 2003 kehitetyllä CMNI-asteikolla maskuliiniseen minäkuvaan kuuluvat voittaminen, tunteiden hallinta, riskinottaminen, väkivalta, hallitsevuus, playboymainen seksuaalisuus, itseluottamus, työn ensisijaisuus, valta naisiin nähden, homoseksuaalisuuden halveksunta ja aseman tavoittelu.[1]
Can I pet that dog?