Voitko täsmentää miten ajattelusi voidaan suhteuttaa Purduen tässä esittämiin näkemyksiin?Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑26 Huhti 2024, 20:18Purdue kirjoitti: ↑26 Huhti 2024, 20:07 Tulipa tästä kontemplatiivisesta elikkä pohdiskelevasta meditaatiosta mieleen vielä sellaista, että kun buddhalainen meditaatio lähtee siitä, että Minää (Self) ei ole taikka se on harhaa, ja kiinnittyminen mieleen ja sen liikkeisiin on kaiken kärsimyksen perusta, ja tämän kaiken ymmärtäminen ja siitä vapautuminen on se päämäärä, niin voisiko asian ajatella toisinkin?
Minun ymmärrykseni mukaan näin ei ole. Vaan minä ja ego on oiva työkalu että pystyt operoimaan maailmassa. Samoin kuin lyhytkestoinen muisti tai kuuloaisti. En ole ainakaan itse kohdannut opetusta, jossa mikään ihmisen aivojen prosesseista itsessään, leimattaisiin kärsimyksen lähteeksi.
Kärsimys syntyy siitä, kun ajatellaan että "olen minä" tai "minä olen ego".
Tai että "ego on paha, se pitää hiljentää".
Avain on ymmärrys ja etäisyyden ottaminen egoon ja minään.
Kyse on perspektiivin muuttamisesta ei asenteen. Kärsimys syntyy omana käsitykseni mukaan väärinkäsityksestä ja vääristä tulkinnoista, ei itse mielen toiminnan perusluonteesta.
viewtopic.php?p=207806#p207806
Sanot: "Kyse on perspektiivin muuttamisesta ei asenteen. " Voiko tämän tulkita niin, että mieli (ego) on ja pysyy aktiivisena toimijana ja perspektiivin muutos tarkoittaisi minäkuvan muutosta niin, että se puhdistetaan egoistisista aineksista?