Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 13:46
Kirjoittaja Susa
Justis kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 13:37
P36 lensi ensilentonsa vasta vuonna 1935 joten ei se voinut edes osallistua siihen kisaan. No severskyn p35 valittiin ensin mutta myöhemmin sitten Curtiss vei voiton.
Luulitko että vuonna 1934 julistetun suunnittelukilpailun tuotteet olivat jo valmiina?
Ehei, kyllä ne suunniteltiin kilpailun julistamisen jälkeen. "Maali" oli tulevaisuudessa.
"Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien uuden hävittäjän valintakatselmus siirtyi erinäisten ongelmien seurauksena huhtikuulle 1936. Voittajaksi selviytynyt Seversky sai 77:n P-35:n tilauksen. Toiseksi selvinnyt Curtiss sai kolmen kokeilukoneen tilauksen. Vuonna 1937 järjestettiin uusi hävittäjäkatselmus, jonka Curtissin Twin-Wasp-moottorilla varustettu 75A Hawk voitti. Curtiss sai 210 koneen tilauksen ja ensimmäinen P-36A valmistui huhtikuussa 1938"
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 14:50
Kirjoittaja Tuulispää
Vaikuttaa siltä, että P-40ia ammuttiin alas enemmän kuin niillä saatin ammuttua alas...väitän että P-36 tilasto on toisinpäin.
When the P-40 was put into service, pilots who had flown the P-36 were disappointed that the P-40 did not handle as well as the Hawk, plus as it was "improved" it got slower.
The main problem with the P-40 was not the aircraft the people running the company that built it.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 14:54
Kirjoittaja Susa
Tuulispää kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 14:50
Vaikuttaa siltä, että P-40ia ammuttiin alas enemmän kuin niillä saatin ammuttua alas...väitän että P-36 tilasto on toisinpäin.
Ei tuollainen tilasto kerro noiden kahden koneen keskinäisestä hyvyydestä mitään.
Ennemminkin vihollisen vahvuudesta ja kyvykkyydestä.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Justis kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 13:37
P36 lensi ensilentonsa vasta vuonna 1935 joten ei se voinut edes osallistua siihen kisaan. No severskyn p35 valittiin ensin mutta myöhemmin sitten Curtiss vei voiton.
Luulitko että vuonna 1934 julistetun suunnittelukilpailun tuotteet olivat jo valmiina?
Ehei, kyllä ne suunniteltiin kilpailun julistamisen jälkeen. "Maali" oli tulevaisuudessa.
"Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien uuden hävittäjän valintakatselmus siirtyi erinäisten ongelmien seurauksena huhtikuulle 1936. Voittajaksi selviytynyt Seversky sai 77:n P-35:n tilauksen. Toiseksi selvinnyt Curtiss sai kolmen kokeilukoneen tilauksen. Vuonna 1937 järjestettiin uusi hävittäjäkatselmus, jonka Curtissin Twin-Wasp-moottorilla varustettu 75A Hawk voitti. Curtiss sai 210 koneen tilauksen ja ensimmäinen P-36A valmistui huhtikuussa 1938"
En luule mutta ehkä voisimme lopettaa saivartelun. Jos otetaan taas kohteeksi tuo avausotsikko niin kehityskulku meni suurinpiirtein seuraavasti. P35 -> P43-> P47. Tuossa kehityskulussa ei kuitenkaan mennyt montaakaan vuotta. Ero niin suorituskyvyssä kuin varustelussakin oli ensimmäisen ja jälkimmäisen välillä merkittävä.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 18:13
Kirjoittaja Susa
Justis kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 17:58
En luule mutta ehkä voisimme lopettaa saivartelun. Jos otetaan taas kohteeksi tuo avausotsikko niin kehityskulku meni suurinpiirtein seuraavasti. P35 -> P43-> P47. Tuossa kehityskulussa ei kuitenkaan mennyt montaakaan vuotta. Ero niin suorituskyvyssä kuin varustelussakin oli ensimmäisen ja jälkimmäisen välillä merkittävä.
Saivarrellaan nyt kuitenkin sen verran, että P-47 painoi yli kaksi kertaa sen mitä P-35 ja moottorikin oli saman verran tehokkaampi.
Näitä kahta yhdistänee ainoastaan tähtimoottori ja P- mallimerkintä ja valmistaja.
Autoina ajateltuina kuin Fiat ja Ferrari.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Justis kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 17:58
En luule mutta ehkä voisimme lopettaa saivartelun. Jos otetaan taas kohteeksi tuo avausotsikko niin kehityskulku meni suurinpiirtein seuraavasti. P35 -> P43-> P47. Tuossa kehityskulussa ei kuitenkaan mennyt montaakaan vuotta. Ero niin suorituskyvyssä kuin varustelussakin oli ensimmäisen ja jälkimmäisen välillä merkittävä.
Saivarrellaan nyt kuitenkin sen verran, että P-47 painoi yli kaksi kertaa sen mitä P-35 ja moottorikin oli saman verran tehokkaampi.
Näitä kahta yhdistänee ainoastaan tähtimoottori ja P- mallimerkintä ja valmistaja.
Autoina ajateltuina kuin Fiat ja Ferrari.
Niin teki ja loppu onkin vain historiaa. Mutta mistä tuli jenkeissä tuo P mallimerkintä?
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 18:29
Kirjoittaja Susa
Pursuit.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 09 Huhti 2023, 20:05
Kirjoittaja Sulervo
Justis kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 23:24
Zerolla oli hyvät puolensa mutta oikealla taktiikalla ne pystyttiin hyvin neutralisoimaan ja loppujen lopuksi kävikin sitten niin että Zero oli lähinnä lentävä ruumisarkku.
Mutta jos Zero oli samassa sarjassa Wildcatin kanssa, niin olisihan Reppu ("Sam")
( https://www.militaryfactory.com/aircraf ... ft_id=1041 ) ollut sitten pätevä kone Hellcateja vastaan. Resurssipula tietysti esti Japania näitä sodan loppuvaiheessa rakentamasta.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 10 Huhti 2023, 09:18
Kirjoittaja Justis
Yksi kummallisuus on amerikkalaisten tuotannossa että Martin B26 Marauder tilattiin suoraan suunnittelupöydältä eikä yhtään protoa tehty. Niin kova oli tarve. Ja kun esimerkiksi suunniteltuja moottoreita ei saatu ja muutenkin kone oli uusinta uutta tekniikkaa niin alkuvaiheen koulutuksessa onnettomuuslukemat olivat järkyttävät. Koska tekniikka oli ihan uutta niin lastentauteja oli paljon ja kun vielä sitä prototyyppiäkään ei tehty niin kone sai ihan leskentekijän maineen ensin alkuun. Kun näistä sitten viimein päästiin yli niin tyypistä osoittautui taistelussa omassa kategoriassaan yksi parhaimmista pommareista kautta aikain.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Tuulispää kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 14:50
Vaikuttaa siltä, että P-40ia ammuttiin alas enemmän kuin niillä saatin ammuttua alas...väitän että P-36 tilasto on toisinpäin.
Ei tuollainen tilasto kerro noiden kahden koneen keskinäisestä hyvyydestä mitään.
Ennemminkin vihollisen vahvuudesta ja kyvykkyydestä.
Kyllä se jostain muustakin kertoo.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Justis kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 23:24
Zerolla oli hyvät puolensa mutta oikealla taktiikalla ne pystyttiin hyvin neutralisoimaan ja loppujen lopuksi kävikin sitten niin että Zero oli lähinnä lentävä ruumisarkku.
Mutta jos Zero oli samassa sarjassa Wildcatin kanssa, niin olisihan Reppu ("Sam")
( https://www.militaryfactory.com/aircraf ... ft_id=1041 ) ollut sitten pätevä kone Hellcateja vastaan. Resurssipula tietysti esti Japania näitä sodan loppuvaiheessa rakentamasta.
Olihan Zero ainakin tietyiltä ominaisuuksiltaan paljonkin Wildcattia edellä. Se kurvasi paremmin ja nousi huomattavasti paremmin ja hitailla nopeuksilla myös voitti kallistusnopeudessa ja oli myös nopeampi ainakin tuonne 20 000 jalkaan asti. Mutta sen yläpuolella Wildcat antoi enemmän tehoa. Zero oli taas tehty nimenomaan kaartotaisteluun ja jos siihen ei lähdetty niin eväät olivat zeron lentäjillä vähissä. Speed is life tapasivat amerikkalaiset lentäjät sanoa kun he japseja kohtasivat. Zeron ohjaimet kävivät erittäin raskaiksi suuremmissa nopeuksissa jolloin se alkoikin olla jo liikehtimiskyvytön. Boom and Zoom taktiikka vei voiton, niikuin se teki oikeastaan muuallakin.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Justis kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 23:24
Zerolla oli hyvät puolensa mutta oikealla taktiikalla ne pystyttiin hyvin neutralisoimaan ja loppujen lopuksi kävikin sitten niin että Zero oli lähinnä lentävä ruumisarkku.
Mutta jos Zero oli samassa sarjassa Wildcatin kanssa, niin olisihan Reppu ("Sam")
( https://www.militaryfactory.com/aircraf ... ft_id=1041 ) ollut sitten pätevä kone Hellcateja vastaan. Resurssipula tietysti esti Japania näitä sodan loppuvaiheessa rakentamasta.
Olihan Zero ainakin tietyiltä ominaisuuksiltaan paljonkin Wildcattia edellä. Se kurvasi paremmin ja nousi huomattavasti paremmin ja hitailla nopeuksilla myös voitti kallistusnopeudessa ja oli myös nopeampi ainakin tuonne 20 000 jalkaan asti. Mutta sen yläpuolella Wildcat antoi enemmän tehoa. Zero oli taas tehty nimenomaan kaartotaisteluun ja jos siihen ei lähdetty niin eväät olivat zeron lentäjillä vähissä. Speed is life tapasivat amerikkalaiset lentäjät sanoa kun he japseja kohtasivat. Zeron ohjaimet kävivät erittäin raskaiksi suuremmissa nopeuksissa jolloin se alkoikin olla jo liikehtimiskyvytön. Boom and Zoom taktiikka vei voiton, niikuin se teki oikeastaan muuallakin.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Justis kirjoitti: ↑08 Huhti 2023, 23:24
Zerolla oli hyvät puolensa mutta oikealla taktiikalla ne pystyttiin hyvin neutralisoimaan ja loppujen lopuksi kävikin sitten niin että Zero oli lähinnä lentävä ruumisarkku.
Mutta jos Zero oli samassa sarjassa Wildcatin kanssa, niin olisihan Reppu ("Sam")
( https://www.militaryfactory.com/aircraf ... ft_id=1041 ) ollut sitten pätevä kone Hellcateja vastaan. Resurssipula tietysti esti Japania näitä sodan loppuvaiheessa rakentamasta.
Massiivinen kone 14 metriä kärkiväli ja 2200 heppanen moottori.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla
Lähetetty: 10 Huhti 2023, 15:43
Kirjoittaja Justis
Tuulispää kirjoitti: ↑09 Huhti 2023, 14:50
Vaikuttaa siltä, että P-40ia ammuttiin alas enemmän kuin niillä saatin ammuttua alas...väitän että P-36 tilasto on toisinpäin.
When the P-40 was put into service, pilots who had flown the P-36 were disappointed that the P-40 did not handle as well as the Hawk, plus as it was "improved" it got slower.
The main problem with the P-40 was not the aircraft the people running the company that built it.
Siinähän väität. Toki Hawkin tilastoja varmasti kaunistaa niiden käyttö Suomessa. Muualla maailmalla niin brittien kuin muidenkin käyttäjien toimesta ne vedettiin nopeasti pois etulinjan käytöstä joko harjoituskäyttöön tai sitten vähäpätöisille rintamanosille heti kun saatiin p40 koneita tilalle.
Vaikka p36 oli kyllä erinomaisen ketterä ja liikehtimiskykyinen niin ei se silti pärjännyt Zerolle tai Oscarille ja oli näitä hitaampi. Niinpä p40 mukana tuomat edut aiheuttivat sen että kun oikea taktiikka opittiin niin niillä pärjättiin jo japseja vastaan ihan hyvin.
Sodan alkuvaiheessa kaikki liittouneiden koneet kärsivät kovia tappioita japanilaisia vastaan. Monista eri syistä. P40 koneet kärsivät kovia tappioita pohjois-afrikassa Luftwaffea vastaan varsinkin sen jälkeen kun niitä alettiin käyttämään hävittäjäpommittajina. Sielläkin silti p40 kurvasi paremmin kuin Bf109 mutta kun se ei auttanut kun kerran sakut hallitsivat sen boom and zoom taktiikan niin hyvin.
Re: Lentokoneiden ja niiden tekniikan huima kehitys 1930-40 luvuilla