Sivu 13/21

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 09:25
Kirjoittaja Tuulispää
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:23
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:01 Potkurin saavuttaessa äänenopeuden se alkaa menettää tehoa koska sen aerodynamiikka on useimmiten tehty subsoonisille alueille...ja supersooninen potkuri tarvisi moniverroin enemmän tehoa pyöriäkseen supersoonisesti.
Mitä tarkoitat "potkurin saavuttaessa äänennopeuden se alkaa menettää tehoa"? Potkurilavan kärjen lähestyessä äänen nopeutta, potkurin työntövoiman kasvu alkaa laskea.
Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 09:29
Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:24 On selvää, ettei siis tämä koskaan liiku äänennopeudella, mutta siivissä saattaa virtaus olla lähellä sitä.

Mutta voisko se saavuttaa 1000 km/t ?

Speed_demon_Racer_2023_C02.JPG
Mielikuvituskoneelle varmaan helppo juttu, miten aioit toteuttaa moottorin jäähdytyksen

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 09:30
Kirjoittaja Tuulispää
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:29
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:24 On selvää, ettei siis tämä koskaan liiku äänennopeudella, mutta siivissä saattaa virtaus olla lähellä sitä.

Mutta voisko se saavuttaa 1000 km/t ?

Speed_demon_Racer_2023_C02.JPG
Mielikuvituskoneelle varmaan helppo juttu, miten aioit toteuttaa moottorin jäähdytyksen

Aivan kuten Check Matessa..spinnerin ja cowlingin väliin jää 5 cm gäpi.
checkmate3.jpg

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:10
Kirjoittaja Tuulispää
10% paksu transsooninen siipi näyttäisi suurinpiirtein tältä...jolla teoriassa päästäisiin lähelle äänennopeutta.
Speed_demon_Racer_2C2.JPG
Speed_demon_Racer_2C2.JPG (43.72 KiB) Katsottu 273 kertaa

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:15
Kirjoittaja Kontra
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:25
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:23
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:01 Potkurin saavuttaessa äänenopeuden se alkaa menettää tehoa koska sen aerodynamiikka on useimmiten tehty subsoonisille alueille...ja supersooninen potkuri tarvisi moniverroin enemmän tehoa pyöriäkseen supersoonisesti.
Mitä tarkoitat "potkurin saavuttaessa äänennopeuden se alkaa menettää tehoa"? Potkurilavan kärjen lähestyessä äänen nopeutta, potkurin työntövoiman kasvu alkaa laskea.
Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Et taida ymmärtää, mitä tarkoitttaa kun työntövoiman kasvu alkaa laskea?

Eli X-Y-koordinaatistossa origosta tietyllä kulmakeroimella lähtevän suoran kulmakerroin alkaa laskea tietyllä x:n arvolla. Eli kuvaaja alkaa kaartaa laskevasti.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:16
Kirjoittaja Tuulispää
Mach_Buster_yea_right_02.jpg
Mach_Buster_yea_right_02.jpg (73.39 KiB) Katsottu 270 kertaa
Sen sijaan jos halutaan päästä kovempaa kuin äänenopeutta tarvii potkurin olla kuin veitsen terä.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:16
Kirjoittaja Tuulispää
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:15
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:25
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:23
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 09:01 Potkurin saavuttaessa äänenopeuden se alkaa menettää tehoa koska sen aerodynamiikka on useimmiten tehty subsoonisille alueille...ja supersooninen potkuri tarvisi moniverroin enemmän tehoa pyöriäkseen supersoonisesti.
Mitä tarkoitat "potkurin saavuttaessa äänennopeuden se alkaa menettää tehoa"? Potkurilavan kärjen lähestyessä äänen nopeutta, potkurin työntövoiman kasvu alkaa laskea.
Ei se ihan niin mene...Tu-95 lavat ovat yliäänipuolella kärjistään..sillä saavutetaan massiivisesti lisää tehoa.
Et taida ymmärtää, mitä tarkoitttaa kun työntövoiman kasvu alkaa laskea?

Eli X-Y-koordinaatistossa origosta tietyllä kulmakeroimella lähtevän suoran kulmakerroin alkaa laskea tietyllä x:n arvolla. Eli kuvaaja alkaa kaartaa laskevasti.
Et ymmärrä ilmiötä. Putolevin lavan kärjet eivät vahingossa liiku M 1.09 nopeudella.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:33
Kirjoittaja Kontra
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:16 Mach_Buster_yea_right_02.jpg

Sen sijaan jos halutaan päästä kovempaa kuin äänenopeutta tarvii potkurin olla kuin veitsen terä.
Minä tuolla edellä äskettäin kerroin juuri tuon saman asian. Eli puhalliturbiinilla puhaltimen siipien etu-ja takareuvat ovat terävät, jolloin kehänopeus voidaan nostaa nopeuteen 1,5 Mach.

Kyllähän täällä olisi mukava keskustella, mutta kun keskustelukumppani taitaakin olla peruskoulun ala-astelainen, kun ei ymmärrä lukea mitä muut kirjoittavat, ja kun ei osaa laskea miten monta metriä kone liikkuu yhdellä potkurikierroksella.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:34
Kirjoittaja Stalker
Tuulispää kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:16 Mach_Buster_yea_right_02.jpg

Sen sijaan jos halutaan päästä kovempaa kuin äänenopeutta tarvii potkurin olla kuin veitsen terä.
https://www.eaa.org/en/eaa/eaa-chapters ... s-renegade

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:44
Kirjoittaja Justis
Perustakaa tälle äänennopeudella ja sen ylittämiselle oma ketju missä voitte väitellä mielin määrin.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 11:50
Kirjoittaja Kontra
Justis kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:44 Perustakaa tälle äänennopeudella ja sen ylittämiselle oma ketju missä voitte väitellä mielin määrin.
No juu, sinä kun avasit tämän ketjun, onhan sulla oikeus ja vevollisuuskin toimia politrukkina, ettei täällä mitään potkuritekniikasta keskustella, eikä ainakaan mitään laskuja aleta laskeskella.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 12:16
Kirjoittaja Susa
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 07:16 Mitenkäs tuo käsityksesi on selitettävissä?
Kun potkurin yhdellä kierroksella kone liikkuu esim 6 m eteenpäin, seuraava lapa haukkaa aina paikallaan olevaa uutta ilmaa, kun edellisen lavan liikuttama ilma on jäänyt taakse. Kaksilapaisella potkurilla toinen lapa on 3 metriä edellä edellisen lavan reittiä ympäröivän ilman suhteen.
Mutta kun se kone ei etene 6m yhdellä potkurin kierroksella. Kun rupelli pyörii suurella nopeudella se alkaa sakkaamaan, ja edellisen lavan jättämä pyörre haittaa seuraavan lavan "ilman saantia" lisäten sakkaamista ja se taas seuraavan...
Aivan kuten se veneen potkurikin.
Jopa tuulivoimalan rupelli sakkaa, ja edellinen lapa voi häiritä seuraavan toimintaa, vaikka ei ole äänennopeudesta kuullutkaan.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 12:17
Kirjoittaja Susa
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:33 kun ei osaa laskea miten monta metriä kone liikkuu yhdellä potkurikierroksella.
Laskeppas se.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 12:19
Kirjoittaja Justis
Kontra kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:50
Justis kirjoitti: 16 Huhti 2023, 11:44 Perustakaa tälle äänennopeudella ja sen ylittämiselle oma ketju missä voitte väitellä mielin määrin.
No juu, sinä kun avasit tämän ketjun, onhan sulla oikeus ja vevollisuuskin toimia politrukkina, ettei täällä mitään potkuritekniikasta keskustella, eikä ainakaan mitään laskuja aleta laskeskella.
En halua olla mikään politrukki mutta jos ottaa huomioon ketjun avausaiheen niin silloin aletaan mennä aika kauas siitä. On tietysti totta että äänen nopeus ylitettiin ilmeisesti jo 40 luvulla mutta ei se nyt omassa teoriassaan liity varsinaiseen aiheeseen joka oli tekniikan kehittyminen mainitulla ajankohdalla eikä teoreettisista fysiikan väännöistä. Keskustelun pitäisi olla rajattu siihen tiettyyn aihepiiriin mitä se käsittelee. Ainakin omasta ja äitin mielestä keskustelu on silloin paljon järkevämpää ja mielekkäämpää.

Koska 40 luvulla ei ylitetty potkurikoneisiin perustuvalla rakenteella äänennopeutta eikä ilmeisesti sen jälkeenkään niin se keskustelu sen mahdollisuudesta istuu huonosti tähän aiheeseen.

Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 12:43
Kirjoittaja Stalker
Laitetaan kiusalla tämä mäntämoottori koneiden kehityksen "road map".