Re: [TIEDE] Helteet | Helteet eivät jää tähän: Suomi menee kohti kuumempaa
Lähetetty: 07 Kesä 2024, 23:46
Sää nimimerkki Tuulispää tiedät kaikesta kaiken, niin miksi et viitsi vastata tähän kysymykseen?
Tiedepalsta keskustelufoorumi
https://tiedepalsta.fi/
”Biokeroseenia” ei ole kannattavaa jalostaa/tuottaa lentoliikenteen käyttöön, ja ei sen bion jalostaminen ole mitenkään ”päästötöntä” sekään, sen viherargumentin ollen sen suhteen lähinnä ideologiaan perustuva euphemismi kuin reaalitodellisuuteen nojautuva fakta.Ertsu kirjoitti: ↑07 Kesä 2024, 23:37 En ymmärrä vieläkään, miksei lentokoneessa saa käyttää uusiutuvaa dieseliä. Turbiinimoottorille kelpaa mikä tahansa nestemäinen polttoaine ja Boeing kokeili sitä jo 10 vuotta sitten. Sitten vihreät urputtaa lentoliikenteen päästöistä, vaikka lentoliikenne tuottaa vain 4% päästöistä.
https://www.ammattilehti.fi/=/uutiset.html?a16100=10227
Tuossa jutussa puhutaan maantieliikenteessä käytettävästä diesel-polttoaineesta eikä mistään "biokeroseenista",Brainwashed kirjoitti: ↑08 Kesä 2024, 10:36”Biokeroseenia” ei ole kannattavaa jalostaa/tuottaa lentoliikenteen käyttöön, ja ei sen bion jalostaminen ole mitenkään ”päästötöntä” sekään, sen viherargumentin ollen sen suhteen lähinnä ideologiaan perustuva euphemismi kuin reaalitodellisuuteen nojautuva fakta.Ertsu kirjoitti: ↑07 Kesä 2024, 23:37 En ymmärrä vieläkään, miksei lentokoneessa saa käyttää uusiutuvaa dieseliä. Turbiinimoottorille kelpaa mikä tahansa nestemäinen polttoaine ja Boeing kokeili sitä jo 10 vuotta sitten. Sitten vihreät urputtaa lentoliikenteen päästöistä, vaikka lentoliikenne tuottaa vain 4% päästöistä.
https://www.ammattilehti.fi/=/uutiset.html?a16100=10227
Niinhän siellä tuli, mutta tekniikka on kehittynyt noista ajoista.
Vastaa sinä millaista vastausta haluat? Miksei fakta kelpaa, eli kukaan moottorivalmistaja ei ole maksanut kansainvälisille ilmailuviranomaisille hyväksyntäprosessin läpiviemisestä? Ilman virallista hyväksyntää ei saa käyttää yhtään mitään.
Vois kuvitella, että se olisi moottorivalmistajalle mainevaltti, jos se hyväksyisi uusiutuvan dieselin käytön? Tai sitten siinä SAF-polttoaineen valmistuksessa on joku kartelli, joka ei hyväksy uusiutuvan dieselin käyttöä?
Ei välttämättä. Ympäristötietoisimmat ovat lopettaneet lentämisen ja teeskentelijöille on kaikenlaisia viherpesusysteemejä. Lentolipun ostaja ei tiedä mitkä moottorit lentokoneessa ovat eikä ole sellaisesta kiinnostunut. Tuo taloudellinen etu on liian pieni ja epämääräinen suhteessa kustannuksiin.
Siis kun lentoliikennettä ei voi kokonaan lopettaa, niin luulisi ympäristötietoisten valitsevan sellaisia lentoja, missä käytetään uusiutuvaa polttoainetta? Se SAF-polttoaine on 4-5 kertaa kalliimpaa kuin fossiilinen kerosiini, mutta uusiutuva dieseli ei ole niin kallista.Neutroni kirjoitti: ↑08 Kesä 2024, 18:56Ei välttämättä. Ympäristötietoisimmat ovat lopettaneet lentämisen ja teeskentelijöille on kaikenlaisia viherpesusysteemejä. Lentolipun ostaja ei tiedä mitkä moottorit lentokoneessa ovat eikä ole sellaisesta kiinnostunut. Tuo taloudellinen etu on liian pieni ja epämääräinen suhteessa kustannuksiin.
Ei pidä paikkaansa.

Melkein samaa paskaa eri nimillä. Lentokoneissa käytetään kerosiinia eikä dieseliä, jotka vaikka ovatkin öljyjalosteina ja polttoaineina muuten melko lailla kemialliselta koostumukseltaan samankaltaiset, niin dieselissä on joitain lisäaineita mekaanisten osien voiteluun jne mitä ei kerosiinissä ole, eli diesel on hieman ”rasvaisempaa” kansanomaisesti ilmaistuna. Mikä on niille yhteistä on myös että ei ole mitään järkeä tuottaa niitä täysvaltaisesti maantie ja lentoliikennettä kattamaan, niitten tuottaminen ollen lähinnä marginaalista ja paikallista valtion tukemaa (mm öljynjalosteverotuksesta maksettavaa) taloudellisesti kannattamatonta tulonsiirtojen avuin toteutettua viherpiiperrystoimintaa, eli suomeksi sanottuna homppelointia.Ertsu kirjoitti: ↑08 Kesä 2024, 17:43Tuossa jutussa puhutaan maantieliikenteessä käytettävästä diesel-polttoaineesta eikä mistään "biokeroseenista",Brainwashed kirjoitti: ↑08 Kesä 2024, 10:36”Biokeroseenia” ei ole kannattavaa jalostaa/tuottaa lentoliikenteen käyttöön, ja ei sen bion jalostaminen ole mitenkään ”päästötöntä” sekään, sen viherargumentin ollen sen suhteen lähinnä ideologiaan perustuva euphemismi kuin reaalitodellisuuteen nojautuva fakta.Ertsu kirjoitti: ↑07 Kesä 2024, 23:37 En ymmärrä vieläkään, miksei lentokoneessa saa käyttää uusiutuvaa dieseliä. Turbiinimoottorille kelpaa mikä tahansa nestemäinen polttoaine ja Boeing kokeili sitä jo 10 vuotta sitten. Sitten vihreät urputtaa lentoliikenteen päästöistä, vaikka lentoliikenne tuottaa vain 4% päästöistä.
https://www.ammattilehti.fi/=/uutiset.html?a16100=10227
https://www.ammattilehti.fi/=/uutiset.html?a16100=10227