Ilmastonmuutos

Tonttu
Reactions:

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Goswell kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:45
Tonttu kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:39
Märkäruuti kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:05
Tonttu kirjoitti: 28 Huhti 2025, 21:36 Kun noita sodankylän lämpöjä on mitattu ja tilastoitu vasta n 100 vuotta niin aika rohkeaa on väittää, ettei 2000 vuoteen ole ollut yhta lämmintä.
Väite perustuu samoihin tutkimusmenetelmiin, kuin väite siitä, että Lapissa on ollut joskus paljon lämpimämpää. Toisin sanoen puiden vuosirenkaiden kasvu on ollut poikkeuksellisen suurta, ja sen määräävin tekijä on lämpösumma.
Mitä tulee puuston levinneisyyteen, niin lämpöä täytyy olla useita kymmeniä vuosia, ennen kuin puuraja oleellisesti siirtyy.
Ei voida suoraan verrata mittaridataa ja lustotutkimuksia. Tuo viime kesan lämpö ei viela näy lustoissa.
Miten niin ei näy.
Männyn vuosikasvu riippuu neulasten määrästä ja mänty teki neulasaihiot viime kesänä ensi kesää varten. Tuskin tutkijat ovat viime kesänä syntyneen nilakerroksen perusteella myöskään pystyneet mittaamaan viime kesän lämpöjä.
Tonttu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Susa kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:52 Lämpö ei ole ainoa tekijä luston kasvussa.
Ei ole. Kyllä kasvuun vaikuttaa myös kosteus ja myös tuo hiilidioksidi sekä maapera ja puuston tiheys.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 28 Huhti 2025, 23:05 Kyllä kasvuun vaikuttaa myös kosteus ja myös tuo hiilidioksidi sekä maapera ja puuston tiheys.
Juuri noin ymmärtääkseni.
Maaperä on noista ainoa joka pysyy jotakuinkin samana.
Brainwashed
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Susa kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:38
Brainwashed kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:35 Sillä kohtalolla ei ole juurikaan merkitystä minun kannaltani, koska se minkälaista politiikkaa täällä kulloinkin perseillään ei vaikuta minun elämääni samalla tavalla kuin tekee 95%, joka sitävastoin tulee saamaan juuri sitä mitä tilaa. Kaikki EU perseily ja vastaava toki vituttaa, mutta kun en mahda sille mitään, niin anti olla, siinähän korjaatte omaa satoanne.
Kun meille tulee paskat ajat, niin kyllä ne koskevat niin sinua kuin minuakin, sinun trumpin ihailusta huolimatta. :ugeek:
Hyvien aikojen kohdalla taas voi olla, että ne eivät koske sinua. :D
Sinua koskee varmaan merkittävästikin miten asiat tästä etenevät, minua ei niinkään, ja pyrin koko ajan aktiivisesti katkaisemaan loputkin siteeni yhteiskunnan kanssa. Tarvitsen sen toteutukseen tietenkin eräitä luottohenkilöitä, joita minulla tällä hetkellä on. Sitten jos joskus tarvitsen jotakin yhteiskunnalta, niin anon ilman omatunnon tuskia, koska olen osani maksanut ja se korkeiden korkojen kera.
Trumpia en ihaile, mutten toisaalta vihaakkaan kuten 95% tekevät. Hänen touhunsa tasoittuvat varmaan kohtapuolin ja meno jatkuu uusien diilien kanssa. Kiina voi otta reippastikin takkiin kun lasketaan viivan alle jäävää, ja se on vain hyvä, ei kommareiden taloutta tule tukea lännen rahoilla kuten on tehty ja tehdään.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Susa
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 28 Huhti 2025, 23:11
Brainwashed kirjoitti: 28 Huhti 2025, 22:35 Sillä kohtalolla ei ole juurikaan merkitystä minun kannaltani, koska se minkälaista politiikkaa täällä kulloinkin perseillään ei vaikuta minun elämääni samalla tavalla kuin tekee 95%, joka sitävastoin tulee saamaan juuri sitä mitä tilaa. Kaikki EU perseily ja vastaava toki vituttaa, mutta kun en mahda sille mitään, niin anti olla, siinähän korjaatte omaa satoanne.
Kun meille tulee paskat ajat, niin kyllä ne koskevat niin sinua kuin minuakin, sinun trumpin ihailusta huolimatta. :ugeek:
Sinua koskee varmaan merkittävästikin miten asiat tästä etenevät, minua ei niinkään, ja pyrin koko ajan aktiivisesti katkaisemaan loputkin siteeni yhteiskunnan kanssa. Tarvitsen sen toteutukseen tietenkin eräitä luottohenkilöitä, joita minulla tällä hetkellä on. Sitten jos joskus tarvitsen jotakin yhteiskunnalta, niin anon ilman omatunnon tuskia, koska olen osani maksanut ja se korkeiden korkojen kera.
Trumpia en ihaile, mutten toisaalta vihaakkaan kuten 95% tekevät. Hänen touhunsa tasoittuvat varmaan kohtapuolin ja meno jatkuu uusien diilien kanssa. Kiina voi otta reippastikin takkiin kun lasketaan viivan alle jäävää, ja se on vain hyvä, ei kommareiden taloutta tule tukea lännen rahoilla kuten on tehty ja tehdään.

8-)
Sinulla ja minulla on varmaan aivan yhtä paljon riippuvuuksia yhteiskunnasta, mutta lienee hiukan eri variaatiolla.
Minä saan oman osani laillista tietä, sinä jotain epämääräistä tietä.
Ainakin kertomasi mukaan.
Mutta kun yhteiskunnan asiat menevät perseelleen, joutuvat meidän molempien saatavat katkolle.
Mutta jommalla kummalla meistä voi olla enemmän puskurivarantoa pahanpäivän varalle. :jaaa?:

Vielä se, että kertomasi mukaan olet kyllä vielä velkaa yhteiskunnalle saamastasi koulutuksesta ja muusta, eli olet ikuinen nettosaaja.
Brainwashed
Reactions:

Susa kirjoitti: 28 Huhti 2025, 23:21
Brainwashed kirjoitti: 28 Huhti 2025, 23:11

8-)
Sinulla ja minulla on varmaan aivan yhtä paljon riippuvuuksia yhteiskunnasta, mutta lienee hiukan eri variaatiolla.
Minä saan oman osani laillista tietä, sinä jotain epämääräistä tietä.
Ainakin kertomasi mukaan.
Mutta kun yhteiskunnan asiat menevät perseelleen, joutuvat meidän molempien saatavat katkolle.
Mutta jommalla kummalla meistä voi olla enemmän puskurivarantoa pahanpäivän varalle. :jaaa?:

Vielä se, että kertomasi mukaan olet kyllä vielä velkaa yhteiskunnalle saamastasi koulutuksesta ja muusta, eli olet ikuinen nettosaaja.
En ole yhteiskunnalle velkaa, sillä olen maksanut henkilökohtaisella tasolla paljon enemmän kuin useimmat, toki ihan omasta syystäni, enkä oikeastaan ollut saamapuolella sitten armeija-aikojeni, eli ei penniäkään eikä senttiäkään tukiaisia, sekä en ole käyttänyt julkista terveydenhuoltoa laisinkaan jne.
Olen nk off the grid tyyppi, eli jos yhteiskuntarauha järkkyisi jostain syystä, niin minulla on keinoni, eikä niistä ole mitkään sidoksissa yhteiskuntarakenteisiin per se, mutta ne joiden toimeentulot ovat systeemistä riippuvaiset ovat tietenkin kusessa.
Koulutukseni olen kyllä maksanut jo ennen kuin täytin 30, sen verran tuli jo ennen sitä maksettua OY FINLAND AB firmalle.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Justis
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Justis »

Wisti kirjoitti: 28 Huhti 2025, 16:27
Justis kirjoitti: 28 Huhti 2025, 00:10
Wisti kirjoitti: 27 Huhti 2025, 23:01
Justis kirjoitti: 27 Huhti 2025, 19:28
Wisti kirjoitti: 27 Huhti 2025, 16:12
Justis kirjoitti: 27 Huhti 2025, 13:32
Wisti kirjoitti: 26 Huhti 2025, 17:20
Justis kirjoitti: 26 Huhti 2025, 15:29
Wisti kirjoitti: 26 Huhti 2025, 07:39
Justis kirjoitti: 26 Huhti 2025, 04:01

Viime kädessä ei millään näiden maiden päästövähennyksillä ole ollut eikä tule olemaankaan minkäänlaista merkitystä ilmaston lämpenemisen suhteen. Ei sitten yhtään mitään vaikka laskettaisiin ne kaikki yhteen ja kerrottaisiin kymmenellä.

Annatko kunniasanan, vai pelkästään juhlallisen vakuutuksen?
valitse ihan minkä haluat, fakta ei muuksi muutu vaikka kuinka olisi suhteellisuuden tajua hukassa.
Suhtaudun tutkijoiden raportteihin laiskalla hyväksynnällä yleensä. Tämä koskee myös ilmastotieteilijöitä. Ei minulla ole erityistä pätevyyttä heitä kyseenalaistaa.
Minään korkean suhteellisuudentajun airueina en pidä ilmastokerettiläisten juttuja kopioivia faktanjulistajia, jotka väittivät kiven kovaan, ettei maapallo lämpene, nyt eivät sitä kiellä, mutta kertovat riemastuneina joka Jeesuksen lumipyrystä ja pakkasaallosta, missä tahansa.

Ja jos lasket yhteen näiden kolmen maan päästövähennykset ja kerrot tuloksen vaikka sillä kympillä ja vertaat sen jälkeen tulosta globaaleihin päästöihin niin ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen että niillä ei ole ollut mitään merkitystä maapallon lämpötilaan käytännössä. Jos edes Kiina, Yhdysvallat ja aasia yleensäkin olisivat tehneet saman tempun kuin Suomi ja pohjoismaat niin koko ongelmaa ei olisi edes olemassa.
Ymmärrän huonosti tällaista: Suomen 100 miljardin valtiovelkaan ei ole minkäänlaista merkitystä, jos minä jätän verot maksamatta.
En kyllä odottanutkaan että ymmärtäisit. Et siihen vain millään kykene. Montakohan nettoveronmaksajaa Suomessa mahtaa olla? En osaa sanoa mutta jos vaikka 1.5 miljoonaa jättää ne verot maksamatta ja vielä kerää kaikki tuet päälle niin kyllä se jo tuntuu. Jeesustelette mitä jeesustelette mutta fakta on että Suomi on puolittanut hiilidioksidipäästönsä viimeisen 20 vuoden aikana ja siitä et pääse karkuun yhtään mitenkään. Samalla aikajänteellä Kiina on taas 2,5 kertaistanut päästönsä. Otetaan vielä rautalankaesimerkki jos kerran haluat ratkaista jonkun ongelman. Autosi on rikki ja se ei liiku koska moottori on leikannut kiinni eikä pyöri. Ongelma ei ratkea sillä että korjaat vaihdelaatikon ja asennat uudet iskarit. Se korjaantuu sillä että korjaat sen moottorin.
Kyllä me molemmat ymmärrämme varsin hyvin, että puheet siitä, että Pohjoismaat voisivat jättää ilmastohuolet muiden ratkaistavaksi, on vastuutonta hölynpölyä.
No mitenkä se on? Ovatko pohjoismaat jättäneet ilmastohuolet muiden ratkaistevaksi, mitä ne luvut sanovat? Ketkä niitä päästöjään ovat vähentäneet ja ketkä lisänneet? Ei varmaan pitäisi sanoa mutta sanoa mutta sanonpa nyt kuitenkin että onneksi harvoin IRL tulee vastaan yhtä ääliöitä ihmisiä tai sitten ne vaan on kuitenkin sen verran fiksuja ymmärtää pitää turpansa kiinni. Ja vielä opettaja herran jestas sentään.
Reagoin tähän kirjoitukseesi. Herra jestas sentään.
” jos lasket yhteen näiden kolmen maan päästövähennykset ja kerrot tuloksen vaikka sillä kympillä ja vertaat sen jälkeen tulosta globaaleihin päästöihin niin ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen että niillä ei ole ollut mitään merkitystä maapallon lämpötilaan käytännössä.”

Pidän tuollaista vastuuttomana populismina herra jestas sentään.
Voit pitää sitä ihan minä haluat, mutta matematiikan opettajana sinun pitäisi pystyä kumoamaan väitteeni tieteellisesti aivan helposti jos kerran olen väärässä. Tee se ja tunnustan välittömästi olleeni väärässä ja harjoittaneeni vastuutonta populismia.
Justis
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 28 Huhti 2025, 16:51
Wisti kirjoitti: 28 Huhti 2025, 16:27 Pidän tuollaista vastuuttomana populismina herra jestas sentään.
Itse käytän termiä pölhöpopulismi, silloin kun populismi on erityisen selvää tai haitallista.
Se on kyllä hyvä puolustuskeino silloin kun kun empiiriset mittaukset ja matematiikka eivät vastaa omia kuvitelmia ja toiveita.
Wisti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Justis kirjoitti: 29 Huhti 2025, 12:43
Justis kirjoitti: 26 Huhti 2025, 15:29
Wisti kirjoitti: 26 Huhti 2025, 07:39
Annatko kunniasanan, vai pelkästään juhlallisen vakuutuksen?
valitse ihan minkä haluat, fakta ei muuksi muutu vaikka kuinka olisi suhteellisuuden tajua hukassa.
Suhtaudun tutkijoiden raportteihin laiskalla hyväksynnällä yleensä. Tämä koskee myös ilmastotieteilijöitä. Ei minulla ole erityistä pätevyyttä heitä kyseenalaistaa.
Minään korkean suhteellisuudentajun airueina en pidä ilmastokerettiläisten juttuja kopioivia faktanjulistajia, jotka väittivät kiven kovaan, ettei maapallo lämpene, nyt eivät sitä kiellä, mutta kertovat riemastuneina joka Jeesuksen lumipyrystä ja pakkasaallosta, missä tahansa.

Ja jos lasket yhteen näiden kolmen maan päästövähennykset ja kerrot tuloksen vaikka sillä kympillä ja vertaat sen jälkeen tulosta globaaleihin päästöihin niin ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen että niillä ei ole ollut mitään merkitystä maapallon lämpötilaan käytännössä. Jos edes Kiina, Yhdysvallat ja aasia yleensäkin olisivat tehneet saman tempun kuin Suomi ja pohjoismaat niin koko ongelmaa ei olisi edes olemassa.
Ymmärrän huonosti tällaista: Suomen 100 miljardin valtiovelkaan ei ole minkäänlaista merkitystä, jos minä jätän verot maksamatta.
En kyllä odottanutkaan että ymmärtäisit. Et siihen vain millään kykene. Montakohan nettoveronmaksajaa Suomessa mahtaa olla? En osaa sanoa mutta jos vaikka 1.5 miljoonaa jättää ne verot maksamatta ja vielä kerää kaikki tuet päälle niin kyllä se jo tuntuu. Jeesustelette mitä jeesustelette mutta fakta on että Suomi on puolittanut hiilidioksidipäästönsä viimeisen 20 vuoden aikana ja siitä et pääse karkuun yhtään mitenkään. Samalla aikajänteellä Kiina on taas 2,5 kertaistanut päästönsä. Otetaan vielä rautalankaesimerkki jos kerran haluat ratkaista jonkun ongelman. Autosi on rikki ja se ei liiku koska moottori on leikannut kiinni eikä pyöri. Ongelma ei ratkea sillä että korjaat vaihdelaatikon ja asennat uudet iskarit. Se korjaantuu sillä että korjaat sen moottorin.
Kyllä me molemmat ymmärrämme varsin hyvin, että puheet siitä, että Pohjoismaat voisivat jättää ilmastohuolet muiden ratkaistavaksi, on vastuutonta hölynpölyä.
No mitenkä se on? Ovatko pohjoismaat jättäneet ilmastohuolet muiden ratkaistevaksi, mitä ne luvut sanovat? Ketkä niitä päästöjään ovat vähentäneet ja ketkä lisänneet? Ei varmaan pitäisi sanoa mutta sanoa mutta sanonpa nyt kuitenkin että onneksi harvoin IRL tulee vastaan yhtä ääliöitä ihmisiä tai sitten ne vaan on kuitenkin sen verran fiksuja ymmärtää pitää turpansa kiinni. Ja vielä opettaja herran jestas sentään.
” jos lasket yhteen näiden kolmen maan päästövähennykset ja kerrot tuloksen vaikka sillä kympillä ja vertaat sen jälkeen tulosta globaaleihin päästöihin niin ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen että niillä ei ole ollut mitään merkitystä maapallon lämpötilaan käytännössä.”

Voit pitää sitä ihan minä haluat, mutta matematiikan opettajana sinun pitäisi pystyä kumoamaan väitteeni tieteellisesti aivan helposti jos kerran olen väärässä. Tee se ja tunnustan välittömästi olleeni väärässä ja harjoittaneeni vastuutonta populismia.
Matematiikan opettajana en pysty kumoamaan mitään ilmastoon liittyviä ilmiöitä. Eroan tässä muista palstan kirjoittajista.
Suomi lienee tehnyt päästöjen suhteen voitavansa kutakuinkin. En ole siihen ottanut aikaisemmin minkäänlaista kantaa.
Meitä suomalaisia ei ole tuhannesosaakaan maapallon väestöstä. Niinpä suomalaisten tekemiset koko pallon mittakaavassa, niin hyvässä kuin pahassakin, ovat aina vähämerkityksellisiä. Pidän silti populistisena kansan kosiskeluna sen korostamista, ettei Suomen tekemisellä ole väliä. Jostain syystä tähän kovin usein palataan. Tämä on tietysti vain mielipidekysymys. En siis voi todistaa taaskaan mitään.
Susa
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2025, 08:23 En ole yhteiskunnalle velkaa,
Tuo on kyllä melkoisessa ristiriidassa aiemmin kertomasi kanssa. :geek:
Brainwashed kirjoitti: 04 Touko 2023, 18:22 mutta kun vouti on nilkoissa kiinni,
Justis
Reactions:

Wisti kirjoitti: 29 Huhti 2025, 13:24
Justis kirjoitti: 29 Huhti 2025, 12:43
Justis kirjoitti: 26 Huhti 2025, 15:29 valitse ihan minkä haluat, fakta ei muuksi muutu vaikka kuinka olisi suhteellisuuden tajua hukassa.

Matematiikan opettajana en pysty kumoamaan mitään ilmastoon liittyviä ilmiöitä. Eroan tässä muista palstan kirjoittajista.
Suomi lienee tehnyt päästöjen suhteen voitavansa kutakuinkin. En ole siihen ottanut aikaisemmin minkäänlaista kantaa.
Meitä suomalaisia ei ole tuhannesosaakaan maapallon väestöstä. Niinpä suomalaisten tekemiset koko pallon mittakaavassa, niin hyvässä kuin pahassakin, ovat aina vähämerkityksellisiä. Pidän silti populistisena kansan kosiskeluna sen korostamista, ettei Suomen tekemisellä ole väliä. Jostain syystä tähän kovin usein palataan. Tämä on tietysti vain mielipidekysymys. En siis voi todistaa taaskaan mitään.
Nyt alamme olla jo samalla sivulla tässä kirjassa. Myönnät nyt vihdoinkin että meidän tekemisillä ei ole merkitystä globaaleihin ilmastopäästöihin. Se On suhteellisuuden tajua jo sekin. Mutta se mielipide vaikuttaa edelleen enemmän kuin fakta. Ja sitten tietysti politiikka.
Brainwashed
Reactions:

Susa kirjoitti: 29 Huhti 2025, 14:29
Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2025, 08:23 En ole yhteiskunnalle velkaa,
Tuo on kyllä melkoisessa ristiriidassa aiemmin kertomasi kanssa. :geek:
Brainwashed kirjoitti: 04 Touko 2023, 18:22 mutta kun vouti on nilkoissa kiinni,
Niin, minulla on ollut viranomaistahojen kanssa hieman erimielisyyksiä siitä olenko yhteiskunnalle vielä jotakin velkaa, omasta mielestäni en ole, ja nyt kun olen saanut siirrettyä omaisuuteni parempiin hoiviin, niin ottensa lipsuvat nilkoistanikin, eikä uutta tilaisuutta kuppaamiseen enää kohdallani tule, ellei jostain minulle tuntemattomalta taholta ole jotain saamapuolta tulossa, kuten esim. Julion tulevasta kuolinpesästä. Niitä odotellessa...

8-)

- anonymous hater
Susa
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2025, 16:30 Niin, minulla on ollut viranomaistahojen kanssa hieman erimielisyyksiä siitä olenko yhteiskunnalle vielä jotakin velkaa, omasta mielestäni en ole,
Vankilatkin ovat pullollaan syyttömiä.
:ugeek:
Brainwashed
Reactions:

Susa kirjoitti: 29 Huhti 2025, 17:08
Brainwashed kirjoitti: 29 Huhti 2025, 16:30 Niin, minulla on ollut viranomaistahojen kanssa hieman erimielisyyksiä siitä olenko yhteiskunnalle vielä jotakin velkaa, omasta mielestäni en ole,
Vankilatkin ovat pullollaan syyttömiä.
:ugeek:
Vankilaan enkä YK-palveluun joudu näitten pikkujuttujeni takia, which is nice.

8-)

- anonymous hater
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

Tällaista arvelua (=skanaariota) lukiessa pohtii, kuten aiempia lukiessa, minne se jääkansi sulatessaan kulkeutuu?
Monissa arveluissa esitetään rannikkokaupunkeihin nousevan vähintään metrin vettä ja -haukotuksen verran päälle- todeten.
Onko kukaan lukenut tutkielmaa, paljonko katoavista jäätiköistä haihtuu ilmakehään, ja ehken lukaissut rohkean vedon siitä minne tuo vesimäärä sataa?

Jostain mieleenpainuneesta suihkuvirtausten kartasta johtuen kuvittelen haihtuneen arktisen jääkannen satavan alas paljonkin Välimeren pohjoispuolella Euroopan osalta..

Näin leudompia talvikelejä ja koleita kesiä odotellessa..

Tuo jäätön arktinen jälkeen 2050 on tän hemmon vielä mahdollista nähdä, mutta pyöriikö ITER:ssä tuli ennenkuin arktinen on sula? Ovat uutismaailmaan kiehtovimpia odotuksia..

https://climatefactchecks.org/the-arcti ... s-by-2030/
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin