Poll: Ateisti vai uskovainen
Re: Poll: Ateisti vai uskovainen
Kysely lienee siitä miten vahvasti uskoo jumalan olemassaoloon.
Tuohon olemassaolo asiaan, onko vai eikö ole olemassa, ei minulla ole mitään näkemystä. On tai ei ole olemassa, ihan sama.
Jumalat ovat ihan harmittomia, jos ovat olemassa, eivät tee mitään, eivät näy reaalimaailmassa missään.
Tuohon olemassaolo asiaan, onko vai eikö ole olemassa, ei minulla ole mitään näkemystä. On tai ei ole olemassa, ihan sama.
Jumalat ovat ihan harmittomia, jos ovat olemassa, eivät tee mitään, eivät näy reaalimaailmassa missään.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Eli...Psykiatri on uskossa jos on varma siitä että potilaalla on harhaluuloja?Deedee kirjoitti: ↑30 Tammi 2025, 19:35Tuota voi sanoa uskomukseksi, mutta se voi olla myös harhaluulo.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑30 Tammi 2025, 18:24 Itselläni ei ole mitään harhaluuloja mutta olen täysin varma siitä että joidenkin heikkolahjaisten mielestä jumala (joku niistä) on olemassa.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?vahva_virtanen kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 05:55 Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Ei tarvitse uskoa saatanaan koska saatana on mainittu jeesusristittyjen raamatussa joten sen täytyy olla totta. Jeesusristittyjen raamattuunkaan ei tarvitse uskoa. Minä olen ihan omin silmin nähnyt sellaisen kirjakaupassa joten sen täytyy olla täyttä totta niinkuin Maon pienen punaisen kirjankin vaikkei uskoisikaan.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 05:56 Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?
Kruksasin kohdan "Jotain muuta kuin nuo kolme" ja lähinnä siksi, koska uskonnoton vaihtoehtoa ei ollut tarjolla.
"Uskonnottomuus on elämänkatsomus, joka ei ole uskonnollinen. Sana uskonnoton viittaa asiaan, joka ei perustu uskontoon tai jossa ei ole uskontoa. Ajatuksenvapaus, jonka periaatteet ilmaistaan kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa, suojaa sekä uskonnottomia että uskonnollisia vakaumuksia."
Uskonnottomuus - Wikipedia
Wikipedia
"Uskonnottomuus on elämänkatsomus, joka ei ole uskonnollinen. Sana uskonnoton viittaa asiaan, joka ei perustu uskontoon tai jossa ei ole uskontoa. Ajatuksenvapaus, jonka periaatteet ilmaistaan kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa, suojaa sekä uskonnottomia että uskonnollisia vakaumuksia."
Uskonnottomuus - Wikipedia
Wikipedia
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri
— Sari Virlander
"Uskoa" on kaksimerkityksinen sana. Se voi jumalan tarkoittaa olemassaolon olettamista tai sitoutumista tiettyyn jumalaan. Uskovaisuus (minusta) on aktiivinen tila, valinta. Teisti ei kuvaa tuota sitoutumista, vaikkei tietysti sitä estäkään. Se on vai käsitys jumalien olemassaolosta ja ateistin vastakohta.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 05:56Voiko Saatanaan uskoa ellei usko kristittyjen jumalaan?vahva_virtanen kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 05:55 Onko saatana joku jumala? Sehän tipahti taivaalta ja upposi helvettiin asti kun se oikea jumala hiukan hermostui.
Persoonalliseen saatanaan uskova (näitä on satanisteissakin, saatananpalvojat tietysti ilman muuta) on teisti. Uskoivaiseksikin sanoisin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Agnostismi taas on kannanotto tietoon, vähän eri akseli. Jos oma persoona on sellainen, että voi uskoa ilman varmaa tietoa, uskovainenkin voi olla agnostikko. Tai ateisti voi olla.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
-
Märkäruuti
- Reactions:
Tästä olen samaa mieltä. Agnostismi kuuluu paremminkin tietoteoriaan kuin teologiaan. Pidän väitettä jumalasta samaan kategoriaan kuuluvana kuin kuuluisaa Russelin teekannua. En voi todistaa, etteikö sellaista olisi olemassa, vaikka käytännössä tiedän varmuudella, miten asia on. "Epäilynkin pitää joskus loppua... (L.W. )
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Sen vuoksi uskomiset voikin työntää saatanan anaaliin kun kukaan uskovainen ei uskalla kertoa mitä kulloinkin tarkoittaa. Rykäistään vain ilmoille joku idioottimainen sana josta uskovainen voi sitten ruveta taistelemaan jos sanomisia ei ymmärretä sillä tavalla kuin hän itse haluaisi.
Olen keskivahva ateisti, sillä mitään ei voi tietää varmasti. Saatamme olla jopa jumalan itsensä laatimassa simulaatiossa 
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Tällä palstalla on parikin sellaista kirjoittelijaa jotka todellakin elävät pääkoppansa sisällä mellastavan jumalan laatimassa simulaatiossa.
Viimeksi muokannut vahva_virtanen, 31 Tammi 2025, 08:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen ehdottomasti pohjimmiltani agnostikko, koska varmuutta ei ole. Ehkä ignostikko. Mutta kun teen johtopäätöksen faktojen yms tiedon pohjalta, se on ateistinen ja käytännössä toimin sen pohjalta. Mutta mitään tarvetta lyödä asia (omassa päässä) lukkoon ei ole.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑31 Tammi 2025, 08:12En ole koskaan huomannut ajatella näin limittäin. Tai tavallaan olen, mutta en ole aivan.
Pidin sanamuodosta "kannanotto tietoon".
Eli yleensä näissä, kuten myös nyt, valitsen "ateisti".
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Yleisön pyynnöstä äänestin uskovainen ja kiroan samalla ateistit helvetin kuumimpaan nurkkaan.