Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 16 Huhti 2023, 09:25
Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Tiedepalsta keskustelufoorumi
https://tiedepalsta.fi/
Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Mielikuvituskoneelle varmaan helppo juttu, miten aioit toteuttaa moottorin jäähdytyksen
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 09:29Mielikuvituskoneelle varmaan helppo juttu, miten aioit toteuttaa moottorin jäähdytyksen
Et taida ymmärtää, mitä tarkoitttaa kun työntövoiman kasvu alkaa laskea?Tuulispää kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 09:25Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Et ymmärrä ilmiötä. Putolevin lavan kärjet eivät vahingossa liiku M 1.09 nopeudella.Kontra kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 11:15Et taida ymmärtää, mitä tarkoitttaa kun työntövoiman kasvu alkaa laskea?Tuulispää kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 09:25Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Eli X-Y-koordinaatistossa origosta tietyllä kulmakeroimella lähtevän suoran kulmakerroin alkaa laskea tietyllä x:n arvolla. Eli kuvaaja alkaa kaartaa laskevasti.
Minä tuolla edellä äskettäin kerroin juuri tuon saman asian. Eli puhalliturbiinilla puhaltimen siipien etu-ja takareuvat ovat terävät, jolloin kehänopeus voidaan nostaa nopeuteen 1,5 Mach.
No juu, sinä kun avasit tämän ketjun, onhan sulla oikeus ja vevollisuuskin toimia politrukkina, ettei täällä mitään potkuritekniikasta keskustella, eikä ainakaan mitään laskuja aleta laskeskella.
Mutta kun se kone ei etene 6m yhdellä potkurin kierroksella. Kun rupelli pyörii suurella nopeudella se alkaa sakkaamaan, ja edellisen lavan jättämä pyörre haittaa seuraavan lavan "ilman saantia" lisäten sakkaamista ja se taas seuraavan...Kontra kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 07:16 Mitenkäs tuo käsityksesi on selitettävissä?
Kun potkurin yhdellä kierroksella kone liikkuu esim 6 m eteenpäin, seuraava lapa haukkaa aina paikallaan olevaa uutta ilmaa, kun edellisen lavan liikuttama ilma on jäänyt taakse. Kaksilapaisella potkurilla toinen lapa on 3 metriä edellä edellisen lavan reittiä ympäröivän ilman suhteen.
En halua olla mikään politrukki mutta jos ottaa huomioon ketjun avausaiheen niin silloin aletaan mennä aika kauas siitä. On tietysti totta että äänen nopeus ylitettiin ilmeisesti jo 40 luvulla mutta ei se nyt omassa teoriassaan liity varsinaiseen aiheeseen joka oli tekniikan kehittyminen mainitulla ajankohdalla eikä teoreettisista fysiikan väännöistä. Keskustelun pitäisi olla rajattu siihen tiettyyn aihepiiriin mitä se käsittelee. Ainakin omasta ja äitin mielestä keskustelu on silloin paljon järkevämpää ja mielekkäämpää.