Valtio, sosiaalinen todellisuus ja Popperin maailmat

Purdue
Reactions:

Re: Valtio, sosiaalinen todellisuus ja Popperin maailmat

Viesti Kirjoittaja Purdue »

Tuo tuossa edellä mainittu Searlen kirjan lukupiiri löytyy tuolta:

Searlen kirjan lukupiiri
~ The road to wisdom is paved with the pain of understanding the world.
Naturalisti
Reactions:

Re: Valtio, sosiaalinen todellisuus ja Popperin maailmat

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Purdue kirjoitti: 27 Helmi 2025, 06:02
Naturalisti kirjoitti: 26 Helmi 2025, 11:41
Vaikuttaa tosiaan siltä, että lähestymme tätä kolmen maailman mallia eri tavoin. Sinun mallissasi nämä maailmat ovat ontologisesti itsenäisiä, kun taas minun näkökulmassani ne ovat eri tasoja saman todellisuuden tarkastelussa.
Rupesin pohtimaan meidän ajattelun eroja ja yhtäläisyyksiä, ja syntyi tuollainen kuvio:

Social_Reality_270225b.png

Jos olen oikein tulkinnut sua, niin sun ajattelua kuvaa parhaiten tuo "Stacked World" malli, jossa koko sosiaalinen todellisuus rakentuu materiaalisen perustan päälle kerroksittain/tasoittain?

Mun ajattelua on näissä keskusteluissa kuvannut tuo keskimmäinen malli eli "The Three Worlds" näkökulma, mutta olen tässä miettinyt että pitäisikö mun siirtyä ajattelemaan tuon kolmannen mallin kautta eli "The Life World" näkökulman kautta?

Tuossa "The Three Worlds" näkökulmassa on se ongelma, että sosiaalinen havaittavissa oleva vuorovaikutus tapahtuu materiaalisessa maailmassa, ja tällöin tuon sosiaalisen maailman kuvaus on hiukan ongelmallinen. Tuo malli siis painottuu ensimmäisen maailman analyysiin. Se on ihan hyvä malli, jos haluaa tarkastella yhtä maailmaa kerrallaan.

Toisaalta tuo "The Life World" malli soveltuu sosiaalisen vuorovaikutuksen kokonaisvaltaiseen tarkasteluun. Siinä "Elämismaailma" eli se yksi ja ainoa todellisuus, jonka koemme, rakentuu noiden kolmen maailman (materiaalinen, mentaalinen ja sosiaalinen) yhteisvaikutuksesta. Nuo ovat siis "Elämismaailman" kolme aspektia.

Mitäpä olet Naturalisti mieltä tästä kuviosta? Ja kuinka itse ajattelet, että vastaako esim. tuo "Stacked World" malli sun ajattelua?
Joo, tuo ensimmäinen malli vasta lähinnä mun ajattelua, jos ajatellaan asiaa kausaalisuuden näkökulmasta, mutta lisäisin siihen vielä ontologisen näkökulman piirtämällä nuo laatikot sisäkkäin:

- Materiaalinen maailma (maailma 1 ) sisältää kaiken olevan eli kaikki materian objektit ja niiden vuorovaikutusprosessit mukaan lukien myös mentaalisen maailman, joka pitäisi piirtää lohkoksi materiaalisen maailman lohkon sisään.

- Mentaalinen maailma (maailma 2) sisältää aivojen subjektiiviset informaatioprosessit. Mieli on olemassa näiden prosessien käynnissä olemisena. Käsitys sosiaalisesta maailmasta on osa mentaalista maailmaa, joka pitäisi piirtää lohkoksi mentaalisen maailman lohkon sisään.

- Sosiaalinen maailma (maailma 3) sisältää aivojen intersubjektiiviset prosessit, jotka tuottavat subjektiiviset käsitykset sosiaalisesta todellisuudesta.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Poista suositus Vastaa Viestiin