Minulla on myös tieteellinen maailmankatsomus. Kaikkeus on ikuinen ja mahtava. Jossakin ikuisessa perustilassa, syntymätön, alkamaton luomaton. Koostuu galakseista ja tyhjistä alueista.Vän kirjoitti: ↑01 Helmi 2025, 07:24Ok. Minäkin koetan pysyä ketjun aiheessa. Oma maailmankatsomukseni universumista on tieteellinen maailmankatsomus. Valtavirtatieteen näkemys universumista on oikein. Universumi on alkanut ja laajenee. Jumalaa ei ole olemassa, mutta matematiikka on. Valonnopeus on vakio c jne. Ufoja ei ole, mutta elämään muualla suhtaudun agnostisesti. Saattaapi sitä elämää olla jossain muualla tai saattaapi olla olematta. Emme tiedä. Ihmisen tietoisuus päättyy aivokuolemassa ja mitään sielua ei ole. Ei ole olemassa kummituksia, henkiä, keijuja, tonttuja, tai mitään muitakaan henki- tai taikaolentoja. Siinä se pähkinänkuoressa. Mikä on sinun maailmankatsomuksesi universumista?OlliS kirjoitti: ↑01 Helmi 2025, 00:39Tässä keskustelussa keskustellaan nyt maailmankatsomuksesta tieteen lisäksi. Millainen on sinun maailmankatsomuksesi universumista? Jumalaa ei ole, mitä muuta sitten?Märkäruuti kirjoitti: ↑01 Helmi 2025, 00:13Minun mielestäni sellaista suhdetta ei ole olemassa, koska mitään Jumalaakaan ei ole.
Jos Jemina on uskossaan tyytyväinen elämäänsä, niin olen vilpittömästi iloinen hänen puolestaan. Ei minulla ole pienintäkään syytä yrittää horjuttaa Jeminan uskoa. Sinäkin saisit varmaan olla mormonismissasi palstalla melko rauhassa, kun et väkisin yrittäisi sekoittaa puhtaasti uskonnollisia uskomuksia tieteeseen.
Jumala on olemassa ja luonut maapallon, muttei kaikkeutta. Valtavirran käsitys, BB sopii aika hyvin osauniversumimme, mutta kaikkeus on ikuinen, eikä laajene. On galaksien verkoston perustilassa, ja alut ovat paikallisia. GR kaavat muutetaan tällaiseen kokonaiskuvaan sopiviksi.
Tieteen ja uskon välillä ei ole minkäänlaista ristiriitaa. Eri alueet vaan. Ristiriita on ateismin ja teismin välillä ja pysyy. Teistinen maailmankatsomus saa olla tieteellinen, filosofinen ja uskonnollinen yhtä aikaa.
Kuolematon sielu on. Henkimaailma on, kummituksia, keijuja, tonttuja ja enkeleitä on siellä. On myös aineellisia enkeleitä.