Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 20:48
Miten se voisi olla ongelma jos lavat liikkuu vaikka 5 x äänennopeudella ?
Sama ongelma kuin perämoottorissa, potkuri alkaa gavitoimaan ja työntövoima romahtaa. Eli potkuri ei pysty tekemään paine-eroa lapansa etu- ja takapuolen välille.
Lentokoneen potkuri, kuten veneenkin, tarvitsee luistoa voidakseen kiidättää konetta eteenpäin.
No mitenkäs hypersooniset koneet sitten voivat lentää ?
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 20:48
Miten se voisi olla ongelma jos lavat liikkuu vaikka 5 x äänennopeudella ?
Sama ongelma kuin perämoottorissa, potkuri alkaa gavitoimaan ja työntövoima romahtaa. Eli potkuri ei pysty tekemään paine-eroa lapansa etu- ja takapuolen välille.
Lentokoneen potkuri, kuten veneenkin, tarvitsee luistoa voidakseen kiidättää konetta eteenpäin.
No mitenkäs hypersooniset koneet sitten voivat lentää ?
Kuten esimerkiksi mikä kone?
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 20:48
Miten se voisi olla ongelma jos lavat liikkuu vaikka 5 x äänennopeudella ?
Sama ongelma kuin perämoottorissa, potkuri alkaa gavitoimaan ja työntövoima romahtaa. Eli potkuri ei pysty tekemään paine-eroa lapansa etu- ja takapuolen välille.
Lentokoneen potkuri, kuten veneenkin, tarvitsee luistoa voidakseen kiidättää konetta eteenpäin.
No mitenkäs hypersooniset koneet sitten voivat lentää ?
Kuten esimerkiksi mikä kone?
Vaikka Skylon:
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 21:45
Kirjoittaja Susa
mutta eihän tuo ole potkurikone.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Puhallinmoottori ja suihkumoottori ovat hieman toisistaan poikkeavia laitteita.
Kun näytät olevan pihalla nykylentokoneiden moottoritekniikasta, ortodoksipoliisia uhmaten, voin suositella tätä koostettani: ”Liikennelentokoneiden turbiinimoottoreista”, ettei sun tarvitse joutua naurun alaiseksi tietämättömyydestäsi.
Se on ketjussa "Lentokoneet ja Ilmailu" ja nettiosoite : https://www.dropbox.com/s/akb1pyvz6ay3w ... a.pdf?dl=0
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 21:58
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 21:45
mutta eihän tuo ole potkurikone.
Mutta se lentää silti ilmassa...kuten potkurin lapa.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 22:04
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 21:58
Mutta se lentää silti ilmassa...kuten potkurin lapa.
tarkoittanet siiven nostetta. potkurissa on se ikävä puoli, että jokaisen lavan edelllä menee edellinen lapa, eikä ilma ehdi paikata edellisen lavan syrjäyttämää ilmaa.
aivan kuten siinä veneenpotkuri tapauksessakin. paine-ero lavan molemminpuolin ei riitä voiman tuottamiseen.
sutii kuin kesärengas jäätiköllä.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 21:58
Mutta se lentää silti ilmassa...kuten potkurin lapa.
tarkoittanet siiven nostetta. potkurissa on se ikävä puoli, että jokaisen lavan edelllä menee edellinen lapa, eikä ilma ehdi paikata edellisen lavan syrjäyttämää ilmaa.
aivan kuten siinä veneenpotkuri tapauksessakin. paine-ero lavan molemminpuolin ei riitä voiman tuottamiseen.
sutii kuin kesärengas jäätiköllä.
Ei kai se hypersoonisessa vauhdissa kerkeä jos on yksilapainen ?
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 21:58
Mutta se lentää silti ilmassa...kuten potkurin lapa.
tarkoittanet siiven nostetta. potkurissa on se ikävä puoli, että jokaisen lavan edelllä menee edellinen lapa, eikä ilma ehdi paikata edellisen lavan syrjäyttämää ilmaa.
aivan kuten siinä veneenpotkuri tapauksessakin. paine-ero lavan molemminpuolin ei riitä voiman tuottamiseen.
sutii kuin kesärengas jäätiköllä.
Ei kai se hypersoonisessa vauhdissa kerkeä jos on yksilapainen ? Mieti jos lapa on 5 metriä.
Laske se.
Lapa kiertää 15.7 metriä..siis kärki....per kierros.
20 000 rpmllä ollaan 5 x äänenopeudessa.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 22:10
Kirjoittaja Susa
ja kierrosnopeus sekä lapakulma olisivat mitä
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 22:12
Kirjoittaja Tuulispää
Susa kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 22:10
ja kierrosnopeus sekä lapakulma olisivat mitä
Oli mitä hyväjää mutta lapa piti liikkua 5 x äänenopeudessa.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 15 Huhti 2023, 22:13
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: ↑15 Huhti 2023, 22:12
lapa piti liikkua 5 x äänenopeudessa.
eli ei nosto tai vetovoimaa, pelkkää sutimista
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla