Tarkoitin tuolla "vaikealla puolustamisella" sitä, että Baltian maat ovat Itämeren vieressä, ja Suomen ja Ruotsinkin välillä on suuria vesialueita.Justis kirjoitti: ↑24 Kesä 2025, 21:23Purdue kirjoitti: ↑24 Kesä 2025, 20:58Mä luulen että nää on just niitä maita, jotka voidaan syöttää susille. Baltiaa ja Suomea on vaikea puolustaa.KultaKikkare kirjoitti: ↑24 Kesä 2025, 20:44"kaikkia Naton jäsenmaita."
Voisi kuvitella että ne joilla on lisäksi kahdenvälinen puolustusyhteistyösopimus on korkeammalla prioriteetillä. Norja, Viro, Latvia, Liettua, Ruotsi, Tanska ja Suomi pohjoismaista ja baltian maista.
Eli tuo Naton 5. Artikla voi jatkossa olla "Kilautan kaverille artikla".
Toivon tietysti olevani väärässä, mutta huomenna olemme tässäkin asiassa viisaampia kun nuo Trumpin aivoitukset selviävät!
Minä uskon että olet väärässä. Baltiaa on varmasti vaikeampaa puolustaa mutta vaikka Suomella on sitä rajaa pitkälti Venäjän kanssa niin meitä auttaa maaston rikkonaisuus ja loppujen lopuksi vähäiset etenemisreitit. On vesistöjä ja soita jotka hyvin rajaavat etenemisen mahdollisuudet ja saadaan pakotetettua vihollinen pois valtaväylillä tuhoamalla sillat ja miinoittamalla reitit niin ei ole helppoa tulla. Saadaan sitten pakotettua vihollinen itäsuomalaiseen korpeen missä kuolo korjaa. Tätä ainakin harjoiteltiin 90 luvulla ja varmaan pätee vieläkin. Vielä kun eduskunnan viisaalla päätöksellä saadaan myös jalkaväkimiinat takaisin.
Mutta kahtellaan nyt mitä tuo Trump tästä tarkemmin sanoo. Mutta ei tuo nyt hyvältä kuulostanut, että Naton 5. Artikla vesitetään.
Se on avoin valtakirja Venäjälle alkaa painostamaan pienempiä naapureitaan.
Ja ei tuo tee hyvää USA:n asemalle muuallakaan maailmassa. Itä-Aasiassa varsinkin Taiwanissa ja Etelä-Koreassa katsotaan tällaista linjan vetoa huolestuneena.