Tonttu kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:24
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Se vähä mitä minä tunnen moottoriurheilua harrastaneita, eivät kaikki heistä ole hääppöisiä kuskeja tieliikennekriteetein arvioituna. Tekninen auton hallinta on tietenkin erinomaista, ja varmasti he pelastavat joka talvi itsensä ja autonsa kymmeniä kertoja tilanteista, joissa normikuski vetäisi pöpelikköön niin että mäki raikaa, mutta se kilpailuvietti ja vauhdin hurma tahtoo tukahduttaa järjen äänen ja aika paljon noille myös tapahtuu kolhuja, välillä pienempiä ja välillä isompia. Katsos kun ei niitä rajoja löydä, jos ei niitä välillä ylitä.
Tonttu kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:24
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Se vähä mitä minä tunnen moottoriurheilua harrastaneita, eivät kaikki heistä ole hääppöisiä kuskeja tieliikennekriteetein arvioituna. Tekninen auton hallinta on tietenkin erinomaista, ja varmasti he pelastavat joka talvi itsensä ja autonsa kymmeniä kertoja tilanteista, joissa normikuski vetäisi pöpelikköön niin että mäki raikaa, mutta se kilpailuvietti ja vauhdin hurma tahtoo tukahduttaa järjen äänen ja aika paljon noille myös tapahtuu kolhuja, välillä pienempiä ja välillä isompia. Katsos kun ei niitä rajoja löydä, jos ei niitä välillä ylitä.
No niinhän minä kirjoitin. Olen oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita niin tällainen huonompikin kuski vaarantaa vähemmän omaa ja muiden turvallisuutta.
Re: Joko on talvirenkaat alla?
Lähetetty: 03 Marras 2025, 17:41
Kirjoittaja Neutroni
Tonttu kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:39
No niinhän minä kirjoitin. Olen oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita niin tällainen huonompikin kuski vaarantaa vähemmän omaa ja muiden turvallisuutta.
No sitten käytät ja sillä hyvä. Minäkin luultavasti käyttäisin, jos asuisin pohjoisempana ja liukkaita olisi säännöllisesti muuallakin kuin kylätiellä ja omalla pihalla.
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Mä en ole harrastanut ihmeemmin mutta työkseni ajellut pari miljoonaa kilometriä.
Aika paljon jopa rekkakuskille.
Re: Joko on talvirenkaat alla?
Lähetetty: 03 Marras 2025, 17:46
Kirjoittaja JeeSe
Joskus aiemmin, ehkä edesmenneellä foorumilla, jo kerroinkin oman kokemukseni nasta- ja kitkarenkaiden erosta.
Kun toisessa autossa oli jo vähän vanhahkot (nimiä mainitsematta "laadukkaat" Michelin, made in russia) nastarenkaat ja toisessa talven tai pari ajetut (Continental Germany) kitkat.
Tuo kitkarengasvehje oli siis huollossa ja sinne korjaamolle päin ajelin nastoilla ja totesin, että ompa hiton liukasta, kun ei meinaa pysähtyä eikä päästä risteyksistä liikkeelle.
Oli semmonen vähän nollan alta, tie huurteessa keli.
No sitten hetken päästä sieltä huollosta pois ajellessa ihmettelin, että tuliko kesä sillä välin, kun sillä autolla pystyikin ajamaan ihan normaalisti.
Silloin totesin mielessäni, etten nastarenkaita enää osta.
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Rallissa kannattaakin käyttää niin pitkiä piikkejä kuin säännöt sallii.
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Mä en ole harrastanut ihmeemmin mutta työkseni ajellut pari miljoonaa kilometriä.
Aika paljon jopa rekkakuskille.
Kyllä niitä kilsoja taksissakin tulee.
Re: Joko on talvirenkaat alla?
Lähetetty: 03 Marras 2025, 17:50
Kirjoittaja Wiesti
Muistan vuosia sitten lukeneeni, että moottoriurheilua harrastavilla nuorilla oli ikätovereitaan enemmän kolareita. Hätkähdyttävä tieto. Nuoret kuskit söivät turvallisuusetunsa pois temppuilullaan.
Konemies kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 16:34
Nyky talvisin on hyvin harvoin jäätä asfaltilla. Miten kitkarengas pärjää märällä asfaltilla? Se olisi parempi kysymys.
Tänäkin syksynä on jo ollut jäätä asfaltilla ja oli Lahdessa 50 auto nipussa. Tuo märkäpito kitkarenkaalla ei sanottavasti eroa nastarenkaasta, koska molemmat kumit ovat melko samanlaisia toisessa vain on nastat lisätty.
Tässä sinulle video siitä miten autot pysähtyy jäällä 45 km tuntinopeudesta.
Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Eteläisimmän Suomen suolatuilla asfalteilla kitkat varmaan toimii ihan hyvin, mutta niin toimii ihan tavalliset kesärenkaatkin.
Itse ajan kesärenkailla kunnes kelin puolesta tarvin talvirenkaat=nastarenkaat.
Etelässä on myös paljon märkiä jäisiä pikkuteitä. Kyllä kunnon talvikelissä (pakkasta, tienpinta lähinnä jäätynyttä lunta) pärjää kitkoilla varsin hyvin. Kirkkaalla jäälläkin toimii pakkasella ihan hienosti, mut märkä jäänpinta nollakelissä tai plussalla on haastava.
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Rallissa kannattaakin käyttää niin pitkiä piikkejä kuin säännöt sallii.
Ja tieliikenteessä käyttää järkeä ainakin sen verran, ettei hengissä säilyminen ole niistä renkaiden muutamista prosenteista kiinni.
Konemies kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 16:34
Nyky talvisin on hyvin harvoin jäätä asfaltilla. Miten kitkarengas pärjää märällä asfaltilla? Se olisi parempi kysymys.
Tänäkin syksynä on jo ollut jäätä asfaltilla ja oli Lahdessa 50 auto nipussa. Tuo märkäpito kitkarenkaalla ei sanottavasti eroa nastarenkaasta, koska molemmat kumit ovat melko samanlaisia toisessa vain on nastat lisätty.
Tässä sinulle video siitä miten autot pysähtyy jäällä 45 km tuntinopeudesta.
Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Eteläisimmän Suomen suolatuilla asfalteilla kitkat varmaan toimii ihan hyvin, mutta niin toimii ihan tavalliset kesärenkaatkin.
Itse ajan kesärenkailla kunnes kelin puolesta tarvin talvirenkaat=nastarenkaat.
Etelässä on myös paljon märkiä jäisiä pikkuteitä. Kyllä kunnon talvikelissä (pakkasta, tienpinta lähinnä jäätynyttä lunta) pärjää kitkoilla varsin hyvin. Kirkkaalla jäälläkin toimii pakkasella ihan hienosti, mut märkä jäänpinta nollakelissä tai plussalla on haastava.
Eikä märällä jäällä pidä kyllä enää ne nastatkaan...
Re: Joko on talvirenkaat alla?
Lähetetty: 03 Marras 2025, 17:56
Kirjoittaja Neutroni
Wiesti kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:50
Muistan vuosia sitten lukeneeni, että moottoriurheilua harrastavilla nuorilla oli ikätovereitaan enemmän kolareita. Hätkähdyttävä tieto. Nuoret kuskit söivät turvallisuusetunsa pois temppuilullaan.
Miten niin? Ainakin meidän porukassa oli ihan selvää, että mitä vauhti-intoisempi kaveri, sitä teknisesti taitavampi, mutta sitä useammin oli oma ja joskus isän auto paskana tai korjauksessa. Rauhallisemmat pärjäsivät paljon turvallisemmin juuri siksi, että ei ollut tarvetta näyttää itselle eikä muille. Ja kun ei mennyt mukaan siihen rehvastelurinkiin, niin ei kukaan odottanut rallisuorituksia kyyditettävinäkään.
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Rallissa kannattaakin käyttää niin pitkiä piikkejä kuin säännöt sallii.
Ja tieliikenteessä käyttää järkeä ainakin sen verran, ettei hengissä säilyminen ole niistä renkaiden muutamista prosenteista kiinni.
Se muutama prosentti on noin 30% kitkarenkailla huonompi. Satasen vauhdissa jääpinnalla jarrutusmatkassa n. 50 metriä. Myös jarrutus ja väistö onnistuu nastarenkailla huomattavasti paremmin.
Konemies kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 16:34
Nyky talvisin on hyvin harvoin jäätä asfaltilla. Miten kitkarengas pärjää märällä asfaltilla? Se olisi parempi kysymys.
Tänäkin syksynä on jo ollut jäätä asfaltilla ja oli Lahdessa 50 auto nipussa. Tuo märkäpito kitkarenkaalla ei sanottavasti eroa nastarenkaasta, koska molemmat kumit ovat melko samanlaisia toisessa vain on nastat lisätty.
Tässä sinulle video siitä miten autot pysähtyy jäällä 45 km tuntinopeudesta.
Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Eteläisimmän Suomen suolatuilla asfalteilla kitkat varmaan toimii ihan hyvin, mutta niin toimii ihan tavalliset kesärenkaatkin.
Itse ajan kesärenkailla kunnes kelin puolesta tarvin talvirenkaat=nastarenkaat.
Etelässä on myös paljon märkiä jäisiä pikkuteitä. Kyllä kunnon talvikelissä (pakkasta, tienpinta lähinnä jäätynyttä lunta) pärjää kitkoilla varsin hyvin. Kirkkaalla jäälläkin toimii pakkasella ihan hienosti, mut märkä jäänpinta nollakelissä tai plussalla on haastava.
Eikä märällä jäällä pidä kyllä enää ne nastatkaan...
Al Bundy kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 17:06Varsinkaan vanhoilla kitkoilla ei tee yhtään mitään silloin kun niitä todella tarvitsisi ja vanhatkin nastat voittaa uudet kitkarenkaat.
Hyvä kuljettaja ei joudu tilanteeseen josta ainoastaan loistava kuljettaja selviäisi hengissä.
Kitkarengaskuskit kuvittelevat olevansa keskivertoa parempia, mutta yhtä kädettömiä ovat kuin suuri osa kuskeista. Meikäläinen käynyt aikoinaan lukuisia liukkaan kelin ajokoulutuksia ja harrastanut myös rallia. Sen olen niistä oppinut, että kannattaa käyttää nastarenkaita.
Mä en ole harrastanut ihmeemmin mutta työkseni ajellut pari miljoonaa kilometriä.
Aika paljon jopa rekkakuskille.
Kyllä niitä kilsoja taksissakin tulee.
Olet siis ajanut täysiä työpäiviä taksia 30 vuotta.