Taitaa keskilämpötilakin nousta aika ylös viileästä alkukuusta huolimatta. On se ilimoja piellyt. Onneksi on jäähdytyslaite kämpässä.
Sää-ketju
-
Elämänsankari
- Reactions:
Re: Sää-ketju
2010 oli heinäkuussa Puumalassa keskilämpötila 23 astetta ilmatieteenlaitoksen mukaan, ei taida tänä vuonna se rikkoontua mutta tällä tahdilla varmaan aika korkeisiin lukemiin päästään.
Kuuma. Jäät sulaa tuopissa hetkessä...
-
PaikallaMärkäruuti
- Reactions:
Nykäskylässä 2010 oli keskilämpötilaltaan 21,3 C, mikä on 4,3 astetta vertailukeskiarvon yläpuolella ja aika ylivoimainen ennätys. Toiseksi lämpimin on vain 3,3 yli tavanomaisen. Tämä kuu tuskin noihin lukemiin pääsee viileästä alkukuusta johtuen, vaikka nyt onkin ollut varsin pitkä hellejakso.Elämänsankari kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 10:12 2010 oli heinäkuussa Puumalassa keskilämpötila 23 astetta ilmatieteenlaitoksen mukaan,
Minulla on kirjamerkeissä sivusto, johon tulee parin päivän viiveellä vuorokauden keskilämpötila. Tähän mennessä (23.07.) heinäkuu on n. 1,8 astetta vertailukeskiarvon yläpuolelle ja se tulee nousemaan vielä selvästi. Ennen 2000 lukua vastaavaan keskilämpötilaan on heinäkuussa päästy kolme kertaa 1961 alkaneessa tilastossa.
Ikimoja pitelee. Onneksi on koneellinen jäähdytys kämpässä.
-
Elämänsankari
- Reactions:
Otin Puumalan vain siksi koska väittivät että tuo on suomen ennätys, se on hyvä koska koko suomea voi nyt siihen verrata.Märkäruuti kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 14:05Nykäskylässä 2010 oli keskilämpötilaltaan 21,3 C, mikä on 4,3 astetta vertailukeskiarvon yläpuolella ja aika ylivoimainen ennätys. Toiseksi lämpimin on vain 3,3 yli tavanomaisen. Tämä kuu tuskin noihin lukemiin pääsee viileästä alkukuusta johtuen, vaikka nyt onkin ollut varsin pitkä hellejakso.Elämänsankari kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 10:12 2010 oli heinäkuussa Puumalassa keskilämpötila 23 astetta ilmatieteenlaitoksen mukaan,
Minulla on kirjamerkeissä sivusto, johon tulee parin päivän viiveellä vuorokauden keskilämpötila. Tähän mennessä (23.07.) heinäkuu on n. 1,8 astetta vertailukeskiarvon yläpuolelle ja se tulee nousemaan vielä selvästi. Ennen 2000 lukua vastaavaan keskilämpötilaan on heinäkuussa päästy kolme kertaa 1961 alkaneessa tilastossa.
Ikimoja pitelee. Onneksi on koneellinen jäähdytys kämpässä.
Yksittäisten paikkakuntien kohdalla näin ei ole.
-
PaikallaMärkäruuti
- Reactions:
Nyt kelpaa savolaisten uida.
Ylen mukaan Saimaa Lauritsala veden lämpö 26,2. Ennätys on vuodelta 2021 ja on vain 0,1 astetta korkeampi, joten mennee rikki kuten 25 asteen helleputken pituusennätyksetkin jo meni Lapissa ja koko maassa 30 asteen helleputken pituusennätys. "Suomen ympäristökeskuksen mittaushistoria ulottuu vuoteen 1920 asti."
Saisi tuo jo vähän viilentyä. Ei viitsi lakkasuolle tällä ilmalla lähteä ja mustikatkin alkavat olla kypsiä.
Ylen mukaan Saimaa Lauritsala veden lämpö 26,2. Ennätys on vuodelta 2021 ja on vain 0,1 astetta korkeampi, joten mennee rikki kuten 25 asteen helleputken pituusennätyksetkin jo meni Lapissa ja koko maassa 30 asteen helleputken pituusennätys. "Suomen ympäristökeskuksen mittaushistoria ulottuu vuoteen 1920 asti."
Saisi tuo jo vähän viilentyä. Ei viitsi lakkasuolle tällä ilmalla lähteä ja mustikatkin alkavat olla kypsiä.
-
PaikallaMärkäruuti
- Reactions:
Minulta se väite meni ohi. Helleputkien ennätykset taisivat kaatua, mutta ei keksilämpötila. Heinäkuun keskilämpötilan ennätystä ei ole voitu missään uutisoidakaan, kun heinäkuu jatkuu vielä melkein viikon.Elämänsankari kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 14:17 Otin Puumalan vain siksi koska väittivät että tuo on suomen ennätys
Täytyy sanoa, että alan jo kyllästymään tähän 2 viikkoa jatkuneeseen ilmastoon. Parin päivän sää voisi virkistää kummasti.
Jahas, melko monipuolinen tää nordicweather eikä pukkaa mainoksia niinko blitzortung.
-
Elämänsankari
- Reactions:
Näin on. Meillä ei ole vielä mennyt 30 astetta rikki mutta ei se kauas ole jäänyt. Itse lämpö ei niin haittaa mutta tuo auringon paahde ketuttaa. Olen hyvin vaalea blondi enkä minä rusketu, ainoastaan punoitan. Viime kesä meni helpommin kun lämpö tuli aikaisemmin niin ehti jo iho tottua. Nyt kun alkukesä meni takki päällä sadetta pidellessä niin tämä paahde on paskamaista.
No ei se auta kun aamulla ylös puoli viideltä ja ulos, sitten taas puolilta päivin sisään viileään ja jatketaan illalla. Tuo kaste vain alkaa olla jo riesana aamulla varsinkin varjopaikoissa.
-
Elämänsankari
- Reactions:
Pari kolme päivää ei haittaa, pari kolme viikkoa kyllä.Justis kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 17:04Näin on. Meillä ei ole vielä mennyt 30 astetta rikki mutta ei se kauas ole jäänyt. Itse lämpö ei niin haittaa mutta tuo auringon paahde ketuttaa. Olen hyvin vaalea blondi enkä minä rusketu, ainoastaan punoitan. Viime kesä meni helpommin kun lämpö tuli aikaisemmin niin ehti jo iho tottua. Nyt kun alkukesä meni takki päällä sadetta pidellessä niin tämä paahde on paskamaista.
No ei se auta kun aamulla ylös puoli viideltä ja ulos, sitten taas puolilta päivin sisään viileään ja jatketaan illalla. Tuo kaste vain alkaa olla jo riesana aamulla varsinkin varjopaikoissa.
Selibaatissakin joutuu olemaan kun ei innosta, no ei toistakaan nyt oikein. Enkä ole edes kauhean vanha.
Kunnosta huolta pitäminenkin ottaa nyt takapakkia mut otetaan sit takaisin kun kelit viilenee.
-
PaikallaMärkäruuti
- Reactions:
Eilen 30,8 ja viimeinen lukema tänään 30,0 virallisella asemalla. Tänään tuuli vähän ja aurinkokin oli välillä pilven takana, kun olin lapsenlasten kanssa rantsussa. Tuntui paljon vähemmän tukalalta kuin muutama aste viileämpi ilma, mutta täysin tyyni ja kostea keli suorassa auringonpaisteessa.
Ei pelkkä astemäärä kaikkea vaikuta ja siksi ilmatieteenlaitos esittää myös lukeman "tuntuu kuin."
Onni onnettomuudessa on se, että aurinko ei enää lämmitä, vaan kaikki lämpö tulee hiilidioksidista.Märkäruuti kirjoitti: ↑25 Heinä 2025, 18:26Eilen 30,8 ja viimeinen lukema tänään 30,0 virallisella asemalla. Tänään tuuli vähän ja aurinkokin oli välillä pilven takana, kun olin lapsenlasten kanssa rantsussa. Tuntui paljon vähemmän tukalalta kuin muutama aste viileämpi ilma, mutta täysin tyyni ja kostea keli suorassa auringonpaisteessa.
Ei pelkkä astemäärä kaikkea vaikuta ja siksi ilmatieteenlaitos esittää myös lukeman "tuntuu kuin."
Siis kun nyt on ollut ilmastoa jo pari viikkoa, niin toivoisin, että tulisi SÄÄ edes pariksi päiväksi. Kyllähän etelässäkin on kiva käydä, mutta ei siellä kovin kauaa viihdy.