Miksi sillä pitäisi olla joku kohta? Ei aivot ole mikään lokerosysteemi, jossa on oma paikkansa jokaiselle prosessille. Aistihavainnot kyllä esikäsitellään tietyillä alueissa ja samoin eism. lihasten hallintaan liittyy selkeitä aivoalueita. Mutta näissä ylemmän tason tiloissa on mukana eri alueita ja kyse on ilmiesti jonkinlaisesta viritystilasta (ajattelen itse toiminnallisia aivoverkkoja lähinnä tällaisina viritettyinä systeemeinä)ID10T kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 11:07Tietoisuutta ei siinä mielessä ole olemassa, että emme havaitse sitä objektiivisesti mitenkään. Aivoista ei siis ole osoitettavissa kohtaa, jossa tietoisuus sijaitsee.KultaKikkare kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 10:58Kyl tietoisuus on mun mielestä olemassa, se on se missä syntyy illuusioita kuten Ego. Ja jos ajattelee että tietoisuus on myös illuusio niin missä se illuusio sitten syntyy ja koetaan?ID10T kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 10:50Eikä tietoisuuttakaan ole todellisuudessa. Silti keskustelemme siitä.KultaKikkare kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 10:38Mut egoa ei ole todellisuudessa olemassa sen enempää kuin jumalaakaan.ID10T kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 10:35Itse näkisin niin, että jumalakäsitys on asia, jota tietoisuus käsittelee, ei osa tietoisuutta. Tietoisuus on tavallaan siis todellisuuden hahmotukseen käytettävä työkalu, eikä sisällä itsessään todellisuuskäsitystä.KultaKikkare kirjoitti: ↑27 Touko 2024, 09:59Tietoisuudessahan jumalakäsitys kuitenkin sijaitsee suurella osalla ihmisiä, ja kuvaa tossa kai lähinnä tunnetta mitä tuntee tai millä suhtautuu kaikkeuteen. Ihmisen tunnetason suhde universumiin, tjsp.Egolla on tietenkin suuri merkitys.KultaKikkare kirjoitti: Hawkinsin mukaan ihminen ei voi pelkällä rationaalisuudella ja loogisuudella saavuttaa korkeampia tietoisuuden tasoja. Ego on silloin liian suuressa roolissa.
![]()
Tietoisuuden neurokorrelaatteja pystyy kyllä havaitsemaan siinä missä vaikka radioaaltojakin. Tietenkin ne ovat vain heijastumia tietoisuuden prosessista ja niiden yhteys ne tuottaviin neuroprosesseihin on huonommin tunnettu kuin radiolähettimen (ja sen tuottaman sisällön) yhteys sen tuottamiin aaltoihin.