Nasty76 kirjoitti: ↑05 Touko 2024, 19:40
Kai tollasen rusetin idea juuri potkuri käytössä on se ettei ilma pääse pyörteilemään siellä kärjessä. Näin ainakin itse ymmärsin kun tuohon ekaa kertaa törmäsin ja tutkin asiaa. Onhan matkustaja koneissa useissa juuri wingletit jotka vähentää Siiven kärki pyörteitä ja tekee koneesta taloudellisimman koska ilmeisesti se pyörteilevä ilma tuo vastusta koneen liikkumiseen. Vedessä pyörivissä potkureissa taas kavitaatio on ongelma ja käsittääkseni tollanen loppumaton rusetti ei aiheuta niin helposti kavitaatiota.
Mitä tapahtuu jos käännät siiven kärjet alas.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 06 Touko 2024, 14:52
Kirjoittaja Nasty76
ainakin maaefektissä lentävissä vehkeissä käännetään siivenkärjet alaspäin näin saadaan todennäköisemmin ilma kimpoamaan maasta takas siipeen joka tuo lisää nostetta maaefektissä operoitaessa.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 06 Touko 2024, 15:41
Kirjoittaja Tuulispää
Nasty76 kirjoitti: ↑06 Touko 2024, 14:52
ainakin maaefektissä lentävissä vehkeissä käännetään siivenkärjet alaspäin näin saadaan todennäköisemmin ilma kimpoamaan maasta takas siipeen joka tuo lisää nostetta maaefektissä operoitaessa.
Vai nostaako se painetta siiven alla ?
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 06 Touko 2024, 20:37
Kirjoittaja Tuulispää
Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Touko 2024, 15:55
Aerodynamiikan opuksissa ongelmat siiven kärjessä esitetään johtuvan siitä, että paine-ero siiven ylä ja alapinnan välillä aiheuttaa ilman pyrkimyksen "lipsahtaa" tai pyörähtää siiven kärjen ympäri siiven toiselle puolelle. Koska korkeampi paine pyrkii tietyisti matalamman puolelle.
Pystyyn nostettu siiven kärki siis ilmeisesti toimii seinämänä joka tavallaan poistaa tämän mahdollisuuden. Samoin kärjettömässä silmukkasiivessä ei tätä ongelmaa ole kaiketi sitten ollenkaan.
Se lisää siiven pituutta myös.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 06 Touko 2024, 21:04
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: ↑06 Touko 2024, 20:37
Se lisää siiven pituutta myös.
Jos kärkeä ei käännetä ylös-, alas- tai sekäettä suuntiin, niin kärkipyörteen estäminen tarkoittaa siiven jatkamista reilusti ulospäin koneesta.
Koneen kärkiväli (leveys) pitenisi monta metriä, ja se taas toisi omat hankaluudet lentokentällä.
Alaspäin kääntäminen taas tuo riskin että se osuu maa-ajoneuvoihin yms.
Tuulispää kirjoitti: ↑06 Touko 2024, 20:37
Se lisää siiven pituutta myös.
Jos kärkeä ei käännetä ylös-, alas- tai sekäettä suuntiin, niin kärkipyörteen estäminen tarkoittaa siiven jatkamista reilusti ulospäin koneesta.
Koneen kärkiväli (leveys) pitenisi monta metriä, ja se taas toisi omat hankaluudet lentokentällä.
Alaspäin kääntäminen taas tuo riskin että se osuu maa-ajoneuvoihin yms.
Mielestäni ei ole sama käännetäänkö ne alas vai ylös.
Linnut ovat kehittäneet tuon kärkipyörteen vaimentamisen aikojen saatossa:
Screenshot from 2024-05-07 11-52-45.png (71.4 KiB) Katsottu 325 kertaa
Tuli mieleen tuosta matkustajakoneiden siiven kärjen muodosta - mitä jos pystysuoraan kaartuvaa kärkeä taittaisi siten että se vääntää ilmavirtausta hieman poispäin koneesta ? Tämä voisi estää kärkipyörrettä tehokkaammin. Toki koneen vastus kasvaisi hieman mutta kokonaisvaikutus saattaisi olla polttoaineenkulutusta pienentävä.
No juu, totta kai ovat kokeilleet tämän tuulitunnelissa ja todenneet että ei toimi.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 07 Touko 2024, 12:05
Kirjoittaja Tuulispää
JMe1 kirjoitti: ↑07 Touko 2024, 12:00
Linnut ovat kehittäneet tuon kärkipyörteen vaimentamisen aikojen saatossa:Screenshot from 2024-05-07 11-52-45.png
Tuli mieleen tuosta matkustajakoneiden siiven kärjen muodosta - mitä jos pystysuoraan kaartuvaa kärkeä taittaisi siten että se vääntää ilmavirtausta hieman poispäin koneesta ? Tämä voisi estää kärkipyörrettä tehokkaammin. Toki koneen vastus kasvaisi hieman mutta kokonaisvaikutus saattaisi olla polttoaineenkulutusta pienentävä.
No juu, totta kai ovat kokeilleet tämän tuulitunnelissa ja todenneet että ei toimi.
Comacin uusimmassa on näin.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 07 Touko 2024, 12:44
Kirjoittaja Susa
Kärkipyörteen estämiseksi on monenlaista ratkaisua käytetty.
Re: Lentotekniikka
Lähetetty: 07 Touko 2024, 13:55
Kirjoittaja Tuulispää
Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑07 Touko 2024, 13:28
Harrierissa näin. Toki kyseessä erikoisempi laitos, sovelluksena.
Ja haastava kuulemma lentää suoraan pisteestä A pisteeseen B.
Tuo on anhedral...sillä kompensoidaan se että siipi on kiinnitetty hävittäjässä ylös.